Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar WARP 1 --- Reg'ad men inte klar... --- | << 1, 2, 3 ... 51, 52, 53, 54 >> 51 besök senaste veckan (473473 totalt) |
Triggade ljudmätaren i Linköping ett par gånger så jag kollade dämparen inälvor för att se vad som gick att utläsa...
Det behövdes ingen spåman för att konstatera att dämpar-ullen till höger har hållit stilen och är fortfarande spänstig, medan den till vänster packat ihop sig till något som liknar stelnad papier-mache. Blir till att köpa mer av den spänstiga sorten Eftersom det inte finns mycket till insugs-ljuddämpning annat än luftfiltret satte jag lite dämpmatta i scoopet ovanför. _________________ Johan Lekås |
||||||
_________________ Johan Lekås |
||||||
Nu när det postats så mycket om Garmin Catalyst så har tankarna gått till den DASH1 som jag köpte till DL1-loggern för länge sen. Den ska kunna presentera varvtider, och även "predictive lap timing", dvs den tid du kan få med nuvarande tid + bästa kommande sektorer; nästan som Garmin!
Problemet har varit att hitta en vettig plats för DASH1:an och få till ett bra fäste. Till slut kom jag på att resårband är bra. Dessutom går den lätt att ta av och på _________________ Johan Lekås |
||||||
Jaha, på måndag 14e blir det Gelleråsen med Tracklife (https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=121215).
Innan körningen på Arlanda den 12e maj så hade jag flyttat rollstyvhet bakåt och ökat camber fram för att minska understyrningen, och jag tyckte bilen kändes välbalanserad. Men tänkter att jag måste prova att gå mot mer överstyrt för att se hur det är, så nu är det ännu mer rollstyvhet bakåt. Har också sänkt framaxel 10 mm tillbaka till som jag bygde den från början (höjde den innan SFRO-besiktningen eftersom jag ville undvika anmärkning på markfrigången). Sänkt rollcentrum fram borde också förskjuta balansen mot överstyrning. Lägger in loggen från Arlanda här också _________________ Johan Lekås |
||||||
Bra dag på Gelleråsen igår med Tracklife.se
Regnet höll sig undan till sen eftermiddag, så jag han köra mig trött och lagom packa ihop tills det regnade ordentligt. Justeringarna jag gjorde var till det bättre, och jag vågar ta i ordentligt och ligga på/nära gränsen. Bilen roterar bättre när man trycker på gasen utan att jag fick några lömska kast. Pass 5 gick bäst och jämnast. Ingen trafik och bra "draghjälp" av vit M2a. 1:16.7 blev bästa tid. Även om tiderna inte är så ojämna är det en hel del ojämnhet i körningen. I inbromsningen till Trösen och acc ut finns nog en del att tjäna, liksom i essen. Ejes och hårnålen känns OK, medan depåkurvan blir lite hipp som happ. _________________ Johan Lekås |
||||||
Kul med graferna. Och att bieln går såbra. Den är verkligen asfrän
Har tyvärr bara lyckats köra på Gälleråsen en gång med bil och det var i monsunregn. Hoj däremot, mycket mer. Vi brukar ha ~190 som toppfart med 1cyl och 70hk (ungefär samma varvtid). Nu har inte du någon direkt monstermotor och bilen väger mer än hojen den kommer från men känns inte toppfarten lite låg? Imponerande varvtid med såpass låg toppfart (missförstå mig rätt ) Skulle vara väldigt skoj att se hur mkt bättre lägstafart du måste ha i alla kurvor. _________________ Joakim Danielsson Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor |
||||||
Men på graferna ser det ut som jag gör klassikern och inte håller fullt ända tills jag bromsar utan släpper av omedvetet På Sviestad kom jag upp i knappt 170, men kurvformen är liknande, så jag tror luftmotståndet är för stort/effekten för låg. Möjligen skulle lite lägre utväxling hjälpa. Det finns saker att göra, som att lägga till diffusor bak och bakom framhjulen som kanske kan minska luftmotståndet. Eller iallafall ge lite downforce. Det blir lite tid att ta igen i kurvorna när t ex Magnus Thome har 175 km/h vid start/mål och bromsar vid 200 Men hästkrafter är inte allt: Mattias Andersson körde 1:05,45 förra året med sin Clubman (160 hk på pappret) _________________ Johan Lekås |
||||||
Körde en tävling formel Vee på gelleråsen, den bilen kom då upp i ca 160 kan jag se i loggarna, mindre frontarea än din men fruktansvärd aerodynamik i övrigt 😂 , dom har väl ungefär 70hk tror jag.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Diggar ditt bygge
Kollat på filmen och ser intressanta karrosseri rörelser vid kurvtagning och inbromsning. Vad är det som gör att frontdelen inte flexar som "huven" Har bara sett den från utsidan förut och ser man det inte _________________ Stefan Söderstedt |
||||||
Intressant att se hur bilen kränger och har sig i förhållande till nosen _________________ Peter Franzén Nissan 200SX V6 SSK-racing klass3 MB SLK230 Kompressor sommarbil |
||||||
_________________ Johan Lekås |
||||||
Perfekt med konstant avstånd från spliten/diffusern till marken smart. _________________ Peter Franzén Nissan 200SX V6 SSK-racing klass3 MB SLK230 Kompressor sommarbil |
||||||
@noxmotorsport www.nox.pictures har lyckats ta fina bilder på min buckliga bil på @tracklifesweden Gelleråsen 2021-06-14
Fler bilder från Gelleråsen på https://sv-se.facebook.com/tracklifesweden/photos/pcb.4018770954839377/4018709064845566/ _________________ Johan Lekås |
||||||
Nu kanske jag låter knas men patinan på denna nu är rätt fantastisk
Jag gillar verkligen det riktade hörnet, den lilla buckligheten bakom framhjulet och den lite råa finishen. Man fattar plötsligt att det finns något mer bakom än bara "litet gulligt suddgummi", som om en knähund plötsligt skulle lägga av ett rottweiler-morrande. _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||||
Med lite semester hemma blir det tid att skruva bil också. Expansionskärlet har inte fungerat riktigt, och kylsystemet har ägnat sig åt att trycka ut kylvätska och inte suga tillbaka den. Kärlet sitter lågt på MC:n så jag hade hoppats att det skulle vara ok, men jag tror jag var lite optmistisk, så nu är en bättre begagnad behållare monterad så högt upp det går. Får se om det löser problemet. Vedträ av lämplig diameter är bra till att forma fäste till ett runt kärl. När alu:n är glödgad går den att forma radikalt. Blld innan jag knackat upp andra "väggen". Det blir rejält varmt kring avgaseriet så skrärmplåt behövdes utöver fäste. _________________ Johan Lekås |
||||||
Våra race- och banåkarbilar WARP 1 --- Reg'ad men inte klar... --- | << 1, 2, 3 ... 51, 52, 53, 54 >> 51 besök senaste veckan (473473 totalt) |