Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Renault Clio Sport 172 -#224 - NY ÄGARE | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 3 besök senaste veckan (33266 totalt) |
Kommer bli tungt i chikanerna. _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||||||
Kör ju med diffspärr, då kan man tillåta sig aggressivare inställningar utan att det spinner innerhjul. Cup fabriksracern kör ca 4 grader men de har också helt annan geometri framvagnen. Vad jag kör bak är jag inte 100 på i absoluta tal. Men ett 1 graders shims extra camber samt 0,1 toe in. Tips för tillbehör https://www.pure-motorsport.co.uk/ |
||||||||||
Varför har du valt toe in bak ? _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||||||
Det blir inte så farligt tungt i chikanerna faktiskt. Vi har kört utan servo hela föra säsongen, dock odiffat, utan problem. Visst det är lite tungt när man ska lasta osv men på banan märks det inte. //Kristian MEJK Racing _________________ Kristian Ruthér |
||||||||||
För att ge mer stabilitet.
När jag fick på solida lager i bakaxeln istället för tuggummit som sitter där original blev det tydligt att det behövs. Nu med coilovers även bak (sänkt tyngdpunkt) så är bilen superstabil under inbromsning, det traditionella Clio vandrandet med bakvagnen är helt borta. |
||||||||||
Clio vandrandet har vi känt av med Nankang-NS2R däck men inte med våra nya däck eller Nankang AR-1, ger onekligen lite krydda i racingen Vad för känsla / fördelar ger de solida lagren i bakaxeln? Man kanske skulle skaffa sig lite mer camber bak.. Just med lägre camber fram har vi valt för att spara på däcken och så tänker vi att påfrestningen på hjullager / hjulaxel borde väl bli lägre med lägre camber också? _________________ |
||||||||||
Lite uppdatering. Efter ~35 timmar förra veckan (hemma vääldigt sent ett par kvällar...) fick vi ihop bilen med 1.2D Clio styrväxeln, under resans gång lyckades vi få rattstångens lager att hoppa ur men efter lite lagerplock och ett gött ryck så lyckades Martin att få ihop det igen. Vi var packade, mekade och klara 23.30 Torsdag kväll så var rätt mör när vi åkte mot Anderstorp dagen efter. Incheck var inga konstigheter och när vi åkte mot boendet Fredag kväll var vi oerhört trötta men glada att få käka lite pizza kombinerat med sportdryck. Lördag morgon när Martin stod på lineup observerade jag en rätt stor oljefläck (2-3cm) under bilen som först troddes komma från en tidigare multilube olycka, men vid närmare inspektion var det fräsch olja på depåmattan. Så vi tog in Martin för att dubbelkolla oljepluggen och självklart hade det fastnat något satans grus emellan så det inte tätade ordentligt, men en liten åtdragning löste biffen. Efter det rullade bilen på SATANS BRA och kändes oerhört bra! Race4fun hade inför denna tävling lagt till en "omkörningskon" inför chikanerna, vilket betydde först till konen är den som kör först in i chikanen och om någon trängde sig efter konen så blev det svartflagg. Detta gjorde att idiotomkörningarna blev markant färre än förgående tävling och det allmänna tempot på Anderstorp blev rätt högt och incidentsfritt, bortsett från några stackare som rullade sin MGZF i Opel kurvan. Är lite konfunderade på hur det hände då bilen låg på vänster sida efter kurvan. Det blev lite ny teknik med muskelservo i chikanerna men det fungerade fint ! Vi ska införskaffa en ratt som är en storlek större och förhöjd så att man kommer åt den ordentligt men sedan bör chikanerna gå fint igen Nästa tävling är Mantorp park 23/5 som vi verkligen ser fram emot ! Att göra: - Oljeservice - Köpa nya oljepluggkitt - växellådsolja - cupspeglar - större ratt. - laga ett däck Lite video när Robins horn har växt ut! https://youtu.be/R4pWymL-hR4?t=22151 _________________ |
||||||||||
Det där var smart, har man ställen på banan där man i praktiken inte kan köra flera i bredd så är det ju lika bra att styra upp det på detta sätt, man kan fortfarande tävla om att vara först in i kurvan/chikanen men göra det lite innan där det faktiskt finns plats. Och bilen låter som en racebil ska också, man blir klart sugen när man kollar på in-carvideon _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||||||||
Race på Söndag !
Ska vara 30+ så vi fick göra lite ingrepp på bilen idag, vi har kvar motorn till vindrutan på passagerarsidan som gick att tjuvkoppla med två sladdar direkt från batteriet.. kanske blir att installera en knapp för det då det är lite pilligt att ha två sladdar med sig så fort man vill "veva" ned eller upp rutan. Vi kapade även upp lite hål baktill i bilen då teorin är att luften strömmar från passagerarsidan och ut genom bakluckan. Vi har även sagt att vi tänkte försöka oss på ett riktigt race på söndag med endast varsin stint istället för två som vi brukar göra bara för att se hur långt upp vi kan ta oss om vi faktiskt anstränger oss. Då Mantorp är hemmabana så borde det ju gå rätt så bra, dock har vi 32 placeringar att köra upp då vi startar lååångt bak. Som hjälp för att hålla koll tankfönster etc så har vi skapat ett "litet" spreadsheet i googledocs för att försöka beräkna bytesfönster och tankfönster. Det som är svårast är att kalkylera burnrate och faktiskt soppastatus då tankmätaren är helt bananas, så vi har räknat bakvägen och hoppas att vi är ungefär rätt Men med värmen på Söndag vette fanken om man orkar med 1.40 -> 2 timmarsstintar var riktigt kämpigt på Falkenberg förra året med 28 grader och nu beräknas det gå uppåt 32-34 grader. _________________ |
||||||||||
Tror det eventuellt skulle kunna vara en bra idé att förbereda och ta med nåt som ni kan täppa igen hålen i bakluckan med om det inte riktigt lirar som tänkt. Det är oftast undertryck bakom a-stolpen pga luften som tvingas ut i sidled från vindrutan plus att det är skumma virvlar bakom bilen vilket kan göra att avgaserna sugs in baklänges. Kan bli mindre skoj efter en stund på en stint i hettan. Välkänt för oss som kör Alfa bertonekupeer och GTV, man vill inte ha otäta bakluckor på dem!
_________________ Martin Atterhall |
||||||||||
https://youtu.be/VIYimZLuk0o
Live från ett mycket varmt mantorp! Stint tid begränsad till 90 minuter idag pga värme! Går gött! _________________ |
||||||||||
Ni ser ut att ha fått bra fart på bilen. Bra uppkörning de första varven. Chikanen på rakan verkar vara ge ytterligare ett tillfälle till omkörningar.
Jag körde aldrig min Clio på Mantorp, men väl på Sviestad. Den gick riktigt bra minns jag. Lite längtar man allt tillbaka. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||||||||
Aerodynamik är ett spännande fenomen ! Vi har haft sådan tur att vi inte fick några avgaser insugna via bakluckan så våran lilla justering för luftflöde hjälpte ! _________________ |
||||||||||
Som fullrace är dom ruskigt roliga! Körde den här och en annan i vanlig trafik några månader det var så körkortet brann i fickan varje gång man satte sig i bilen _________________ |
||||||||||
Racerapport Mantorp 2021-06-20
Lite film från när alla rullar ur depån, missade första 25 bilarna men är ändå lite mäktigt ! https://photos.google.com/photo/AF1Q Youtube länk: https://youtu.be/VIYimZLuk0o Antal startande: 45 ca 230 förare. Startposition: 32 av 45 Utomhustemperatur: 32+ Biltemperatur: ca 25 vid racetempo, 50+ vid gulflagg (vår termometer går inte högre än 50) Stinttid: Begränsad till 90 min pga värmen Inför Mantorp hade vi som ambition att ta en pallplats då det är hemmabana och om det är någonstans vi har lite "edge" så måste det ju vara här! I två veckors tid har jag gått och hetsat Robin som skulle ta starten att han MÅSTE göra 30+ omkörningar under sin stint för att vi ska ha chans att ta pallplats. Starten går och Robin gör redan första varven riktigt många omkörningar och efter 59 minuter ligger vi på en 6:e plats, när 90 minuter gått och vi går in för första bytet ligger vi på en 4:e plats. Claes går ut för att lägga varv och försöka hålla platsen men hinner inte köra fler än 8 varv innan racet blir rödflaggat för oljeläckage på Mantorpsrakan, bilarna blir insända i Park fermé... Nu ligger vi endast 13 sekunder efter första platsen och lyckan hinner infinna sig! MEN lite misskommunikation med förare om kylfläkt som nu var avstängd gjorde att motorn kokade när vi ställde oss stilla och vi tvingades köra ut i depå när racet kom igång igen för att fylla på vatten och tanka upp med bensin, nu tappar vi till en 15:e plats. Dagen rullar på fint efter detta och när jag sätter mig i bilen går jag ut och "fastnar" bakom raceledaren som vägrar släppa om mig fast jag ligger tätt inpå honom under ~70 minuter. Jag tycker inte det är värt att satsa på insidan så där blir jag liggande fast det var jäkligt frän formation som uppstod med Ekskalles Civic EP3, Apex Civic EG3,Valhallas Polo 1.8T, och vår Clio längst bak alla inom någon billängst avstånd kryssandes genom trafik. Det är ju något helt magiskt när man ligger och kör på gränsen så tight inpå varandra och detta blir på något sätt "den nya normalen" trodde inte att jag skulle bli så bekväm med detta när jag började köra första gången för fyra år sedan . Dock under min stint blir det så varmt att jag håller på och svimmar vid gulflagg att jag öppnar dörren för att inte tuppa av vilket renderar svartflaggsböter och stop & go 2 varv (utdelades på eftermiddagen under Martins stint :/). Detta i kombination med kokningen på förmiddagen gör att vi tillslut slutar på en 9:e plats vilket vi ändå är fullt nöjda med ! Bilen höll precis nätt och jämt in i mål, när vi satte på lastningsfälgarna upptäckte vi att bulten till högra drivaxeln ramlade av så av ren bonnröta satt drivaxeln kvar Nästa race är Sturup Raceway så det blir drivaxelbyte och oljebyte innan dess ! :] Sopslut däck! märktes lite i "knycken" av parisen _________________ |
||||||||||
App, app, Civic EG är 92-95 En EK4 är det allt från -00 (är ju jag som byggt den, Apex köpte den av mig) (en skuren ytterknut gjorde att de tappade fler timmar, troligen sviter från krock på anderstorp) Kul rapport! Jag följde nästan hela racet på Youtube hemifrån! _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||||||||||
Har inte lärt mig hela Honda trädet utantill ännu! ;D Det är en mycket välbyggd bil, skulle säga att den är exakt som vår vad gäller hastighet och väghållning enda gångerna bilarna diffar är när det sitter olika piloter i dom _________________ |
||||||||||
ja piloten gör ju rätt mycket...
Kul att de är så jämna! Fast det roliga är ju att det saknas 40-50hk i civicen.. Sitter en nästan original 1,6 motor efter att en vevstake titta ut genom blocket på knutan... (förarrelaterat..) Jag hade ju byggt bilen för trackdays.. På knutan, efter lite närkontakt med däcktrave så sprack oljekyl, några varv senare titta staken ur när oljan inte riktigt gjorde jobbet längre.. Nu sitter är en krockbur runt oljekylet _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||||||||||
Kör muttrar utan lös krage och nordlock bricka så sitter drivaxlarna +att det inte går hjullager stup i kvarten. Oem mutter till bakaxeln fungerar perfekt.
|
||||||||||
Drivaxeln gick bokstavligen av mellan den gängade och splinesade delen Gissningsvis på grund av att lagret efter mycket slit har vandrat ur sitt läge då låsringen på insidan saknades. Men uppskattar tipset! Många som har problem med muttrar som ger sig av. Ang en del camberdiskussioner, vilka är jävligt intressanta! En grej kan ju vara spring rates, våra ligger på 450 (79N/mm) bak och 740 (130N/mm) fram. Vet inte vad du har Dignell men vore intressant att veta då det, om jag fattar rätt, påverkar "aktiv" camber en hel del. En annan grej som kanske påverkar är att vår bil faktiskt är ganska hög fram, inte för att vi vill utan för rädsla av att slå i ramen. Den är däremot riktigt låg bak så raken är extremt låg, närmast obefintlig. Detta är ju givetvis dåligt med tanke på tyngdpunkten men bra för caster vilket om jag tänker rätt resulterar i mer "aktiv" negativ camber. Stämmer det för övrigt att fas1 a-arm ger mer caster? En sista grej som jag kommer på på rak arm kan vara spårvidden Är lite osäker på exakt hur den påverkar just detta men är säkert en faktor. Vår är i dagsläget ca 82mm över original (om nu etuppgiften på 48 org stämmer). Hur som helst, vi testar oss fram så sakteliga I helgen är det ju dags för däckmördarbanan nummero ett, Sturup raceway, så då får vi nog svar på ett och annat vare sig vi vill eller inte _________________ Martin Samuelsson - BFRC |
||||||||||
Mer caster på 182 bärarmarna.
Bilen bör inte vara lägre bak än fram, utan högre bak för att få med den runt kurvorna lättare. Där tror jag ni har en del att fila på. Kör 120N/mm fram (vilket är för mjukt) och 140N/mm bak (med coilover = ingen utväxling). Idealiskt skulle jag köra ca 150N/mm fram. CLIO CUP tävlingsbilen körde upp till 180N/mm fram. Ska ni få riktig ordning på clions framvagn är det imo ombyggnation till Cup bilens framvagn som gäller. Dvs Laguna hubbar, rollcenterkompensation, bumpsteer osv. PMS har ett kit för ca 10k. Det breddar också så att ni slipper spacers och alla negativa effekter av det + att det har casterjustering med shims. Kräver dock ombyggnation av dämparna. |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Renault Clio Sport 172 -#224 - NY ÄGARE | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 3 besök senaste veckan (33266 totalt) |