Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Expeditionsbrandbilen | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 14 besök senaste veckan (24791 totalt) |
Bra du frågar, så får jag berätta mina olika vägar: Hela lastbilen kommer väga kanske 8ton fullt lastat med passagerare. .Jag kommer lasta kanske ytterligare 500-1000 kg över bakaxeln. Men marginalerna är goda minst sagt. Bara bakaxeln är garanterad hålla för 9.2ton! Så förmodligen kommer hjullagerna ha semester trots singlehjul. Men jag skall fråga på maskinisten.net och se vad dom tycker. Men bilen skall ju användas för långresor så pålitilighet är mycket viktigt. Så antingen byter jag hjul helt. Eller så kör jag nuvarande dubbelmontage (bra vid punktering) och hoppas att den inte fjädrar in tillräckligt för inre hjulen skall ta i golvet i boutrymmet. Fjädringsvägen är ca 10cm till gummistoppen, och det är ju när lastbilen är fullt lastad... Det lutar väl mest åt alternativ med behålla dubbelmontage just nu. Jag ser hellre lite trasig plywwod än trasig hjullager. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||||
så tänkte jag också först, men sedan tänkte jag så här, (förenklat) 1 ton på bara yttre eller 2 ton med dubbelmontage _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||||
Det kommer bli ett vridande moment runt en annan punkt än med dubbelmontage, sedan behöver den punkten inte vara exakt i mitten av hjullagret även med dubbelmontage, men annorlunda belastning på lagret blir det oavsett. Om lagret ligger precis mellan hjulcentrum där punkten är blir det markant skillnad i hur lasten läggs på lagret, men om det ligger innanför inre hjulet blir det "bara" något högre belastning men av samma typ. För att få lite storleksordningar: Om avståndet x är 30 cm så blir det ett vridande momentet c:a 2900 Nm på lagret, och om lagrets innerdiameter är 100 mm så betyder det tryckande kraft i sidled (inåt upptill, utåt nedtill) på knappt 59 kN = 6 ton. _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||||||
ok, tack för input angående hjullager. Jag får fundera lite på vilken väg jag tar.
Idag har jag kopplat in en stereo med bluetooth. Extra knepigt då stereon är 12V och bilen 24V. Det blev över två 24/12 omvandlare som använts för radio och annat. Så jag tog den ena till stereon. Smidigt köra spotify på långresan. Sedan har det viktigaste på hela brandbilen skruvats tillbaka. Tryckluftstyrda belysningstolpen :-) Den sticker strax ovanför taket men under högsta punkten som är luftventilen mitt på taket. hm, man skulle kunna montera en roterande blå eller rött ljus längst upp. Bra när folk skall hitta tillbaka till bilen på ICA maxi och liknande... _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||||
Fick tempsensorn härom dagen. Nu funkar tempmätaren. Så det var enklare än jag trodde.
Idag gjordes en vanlig kontrollbesiktning. Inte oväntat fick jag nedslag på att det inte längre var en brandbil. Fick även nedslag på lågt halvsljus (pga vikten minskat baktill... ) och det saknades stänklappar bak. Men att bilen skiljde sig från registeringsdata var det viktiga. Det var många besiktningsgubbar framme och kollade på en fin gammal volvo FL6. Fick en månad på mig att göra en omregistering. Så jag har kontaktat besiktningsingenjören i Umeå. Jag vill få det gjort så fort som möjligt och tänkte inte vänta en månad. Under tiden börjar jag med byta baksätet och bygga bodelen. Frågade om jag fick låna deras våg också. Stämde bra med vägverkets, blev 6450kg _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||||
Kul projekt! Vad är det för däckdimension? För 22,5" finns breda "lågprofildäck" och fälgar med vettig inpressning för att montera singel utan att få tokig belastning på hjullagret. Tror det finns motsvarande 19,5" avsedda för trailers också. Ska du mest åka långt på fina sommarvägar finns det mycket att vinna med att sätta "rulldäck" även på drivaxeln. Förutom bättre komfort kommer sopparäkningen garanterat blir ordentligt lägre jämfört med det grova mönstret du har där ☺️
Däck, fälg och andra delar kan finnas att få tag i praktiskt taget nytt mycket billigare på lastbilsskrotar, kolla t ex KB Auto i Charlottenberg även om det är långt bort. De hämtar bilar och bussar över hela landet och kan säkert ta med delar om du har lite tålamod. De har stor skrot i Estland också. För AC finns fina helelektriska integrerade enheter för takmontering som förar-AC på många stadsbussar som inte haft AC i hela bussen. Bra effekt och enkel installation, borde räcka gott med en eller ett par sådana. Finns billigt på busskrotar, KB eller Bussdelar i Järna (Stockholm, jag vet.) /"Bussgubben" _________________ Martin Atterhall |
||||||||
hjulen är 10R22,5 . Jag har förstått att det är en väldig vanlig dimension. Jag får vänta lite med byta hjul och AC tills efter första resan. Mycket annat som behöver fixas innan dess. Viktigt att inte fasta i uppgraderingsträsket :-) Jag har ringt och bokat en tid måndag 26/7 för omregistering. Pratade även med besiktningsingenjören i Umeå och han sade det är inga problem med dom modifieringar jag gjort. Det handlar ju om borttagna grejor. Fick paket från dekaltrim idag. 4st. Har ett AB sedan tidigare jag kommer köra under men kallar resorna för detta. Sedan har jag lyft in nya stolarna. Bättre komfort och utrymme. 4 framåtvända, En bakåtvänd. Här blir det ett kylskåp för mat och dryck. Det satt en batteriladdare här förut. Så det finns både 24v och 230V uttag som går till ett motorvärmarintag redan framdraget. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||||
Schyst lastbil!
Det ser ut som hytten är lite längre än våran hytt (och skiljer en massa år emellan också) Hade varit gött om man fixat så man kunde sova i hytten.. Nu gav du mig idéer! _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||||
Ser fint ut Benny. Mycket arbete du har lagt ner under kort tid. Hittade ett par tävlingstolar som solen hade bleknat bort färg på så att de blev blå istället för svart. Tänkte måla dem svart igen med detta : https://www.fabricspray.eu/?49,se_up
Jag tänke att du kanske skulle vilja blir av med Umeå bus känsla på dina stolar. Men, I know how you roll. _________________ Nathan Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk. 06 Subaru STI Spec D PPP 09 Rotax max Intrepid Sirius |
||||||||
Om du ska köra lastbilen i någon form av komersiellt syfte, måste du inte då också ha Yrkesförarkompetens?
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||||
Yrkesförarkompetens "YKB" Att utföra persontransporter och godstransporter med buss och lastbil är ett ansvarsfullt arbete som ställer höga krav på kunskap och skicklighet. Därför finns en lag och en förordning som reglerar krav på yrkesförarkompetens för att få utföra sådana transporter. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||
Inte per automatik, det finns undantagsregler. Jag behöver inte heller göra resorna i firman. Jag kommer nog fortsätta ta uppdrag som datakonsult vilket då blir mitt huvudsakliga jobb. Min trafiklärare menade att det inte gällde pga det är en lastbil utan gods och med några passagerare och inte heller en buss. Men jag skall kontakta polisens trafikgrupp och fråga. För dom som undrar så finns det reglerat i. https://www.riksdagen.se/sv/dokument _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||||
Tack för passningen. Jag skall tänka på det nästa gång jag kör ammunition eller drivmedel genom ett kärr eller över ett berg med släckt fordonsbelysning med endast ljusförstärkare på mig. Prova det så framstår IKEA kungens kurva en löningsdag enkel. (Jag fick köra upp med TGB30 lastbil just där...) _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||||
Upp till 8 passagerare är ju inte busskortskrav. Skjutsa kunder tex gör ju var och varannan event/äventyrsfirma i parti och minut i minibussar utan annat än B kort hos chauffören. Ingen aning om det är lagligt iofs. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||||
Tror inte det var menat som en passning, det är den ordagranna texten om YKB hos transportstyrelsen. 140 timmar utbildning och sen ytterligare 53 vart 5 år för att köra lastbil/buss i yrkestrafik. Ett jävla hittepå som körskolebranchen lobbat fram för att tjäna mer pengar. Men du har nog rätt i att du kommer undan när det är så få passagerare. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||||
Skulle nog säga att antalet passagerare inte spelar roll. Däremot vad för transport/resa. Om du har din egna snickerifirma och har en tung lastbil i firman, får du tex åka till brädgården och köpa lite plankor utan ykb. Men kör du paket som en budfirma ska du ha ykb Flytta en egen grävmaskin med egen lastbil behöver inte kräva ykb, men flytta en grävmaskin åt grannen för betalning kräver ykb Läser man nogrannt igenom reglerna och skriver upp berörda paragrafer etc så inser polisen vilka regler som gäller _________________ Roland Johansson |
||||||||
Bara att läsa här https://www.riksdagen.se/sv/dokument _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||
Jag har skrivit på min facebook sida om kommande resa. Då får vi se hur stort intresset är.
________________________________________________________________________ Vill du besöka Nurburgring? Kolla på tävling, hyra en bil för banan och uppleva atmosfären på platsens där världen alla motorskallar måste åka minst en gång i livet. Brandbilen jag köpte för någon månad sedan är tänkt att användas för resor. Så jag har startat en resebyrå som jag kallar "Bucket list travel" (jo, särskrivs på engelska) Fredag 13 Augusti åker vi från Umeå och plockar upp passagerare längs vägen via stockholm till Helsingborg. På Nurburgring är det historisk racing hela helgen. Och därefter på vardagen turistkörningen då man kan köra med egen eller hyrbil eller åka ringtaxi. Vi stannar några dagar innan hemresan på torsdag eller fredag. Förmodligen åker vi förbi Spa francorchamps på hemvägen också. Hemma igen lördag eller söndag 21, 22 augusti. Jag har plats för 6 passagerare. Vi sover i taktält på brandbilens tak och kan laga egen mat i köket som finns i bilen. Det finns även kylskåp, 230V, utedusch och en kemtoa. Du bör fått dina 2 sprutor och vaccinpasset för att hänga med. Kostnad ca 4500:- beroende på hur många vi blir. Då ingår transporten, färjor/bro, boende och frukost. ________________________________________________________________________ https://www.facebook.com/benny.steen _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||||
Andra projekttrådar Expeditionsbrandbilen | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 14 besök senaste veckan (24791 totalt) |