Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
5932 besök totalt |
Vettig självreglerande wastegate, finns det någon sådan?
Tänkte nu bege mig in i turbopysandets förlovade land ![]() Alltså, i Saabarna regleras ju laddtrycket aktivt mha APC-box eller Trionic. Men, om man nu inte kan/vill/"annan orsak" reglera på detta sätt, hur gör man då? Hur fungerar de lösningar som finns? "Dawes Device" t ex. Hur gör Volvo? Hur gör Toyota Supra? M.fl. Håller dessa lösningar laddet? Får man ladd från låga varv eller måste man ha trycket upp för att hålla trycket? |
||
En enkel ventil av modell "dawes device" a'la kula/fjäder ger snabb spool, och superstabilt laddtryck (i alla fall i min riskokare) till en bråkdel av kostnaden av alla roliga elektroniska manicker.
Dock har den ett par gedigna nackdelar - som kan bli problem i vissa situationer. Man kan inte köra högre laddtryck i mitten, och minska det på högre varv - blir ett litet aber med en riktigt stor turbo, det tryck man siktar på tillåter ventilen att turbon genererar så länge den orkar helt enkelt, vill man köra riktigt hårt i mellanregistret kommer det att bli ett problem på toppen, antingen far turbon illa av att den misshandlas, eller så kommer det att gå hårt åt bottendelen. ...och man plockar bort eventuella säkerhetsfinesser som sänkt laddtryck vid spikning/hög avgastemp, etc... Men sansar man sig är inte detta något problem (en liten kik i ett flödesschema på turbon ifråga är alltid en god ide). ...och med en liiiiiten turbo kan spoolen bli ett problem, det kan vara ett helsike att åka utan laddtryck - detta är dock lösbart med ytterligare ventiler för att begränsa flödet in i wastegatesystemet. ![]() /J - älskar sin lilla dawes |
||
...ett litet förtydligande.
Wastegaten sitter ofta inne i turbon (på mindre, moderna aggregat), och styrs av en tryckklocka (som i sig ofta genererar ett laddtryck på ungefär hälften av vad bilen skall ladda standard - med hjälp av en simpel fjäder) - luft in i klockan öppnar wastegaten, trycket sjunker....etc. Kula/fjäder-ventil (dawes) håller stängt tills att tillräckligt tryck för att övervinna fjädern, och luft kommer in i wastegateklockan....detta eliminerar ett problem som många bilar med magnetventil har - att klockan får tjyvluft hela tiden, med sen spool som resultat. Detta är naturligtvis beroende av hur bra reglertekniken i systemet är på att styra systemet. /J |
||
Re: Vettig självreglerande wastegate, finns det någon sådan?
Får man fråga varför du inte vill/kan/"annan orsak" reglera med magnetventil? Har själv kört med APC på en turbokonverterad Gti 16v motor innan och en kompis kör med APC på sin Supra mk3 och det funkar mycket bra. De nyare Volvosarna kör med MV Supra Mk3 har bara tryckdosa på vanligtvis. På Mk4 vet ja inte, dom har någon skoom 2-stegs laddning (eller liknande). _________________ /Lenny Stålhammar Golf mk2 1.8T 20V |
||
Jag är mest nyfiken.
Men, det finns vissa praktiska aspekter som gör att man kanske inte vill köra med APC. 1. APC-systemet är ganska krångligt att justera på bästa möjliga sätt. Det har skrivits miltals av essäer och tandgnisslande inlägg på STCS' forum om just APC och dess benägenhet att jäklas när folk har blivit kåta på högre laddtryck. Jag misstänker att det inte var helt trivialt att justera in APC så att den korrekt detekterade knack på din Golf GTi-motor, eller hur? 2. Ska man över den övre laddtrycksgränsen som gäller för APC börjar det bli knepigt att få systemet att göra som man vill. Se punkt 1 igen. 3. De elektroniska eftermarknadssystemen som finns (liknar APC till funktionen, men har ingen knackdetektering mig veterligen) kostar skjortan. 4. Att bygga ett eget tycks vara lättare sagt än gjort. 5. Att veta hur andra gjort, även om det kanske inte är en hundraprocentig lösning. Hur gör Audi/VW i sina turbomotorer? |
||
på audin (audi s2 -92)jag varit med och hjälp till på så löste vi det så här
1 st orginal externwastgate med utbyt fjäder till en hårdare! 1 st justerventil (orginal är det en magnet ventil som ecun styr) laddar ca 1,5 bar på gatan och ca 2 bar race klar(om mappad orginal box hos turbo center) det justerar man med hjälp av en liten justerventilen (istälet för magnet ventilen på bilden)verkar då funka ganska bra då första tävlingen den var med i körd den 11.44 på 402m (rakt framracing) och motorn har inte rasat än! ![]() ![]() skickar med en bild så man kan förstå vad jag försöker säga ![]() _________________ jonny strand |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
5932 besök totalt |