Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Maserati BiTURBO eller Porsche 944?
1 besök senaste veckan (2942 totalt)
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

Trådstartare

Fram tills i måndags var mitt (bil)liv ganska enkelt, jag hade tänkt köpa en Porsche 944/968 när omständigheterna så medgav.

Men så tittade jag på Motorjournalen och såg deras reportage om Maserati Biturbo!
Sammanfattningsvis, en billig bil med mycket krut för pengarna.

Prismässigt verkar Biturbon och 944 ligga på ungefär samma nivå.

Så nu har jag börjat undersöka denna bilmodells för- och nackdelar.

Nu är det ju lite äpplen och päron över en jämförelse mellan 944 och Biturbo, men vad gäller för Biturbon?

Ska jag hålla mig till Porsche-spåret eller ska jag låta mig lockas av den dubbla turbo-knuffen?
Citera
Maciej Karpinski
Stockholm/Gärdet
Här sen Jun 2003

ska du köra bana med bilen hyffsat ofta så röstar jag på Porschen
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re: Maserati BiTURBO eller Porsche 944?

poh99 skrev:
Fram tills i måndags var mitt (bil)liv ganska enkelt, jag hade tänkt köpa en Porsche 944/968 när omständigheterna så medgav.

Men så tittade jag på Motorjournalen och såg deras reportage om Maserati Biturbo!
Sammanfattningsvis, en billig bil med mycket krut för pengarna.

Prismässigt verkar Biturbon och 944 ligga på ungefär samma nivå.

Så nu har jag börjat undersöka denna bilmodells för- och nackdelar.

Nu är det ju lite äpplen och päron över en jämförelse mellan 944 och Biturbo, men vad gäller för Biturbon?

Ska jag hålla mig till Porsche-spåret eller ska jag låta mig lockas av den dubbla turbo-knuffen?

Jag har haft en Biturbo.....

Men det finns inte en gemensam nämnare egentligen mellan dom bilarna.........

Porschen är en tråkig men mycket kompetent sportbil
Maseratin är en egensinnig och mycket läcker glassarbil.

Ska du använda bilen till något seriöst, eller har begränsad driftsbudget..... köp Porsche

Gillar du att synas och glassa lite och inte är så nogräknad om bilen står stilla en månad eller 8? och tycker det är helt ok att riskera lägga halva inköpskostnaden på reparationer..... Köp Maseratin... Den är ball håller jag med om....

Andersk
Gävle/Mallorca
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Masse e ett coolt val.
Mina kamrater som valt det spåret har alla haft ett välfyllt garage och har kunnat välja något annat när det väl börjat krångla.
Alltid har det varit något, detta något har alltid varit dyrt.
Jag vet att Sveriges enda rostfria 222a kan vara till salu.
Rimliga pengar, under 944S2 nivå.

Mvh

Anders
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

och jag(egentligen 7up) råkar ha en Biturbo till försäljning.

-89a m. ca 7000 mil i bra skick.
Någon form av silverfärg med mörkare under listen.
nya däck runt om (goodyear??)

Pris, typ 60 laxar.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Hm, Porsche känns som ett tryggt alternativ efter att ha läst inläggen i denna tråd.
Citera
Joni
Lund
Här sen Mar 2004

porsche helt klart!!!

Gotteborg
Här sen Okt 2003

[OT on ]
ja känner ägaren till Masseratin
[OT off ]

[OT2 on ]
M J frågade vad kompisen ville ha för ersättning..
en helkväll på krogen me joppe måste ju vara roligt fick dom till svar...
ja måste komma ihåg att fråga om de blev något party nästa gång ja snackar me han...
[OT2 off ]

Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Maserati helt klart!

Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003

Får hjärtat bestämma så blir det definitivt Maseratin.
Ska hjärnan bestämma så får det nog bli Porschen.

Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Det lutar väldigt mycket åt Porsche.
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Jag kan intyga att 944 är väldigt driftsäkra och tåler att köras som en räserbil. Maseratin har jag ingen aning om då deras obefintliga kvalitetsrykte alltid skrämt mig..

Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

När vi ändå diskuterar Maserati och bankörning... Jag minns när jag som liten grabb (1990 +/- nåt år) var på Knutan och tittade på grupp A. Då var det en dåre som var med och körde Maserati bland alla M3:or och Sierror. Han hängde väl inte riktigt med i svängarna men attans vilket stick på rakan
Kan nog vara värt en googling

Brämhult
Här sen Aug 2004

finns ju en Maserati Ghibli 2.0 Cup som ser ut att funka på banan. Liten rejsig turbo v6a på 2liter med bla nicasil-fodrad motor (om jag minns rätt) osv. Dyr i inköp och att driva runt förståss....men udda thumbs up

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003

Maseratin, lätt!
Har själv funderingar på det men varken stålar eller tid finns för tillfället.
Jag tror nog att en banpreppad Maserati blir en riktig dräpare men att vägen dit blir dyrare än man tänkt sig. Men det är ju som vanligt, är det välgjort så håller det för evigt (nästan). Fuskar man blir det dyrt och ofta.

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Jag skulle nog kolla upp reservdelsfrågan mycket noga innan jag köpte en Maserati...

superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004

hittade en 2.0 Cup i Deutschland för blott 38350 joru...

man blir lite knäsvag när man ser den invändigt

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Masse!

Var på knutstorp -01 på CAR banträff då denna skönheten var med. Fabriksbyggd bil med störtbåge, trim på motorn, magnesium fälgar, LÄTTAD!, jättebromsar osv. Föraren var lite vild o inte så haj på körningen men satan i gatan vad den gick..ojojoj. Ljudet från denna maskin med lätt hjulspinn dom första växlarna oh...det gick nästan i brallorna då..

(Var inte sett någon 944 som påverkat mig så men det är troligtvis ett förnuftigare val, men bilhobby är inte så förnuftigt alla gånger...

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Martin_Ö
Avesta
Här sen Jul 2004

Hej, jag har en Ghibli Cup och kan intyga att det är en rolig bil att köra. Min banerfarenhet är visserligen begränsad men jag vågår nog sticka ut hakan och säga att bromsar och väghållning är mycker bra för att vara en standardbil. Jag skulle tro att väghållningen är i paritet med en E36M3a och bromsarna är nog lite bättre än på M3an. Vad man sen kan åstadkomma om man börjar modifiera sin bil ska jag låta vara osagt, för det vet jag inte men säkert en hel del. Men det är dyrt, servicen och reservdelar likaså. Dock så borde en välskött bil borde inte vålla sin ägare alltför mycket krångel.

Sen är det viktigt att hålla isär begreppen, jag ska ge er ett handtag med det

Ghiblin (den sista generationens biturbo) kom 1993, den gick lite trögt till en början så Maserati beslöt sig för att marknadsföra modellen lite extra. 1995 Så kom Maserati Ghibli open Cup (jag tror det byggdes 26 stycken) som var en modell som såldes med stora bromsar, bur och var lätt "racepreppad" i största allmänhet. Med denna bil kördes det sedan en enhetsserie under 95 och 96. Man kunde sedan få bilarna konverterade och godkända för gatbruk. När serien lades ner 1996 så kunde man köpa en variant som hette Maserati Ghibli Cup. Denna bil byggdes i ca 60 exemplar, varav 26 var högerstyrda. Det finns både numrerade och onumrerade "Cupar". min personliga teori är att de som byggdes 1996 numrerades och de som byggdes 1997 är onumrerade. Dessa bilar hade 330 hk, brembobromsar, kolfibepaneler, speelinefälgar och skiljde sig på ett par punkter till från andra Ghiblivarianter. För att göra slut på svammlet från min sida Ghibli open Cup och Ghibli Cup är inte likadana bilar. Open Cup är en gatkonverterad racerbil, Ghibli Cup är sportigare variant av standardGhiblin. Det byggdes även ett par Cuppar med 2.8 litersmotorn. Open Cup bilarna är mycket dyrare än en vanlig Cup, dessutom ska man tydligen passa sig för förfalskningar.

Jag skrev ur huvudet så jag reserverar mig för eventuella faktafel.

mvh Martin

Sollentuna
Här sen Okt 2003

Maseratin är tyvärr inte så himla rejsig. Och att hitta rejsiga delar som passar bolt-on är svårt, så för bankörning måste jag väl säga Porschen. Men det har inte hindrat mig från att ha två Maserati just nu... Men då har jag ju en Alfa för bankörningen.

Delar till Maserati är inte så svåra att hitta och så dyra som många verkar tro och precis som med Alfa så verkar ryktet om den dåliga kvalitén långt överskugga den verkliga kvalitén...

nsxtas
haninge
Här sen Sep 2004

Ny på att skriva
inlägg i forumet

masseratin i MJ

massen som va med i MJ e typ till salu.
gått 3500 mil.. inredningen e i nyskick o rostfri... gått som golfbil i italen i nästan hela livet....

1 besök senaste veckan (2942 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande