Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 6087 besök totalt |
Ang Etanol...
Hej goda rejsa vänner! Läste vad Corsa skrev i en tråd här nyss. Han målade upp en riktigt vidrig bild, som nu Miljöpartisterna håller på att pracka på oss. (jag har redan skrivit ett hatbrev till dom.) Men det jag vill säga är att Etanol absolut inte ebhöver vara en nackdel i våra banåk!! Jag kör för tillfället med ca43% ren Etanol i min senast då jag var på banan och körde! Den gick som tidiagre och jag hade till och med indikationer på att den gick bättre... ![]() Så frukta inte Etanolen, utan ta den i era armar och med ett nytt chip och på vissa bilar insprutning eller ett tryckregulator så kan man masa ut ett par % fler pållar med ![]() _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||||
Etanol har "fördelen" att den har lägre energiinnehåll per volymenhet, men innebär också att förångningsvärmet är större - det blir kallare då det går från vätske- till gasform, vilket ger lite mer effekt.
Kallstarter är ett annat problem, behövs bensininblandning. ![]() Mindre bra är att en bensinbils bränslesystem inte brukar gilla etanol, läge att byta slangar mm. Inte alla bilars spridare räcker heller (även om man ställer upp bränsletrycket). ![]() |
||||||||
Utgår man ifrån det sista du skrev så krävs det vid fullkonvertering! Själv är jag bara ute efter att minska förbrukningen och se hur det fungerar! OKQ8 har ju redan i 5% i bensine så om jag kör med 30% tror jag inte är hela världen för bilen och det går ritkigt bra hitils. ![]() _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||||
![]() |
||||||||
E85 kostar mer än handelsbenin om man tar med förbrukning i beräkningen, men avsevärt mindre än racebensin med vilket det delar vissa egenskaper. Om oktantalet tvistar de lärde, har hört allt från 102 till 114 oktan. Lambda 1 ligger iaf vid ca 9:1, och jag tror att man kan komma undan med (relativt sett) magrare blandning jämfört med bensin när man mappar för effekt eftersom man inte behöver fetta på så mycket för att hålla nere temperaturen och undvika spikningar. Etanolen suger som nämnts tidigare upp betydligt mer värme ur insugsluften vid förågning än bensin och är därmed ett lämpligare bränsle på överladdade motorer, då det ställer betydligt lägre krav på laddluftkylning.
Att etanol skulle vara aggresivt mot bränslesystemet gäller främst äldre bilar, den typ av gummi som inte tål etanol slutade man använda av miljöskäl för minst 15 år sedan enl uppgift (hörsägenvarning). _________________ Mattias Sjöström |
||||||||
Göran: Har du testat? Min bil går inte sämre med 43% Etanol så fick jag ett snitt med ett par varv på Mittsverige banan och 15mil blandad körning ca 1,13. Om det nu skulle varit som du sagt skulle bilen ha dragit närmare 2... Och vid bara blandad körning, pendling 4mil, så om allt nollades korrekt osv ca 0,81. Jag upplever inte nån effektminsking alls som sagt. Det jag vet är att ren konvertering till E85, enligt andra som prövat, drar de mellan 10-30% mer + någon extra hk. Jag har nollat trippen på min nu igen och åker med 30% Ren Etanol nu och kommer nog tanka igen i slutet av månaden. ska bli intresant och se! Med dagens soppa pris så tjänar jag ca 7% per år på att åka på E85 enligt OKQ8:as prislista för bemmanade stationer 040927 01:02. Använde denna sida som hjälp för min beräkning: http://home.swipnet.se/pshallgren/et Sen ur ren Miljöhänsyn så är Metangas ca 22ggr värre växthusgas än koldioxid. Så metanol är absolut inte ett bra alternativ för sölsvensson ![]() ![]() mks: Ja sen beror det ju på vilken standard man går efter. men 104 låter rimligt i RON. säkert mindre på pump som sagt! Saab Släpper en Etanol bil nu och ur samma motor tar de med etanol ut 180hk gentemot 150hk som tidigare. Hur mkt mer Etanmol den drar förtäljde dock inte historien! _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||||
På en sugmotorbil ska det gå åt 20-30% mer e85 än bensin.
Angående slangar och dyligt är detta hörsägen, metanol är aggresivt, inte etanol! |
||||||||
Jag var på IKEA för ett tag sedan. Där fick man en broschyr om Fords Flexifuel. Jag läste broschyren och vill minnas att bilen drog 0,69 l/mil med bensin och 1 l/mil med sprit Det borde innebära att spriten inte får kosta mer än 6,90kr/liter om det skall löna sig med dagens bensinpris på 10spänn. Men det är klart. Med flexifuel-bilen för man billigare parkering i många kommuner ![]() och hela två hästar mer ur motorn när man kör på sprit ![]() |
||||||||
Göran pratar nog om ren Metanol. _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||||
Utzon skrev
Här i Göteborg står man t.ex. gratis på alla boendeparkeringar... 50:- för tre års tillstånd, många som nappat bara just pga det. ![]() Kan ju kosta multum, 400-500-600---->???? per månad i centrala stan. Jag provkörde (man fick gratis lunch på IKEA men de tjänade på det ändå, för jag "råkade" köpa lite grejer... ![]() Lite OT här då, men tillbaka till ämnet. 2 extra hk, mao 2% mer drag... kan ju inte vara fel. ![]() |
||||||||
Jag funderar seriöst på att konvertera till etanol, sen när det blir dags att trimma motorn(om några hundra år när jag är rik). Fördelarna jag ser med det är att etanolen tål högre komp, har lägre föbränningstemperatur och skitar inte ned lika mycket inuti motorn. Det kan ju inte vara helt fel när man jagar effekt.
![]() |
||||||||
Jo, jag pratar ren "sprit". Annars så får vi en förbrukningsförändring som ligger i liv med ett blandningsförhållande. Allt annat lika. Annars gillar ju methanol någonstans över 15:1 i komp, vilket ökar den termiska verkningsgraden. Då vinner man ju i förbrukning i enighet med detta. Men jag har inte testat någon annan blandning på stan. Jag bara undrade så vi inte bara tittar på literpriset, vilket lätt kan bli fallet. Annars ska väl methanol vara betydligt minder farligt som vätska att hantera än bensin. Även om ma får det i sig. Men jag vet inte. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||||
Aha. Med Ren Etanol eller Metanol är det väl en hiskerlig skillnad.. E85 är ju inte ren som ni alla säkert vet.. Sen hur Metanol är somvätska har jag inte koll på.. men den torde vara mindre aggresiv när det gäller cancer framkallande osv. Fast metangasen är otrevligare för naturen! Så det är lika bra att hålla den inom racingen. Alexi: jag får se hur långt jag tänker ta det med Touringen.. känns som fel bil att meka mera på.. För stor och tung.. men blir det ett banproject så är Etanol klart intresant att kanske bygga kring. _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||||
Snälla, Skilj på METANOL och ETANOL, dom är ju ungefär lika olika som Bensin och Diesel.
En Etanol motor drar ca 30% mer soppa än en bensin men ger ca 12-14% mer effekt (Överladdat) + att det vi ha kännt så har man ett litet bredare arbets register på motorn. /Örjan _________________ Örjan Karlsson Moby Dick R32 GT-R -93 KTM 1290 R -16 |
||||||||
Jo, man ska hålla isär begreppen. Ja skrev sprit, för att jag inte känner till etanol blandningar med bensin. När du skriver etanol-30%, är det pumpblandning med bensin? Vad är orsaken till effektskillnaden? om det är att man kan öka laddtrycket eller åka högre tändning eller nått i den stilen. Annars är jag mer bekant med methanol som gammal Hemiåkare. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||||
Vi som tävlar och måste åka på "handelsbensin", får vi använda E85? Är slutsatsen att man kan få ut mer effekt ur en standardbetonad motor (med fortsatt god driftsäkerhet) med E85 genom lite optimering av bränslemängd och tändning?
_________________ Pär Hylander |
||||||||
hurvida man får tävla med det vet jag inte... men resten har jag uppfattat som ett ja på! _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||||
Den kräver ca 30% mer volym E85 för samma lambda värde, vet tyvärr inte den exacta orsaken till att det ger mer effekt men man ställer på tändningen 5-10 grader mer, gjorda bromsningar har gett 12-14% mer effekt bara gjenom bränsle byte och om mappning av soppa aoch tändning. E85 brinner även lite kallare som jag har förstått det vilket ju ger lite fördelar. Vi gjorde det enkelt för oss när vi mappade om, vi ökade required fuel med 30% och körde, vilket har funkat över förväntan. Enda nackdelen som vi har märkt är att det krävs ett lite bättre tändsystem vid ca 1bar övertryck, MSD6 ville inte riktigt tända men det försvann med en 7:a, under 1bar funkade det med en 6:a, det kan ju iofs ha att göra med att vi kör med ett par CSB305 toppar på en 383a och dom har ju ett av värdens absolut sämsta utformingar på förbräningsrummen. ![]() Vi har kört bättre 201 meter tider sammtidigt som vi hade sämmre 60fot och sämre slutfart( varvstopp ![]() /Örjan _________________ Örjan Karlsson Moby Dick R32 GT-R -93 KTM 1290 R -16 |
||||||||
SBF tillåter E85 som bränsle vid tävling f o m 2004, hurvida bilen måste vara reggad för E85 (bio-etanol) vet jag inte.
Man kan få mer effekt ur en sugis på E85 om man bygger den för E85, dvs att bara öka bränslet och inte kunna öka komp ger ingen större effekt-höjning. Tändningen lär kunna kompensera för bristen i energi-innehåll. Störst effektökning ger det alltså på en turbo och enligt de bromsningar jag hört om ger det högre effekt och vrid vid lägre rpm! Enligt de uppgifter jag har så har E85 ca 102 oktan och kräver 10:1 i blandning för lambda 1.0 Jag kör min bus-bil (360:n) på ca 60% etanol (tankar 1/3 bensin och 2/3 E85) och har bara höjt bränsletrycket från 2.5 till 3.0 bar. Den är något långsammare än på bara bensin i original... Förbrukningen har gått upp från 0.8-0.9 till lite drygt 1.0 - 1.1 l/mil. Förhoppningvis står det en Porsche 931 i garaget om två veckor och den skall konverteras till E85 drift är det tänkt... Och kanske gå i roadsport under 2005 (peppar peppar...) _________________ ![]() Miata ND -17 & Ford Focus -05 Över 60 och leker fortfarande med bilar |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 6087 besök totalt |