Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 Competition [6 speed] -21 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 8 besök senaste veckan (18600 totalt) |
Hittade dom här: https://endless-brake.info/contact/ Endless Brake Technology Europe AB Dom var trevliga _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||||||
Du kommer bli positivt överraskad :-)
_________________ Per-Otto Kent BMW M4 G82 "Clubsport" Megane Trophy 300 Raeder Motorsport |
||||||||
Det hoppas jag Och tack för tipset. Upptäckte precis en annan grej. Sist jag körde fick jag lite vibrationer i bilen, från hjulen, i slutet på dagen. Idag när jag gick igenom och rengjorde hjulen så upptäckte jag att däcken har roterat på fälgen. På alla 4 hjul! Hur är detta möjligt? Helst på alla 4? Mina EC-7R fälgar ska också ha en extra bra / djup "ribbning" där däck möter fälg. Så här såg det ut före: Och efter, den gula markering har vandrat. Samma på alla 4. _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||||||
|
||||||||
Nja, varm tryck var ca 2.2 - 2.4 inga konstigheter. Första gången detta händer mig. Funderar på om dom blivit fel-monterade på något sätt eller om för mycket "monterings pasta" används eller något annat. Vill helst undvika detta i framtiden om möjligt. :/ _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||||||
Tyvärr ganska vanligt när man börjar köra lite bättre och fått till bromsarna ordentligt. Det är när du bromsar hårt och har riktigt bra fäste i däck och bromsar som detta uppstår. Det enda tipset jag kan ge är att vänta ett par veckor med att köra hårt från det att däcken monterades. Så dom får sätta sig lite och monteringspastan får torka. Men det lär hända oavsett tyvärr. _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||||
Kollade även mina AR-1 som monterades drygt 1 månad innan Gelleråsen 210718.
Framdäcken hade roterat ca 1dm längs fälgbanan, framåt på främre och 1dm BAKÅT på bakre fälgarna. |
||||||||
Intressant. Inte jättemycket göra då.
Ok, jo detta verkar inte vara helt ovanligt. Enda fix:en jag kan tänka på är gå upp i fälg storlek. Så att fälg och däck får mer anläggnings yta. Kanske därför Porsche kör 20" och upp? _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||||||
Var på en mycket givande Trackday PRO på Gelleråsen i går. Riktigt bra med en trackwalk, sektionsöva på Ejes och Depåkurvan, precis dom partier jag känt mig lite osäker på. Men inte nu längre. Sedan fick vi lite coachning av duktiga rejsförare. Mycket värdefullt att både få kritik och att dom visade bra spår osv. Tror jag börjar förstå den banan nu. Nu har jag ett spår jag vill hålla över hela varvet. Kommer bli mycket intressant att se hur snabbt det går nästa gång.
Många Porsche i lineup:en Blev lite lite orolig för att mina klossar skulle ta slut i slutet på dagen då det såg ut att vara lite material kvar. Men väl hemma hade jag 5mm kvar. Hade drygt 6mm innan så jag hade bara förbrukat ca 1mm under dagen. Så lite till hade jag kunnat köra, men blev ändå 80+ varv och better safe than sorry. Men nu blir det Endless ME20 på runt om. Han med montera fram i dag, siktar på bak och inkörning i morgon. 13mm material nya. Sjukt imponerade av AP ok:en också. 10 trackdays, ca 700 banvarv och dom ser ut som nya. _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||||||
Efter att ha studerat Manges bromskylning i detalj har jag nu en ny pototyp some verkar lovande. Denna passa och tar inte i något.
_________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||||||
Tack för 3D filen till en väl fungerande Clutch Stop
Förstår om man inte vill kapa i fronten, har sett några som monterat bromskylning från M2 CS Racing. Ser riktigt snyggt ut framifrån _________________ Mikael Persson M3 E46 Competition 2006 |
||||||||
Kul det funkar bra. Jo M2 CS racing fronten skulle väll vara optimalt. Men antar den inte är super billig och jag tror man måste modda innerskärmarna med för att få bra slangarna till bromsarna. Vill inte spåra ur för mycket med bilen Focus på lära mig köra bättre nu. Har precis också anmält mig till TimeattackNU sista deltävlingar, 5 och 6, i slutet på Augusti som wildcard. Så det blir premiär tävlande på Gelleråsen Både lördag och söndag och lite träning fredag. Kommer bli riktigt kul. _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||||||
Yep ska bil skoj 😊 Läste upp till 200 publik på deras sida? _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||||||
Vilken sjukt kul dag i dag.
97 Varv med GRC på Kinnekulle ring. Målet för dagen var att sätta under minuten. Sist jag var på Kullen slutade det med 1:02:21. Men coorden kom fram på däcken den gången så den gången kunde jag skylla på däcken. Denna gång hade jag nya Endless ME20 klossar runt om och fräscha AR-1 som bara gått en tidigare trackday. Varit tvungen att lämna in en av mina 18" fälgar för riktning så tills den är tillbaka blir det köra 245/265 AR-1 på original 19" fälgarna. Men förutsättningarna var bra denna gång. Samt jag hade även bokat in ett instruktörspass med Robert Serwanski [Koenigsegg] där jag fick mycket bra tips. Mitt stora problem med min körning tidigare är att jag i bland (väldigt ofta, nästan alltid ) blir "hängande" i kurvor i en viss fart och bara väntar. Detta påpekade Robert rätt snabbt och vi korrigerade med MER gas ut ur kurvorna. Vad händer tänkte jag, jag får MER grepp! ögonöppnare verkligen, behövde någon som satt bredvid och skrek MER GAS! i örat. Haha. Framför allt detta övade jag på under resten av dagen. Mest i Kvarnkurvan, men egentligen i alla kurvor i mer eller mindre utsträckning. Men i den långa Kvarnkurvan var det extra tydligt när jag fick till det. Ytterligare en pusselbit på plats i körandet. Dock är detta något jag måste öva mer på. Men jag börjar fatta "grejen" men bakhjulsdrift. Det är så många små detaljer som är så sjukt kul att upptäcka med körningen. Sedan gick det snabbare och snabbare. Först 1:01:33 i ett heat med ca 10 varv i rad inom samma halvsekund jagandes en annan M2 som hade väldigt lika temp som mig. Sedan i nästa heat bytte vi plats och jag blev jagad. Samma visa igen, men nu nere på 1:00:81 Men optimal varvet låg fortfarande över minuten, 1:00:18. Sedan var det dags att tanka, igen, bilen dricker mycket på bana Tillbaka igen och jaga sista heatet för dagen. Mycket trafik och efter 23 varv kom jag inte under minuten, men fick ned mitt optimala varv till 59.7. Så mitt sub 60 varv finns där ute på banan. Men det får bli nästa gång. Jag åkte hem glad, mycket nya erfarenheter. Och nu kan jag i varje fall köra kullen "på minuten" Känner mig också rätt nöjd med hur pass jämt tempo jag kunde hålla i dom två heaten nedan. Just de. Har monterat bort CAE spakstället med. Fick in för mycket "ljud" i kupen för min smak, och jag lyckades aldrig justera bort det trots många försök. Tyvärr då det var riktigt skön kännsla i den. Men men har provat nu i varje fall. Kommer testa en annan shifter som är lite mindre extrem. Vill någon köpa CAE shiftern skicka ett PM. Kostade ca 11-12 000 ny. Jag kan släppa den för 6000 till rejsa medlemmar. Passar alla F8X M2, M3, M4. Suttit monterad i ca 800 mil i min M2C. Inget slitage. _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||||||
Och här är 1:00:81 varvet exporterat från Garmin Catalyst. Tids-deltan är mot mitt optimala 1:00:18 varv.
Fasen nu vill jag dit igen. Ser nu i efterhand att det finns tid att hämta på flera ställen. _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||||||
|
||||||||
Tack jo kul med tider så man kan följa förbättringar eller försämringar.
Yep. Grym spak, grym känsla. Men fick in för mycket ljud i kupen för min smak. Provade alt möjligt men fick inte till det som jag ville. Så efter monterat om den 10ggr, justerat allt till perfektion och provat med lite ljudisolerade matta runt spaken blev jag less. Monterade bort den. Dock har jag en "mindre extrem" spak på ingående som jag hoppas kunna passa mig bättre. Men vill du prova CAE är min ute för försäljning. Har annons på rejsa. Halva nypriset, suttit i bilen ca 800 mil. Du kan säkert prova den och sälja vidare för samma pris om du inte blir nöjd (beroende på hur känslig du är ) _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 Competition [6 speed] -21 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 8 besök senaste veckan (18600 totalt) |