Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Skoda Fabia 2001 SVKG Gelleråsen | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 10, 11, 12 >> 16655 besök totalt |
Seriöst! Du lägger ner energi på fyfabian. Då får nog jag oxå lägga på ett kol...
Nu är det upp till kamp helt klart! Dags å damma av sin räser, ta bort brädhögen så dörren kan öppnas och slänga bort barnpoolen från taket. :-) _________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||||||||
Klart jag gör! Än så länge har det varit mest service och konstgjord andning men nu kan jag koncentrera mig på att se om det går att göra något åt prestandan. Motorn är vad den är men väghållningen går att förbättra. Ska köra de två sprinttävlingarna och en bandag på knutstorp så får jag fundera/utvärdera i vinter om/hur jag ska gå vidare. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||
Med de förutsättningarna jag har så får man gripa efter varje halmstrå. Jag har sedan förra körningen velat fram och tillbaka med däckstrycket. Innan har jag kört på det som däckverkstan stoppade i vilket var någonstans kring 2,5-2,8. Bilden är understyrd så för att motverka det ytterligare och jaga grepp i framvagnen så har jag inför imorgon sänkt trycket fram till 2,2 och bak ligger det på 2,5. På konbana blir inte däcken direkt varma (because Eco gatdäck) men inför Knutstorp får jag tänka annorlunda. Som en förberedelse för Knutstorp så uppgraderades dragöglorna fram och bak med en pigg och glad färg. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||
Ber om ursäkt för att jag inte tog några bilder, hade mest fokus på att känna hur bilen funkade efter mer camber och mycket mindre toe.
Körningen började i blött och jag låg på ca 51.3 vilket jämfört med många andra var riktigt bra meeen sedan torkade det upp och medan jag förbättrade mig till ca 50,5 så kapade andra sina tider med 5 sekunder. Uppenbarligen funkar Fyfabian bra på blött underlag och jag skulle behöva regn på en hel sprint för att klättra i placeringarna. Tidtagningen var uppgraderad så två bilar kunde köra samtidigt vilket gav mer körtid men jag har sämre koll på hur jag placerade mig. Jag upplevde att bilen funkade bättre än sist men det avspeglade sig inte i tiderna då jag inte lyckades komma under 50 sekunder. Banan var samma som förra gången så tiderna är jämförbara. Dagens stora test var att släppa lös Figgz i Fyfabian. Jag har sett fram mot det ögonblicket med skräckblandad förtjusning eftersom den gode Figgz ibland kapar 5 sekunder mot bilägarens egna tider... Nåväl, Figgz körde två rundor och kapade 1 sekund mot mina tider. Jag har haft fullt upp med Astrid Lindgrens värld, måla lada och annat så jag har inte kollat alla filmer som finns men helt klart köra han tightare spår än mig. Troligen innebär det också att jag kör nära det som en glad amatör kan förvänta sig att prestera i Fyfabians nuvarande utförande. Ber om ursäkt för brist på bild och film här men Fyfabian finns i både eftersnackstråden och lyfta på innerhjulet. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||||
Du kommer ha roligare än du kan föreställa dig! Hade varit riktigt roligt att ha en ungefär likadan bil att jämföra sig mot. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||
Tack för igår Anders!
Gött att du fick möjlighet att njuta av körningen igår också! Vi stod ju över sista passet men som den äkta racer du är så körde du ända in i kaklet! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||
Ska sikta på finalen den 29 aug. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||||
Om vi inte får köra Timeattack istället _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||
Ha ha! Jag blir inte ledsen om jag inte vinner en startplats _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||||
Alla uppdaterar så snabbt och stressar. Jaja, två rapporter på en dag. Inte en egen bild från Knutstorp men desto mer upplevelser. Första banträffen med SVKG och ett riktigt bra arrangemang och hänsynsfulla förare, jag fick ihop två eller tre gulflagg på hela dagen som alla var lösta på ett varv så verkligen inga allvarliga incidenter.
Regn hela vägen ner som slutade lagom till ankomst. Hade sällskap av Johan, Janne, Christian, P-G och Stian. Martin skulle också åkt med men behövde rikta en fälg och drog en omväg via Helsingborg. Möttes av en McLaren 720 och gömde Fyfabian bland mina kompisar. Fick reda på att jag skulle börja som flaggvakt, lite trist att missa första passet och köra uppvärmning när alla andra är varma i kläderna. Samtidigt fick jag en möjlighet att spana in tempot och bilarna i de olika grupperna. Jag var anmäld till lagom. I den gruppen var det gott om bilar och tempot högt. Min tanke var att rulla ut sist och kanske bli varvad en gång. I lugna gruppen var det glesare med bilar och tempot lägre. Första passet. Rullade ut och körde på, oväntat enkelt att hitta runt men jag kom väl inte mer än ett varv innan jag blev varvad första gången. Satan! Och sedan rullade omkörningarna på i samma takt som svordomarna inne i hjälmen. Jag fick inga fria varv och jag var bara i vägen. Övervägde om jag bara skulle köra in i depå men så blev det lite glest så jag fortsatte. Efter passet fick Janne, Johan, Christian och P-G som stod runt mig lyssna på mitt gnäll och beslutet togs att byta grupp till lugna. Inga problem med arrangören. Andra passet. Okej, nu var det helt annorlunda. Visst blev jag omkörd men de flesta fick kämpa hela baksidan innan det var dags att släppa förbi på rakan och då tog omkörningen oftast hela rakan. Martin hade kommit ikapp strax innan rakan så jag blinkade ut men gasade fullt ändå så i slutet av rakan låg han inte långt framför. Kändes som vi hade koll på var vi låg så jag retades lite och bromsade sent väl medveten om att jag skulle släppa honom före mig in i kurvan. Mellanspel. När jag kom in igen hade de andra gått iväg och istället stötte jag på Figgz som frågade om jag ville åka med och få tips på spår. Självklart! Har aldrig åkt sjua innan. Öppen bil och två som försöker prata genom integralhjälmar begränsade den verbala kommunikationen så jag valde att bara njuta och asgarva inne i hjälmen. Jäklar, så här ska det kännas att åka bil på riktigt. Efter några varv styrde Figgz in i depån och frågade om jag ville provköra. För mitt inre spelades en film upp där jag sätter sjuan i en däcksbarriär så den är skrot. Men jag blev övertalad och det ångrar jag inte. Herrejättejävlar vad roligt det var! Trots att ratt och pedaler var några centimeter för långt bort för mig var känslan helt magisk. Har aldrig gillar att köra utan servo men här var det klockrent, sådan otrolig kontakt med bilen och banan. Fick till ett litet ställ men det var helt odramatiskt, bara att parera. I övrigt är det bara att peka och placera bilen där man vill och högerfoten bestämmer hur roligt man vill ha. Tack så mycket för den upplevelsen Fredrik! Något adrenalinhög berättade jag för de andra på lunchen men de hade redan sett mig. P-G var nog redo att byta 997'an mot en sjua där och då. Sedan rullade körpassen på. Jag körde konsekvent 1,27-1,28 och visst går det att få gummimask även på smala gatdäck. Dagens enda omkörning som jag gjorde var i Figgz sjua så här är jag rejält jagad. Skiljer nästan 400 hk också. Jag laddade hem Racechrono i god tid kvällen innan... Trots avsaknad av extern gps och mobilen intryckt i ett fack i instrumentbrädan fick jag lite loggar. Nu vill jag ha gps och kamera till nästa bankörning! När jag bytte grupp förbättrade jag mig direkt 4 sekunder. Sedan kapade jag lite varje pass och satte dagens bästa tid det sista passet. Sista passet i lite detalj. Och med karta. Det är inga höga hastigheter jag kommer upp i. Jag behöver inte ens bromsa innan NGK-krönet utan håller fullt på trean och lägger i fyran på väg nerför igen. Den största bristen på bilen är numera däcken. Effekten är begränsad och jag behöver få med farten genom kurvorna snarare än att skrubba av den för att kunna få en högre genomsnittshastighet. Nästa banträff behöver jag ett par Nankang NS2R i 195-bredd så kommer jag hänga med bättre. Bromsarna då? Jodå, hänger med alldeles utmärkt. I slutet bromsade jag strax innan 50-skylten och t.o.m. trummorna bak hänger med, inte mycket vikt de ska bromsa dock, och det är lite roligt när bakvagnen börjar jazza i inbromsningarna. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||
Fantastisk rapport. Man blir glad av att se Fabian på banan och jag har mer än en gång använt den som bilexempel när jag förklarar för andra vad det är jag håller på med och att det inte tvunget måste vara så himla speciellt
Måste erkänna att jag börjat fundera på om jag verkligen har dryga 200hk mer än Fabian efter denna omkörning. Var inte så busenkelt som jag först hade räknat med _________________ Martin St0tzer |
||||||||
Du har ju valt en väldigt smart bil men det finns andra förnuftiga småbilar också där man kan börja med en bättre motor. Mazda 3 MPS och liknande. Fast en grej som är rolig med fyfabian är att den ändå hänger med trots att den är så fel. Jag är lika förvånad som du. 😂 _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||
Härlig racerapport! Tack för bra beskrivning av bilglädje!
Och det är verkligen inte alla som kan skryta med att de håller stumt över NGK-krönet! _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||||
Tack, kul att det uppskattas! 👍 Jag tycker att jag lyckas köra en (oväntad) bil sportigt som tanken var från början och dessutom ha riktigt roligt under tiden. Nu siktar vi på sprintfinalen i Vårgårda. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||
Högst oklart om jag bara lyfter på ett hjul. Texten på sidan på vänster framhjul var ju skrubbad halvvägs så det är möjligt att det är tre hjul i luften. Kanske mest tur att jag inte krängde av däcket.
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||
Fabian stod nog för mest imponerande däckkrängning i söndags. Är du säker på att det inte är märken i fälgen?
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Skoda Fabia 2001 SVKG Gelleråsen | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 10, 11, 12 >> 16655 besök totalt |