Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5052 besök totalt |
El & prispolitik
Det finns ett problem idag och det är att banorna (A-torp, Knutstorp & Mantorp) har valt att minska ner sin ingående säkring (pga dyra elkostnader när banan inte används, vilket ju är förståeligt) och istället har valt att låta stora tävlingar typ SLC att enbart få ström genom dieselgeneratorer vilket är betydligt dyrare att driva och därigenom dyrare för oss. Dom siffrorna som jag fått är att t.ex nu till Mantorp så kostar Generatorhyran inkl kablar och skåp och personal som sätter upp och tar ner densamma 24.000 + moms för Torsdag till Söndag och ca 2000 liter diesel är det beräknat att gå åt...... vilket är en totalkostnad på närmare 50.000....... och nu kommer vi till problemet..... På Anderstorp med totalt 120 tävlande bilar så efter en JÄKLA massa jobb och tjat så var det 36 bilar som betalde el, vilket gav en intäkt på 36.000 och det täcker inte kostnaden , så det får skjutas till från andra håll. Skulle vi göra likadant på mantorp så kommer minuset ligga på någonstan runt omkring 25.000 och det har tyvärr vi inte budget för........ Så vi har 2 val idag och det är att antingen inte ha någon EL överhuvudtaget (vilket gör det i stort sett omöjligt att arrangera eftersom det är kallt och mörkt på finalen) Eller att på något sätt göra en vettig betalningsvariant som alla kan acceptera och ger oss intäkter på ca 50.000 för att betala till MotorEvents. Förutsättningarna som jag räknar på är ca 40-45 bilar för Endurance. SÅ HAR NI NÅGRA BRA FÖRSLAG SOM ALLA KAN ACCEPTERA? |
||||
Enklaste lösningen är ju att vi delar på kostnaden rakt av .... dvs 1000 per startnr....
Men kan alla acceptera det? |
||||
Jag vet inte hur det ska lösas......men jag kommer aldrig att betala 1000:-, som det var på Anderstorp.....för att köra kompressorn och ladda batteriet.
Jag hade gladerligen betalat 3-500:-.....för ett enfas 10 ampers uttag.....och jag tror inte jag är ensam.. Men den intekten gick man miste om. Går det inte att få ordning på prissättningen......så kommer iallafall jag att investera i eget elverk...och gasol/diesel-värme. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
En annan variant är att sätta lägre elpris och sen ta igen tappet på träningen... dvs ta betalt för dom som vill träna på fredagen.
|
||||
Ja....då får man ju sluta med det också. Men om man har hög och lågförbrukar taxa....så gissar jag att 50 team till hade betalat 3-500:-.... .....15-25 000:- och det är inte att rynka på näsan åt. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Är jag ensam om att driva runt min bil med privara pengar...??
Hela budgeten för Anderstorp var 4-5000:-.........och jag gjorde av med ca 6000:- totalt, med allt. Dessutom tävlar vi bara en dag...... För långloppsteamen kanske 1000:- är en fis i rymden.......men inte för mej. och ska vi försöka att få ut fler bilar i tex V8-C......så måsta man börja titta på dessa problem. OBS....jag instämmer inte i kören som ibland hävdar att SLC tjänar för mycket pengar.....för ett företag måste gå med vinst.......men för mej och några till är det en fråga om att överhuvud taget överleva. Dessutom är inte sprintracen någon utfyllnad....för att dom "rikiga" teamen ska kunna åka långlopp.....utan vi är nog så viktiga. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag är inte så övertygad..... En klass t.ex tog ut en 32 Amp sladd för 1000:- på Anderstorp och lät sen resterande deltagare ansluta sig till den kopplingen.... så visst dom gjorde enligt förutsättningarna och betalde för en sladd så som det var sagt men det gör ju inte livet enklare för mig att räkna på och betala banägaren.... Problemet är att för att få ström så måste vi ha in ca 50.000 och ju krångligare beräkningssätt, ju dyrare blir det eftersom jag måste ha någon som sköter det och stackars Anton höll på att kollapsa sist och ska det vara på det sättet som sist så lär vi aldrig få någon som vill jobba med det..... och hoppar vi över strömmen så kan vi inte göra tävlingarna heller..... så du betalar faktiskt inte enbart för DIN FÖRBRUKNING utan för att runt omkring egentligen...... Sen att det ska kosta så och så mycket det håller jag med om..... men ser ingen annan möjlig lösning just NU..... För övrigt så gäller det här ENDURANCE-finalen nu i år och inget annat...... så dina synpunkter som V8-förare är inte det jag är intresserad av nu för i år (men visst för nästa år men då kan vi ta det i en annan tråd) |
||||
Utifrån de diskussioner som vi fört i vårt första teamrådsmöte på Anderstorp så tror jag att de flesta långloppsteam kan acceptera en elkostnad på 700-800 kr (enfas), åtminstone till en så kall och mörk helg som i oktober. MEN: Grundproblemet är, som vi diskuterat i helgen, att det är noll framförhållning och nya förutsättningar hela tiden. Elen på Anderstorp kostade 300 kr för enfas på deltävling 2 och nu till deltävling 4 så har priset ökat till 1000 kr dvs. över 200% i höjning! Detta är ett typexempel som resulterar i sura miner och att folk inte betalar elavgiften. Vi vet att det är dåliga förutsättningar från banägarna men det måste kunna bli bättre. Här måste SLC hitta ett långsiktigt upplägg till nästa år, dvs. en i förväg fastslagen avgift för el så att teamen (och SLC) vet i förväg vad det kostar. För Matex Racings del så har vi eget elverk i vår buss och är självförsörjande om så behövs, men vi är beredda att betala en rimlig avgift för att ha tillgång till fungerande el på finalen på Mantorp. _________________ //Mats Hultman |
||||
[quote="MatsH"]
Tyvärr är det huvudet på spiken...... vilket inte hjälper mig ett smack i dagsläget utan nu vet jag förutsättningarna och försöker göra det bästa av det till DEN HÄR FINALEN. Hur ska jag få ihop 50.000 till el som alla kan acceptera? 700 för enfas och 1500 för trefas? vilket borde bli ungefär 50.000. med den fördelningen på enfas och trefas som det är. Av 40 så är det ca 10-12 trefas Kan det accepteras? |
||||
Ja jag såg det. Och det ser jag som osolidariskt. Antingen betalar man för stömmen...eller så mekar man på kvällen med ficklampa. Vi kunde också ha snott ström.....men det gör det ju inte billigare till nästa gång.
Ursäkta min urspårning.......Jag vat att det är en fråga för finalen. Jag försökta bara kasta lite ljus över små teamens situation.... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
700 är bättre än 1000..
hur mkt ström får ta ut då? och till butterfly racing kan jag säga att det är nog ännu kännsligare med en tusenlapp extra för ett långlopps team. det kostar pegnar redan som det är och allas ekonomi i teamet är uppspänd till tusen.. att en sån höjjning av elen som skedde på anderstorp, accepteras inte av oss. en sak om man vet om innan det blir dyrt. Och kan göra sitta val. men en höjning på över 200%, det fungerar inte. jag vet att det inte är du fredrik som gör det. vi måste veta så tidigt som möjligt vad det kostar, vi små team som skramlar till vare race får morgonkaffet i fel strupe när vi väl på banan får höra att det blivit mkt dyrare.. jag kan säga att vi körde eget elverk på anderstorp, det kostade oss max 25kr i soppa. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Jag menar naturligtvis alla småteam .......oavsett hur långt man åker. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Enfas är 10 amp och trefas är 16 amp...... Och vad det blir i watt och watttimmar och dylikt är jag inte utbildad för..... så ingen aning. |
||||
Verkar vansinne och bränna av massa Diesel för att få el när det finns strömförsörjning framdragen.
Kan vara värt att kolla sk Tillfällig el anslutning som används vid andra stora evenemang. Se exv.: http://www.vattenfall.se/foretag/pri Har ingen aning vad det kostar men har en känsla av att det borde vara ett billigare och bättre alternativ. Kan vara värt att kolla upp. Kanske även ett bra sponsor uppslag. Behövs stöd med "el språket" vid en ev offertförfrågan så kan jag hjälpa till. Kontakta mig i såfall.(jb@speedlab.se) SpeedLab /Johan |
||||
Det jag hört från Anderstorp är att det blir dyrare än att köra med elverk, iaf när man har Sydkraft som leverantör som dom har. Men det hjälper inte heller till med det primära problemet som är Finalen den 15-16 oktober.... Eller ska jag tolka att ni team tycker det är en ok kompromiss att göra det obligatoriskt med el för varje startnr som startar, men att man får välja för varje startnr om man använder trefas för 1500 eller enfas för 700? |
||||
Re: El & prispolitik
om vi alla betalar 500:- vid anmälningen i obligatorisk avg för elen så blir ju 500*100=ok Vill man inte betala så är det bara att åka hem. Svårare är det ju inte ![]() Mvh Christer #42 Ha en go dag ![]() |
||||
Re: El & prispolitik
Vi har bara max 48 endurance bilar att dela upp dom 50.000 i kostnad på. Känns hårt att ta lika mycket av dom eventuellt 17-20 sprintbilarna som bara är där på fredags-dagen och sen åker hem. |
||||
Eldiskussioner
1. Det har ju varit problem tidigare med el på finalen, kommer det verkligen att fungera med ett dieselverk för 50 team där man kan ta ut 16A trefas och lasta denna för vad man betalt för? Kroknar inte spolarna i generatorn då? Det funkade ju inte helt smärtfritt på Knutstorp... 2. Jag har full förståelse för alla team som anser att 1000-1.500 kr EXTRA för el som man kanske inte förbrukar, MEN vi vill ju alla åka finalen, eller hur (årets höjdpunkt anser jag!!), så om vi snabbt kommer överens om att vi delar på kostnaden på ett snyggt sätt så kan vi istället lägga krut på att få våra bilar fina och färdiga! Förslagen om att långloppsteamen betalar 1000 kr för el från torsdag kväll till söndag förmiddag är ju egentligen inte så dramatiskt, eller? I denna frågeställning passar jag på att höra med Fredrik om det är träning på fredag över huvud taget, om kostnaden för densamma är som tidigare under säsongen? Klart vi löser detta, det är ju på banan vi VILL vara.... Bästa hälsningar Per Svensson, Ravila Motorsport |
||||
Re: Eldiskussioner
1. Det bör fungera , då det är 2 elverk och det är samma som vi hade förra året på finalen.... men det är klart att köra elvärmare och värma upp tälten är ju fortfarande uteslutet. Men förra året hade vi inga direkta problem med elen vad jag vet. Knutstorp , var ju lite annorlunda då vi själva ordnade elverket.... det var alldeles för litet då det var på bara 30 Kw och dom 12 användarna alla var stora elförbrukare. 2. Kenneth och Sven från Hubert Bergh Motorsport har erbjudit lite riktad sponsoring så nu är vi nere på "normala" kostnader..... Nya priser 600 för enfas 1100 för trefas Fortfarande obligatoriskt att välja någondera per startnr. Träning Exakta tidschemat för fredagen är inte klart, eftersom vi har ställt krav på sprintåkarna att dom ska vara minst 17 st anmälda innan den 5 oktober (då det krävs betydligt mera personal att arrangera tävling istället för träning) men förutsättningsvis så kommer dom få ihop det och då är upplägget att sprinten kör 1 tidsträning och 2 race vilket innebär att det kommer arrangeras 3 st långa extraträningspass som vi då tar 1.500:- i träningsavgift för alla tre och sen avslutas dagen med ett normallångt pass som körs som träning för ALLA och är inkluderat i startavgiften. Blir det ingen sprintkörning så blir det mer träning för extrapassen, och möjligen lägger vi några fler sightseeing-körningar. men kostnaden kommer fortfarande vara samma på 1500. |
||||
Re: Eldiskussioner
Nya priser 600 för enfas 1100 för trefas Fortfarande obligatoriskt att välja någondera per startnr. -------------------------------------------------------------------------------- Prisbilden enligt ovan känns rimlig med tanken på förutsättningarna. Kör på det! Så verkar vi tillsammans för ett långsiktigt upplägg under 2005. _________________ //Mats Hultman |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5052 besök totalt |