Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 SMG -02, carbonschwarz. På g..
<<   1, 2, 3 ... , 19, 20, 21   >>
6 besök senaste veckan (82653 totalt)
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017


Trådstartare
Re:

mittmotor skrev:
qvisfr skrev:
Är det nån som använt dessa slangar för bromskylning? Kvalitet?


https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/kylsystem/slangklammor/ . . . .


Skräp! Köp riktiga thumbs up


Ok. Vart?

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1941



Re:

qvisfr skrev:
mittmotor skrev:
qvisfr skrev:
Är det nån som använt dessa slangar för bromskylning? Kvalitet?


https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/kylsystem/slangklammor/ . . . .


Skräp! Köp riktiga thumbs up


Ok. Vart?


Jag brukar köpa min här:
https://www.speeding.nu/c/bromssystem-2561/bromstillbehor/bromskylning . . . .

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1988



Hydroscands slangar är grymma men är i en annan prisklass tyvärr.

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2 F87 Competition +
1M E82 +
iD4
Sodi DD2
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2028



I nödfall så funkar Biltema-slangen också faktiskt. Inte alls samma smidiga
slang och inte alls samma kvalitet som "riktig" slang givetvis.

Blev en snabb, billig och enkel lösning för mig som jag planerade att byta ut - tre år senare
så sitter slangarna fortfarande kvar utan tecken på att ge upp...

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017


Trådstartare
Jag har bromskylningsscoop från Fartfabriken här hemma. De är rätt stora och på höger sida så tar de emot delar från AC'n, så antingen får jag ta det svåra beslutet att faktiskt ta bort hela AC o spara vikt men svettas på Ringen, eller hitta ett annat vettigt scoop till höger sida.

Tar gärna emot förslag på vart jag kan hitta ett vettigt scoop. Hålet är ca 25x11 cm.....

Idag fick jag kortslutet bromsbeläggsgivarna så den lampan har slocknat iaf.
Nu är det airbaglampan kvar. Har satt tillbaka originalstolarna o kopplat ihop allt men lampan lyser ändå.
MIsstänker jag måste släcka den med en dator?

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017


Trådstartare
Skulle hemskt gärna programera om SMG lådan till CSL mjukvaran. Har nån här tips på vem som kan hjälpa mig med det?

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017


Trådstartare
Börjat montera sexpunktsbälten samt bromskylningen. På höger sida tar det emot ac röret så jag tänkte såga o bygga om men det sitter så jkla rakt i vägen så jag gjorde ett hål i tratten för ac'n. Hiss eller diss??🤪

Tänker att scoopet är så enormt stort att jag inte förlorar så mkt kyleffekten ändå.

Slangarna från Speeding kom idag.
Beställde det enda front plastic cover under motorn som fanns kvar på BMW i Sverige. Mitt levde inte längre.






_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 718



Riv ur ac, gjorde underverk för kylningen på min 46:a.

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1941



Blir bra (fina slangar )och hålet för ac röret spelar ingen roll för bromskylningen.
Men som Per-Otto säger så har jag haft både på min E36 M3 och de 2 efterföljande bilarna värme problem med påslagen ac när jag pressat på lite. Å andra sidan så hjälper det mycket, naturligtvis inte lika mycket dock, att bara slå av den när/om värme problem uppstår.
På både Seaten och Boxstern så stiger värmen alltid efter Steilstrecke om jag glömt slå av den.
På M3:an rev jag bort den.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017


Trådstartare
Re:

mittmotor skrev:
Blir bra (fina slangar )och hålet för ac röret spelar ingen roll för bromskylningen.
Men som Per-Otto säger så har jag haft både på min E36 M3 och de 2 efterföljande bilarna värme problem med påslagen ac när jag pressat på lite. Å andra sidan så hjälper det mycket, naturligtvis inte lika mycket dock, att bara slå av den när/om värme problem uppstår.
På både Seaten och Boxstern så stiger värmen alltid efter Steilstrecke om jag glömt slå av den.
På M3:an rev jag bort den.


Man vill ju anlända kyld o cool till Pistenklause liksom 😅

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1279



Stänger man av ACn när man kör sina stinter så brukar det vara OK med temperaturen! ACn får man slå igång på kylvarvet och till/från banan

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1941



Re:

qvisfr skrev:
mittmotor skrev:
Blir bra (fina slangar )och hålet för ac röret spelar ingen roll för bromskylningen.
Men som Per-Otto säger så har jag haft både på min E36 M3 och de 2 efterföljande bilarna värme problem med påslagen ac när jag pressat på lite. Å andra sidan så hjälper det mycket, naturligtvis inte lika mycket dock, att bara slå av den när/om värme problem uppstår.
På både Seaten och Boxstern så stiger värmen alltid efter Steilstrecke om jag glömt slå av den.
På M3:an rev jag bort den.


Man vill ju anlända kyld o cool till Pistenklause liksom 😅


Å andra sidan, är man riktigt varm så smakar Weissbieren ändå bättre!

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 718



Re:

Du är ju cool hur varm du än är:-)

Jag upplevde min hade lägre temp när hela AC-paketet var urmonterat än när jag bara stängde av AC.
Min gick varm även när jag hade AC avslagen, vid Brunchen var den alltid över "normal".
Med allt urrivet, kallare termostat, nytt kyl med mera så låg den alltid stabilt på cirka 75-80 grader!




qvisfr skrev:
mittmotor skrev:
Blir bra (fina slangar )och hålet för ac röret spelar ingen roll för bromskylningen.
Men som Per-Otto säger så har jag haft både på min E36 M3 och de 2 efterföljande bilarna värme problem med påslagen ac när jag pressat på lite. Å andra sidan så hjälper det mycket, naturligtvis inte lika mycket dock, att bara slå av den när/om värme problem uppstår.
På både Seaten och Boxstern så stiger värmen alltid efter Steilstrecke om jag glömt slå av den.
På M3:an rev jag bort den.


Man vill ju anlända kyld o cool till Pistenklause liksom 😅

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8046



AC eller icke av handlar högst troligt om tryckbalansen över kylaren, gör gtr huv och behåll acn röstar jag för.

Alla jag träffat som tagit bort acn i sina bilar ångrar sig bittert och det gör 0 på tiderna, snarare tvärtom

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003
Inlägg: 756



Jag har alltid kört med ACn på, hade en del värmeproblem men kom på att kopplingen på kylfläkten kanske inte mår bra av att motorn alltid går på fullt spjäll. Fläkten fungerade perfekt när man stod still men efter byte förbättrades kylningen radikalt under belastning och jag kunde jaga Porschar ordentligt igen.

_________________
Daniel Gudmundsson

Kör BMW
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017


Trådstartare
Re:

Daniel Gudmundsson skrev:
Jag har alltid kört med ACn på, hade en del värmeproblem men kom på att kopplingen på kylfläkten kanske inte mår bra av att motorn alltid går på fullt spjäll. Fläkten fungerade perfekt när man stod still men efter byte förbättrades kylningen radikalt under belastning och jag kunde jaga Porschar ordentligt igen.


Tjena Daniel


Va monterade du för en fläkt? Ny original eller eftermarknads?

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017


Trådstartare

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017


Trådstartare
Blankt papper med nya sulor fram. De gamla hade korden gått fram på.

Även fått hjälp o bygla bältessträckare med ett motstånd samt airbagen. 😇

AC påfylld.

Båda scoopen från fartfabriken för bromskylningen tar i framdäcken vid styrutslag så det blir o modifiera dessa eller en annan lösning!

Dock tänder sig Motorlampan ibland o felmeddelande på att den misständer?!
Den är ibland lite orolig på tomgång o sist kom lampan när jag stod på tomgång.

Tändstift, tändspolar, vacuum mellan lmm o insugsidan?





_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19057



Dålig jord? Jordflätor slits...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017


Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Dålig jord? Jordflätor slits...


Har varit Per-Ottos teori hela tiden faktiskt 😅

Har du nåt tips var jordpunkterna sitter på en sån här M3:a?

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1988



Topplockspackningen har inte gått mellan 4 och 5an?

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2 F87 Competition +
1M E82 +
iD4
Sodi DD2
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 SMG -02, carbonschwarz. På g..
<<   1, 2, 3 ... , 19, 20, 21   >>
6 besök senaste veckan (82653 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande