Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (16118 totalt) |
Joo men de gånger jag bromsat bilen så har man alltid frirullat efter uppnått maxvarv. Vid frirullningen beräknas motståndet i drivlinan dvs indirekt förlusten i den. Syftet är naturligtvis kunna räkna motoreffekten. Fast det intressanta är ju egentligen hur mycket som tillgängligt på drivhjulen. Det är bara hemskt att se hur stora förlusterna är. ![]() _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||
Javisst är det så. Fast "den sista biten ner till noll" kan det ta lååång tid om man inte hade haft ngt som bromsar. Är man motorbyggare så är man ganska intresserad av vad för effekten maskinen är på...som "totalingengjör" ser man väl mer till vad som "kommer ut". ![]() |
||||||
bara köra en gång innan man börjar trimma och en efter att man är färdig.. =) _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
Säg vilken motor trimmare som är så duktig.... ![]() I och för sig så kör dom flesta seriösa motorbyggare motorerna i en bromsbänk först om det är möjligt...för att sedan köra bilen på en rullande landsväg för att justera till det sista...typ acc pump etc...ibland brukar det bli provkörning på nån enslig skogs väg åxå... ![]() ![]() ![]() Kan säga att det är spännade att försöka att hålla fast sig och samtidigt ha en dator i knäet och hålla ögonen på den och försöka att justera till värdena som föraren vill ha dom ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
http://www.niksula.cs.hut.fi/~mdobru
oraklet Dave vizards dyno! IOFS endast för att kolla bränsletillförsel men ändå _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
du noterade väl smilegubben??
låter bökigt. =) _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
Jag vet en, Björn på Highspeed och han kör och knappar samtidigt själv. Jobbet han gjorde på fredriks mapp var ganska imponerande. När han hade mappat K-G Lindkvists rallycrossbil på vanliga landsvägen ![]() _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
"Vad skall bromsas bilar eller? "
Var lite lätt luddigt skrivet så forumspolisen inte skulle få helt spel, 2 hjul... Rejshojar av olika slag. "Vilka effekter ? " Från gissningsvis 50 hästar på bakslangen till 150 "Sen så är det en hit att ha en REJÄLT stor till luftsfläkt och avgas utsug likaså Vet av egen erfarenhet hur man kan må... " Vet också, då utsuglådorna hos olika firmor är gjorda för standardhojar med kebabsystem... Och inte en 4 pipor, 2 på varje sida av hojen, 2 uppe och 2 nere ![]() Bra hörselkåpor är också smart "Jag och ett par kompisar har också allvarligt funderat på att bygga landsväg. Problemet har varit att få tag på ett svänghjul bara.. Är det nån som har nåt tips om var man kan få tag på detta? " De flesta metallgrossister har ämnesrör i olika storlekar, sedan bultar man på ett 'nav' på varje sida och balanserar. "I = (D^2*m) /8 genom att sedan mäta varvtal på rullen med jämna tidintervaller så kan du mätt lätthet räkna ut rullens acceleration.. (lämpligt att räkna i radianer per sekundkvadrat då detta faller sig lämpligt för vidare effektberkäning då effekt = moment gånger varvtal 1varv=360grader=2pi radianer) när vi har dessa två värden frå vi fram momentet. aceleration*tröghetmoment = moment. " Nu börjar vi närma oss lite intressantheter. "nå hur lång tid är lämpligt att sträva efter för en bil att göra en mätning på.. ? coh som tidigare frågats vad för effekter rör det sig om, kan tänka mig att din byggen rolle har en del effekt. tiden för en dragning går väl i allfall aproximativt att räkna ut om man har en effektkurva.. " Inte mer än 8 - 10 sekunder för ett svep från 5000 -> 13000, gärna kanske 5-6. om någon tycker man ska kunna köra längre på växlarna så visst, men de banor som finns i norden så kör jag max 6 sekunder på en växel under acc, oftast betydligt kortare. För banor (England, Irland etc) med flera kilometer långa rakor blir det annan bestyckning. Men det finns ju några växlar också så man kan ju köra på 3an för 50 hästar och 5an eller 6an för MER effekt. Längre stund så börjar man väldigt allvarligt riskera kolvarnas hälsa, och trots fläktar tror jag man kan få lite kylproblem. "dynojet hade nån trumma med tröghetsmoment på mella 10 och 11 kgm^s. bara som rikt värde.. vet inte om det var till mc eller bil. " Alltid nåt, skulle gissa att effekterna inte ligger så långt ifrån varandra... "ju längre tid det tar desstom mer rättvisa mätvärden borde man få och i slutändan mer rättvis effekt/momentsberäkning följaktligen. " Jo. Utrustningen jag tänkt använda för att samla in varvtalsförändring, hastighetsändring etc loggar med 10 Hz "(jag sitter och funderar på nån typ av broms för att kunna mappa bilen nogrant, iofs klingar det illa ihop med en cylinder som väger nån stans runt ett halvt ton)" Man kan enkelt ta bromsarna från någon nyare dkv, volvo, saab klump på närmare 2 ton. "En kompis här i Umeå som började bygga en för ett tag sen har nu massor av delar till salu. kan höra vad han ska ha och om det finns några bilder för dom som är intresserade.." Alltid intressant, man måste ju inte göra allt från scratch. _________________ Roland Johansson |
||||||
"Vi hade ett svänghjul som vägde cirka 80 kg om jag inte missminner mig. Cirka 650 mm i diameter. Själva svänghjulet bromsade vi med med en skiva från en bubbla tillsammans med ett modifierat ok från en kart."
Suger i mig, mer fakta nånstans långt bak i huvet? "Allt detta skulle styras med elektronik som var inköpt från USA, enligt uppgift kostade enbart detta 40 000 kronor. " Priserna på elektronik har ju sjunkit, idag får du ett fullt fungerande loggersystem (i alla fall lite enklare) med hastighet, varvtal, 2 tempgivare (avgas) med visning och shiftlight för 5 lapp (AIM) "Vi diskuterade även hur ventilationen av rummet där bänken stod skulle skötas. Att trycket skulle vara så oberört som möjligt var tydligen oehört viktigt." Har du inte vanligt lufttryck så får du effektskillnad, likadant som du oftast får mer effekt om du ökar laddtrycket (högre lufttryck mer hjälp för luften in i motorn). Därför brukar man efter aktuellt lufttryck, temp räkna om effekten till gissningsvis 1013mB och +20 grader, vet inte om man brukar ta hänsyn till luftfuktigheten. Bromsar du strax innan ett oväder kan lufttrycket vara under 900mB och "före trim" bromsningen gjordes vid högtryck ,1070mB så kanske du får lägre siffror ur bänken fast det blivit mer effekt i maskinen. "Nu var ju det här ett litet projekt som var avsett för låga effekter. Ändock så kostade det väldigt mycket pengar. " Med alla verktygen som behövs och BARA tiden kan man ju få det lite mer humant. Men 1 vecka inhyrda på annan bänk (om året) kostar pengar också. "Brukar inte greppet mot stålrullarna vara ett problem? Där borde man väl kunna ta några gamla slicks och limma fast, eller? Kartslicks slängs ju i mängder så fort tiondelarna börjar falla och de slitbanorna har väl även hyfsad diameter. " På startmaskiner har en del ibland försökt limma på gummi, men det brukar ganska snart lossna. Tror man får se till att spänna lagom, ett varmt slicks blir ganska klistrigt. "om man spänner åt allt för mycket för att det inte skall spinna mot rullarna bör väl även rullmotståndet öka över korrekt värde?" Jo, en del blir det nog. Mycket eller ens märkbart? "Är man motorbyggare så är man ganska intresserad av vad för effekten maskinen är på...som "totalingengjör" ser man väl mer till vad som "kommer ut". " Som förare är man mest intresserad om det blir mer pulver :-) Kan ju berätta en liten anekdot, farsan hade tidigare en hoj (systerhoj med en polare) och båda dessa var bromsade i samma bänk vid samma tillfälle. Polarens hoj hade 4 hästar mindre (5%) men över 85% av registret (lägre) hade den dock 1 häst mer. Det var ungefär 1 sekund runt på Gelleråsen eller Sviestad. Det är lite tanken med att kunna mäta, att man inte förlorar för mycket nånstans när man vinner på andra stället. _________________ Roland Johansson |
||||||
Låter trevligt det där med eletronikpriserna. När jag var i byggnadstagen var jag imponerad över killen osm skulle ha bänken. Det var ruksiga pengar det rörde sig om. ![]() Att priserna sjunkit och tekniken går framåt är bara godo! ![]() Jag visste inte hur intressant ett bygge av den storlek som jag gjorde skulle vara. Jag hoppas det har givit dig lite tips. Jag kan berätta mer av det jag kommer ihåg. (Jag har slagit huvudet hårt i väggen flera gånger över att all dokumentation kom bort) ![]() En ska som jag kommer ihåg att jag tyckte var viktig, som inte våran konstruktör hade tänkt riktigt på var att axeln till svänghjulet gärna får vara överdimensionerad. Vi hade en axel i klenaste laget, 40 mm i diameter om jag inte missminner mig. Det räckte kanske till med hans beräkningar men det såg helt enkelt för klent ut. Jag hade gärna sett en grövre axel. Svänghjulet låstes med med kilspår och så stor krymppassning som materialet tillät. Dessutom byggde vi in svänghjulet med väggar av 6 mm stålplåt. Vi antog att om svänghjulet lossnade så skulle vi ha byggt en oerhört effektiv ommöbleringsmaskin. ![]() Vi hade i stort sett inga beräkningar för hållfastighet när vi byggde detta, utan vi gick på erfarenheter som fanns tillgängliga och i vissa fall var det frågan om överdimensionering. Nu vet jag inte vad dessa små gokart motorer lämnade för effekt men det var 80cc stora maskiner. Kan det ha rört sig om 10-15 hk? ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||||
rolle ska du inte bygga en för bil istället, så kommer jag dit med ett par bilar direkt.. ??
![]() fläkt.. apoximativt så mkt lust som krävs. säg att du däcket roterar i motsvarande 90km/h fart för bågen dett blir 25m/s hur stor area har fronten på en mc. ?? X m^2 25*X = 25X m^3/s bara att välja fläkt. om du blåser in friksluft så komemr det skapas ett övertryck och då är det bara att göra luftutsläpp så kommer ventilationen inte vara några problem.. detta i kombination med avgasslang.. så borde det inte vara några problem.. pratade med polaren (jobbar som data programerare) om ett program för mätning av moment/effekt samt rita upp det snyggt.. han trode att varvsignalen skulle gå att ta in via com porten, möjligen att man fick fixa ett enklare interface.. annare har elfa haft iallafall mätkort till datorn som kan mäta duktigt höga frekvenser.. även om mitt intresse för din landsväg sjönk lite när det var till båge =) så satt jag och funderade lite på ställningen för själva trumman och har lite idéer, och kan nog ordna material till bra pris.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
"En ska som jag kommer ihåg att jag tyckte var viktig, som inte våran konstruktör hade tänkt riktigt på var att axeln till svänghjulet gärna får vara överdimensionerad. Vi hade en axel i klenaste laget, 40 mm i diameter om jag inte missminner mig. Det räckte kanske till med hans beräkningar men det såg helt enkelt för klent ut. Jag hade gärna sett en grövre axel. Svänghjulet låstes med med kilspår och så stor krymppassning som materialet tillät. "
Tittar man åt andra hållet vad som sitter på en hoj och som i GP sammanhang låter hjulet hänga kvar i svingen och hantera +240 kusar så är det en 20mm axel och ekipagevikt av ~ 200kg. Men visst, stabil och stadig axel med bra lager är trevligt. "Dessutom byggde vi in svänghjulet med väggar av 6 mm stålplåt. Vi antog att om svänghjulet lossnade så skulle vi ha byggt en oerhört effektiv ommöbleringsmaskin. Plåtarna var omsorgsfullt fastsatta med kraftiga skruvförband. " Hade nog alu-plåt i tankarna, och lite tunnare. Tror det blir en bra ommöblering även om hjulet skulle stanna kvar i lådan... Hade mest tänkt att ha det som 'petskydd' för nyfikna. Någon kan ju få för sig att öppna dörren och hälsa på just när man gör en bromsning . "Nu vet jag inte vad dessa små gokart motorer lämnade för effekt men det var 80cc stora maskiner. Kan det ha rört sig om 10-15 hk? " 80 eller 85 maskiner klarar några kusar till... "rolle ska du inte bygga en för bil istället, så kommer jag dit med ett par bilar direkt.. ?? " Fixar du ett stort garage åt mig att ha bänken i så kan det övervägas... "hur stor area har fronten på en mc. ?? X m^2 " Annars kan man rikta in det direkt mot kylaren så blir det mer effekt av luften. "pratade med polaren (jobbar som data programerare) om ett program för mätning av moment/effekt samt rita upp det snyggt.. han trode att varvsignalen skulle gå att ta in via com porten, möjligen att man fick fixa ett enklare interface.. " Låter mucho intressant. "även om mitt intresse för din landsväg sjönk lite när det var till båge =) så satt jag och funderade lite på ställningen för själva trumman och har lite idéer, och kan nog ordna material till bra pris.." ![]() För de som läst lite, skulle en trumma på cirkus 150 -> 200kg och 35 -> 40cm i diameter kunna tänkas vara lagom? En trevlig bromskiva och ett bromsok för att kunna stanna trumman när bromsningen är över? Kan någon bilstartmotor klara att snurra igång trumman och hålla tillräcklig fart (motsvarande 25km/h minst) utan att brinna upp eller behövs grövre doningar för start av motor? _________________ Roland Johansson |
||||||
Rulle
Nu har i alla fall en hyfsat duktig trumma beställts, ytterdiameter 400mm och vikt på 350kg. Och matchande lager som ska klara varvtal och belastning. Ska man bara bygga en liten ram och lite småpill... _________________ Roland Johansson |
||||||
Re: Rulle
Ny? Köpt var? Pris? Alltid intressant att höra på ett ungefär... |
||||||
Re: Rulle
Stort ämnesrör inköpt, ej bearbetat än och ingen faktura än så jag har inte det minsta susning om pris. Köpt från Metallcenter? _________________ Roland Johansson |
||||||
"Programvara / givare osv för sånthär?"
Tänkte köra med AIMs logger. Loggar varvtal, fart med 10Hz. Sen får man väl räkna en gnutta på utväxling från utgående drev till trumman...'
Tja, trumman är bearbetad och står och blänker. Väntar på lite mer saker runt. Har dock engagerat mig åt att svarva bort material ur mina förbränningsrum och kasta dåliga kolvar så långt jag nu under säsongen och övertala hjärnan att det är fullt normalt att låta vissa kroppsdelar skrapa i asfalten i 100km/h... Men det kommer väl bli en rush nu under hösten så man kan finjustera erfarenheterna vunna under säsongen. Enligt loggen hade hojen 10 extra pållar på slangen mot slutet av året jämfört mot förra året. Så några av modifieringarna var nog rätt ![]() +10km/h slutfart på rakorna var också resultatet. _________________ Roland Johansson |
||||||
Varför inte ett helt mätkort från National Instruments med tillhörande LabView i en ganksa vanlig PC. 10Hz låter lite i mina öron speciellt om du ska logga flera saker (för det ska du väl? tid, moment, varvtal, temperaturer osv.). I våran testrigg på jobbet har vi en total samplingrate på 100000 /sekund men det är förståss på alla kanaler sammanlagt. I praktiken samplar vi varje kanal 100 gånger per sekund.
/ Pär _________________ /Pär Nyman |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (16118 totalt) |