Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 1 besök senaste veckan (20099 totalt) |
citat:
90 är mer ok för vettig ballans med rätt fjäder fram. Så du har nog räknat riktigt rätt Andreas nu är jag inte riktig med ![]() Jäv... grovt räkant i huvut 0,88 kontar 0,45, allså ca 2x. om man nu har 35N/mm fram så borde det vara ca ca 2*fram=bak allså 70N/m(men minder pga att röven är lättare). om det nu skall vara hårdare så borde det väll vara fram, eller? Vikterna har jag ingen aning om bara gissade med lite känla, så om det stämde med den ofjädrade var det bara tur. Är inte typ ca ca 1,5-1,7Hz lite mjukt för en bus BMW???? Bistec: om du har lite intresse om vad blandannat jag, Anderas mm pratar om är ungefär som kg/hk (vikt per hästar) men för fjädringen. Med hertztalet(Hz) kan man gämnföra hur hårt/mjukt en bil är fjädrad gämnför mot något annan bil. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jag har ju aldrig sagt vilka fjädrar jag sa man "ska" ha fram ihopa med 90 N/mm bak...
![]() Men 90 bak ihopa med 40 fram blir inte rätt. Man avslöjar väl inte sina hemligheter... ![]() Men 2Hz fram och kanske 1,7 bak för en gat/banleksak är väl ganska ok? Ska man sedan vara lite petig så har man mer eller mindre 50/50 viktfördelning på alla E30. Gör väl inte så mkt utslag på uträkningen, men lite. ![]() |
||||
hehe
citat: Jag har ju aldrig sagt vilka fjädrar jag sa man "ska" ha fram ihopa med 90 N/mm bak... Nääää, helt korrekt men det var inte snält att förvirra mig IGEN ![]() citat: Men 2Hz fram och kanske 1,7 bak för en gat/banleksak är väl ganska ok? Låter väll ok, utan att veta ett sk... skulle jag nog kunna tänka mig att gå upp lite till bak. Men, men man måste snudd på ha hela bilden klar för sig, med krängare, rc farm och bak, rollstyvhet, pitchstyvhet mm mm mm mm mm mm innan man kan yttar sig ordentligt. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jaha, då står det en ny pärla på garageuppfarten då.......kunde förstås inte motstå en så trevlig 325im som jag idag var och tittade på
![]() Två bekymmer har jag dock redan fått, ett ganska friskt bensindroppande och ett mysko rykande från katten ( luktar olja......kanske har det droppat olja på den, men den borde ju då snart vara förbränd, läcker det alltså konternuerligt på den...!? ). Utan att ha varit så värst specifik frågar jag ändå om ni har några tips på vanliga fel som skulle kunna orsaka detta, i synnerhet tänker jag då på bensindroppandet ?? ![]() EDIT: Har pratat med säljaren nu, och fått två troliga förklaringar: Läckage där gummislangen som går mellan påfyllningshål och tanken, sitter monterad på tanken, hade inträffat vid ett tidigare tillfälle, uppenbarar sig bara när tanken är relativt välfylld så nivån är högre än där slangen sitter ! Vad gäller katten gjordes förra veckan en underedsbehandling av förre ägaren själv, kan vara lite olja etc. som droppat ner på katten...... Tycker det viner en hel del om växellådan, försvinner om man släpper gasen tror jag, är det som säljaren säger att detta är så på alla E30:s....? Mera EDIT: Går det att göra något åt den fladdriga och odirekta styrningen ??? _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Det är ett vanligt E30 problem, tror jag haft det på tre olika E30s. Är den lilla rörbiten som går ut mitt på tanken där slangen kläms på som spricker i infästningen på tanken. En gång så spacklade jag det med nåt superspackel på plats. Annars är ju ett alternativ att byta tank, eller aldrig tanka mer än halvtank ![]() _________________ S a m u e l S Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||
oj, va fin den verkar vara! ![]() Så ska en 325iM se ut! Grattis! _________________ S a m u e l S Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||
Tack.... Som vanligt ser den förstås som alla andra bilar ut att vara i superskick på bild, men en del småskavanker finns det förstås, inte mycket rost, men lite smårepor och märken etc, men det är ju inte hela världen..... Stolar etc. är i väldigt bra skick, och vad jag förstått är sportstolarna rätt poppis, så dessa kan man nog få några kronor för....... _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Välkommen i gänget såg att det var stora M-paketet på, det är ju en bra början. nu är det bara börja riva i/ur grejorna
![]() ![]() _________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||||
Ska försöka börja skruva lite i helgen, lite bromsrör som måste bytas, och så det där eländiga läckaget någonstans kring tanken om man har mer än typ 5 l i tanke......
![]() Hur svårt är det att byta bromsrören tro....? ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
4 timmar för samtliga rör, inkl luftning och återställning av verktyg ![]() Aukt. verkstad brukar ta 5 till 10k för denna operation ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||||
Då är inte verkstad ett alternativ......säger du 4 tim får jag väl räka med minst 14, eftersom min tumme fortfarande sitter rätt nära mitten av handen, men man lär så länge man lever ( eller försöker.... ) ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
om tanken och kardanen redan är nedtaget så är det snart gjort att byta rören..
![]() E30 lämnar en hel del att önska när det gäller bromsrörens original placering.. ![]() om du byter rören så kan du med fördel placera fästpunkter på bättre ställen och dra rören på ett bättre sätt. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Angående rören har Anton mkt bra synpunkter.
![]() Nu till anledningen att jag skriver... Har lyckats spåra HR Race i staterna efter ett antal samtal. Har fått ett pris som är ca 1000-lappen billigare än via BMC, förutsatt att man kan vara "nga fler" som vill ha fjäderkit. Dock verkar det som om det har ändrats på fjäderkonstanterna fram...men jag är mkt tveksam. ![]() Bak stämde dock med tidigare. Då blir nästa fråga(or): Vad skulle ett liknande kit får kosta egentligen? Hur många skulle vara seriöst intresserade? (Förutsatt "rätt" pris.) Grävde i lådorna lite och tog fram ett annat projekt jag la på is förra året. Men nu kanske tiden är mogen? Vill moderatorn splitta ut detta går det bra. ![]() Vill ju inte sabba Martins tråd mer egentligen. |
||||
Andreas: Tiden är verkligen mogen! ![]() ![]() Jag är klart intresserad av ett gruppköp. Jag har verkligen sneglat ganska mycket på Grupp N kitet då det är bolt-on och inte lämnar någon som helst möjlighet över till mig att skruva bort mig på. ![]() Det är ju bra för då slipper jag klydda en massa och förmodligen på så vis aldrig få det så bra som det kan bli. Att det dessutom är framtaget av någon som har haft intresse av att få max av grejerna gör det lite mer intressant. Det som gör att jag bara sneglat än så länge är priset. Steget är ganska häftigt i min värld att pynta ut stålarna för grejerna.. ![]() ![]() Med detta vill jag ha sagt att jag gärna lägger prisnivån under Grupp N kitet. Det kanske är tanken också? Jag tillägger att vad det är för tillverkare och så vidare inte rör mig på något sätt. Bara det håller mer än en säsong (kanskel ite längre) och fungerar som det är tänkt så är det bra. ![]() och en splitt av tråden är mycket välkommen. Jag känner att det kan bli en del frågor och liknande om detta. Iaf från mitt håll. _________________ /Anton Lillsund |
||||
be då en bön att din hardy är fräsch, för den är "halvknepig" att byta ![]() ![]() ![]() ![]() damn ... jag har att göra på lördag ![]() EDIT ffs : Juste pärla!! Nu blir jag avis, här köper folk såna bilar som leksaker när en annan åker runt i en rosthög som bruksis (finbil alltså) ![]() och fälgarna är skitfula, sälj dem billigt ... Till mig. _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||
Vad tror du ( som är lite mer inne i E30-svängen ) man kan begära för OZ-racing Leggera fälgarna, sprillans ny Goodyear F1 sitter det på...? Vad menar du med hardy ? ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Superleggera finns inte med rätt ET så att det passar E30 på ett bra sätt. Jag tror inte ens dom går på med 51mm fjäderben eftersom dom har ET42 om jag minns rätt. En uppsättning bra spacers bör finnas inom räckvidd med andra ord Vad är det för dimension på dom? Hardyskiva = Skiva som sammanbinder drivlinan. En vulkad rulle med hål i. ![]() Ska se om jag hittar en bild. EDIT: Hittade en riktigt dålig bild. http://www.dalhems.com/vw%20typ%201/ _________________ /Anton Lillsund |
||||
Hardy är en gummiskiva som sitter bultad mellan utgående axeln på växellådan och kardanaxeln. Sitter där för att dämpa vibrationer och underlätta livet för drivlinan. Är väl inte så bökig att byta?
![]() ![]() Edit: Fjädrar? Ja tack! ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 1 besök senaste veckan (20099 totalt) |