Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Rullande landsväg, byggande av detta i STHLM
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (16118 totalt)
swe
Växjö
Här sen Maj 2004

Inget svar jag blev så klok på:(

Stockholm
Här sen Jan 2004

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
"Vad är det för hoj du håller på med? "

En ESW-Rotax 250 -87

Svenskbyggd ram (troligen första 'deltabox' ramen och en österikisk motor. 2cylinder, 2 takt, paralelltwin! Blir som en 125 cross i karaktären, stark över ett brett register men +80 kusar på utgående drev istället för ~ 38

Samma motor användes frisk av superkartåkarna i många år, nu har de gått över till en 'replica' motor vad jag förstått.

"Varför inte ett helt mätkort från National Instruments med tillhörande LabView i en ganksa vanlig PC. 10Hz låter lite i mina öron speciellt om du ska logga flera saker (för det ska du väl? tid, moment, varvtal, temperaturer osv.). I våran testrigg på jobbet har vi en total samplingrate på 100000 /sekund men det är förståss på alla kanaler sammanlagt. I praktiken samplar vi varje kanal 100 gånger per sekund. "

AIM logger landar på under 5' och är mycket lätthanterlig. Med mätkort/labbkort är min gamla erfarenhet (jobbat med elektronik 10 år) att det ska till massa stök och programmering. Men den delen är inte inhandlad så det kan ändra sig. En färdig låda som loggar varvtal, fart och avgastemperatur samt yttertemperatur med givare etc inbakade i priset känns i mina ögon smutt.

"Inget svar jag blev så klok på:("

Usch, slarvigt skrivet. AIM datalogger. Kommer med de givare som behövs (fart) och mäter sedan varvtalet från en tändkabel.

"http://www.ni.com/dataacquisition/ "

Ska kollas.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
AIM logger landar på under 5' och är mycket lätthanterlig. Med mätkort/labbkort är min gamla erfarenhet (jobbat med elektronik 10 år) att det ska till massa stök och programmering. Men den delen är inte inhandlad så det kan ändra sig. En färdig låda som loggar varvtal, fart och avgastemperatur samt yttertemperatur med givare etc inbakade i priset känns i mina ögon smutt.

Tja, länge sedan detta funderades över. För de som undrade, gav råd och tips etc kan jag berätta hur saker avlöpt.

Tiden räckte inte till och en nästan färdig rullande landsväg för rätt pengar hittades i Wales. Det blev köp. Det som behöver göras på den är att klä in den, fixa en ram att spänna fast framhjulet i och rigga upp dator etc. Det löser många problem och frågeställningar.

Sedan behövs det några fläktar till lokalen, luft in och avgaser ut.

För de som är intresserade av loggning och AIM datalogger kan jag bara rekommendera en sådan för inställning och justering. Efter att ha använt en sådan nu kan jag konstatera att den är ruggigt användbar.

Varvtider stämmer mot tidtagning med transpondrar om man ställer sändaren över mållinjen eller i närheten. Men det finns lite smått godis med i programvaran som är bra till annat. Bland annat en hästkraftsuträknare.
Nu har man som lekman inte alltid korrekta luftmotståndssiffror och exakt frontarea men vikt kan man lätt få fram. Ganska rätt frontarea sedan också. Lite labbande med olika luftmotstånd gav till slut siffror som stämde rätt bra med originalsiffror och det viktiga är ju sällan exakta siffror utan jämförbarhet.

Vi slängde upp denna hoj hos en erfaren (kör och justerar in 10 motorer i veckan ungefär) dynojet operatör i England och lät honom testa den. Han frågade innan vad jag tyckte effekten var för dagen och mitt svar låg mitt emellan 2 körningar efter varandra. Effektkurvan i loggern var snarlik i dynobänken!
Han sa att om folk köpte en sådan kunde dom spara många kronor och han bli arbetslös! Var kul att man kunde få så exakta siffror från loggern.

Vid väderförändringar som är så små att nästa munstycke är för stort/för lite och man inte kan bestycka om har jag sett enligt loggen minskning av effekten på upp mot 2 hästar! Det brukar resultera i motsvarande hastighet i km/h mindre slutfart.

Värdelöst vetande kanske, men för någon som håller på med lite småtrix bör även en sådan logger kunna ge klartecken för en banbil ocskå, att veta om det blev plus eller minus!

Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kul att se uppdatering!

Jag har till och från tankar på den bänk jag byggde. Jag vet inte om den är i funktion faktiskt.
Förhoppningsvis fungerar den bra och beställaren är nöjd. Men jag vet som sagt inte.
Det var ett kul arbete som hade givit så extremt mycket mer i dagsläget, för mig.

Som sagt intressant och lärorikt. Kul att du uppdaterar.

Rullande landsväg, byggande av detta i STHLM
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (16118 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande