Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kvinnor inom bilsport!!
<<   1, 2, 3, 4   >>
6270 besök totalt
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002

Benci skrev:
Jag börjar se ett tydligt mönster här.

Många killar som håller på med motorsport har
en flickvän/fru som håller på med hästsport.

Läste nyligen att Kimi, Heidfeldt och några till av F1-förarnas tjejer sysslar ganska seriöst med ridsport. Likheterna med racing kanske är större än vi anar?

Det här med "Stall" förresten. Numera heter det oftast team, även om ordet stall dyker upp då och då i racingsammanhang. Har det med organisationen och förhållandet team/förare att göra, och är bytet till "team" ett tecken på en förändring på dessa förhållanden?
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003

Carl R skrev:
Benci skrev:
Jag börjar se ett tydligt mönster här.

Många killar som håller på med motorsport har
en flickvän/fru som håller på med hästsport.

Läste nyligen att Kimi, Heidfeldt och några till av F1-förarnas tjejer sysslar ganska seriöst med ridsport. Likheterna med racing kanske är större än vi anar?

Det här med "Stall" förresten. Numera heter det oftast team, även om ordet stall dyker upp då och då i racingsammanhang. Har det med organisationen och förhållandet team/förare att göra, och är bytet till "team" ett tecken på en förändring på dessa förhållanden?

Eller en Revir markering

krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Superswift skrev:
Jag tror att en del av problemet är att många killar ser bilen som hans bil som hon lånar.
Har man bara en bil så se till att äga den tillsammans!
Delad glädje är dubbel glädje. Delade bekymmer är hälften så jobbiga.

Då blir det aldrig tal om att en kör sönder den andres bil.

Var det hans bil från början? Sälj den och köp en ny gemensamt som ni båda tycker känns bra!
och se till att båda kan meka och reparera det som går sönder....

Eller skaffa två bilar......

Ska min sambo ut på långfärd så tar jag för givet att hon tar min bil ,bättre bromsar , starkare motor för omkörningar , bättre ljus och lite krock säkrare , för nog vill jag ha hem henne hel och ren , att hon sen brukar krocka och allmänt skita ner den ,får man ta , (det är en bil) bilar ska köras

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Ulli
Tyresö
Här sen Apr 2004

fuling skrev:
Hmm jag jar inga bekymmer att min fru kör sönder mina bilar
Hon vägrar nämligen kör dem (jag har 3st)
Dessutom så får jag TVINGA henne till någon form svängövningar.
Hur gör man då da?????

Du kanske helt enkelt inte har rätt sorts bil

Skoja bara! Ibland får man kanske helt enkelt acceptera att man inte delar alla intressen? Bara den accepten är ömsesidig då, så att frun accepterar din läggning likväl som du accepterar hennes brist på den.

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

fuling skrev:
Hmm jag jar inga bekymmer att min fru kör sönder mina bilar
Hon vägrar nämligen kör dem (jag har 3st)
Dessutom så får jag TVINGA henne till någon form svängövningar.
Hur gör man då da?????

Själv har jag inga problem att få sällskap till träffar
Än så länge bara jag som har körkort... men snart så lär man inte få ha bilen själv på träffarna

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Ulli:
Du kanske helt enkelt inte har rätt sorts bil
Var den väntad tror du??

Stuvsta
Här sen Maj 2004

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Mörkar ni vad prylarna kostar för er bättre hälft?

Jag har själv inga problem att berätta vad alla delar kostar. Om man gör det från början så blir det ju inga problem senare och då har hon ju full koll om hon själv skulle vilja ha en egen bil om man delar intresset.

Känner en kille som körde sönder sin motor i dragracingsammanhang och frun blev skitsur, han sa att en ny motor kostade 10.000 spänn och hon gick i taket och snackade inte med honom på en vecka.....
Den nya motorn gick loss på över 100.000:-

Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Superswift skrev:

Faktiskt inte. I alla fall inte på de prylar hon kommer på mig med att köpa
Fast jag har inte så mycket att mörka. Håller på och säljer banåkabilen och de ser ut som om jag kommer att gå plus på bilen thumbs up

Skåne
Här sen Mar 2004

Att ingen nämnt Sabine Schmidt, som idag kör Ring Taxin. Har ett förflutet med bl a vinst i 24 timmars Nurburgring.

Hon kör brett som bara den, men undan går det!

Tyresö
Här sen Feb 2003

Min livskamrat har vuxit upp med egna hästar, (dressyr o fälttävlan).
Bilar och bilfolk var totalt ointressant, (bilden var folkrace-harry med helly-hansen, storstövlar, jägarkepa och stor prilla...)
När vi hängt ihop ett halvår var det dags att inviga henne i racingen (hon hade otur, fick mitt återfall i racing samma år vi träffades, förlovningsdagen köpte jag ny racerbil )
Inskolningen skedde på MGCC sportvagnsmeeting. Acceptansen var 100%
De år jag funderat på att inte ens åka det racet, har det kommit protester från henne!
Däremot är hon mindre road av mitt SLC tävlande. (men hon uppskattar SLC prizegivingbanquette)
STCC kan hon besöka om vip-hanteringen är ok.

Däremot är hon helt ointresserad av att köra själv (har prövat, men det är knappt styrfart ens i hyrkart)

Enligt henne är likheterna mellan hästsport och racing mycket stora.
Kostnader, tidsåtgång, transporter och logistik, kringutrusnting, "garagebehov" etc.
En viktig skillnad till racingens fördel finns dock säger hon:
En bil kan stå i garaget utan tillsyn ett halvår om man tröttnar på att rejsa, försök det med en häst....

Citera
Helena
Saltsjö-Boo
Här sen Dec 2003

Bosse L skrev:
En bil kan stå i garaget utan tillsyn ett halvår om man tröttnar på att rejsa, försök det med en häst....

Jag tror det var en pik

Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Helena skrev:
Bosse L skrev:

Jag tror det var en pik

Hon har sålt hästarna till syrran ,tog för mycket tid sa hon...
Förväntas jag sälja racerbilarna trod du

Citera
Helena
Saltsjö-Boo
Här sen Dec 2003

Bosse L skrev:
Helena skrev:
Bosse L skrev:

Jag tror det var en pik

Minst sagt

Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Bosse L skrev:
Helena skrev:
Bosse L skrev:

Jag tror det var en pik

Ja, fast du förväntas ändå ta med henne på årets SLC bankett..

Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Fredrik - SLC skrev:
Bosse L skrev:
Helena skrev:
Bosse L skrev:

Jag tror det var en pik

Ja, fast du förväntas ändå ta med henne på årets SLC bankett..

Av döma av intrycket av förra årets bankett , kommer det knappast att krävas någon övertalning i det fallet:up:

Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003

Superswift skrev:

Näe inte mörka! Fast jag känner ett större behov av att på nått sätt hela tiden förklara och motivera varför jag istälelt för 525 orginal bromsat absolut måste ha M5 Bromsar . Hur jag gör vet jag inte själv, men det funkar hitils. Så nu senast fick hon nya Stall "stövlar", allt för att mjuka mig en emot ett stundade(går lite segt, måste knådas lite till) bilbane/race inköp.

Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

separat ekonomi

Jag har ett separat bankkonto för hobbybilen. Funkar som ett sparkonto. man petar in lite pengar då och då under året, samt all ev. försäljning av överblivina delar går dit. Till våren brukar det finnas uppåt 8 -10 tusen vilket ungefär vad jag bränner på klubbracingen. Då behöver inte det bli diskution ifall ny soffa eller r-däck är viktigast :-)

Det är bara att säga till på banken, det kostar inget extra. har man Internetbank (som dom flesta) syns hobbykontot parallellt med vanliga lönekontot.

/bj

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Marita S skrev:
........................
Sedan skulle vi köra på Kinnekulle......
Det var det värsta jag någonsin har varit med om.
Det var inga indelade grupper på körvana utan en salig blandning. Kommer inte ett varv innan någon snurrar framför mig.... Kände mig bara ivägen, satt mest och tittade i backspegeln för att kunna släppa förbi. (Enkelt att hitta ett bra spårval då....)
Det var nästan så att jag tänkte aldrig mer. (men lite mer envis än så är jag). Det blev familjekörning, så jag provade igen. ..............
Äääähm! Nog hade du väl en samåkning med en rätt så sopig (numera) tävlingsförare däremellan? Jag kommer iaf ihåg det och det är bl.a. den upplevelsen som gör att jag vill fortsätta anordna banträffar. Har inte haft medåkare som uttryckt hur kul hon/han tyckt att det varit varken förr eller senare! thumbs up

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Ulli
Tyresö
Här sen Apr 2004

Verkar vara ett problem det här, att rättfärdiga sitt intresse för partnern?

Egentligen är väl detta ett långt mycket större problem än för bara rejsa-members? Jag menar bara, golf, ridning, fotboll, bridge, racing eller vad det vara må! I grund och botten kanske det handlar om vad du har för relation till din partner? Hur mycket gör vi tillsammans? Hur mycket tycker jag/vi är OK att vi gör på egen hand?(Spec. då på din egen partners hand?) Med ett ofta hektiskt yrkesliv är det inte lätt att hinna med allt annat som är viktigt, och efter barn och partner skall man försöka hinna allt det där andra... Kan man försöka hitta vägar att dela fritidsintressen som småbarnsföräldrar, eller bara partners, har man kommit långt. Även om det innebär att snubben säljer 944:n och börjar rida islänning istället... (vilket gud förbjude... )

Sundsvall
Här sen Sep 2003

Hmmm Min Sambo har propsat hårt på att jag ska börja rida! Fast efter jag travade första ggn så insåg jag att det aldrig kommer ske, skritta går, pga av min Whiplash! Det knackade och hade sig i nacken och det gör det verklgien inte racingen... Så på någon hästrygg kommr jag inte upp på igen, om jag nu vill ha vämåendet i behåll.

Fast jag ligger inte på med att hon ska börja köra bana/racing.. För det är hennes val, synd att vi inte har samma synsätt bara där.

Sen något jag uptäckt är att det är väldigt svårt med gemensam eknomi att få bådas intressen att klafa ekonomiskt.. hästen måste ju hållas vid liv, så den är friktansvärt oberäknelig och kostsam! Skulle ens racing bil gå sönder (inte för att jag har en, men när jag har en) så är ju inte det lika viktigt.. Och då kommer min hobby komma i skym undan

Ulli
Tyresö
Här sen Apr 2004

Jo, det kan vi alla vara överens om, hästar - under eller ovanför huven - ÄR ett kostsamt projekt, hur man än beter sig... Det är få förunnat att kunna leva på dem.

Kvinnor inom bilsport!!
<<   1, 2, 3, 4   >>
6270 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande