Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1703 besök totalt |
Re: Hög vikt& effekt eller låg?
Testa taket uppe nån gång. Bilen blir både styvare och bättre aerodynamik. Jag tycker allitd att miatan rister mindre med taket uppe. Tro mig, toppfarten ökar med cabben. Skilje på min röda mellan ca 210km/h toppfart mot 220km/h. ![]() Hardtop gör ännu mer skillnad eftersom den styvar upp bilen rejält. Banträff körs helst med hardtop. ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||||||
Re: Hög vikt& effekt eller låg?
Är man sen tvungen att köra med grodögonen uppe tappar man ytterligare 10 km/h ![]() Men är man bara på en vanlig banträff så tycker jag det är roligare att köra nedcabbat. Fartkänslan dubblas ju ![]() _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||||||||||
Re: Hög vikt& effekt eller låg?
Jag har testat vid några tillfällen, men utan att kunna märka någon konsekvent skillnad på varvtider (på Knutan). Men... för många parametrar har ändrats på en gång för att de testerna ska gå att utläsa något av (uppehåll/regn, tidig morgon varm dag/senare på f.m. varm dag, etc...). _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||||||
Re: Hög vikt& effekt eller låg?
Jag kör helst nedcabbat även på tävling (klubbrace); hade jag velat ha en coupe så hade jag inte köpt en cabbe... helst vill jag ju ha en racersportvagn, men det har jag inte råd med ![]() ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||||||
Re: Hög vikt& effekt eller låg?
Kallerman(Westfield) har 100% rätt. ![]() ![]() |
||||||||||||
Sen kan man ju tejpa motorhuvsskarvarna för högre toppfart osså
![]() ![]() ![]() Jag har kört ner till Ringen utan den STORA plastskivan som täcker motor o växellåda under bilen. Minst 10kmh lägre toppfart på Autobahn.... _________________ ![]() |
||||||||||||
Re: Hög vikt& effekt eller låg?
Jag betvivlar inte för en sekund att det är så, men än så länge har jag kört mina snabbaste varv med taket nere (1.15.393). En annan miata (med vita ränder; mina är silver ![]() ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||||||
![]() Det sitter ju även en stor skiva bak som täcker bakaxeln o allt på M3 E46 som inte fanns ÖHT på M3 E36 _________________ ![]() |
||||||||||||
Jo det är en del som är bortplockat. Tanken var att göra den slätare än original men just nu sitter det inte så mycket där. |
||||||||||||
Johan! Att ha ett aerodynamiskt väl utformat underrede ger många sköna extra km/h, speciellt på banor med långa rakor. Utan diverse avtäckningar mm så finns det många prylar som kan sticka ner i luftströmmen under bilen och därmed öka luftmotståndet. Har för mig att jag läste på Schwedenkreuz hemsida att det ibland är problem med understyrning på bilen? Hur är den aerodynamiska balansen mellan fram och bakaxel? På denna bild, ![]() , ser det ut som om attackvinkeln på bakre vingen är hög (ger mycket downforce på bakaxeln men också lägre toppfart), eller är det kanske bara en synvilla. Mycket downforce i bak men mindre i fram ger upphov till understyrning (sämre grepp i fram). Men om understyrningsfenomenet skulle vara orsakat av aerodynamiken så skulle understyrningen förvärras i snabba kurvor, gör den det? Ett sätt att öka downforce i fram är att klä in undersidan under motorn med släta sköldar, kan man dessutom få till en liten extra bula i mitten (ofta har man en liten förhöjning i frontspoilern för att få in luft i mitten av bilen) så pressas luften ihop under denna (det medför en ökad lufthastighet och enligt Bernoullis ekvation måste då det statiska trycket sjunka och därmed får man ett högre marktryck eftersom tryckskillnaden mellan över och undersida ökar). Har sett på många bilar (däribland BMW 3-serien av senaste modell) att man har ett litet "plastsjok" framför bakre hjulupphängningen som ska rikta luften förbi och under bärarmar mm, allt för att minska luftmotståndet. Det finns mycket man kan testa vad gäller aerodynamik för att få ihop det till en god balans mellan fram/bakaxel och downforce kontra topphastighet. Har man inte tillgång till en vindtunnel så är det bara hårt arbete på banan som gäller. Anders Ps. Otur med den gångna helgens race att bilen inte var klar så att jag kunde åkt mitt passagerarvarv. Å andra sidan har jag nått att se fram emot till nästa säsong! Ds |
||||||||||||
Re: Hög vikt& effekt eller låg?
Har för mig att när jag pratat med Göran Larsson i Joesjö att hans Seven går ca 20 km/h snabbare med taket uppe....toppar då ca 240 ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||||||||
Köra med taket nere är inte bra. Ökar luftmotståndet en hel del verkar det som om man tittar i boken.
Cabbar är den typ av bil som har absolut högst motstånd igenom luften. (generellt iaf) Har också märkt av något liknande det som Magnus T pratar om med plastkåpan som sitter och täcker framvagnsbalken på Volvon. Tyckte att den kändes betydligt segare i höga farter när den var bortplockad tillfälligt. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||||||||||
![]()
Förutom på GP-banan så var det mest i relativt låga farter som vi hade detta problem. Kommer vara ny spoiler med större läpp nu så det kanske blir bättre. Men den understyrning vi hade fanns inte där racet innan och det som ändrats är camber och fjädrar fram. Vi går tillbaka till den camber vi hade innan och likaså med fjädrarna (om vi hinner).
Det är nog lite en synvilla men den vingen är inte optimal. Den är byggd för ITC med dess begränsningar i reglementet. Ger förvisso massa downforce men med väl mycket luftmotstånd. Den större enplans-vingen som bl a M3 GTR m fl har skall ge både mer downforce och mindre luftmotstånd. Vad gäller understyrningen så var det inget problem alls i snabba kurvor.
Det är faktiskt redan slätt under större delen av motorn men det kan förbättras och även vidare längre bak finns massor man kan göra. Det får vi fixa under vintern. ![]()
Det ser faktiskt rätt bra ut framför bakaxeln men efter den kan man nog verkligen förbättra. Balansen är bra och hyfsat lätt att få till, det svåra är toppfarten. Men å andra sidan är bilen gatreggad så man kan ju testa på Autobahn ![]()
Trist att det blev som det blev men å andra sidan kommer bilen vara mycket bättre nästa säsong. ![]() Mvh, /Johan |
||||||||||||
Jag gjorde för skoj skull lite överslag
om vi antar cw=0,3 med tak och 220km/h så ger ca ca utan cw=0,345 med 210km/h Allså en öking av av cw med 15% ger en hatighet minsking med 4,7% och skall vi uppnå samma topfart med taket nere så behövs det ca ca 10kW(13,6hk) till. Effektåtgången är linjär med cw. Nu har jag bortsätt från rullamotstånd mm utan bara tittat på luft motståndet och det är absulut stöst i dessa farter. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1703 besök totalt |