Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Luftmotstånd (splittad från vikt/effekttråden)
1703 besök totalt
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re: Hög vikt& effekt eller låg?

Dennis Kullman skrev:
Jag har fortfarande inte någon riktig koll på hur stor skillnad det är med taket uppe (resp. HT på) mot nedcabbat som jag i allmänhet kör - det skulle jag vilja testa ordentligt någon gång, men det finns det liksom aldrig tid till...

Att miatan i vilket fall som helst går rätt trögt genom luften, är tydligt - inte minst om man jämför med de Lotus Europa jag haft tidigare.

Testa taket uppe nån gång. Bilen blir både styvare och bättre aerodynamik. Jag tycker allitd att miatan rister mindre med taket uppe. Tro mig, toppfarten ökar med cabben. Skilje på min röda mellan ca 210km/h toppfart mot 220km/h. (tror iofs inte riktigt jag hade maxat för vägen tog slut...det tog ju en stund att komma dit).

Hardtop gör ännu mer skillnad eftersom den styvar upp bilen rejält. Banträff körs helst med hardtop. thumbs up

Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003

Westfield skrev:

Tro mig, toppfarten ökar med cabben. Skilje på min röda mellan ca 210km/h toppfart mot 220km/h.

Är man sen tvungen att köra med grodögonen uppe tappar man ytterligare 10 km/h

Men är man bara på en vanlig banträff så tycker jag det är roligare att köra nedcabbat. Fartkänslan dubblas ju

Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Westfield skrev:
Dennis Kullman skrev:
Jag har fortfarande inte någon riktig koll på hur stor skillnad det är med taket uppe (resp. HT på) mot nedcabbat som jag i allmänhet kör - det skulle jag vilja testa ordentligt någon gång, men det finns det liksom aldrig tid till...

Att miatan i vilket fall som helst går rätt trögt genom luften, är tydligt - inte minst om man jämför med de Lotus Europa jag haft tidigare.

Testa taket uppe nån gång. Bilen blir både styvare och bättre aerodynamik. Jag tycker allitd att miatan rister mindre med taket uppe. Tro mig, toppfarten ökar med cabben. Skilje på min röda mellan ca 210km/h toppfart mot 220km/h. (tror iofs inte riktigt jag hade maxat för vägen tog slut...det tog ju en stund att komma dit).

Hardtop gör ännu mer skillnad eftersom den styvar upp bilen rejält. Banträff körs helst med hardtop. thumbs up

Jag har testat vid några tillfällen, men utan att kunna märka någon konsekvent skillnad på varvtider (på Knutan). Men... för många parametrar har ändrats på en gång för att de testerna ska gå att utläsa något av (uppehåll/regn, tidig morgon varm dag/senare på f.m. varm dag, etc...).

Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Joakim Winkler skrev:
Westfield skrev:

Tro mig, toppfarten ökar med cabben. Skilje på min röda mellan ca 210km/h toppfart mot 220km/h.

Men är man bara på en vanlig banträff så tycker jag det är roligare att köra nedcabbat. Fartkänslan dubblas ju

Jag kör helst nedcabbat även på tävling (klubbrace); hade jag velat ha en coupe så hade jag inte köpt en cabbe... helst vill jag ju ha en racersportvagn, men det har jag inte råd med

Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002

Dennis Kullman skrev:
Joakim Winkler skrev:
Westfield skrev:

Jag kör helst nedcabbat även på tävling (klubbrace); hade jag velat ha en coupe så hade jag inte köpt en cabbe... helst vill jag ju ha en racersportvagn, men det har jag inte råd med

Kallerman(Westfield) har 100% rätt. thumbs up thumbs up Cabben ska upp för bättre fart, även om nedcabbat ger mer känsla i vissa lägen. I alla race som ger hastigheter över 120 så ska taket upp (enormt baksug med taket nere). Går det långsammare (typ knixig konbana) kan man ta ner taket för att få lägre tyngdpunkt och mer bakvikt. Sorgligt men sant för nedcabbat är skönast...
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Sen kan man ju tejpa motorhuvsskarvarna för högre toppfart osså thumbs up Vissa bilar har ju det inbyggt med gummilist som gör skarven i princip obefintlig. Fast nu snackar vi nog inte massa kmh i skillnad längre Men några!

Jag har kört ner till Ringen utan den STORA plastskivan som täcker motor o växellåda under bilen. Minst 10kmh lägre toppfart på Autobahn....

Halmstad
Här sen Jun 2003

Carl R skrev:
Kallerman(Westfield) har 100% rätt. thumbs up thumbs up Cabben ska upp för bättre fart, även om nedcabbat ger mer känsla i vissa lägen. I alla race som ger hastigheter över 120 så ska taket upp (enormt baksug med taket nere). Går det långsammare (typ knixig konbana) kan man ta ner taket för att få lägre tyngdpunkt och mer bakvikt. Sorgligt men sant för nedcabbat är skönast...

Jag betvivlar inte för en sekund att det är så, men än så länge har jag kört mina snabbaste varv med taket nere (1.15.393). En annan miata (med vita ränder; mina är silver ) kör med HT, men är också lättare, vassare, hårdare, har större bromsar, en mer erfaren förare etc. - och en knapp sekund snabbare. Nästa säsong kanske vi kan få svar på vad som betyder mest.

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Jag har kört ner till Ringen utan den STORA plastskivan som täcker motor o växellåda under bilen. Minst 10kmh lägre toppfart på Autobahn....

Undrar om vi inte borde se över undersidan på race-bilen?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

johann skrev:
Magnus Thomé skrev:

Är originalgrejorna bortplockade? Jo, jag har ju vart under bilen men jag minns inte

Det sitter ju även en stor skiva bak som täcker bakaxeln o allt på M3 E46 som inte fanns ÖHT på M3 E36

Stockholm
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
johann skrev:
Magnus Thomé skrev:

Är originalgrejorna bortplockade? Jo, jag har ju vart under bilen men jag minns inte

Det sitter ju även en stor skiva bak som täcker bakaxeln o allt på M3 E46 som inte fanns ÖHT på M3 E36

Jo det är en del som är bortplockat. Tanken var att göra den slätare än original men just nu sitter det inte så mycket där.
Citera
Anders Johansson
Trollhättan
Här sen Nov 2003

johann skrev:
Magnus Thomé skrev:
johann skrev:
Magnus Thomé skrev:

Jo det är en del som är bortplockat. Tanken var att göra den slätare än original men just nu sitter det inte så mycket där.

Johan!

Att ha ett aerodynamiskt väl utformat underrede ger många sköna extra km/h, speciellt på banor med långa rakor. Utan diverse avtäckningar mm så finns det många prylar som kan sticka ner i luftströmmen under bilen och därmed öka luftmotståndet.
Har för mig att jag läste på Schwedenkreuz hemsida att det ibland är problem med understyrning på bilen? Hur är den aerodynamiska balansen mellan fram och bakaxel?
På denna bild,

, ser det ut som om attackvinkeln på bakre vingen är hög (ger mycket downforce på bakaxeln men också lägre toppfart), eller är det kanske bara en synvilla. Mycket downforce i bak men mindre i fram ger upphov till understyrning (sämre grepp i fram). Men om understyrningsfenomenet skulle vara orsakat av aerodynamiken så skulle understyrningen förvärras i snabba kurvor, gör den det?
Ett sätt att öka downforce i fram är att klä in undersidan under motorn med släta sköldar, kan man dessutom få till en liten extra bula i mitten (ofta har man en liten förhöjning i frontspoilern för att få in luft i mitten av bilen) så pressas luften ihop under denna (det medför en ökad lufthastighet och enligt Bernoullis ekvation måste då det statiska trycket sjunka och därmed får man ett högre marktryck eftersom tryckskillnaden mellan över och undersida ökar).
Har sett på många bilar (däribland BMW 3-serien av senaste modell) att man har ett litet "plastsjok" framför bakre hjulupphängningen som ska rikta luften förbi och under bärarmar mm, allt för att minska luftmotståndet. Det finns mycket man kan testa vad gäller aerodynamik för att få ihop det till en god balans mellan fram/bakaxel och downforce kontra topphastighet. Har man inte tillgång till en vindtunnel så är det bara hårt arbete på banan som gäller.

Anders

Ps. Otur med den gångna helgens race att bilen inte var klar så att jag kunde åkt mitt passagerarvarv. Å andra sidan har jag nått att se fram emot till nästa säsong! Ds
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Carl R skrev:

Har för mig att när jag pratat med Göran Larsson i Joesjö att hans Seven går ca 20 km/h snabbare med taket uppe....toppar då ca 240

Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Köra med taket nere är inte bra. Ökar luftmotståndet en hel del verkar det som om man tittar i boken.
Cabbar är den typ av bil som har absolut högst motstånd igenom luften. (generellt iaf)

Har också märkt av något liknande det som Magnus T pratar om med plastkåpan som sitter och täcker framvagnsbalken på Volvon.

Tyckte att den kändes betydligt segare i höga farter när den var bortplockad tillfälligt.

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Anders Johansson skrev:

Att ha ett aerodynamiskt väl utformat underrede ger många sköna extra km/h, speciellt på banor med långa rakor. Utan diverse avtäckningar mm så finns det många prylar som kan sticka ner i luftströmmen under bilen och därmed öka luftmotståndet.

Får ta tag i det så fort som möjligt!

Anders Johansson skrev:
Har för mig att jag läste på Schwedenkreuz hemsida att det ibland är problem med understyrning på bilen? Hur är den aerodynamiska balansen mellan fram och bakaxel?

Förutom på GP-banan så var det mest i relativt låga farter som vi hade detta problem.
Kommer vara ny spoiler med större läpp nu så det kanske blir bättre. Men den understyrning vi hade fanns inte där racet innan och det som ändrats är camber och fjädrar fram. Vi går tillbaka till den camber vi hade innan och likaså med fjädrarna (om vi hinner).

Anders Johansson skrev:
På denna bild,
, ser det ut som om attackvinkeln på bakre vingen är hög (ger mycket downforce på bakaxeln men också lägre toppfart), eller är det kanske bara en synvilla. Mycket downforce i bak men mindre i fram ger upphov till understyrning (sämre grepp i fram). Men om understyrningsfenomenet skulle vara orsakat av aerodynamiken så skulle understyrningen förvärras i snabba kurvor, gör den det?

Det är nog lite en synvilla men den vingen är inte optimal. Den är byggd för ITC med dess begränsningar i reglementet. Ger förvisso massa downforce men med väl mycket luftmotstånd. Den större enplans-vingen som bl a M3 GTR m fl har skall ge både mer downforce och mindre luftmotstånd. Vad gäller understyrningen så var det inget problem alls i snabba kurvor.

Anders Johansson skrev:
Ett sätt att öka downforce i fram är att klä in undersidan under motorn med släta sköldar, kan man dessutom få till en liten extra bula i mitten (ofta har man en liten förhöjning i frontspoilern för att få in luft i mitten av bilen) så pressas luften ihop under denna (det medför en ökad lufthastighet och enligt Bernoullis ekvation måste då det statiska trycket sjunka och därmed får man ett högre marktryck eftersom tryckskillnaden mellan över och undersida ökar).

Det är faktiskt redan slätt under större delen av motorn men det kan förbättras och även vidare längre bak finns massor man kan göra. Det får vi fixa under vintern.

Anders Johansson skrev:
Har sett på många bilar (däribland BMW 3-serien av senaste modell) att man har ett litet "plastsjok" framför bakre hjulupphängningen som ska rikta luften förbi och under bärarmar mm, allt för att minska luftmotståndet. Det finns mycket man kan testa vad gäller aerodynamik för att få ihop det till en god balans mellan fram/bakaxel och downforce kontra topphastighet. Har man inte tillgång till en vindtunnel så är det bara hårt arbete på banan som gäller.

Det ser faktiskt rätt bra ut framför bakaxeln men efter den kan man nog verkligen förbättra.
Balansen är bra och hyfsat lätt att få till, det svåra är toppfarten. Men å andra sidan är bilen gatreggad så man kan ju testa på Autobahn

Anders Johansson skrev:
Ps. Otur med den gångna helgens race att bilen inte var klar så att jag kunde åkt mitt passagerarvarv. Å andra sidan har jag nått att se fram emot till nästa säsong! Ds

Trist att det blev som det blev men å andra sidan kommer bilen vara mycket bättre nästa säsong.

Mvh,
/Johan
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Jag gjorde för skoj skull lite överslag

om vi antar cw=0,3 med tak och 220km/h så ger ca ca utan cw=0,345 med 210km/h

Allså en öking av av cw med 15% ger en hatighet minsking med 4,7%

och skall vi uppnå samma topfart med taket nere så behövs det ca ca 10kW(13,6hk) till.
Effektåtgången är linjär med cw.

Nu har jag bortsätt från rullamotstånd mm utan bara tittat på luft motståndet och det är absulut stöst i dessa farter.

Luftmotstånd (splittad från vikt/effekttråden)
1703 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande