Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 924 1985 | 413 besök totalt |
Ett slakthusfynd med psykadelisk pasha-inredning, DP-spoilerkit och BBS fälgar.
Porscheklubben anordnar slalom i klassen "classic" _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||
Motorn fick sig en rejäl uppdatering:
* Blocket borrades till 87mm * Smidda Mahlekolvar * Smidda vevstakar från BMW M5 (S38B38) ger 10,30:1 i komp * Knivad och balanserad vevaxel * Lättat och balanserat svänghjul * Vevskrapa i teflon * Portat och plastad topp (Erland topplocksverkstan) * Kraftigare ventilfjädrar * Solida tryckare * Kam från AGAP med raceprofil R37-251-14 dvs 14mm lyft! * MSDS avstämt grenrör och en egenbyggd dämpare * "guldspridare" samma som Volvo Gr. A Hoppas väl på +150hk. Chassiet blev 250lbs Weltmeisterfjädrar fram, 25,5 mm torsionsfjädrar bak och ställbara Koni. Renoverade bromsok med Hawkbelägg. M030 krängare fram och bak. Och en kort film från test av motorn: https://www.youtube.com/watch?v=ZEep _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||
_________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||
En standard 4-1 grenrör, men är övertygad om att original 4-2-1 inte hade varit sämre bara man kortar ner det sista byxröret ca 20 cm då det är avstämt 3000-5000 varv. Jag provade att simulera motorn i PIPEMAX och stämde av kollektorn så att den öppnade upp i en relativt stort ljuddämpare. Vet i ärlighetens namn inte om det gjorde så mycket. Tvåtumsrör räcker långt, så att gashastigheten bibehålls. Det hjälper scavenge under overlap i cylindern. _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||
Se där, fick jag svaret på min fråga, den är kvar! Har du nån plan med bilen?
Minns från mina gt power simuleringar att det inte var så illa som man tror med orginalgrenröret, sen är det viss assymetri med orginalgrenröret dock. Men visst ska man få bra avstämning för högre varvtal så är ju både grenrör och insug för långa, men det har du koll på redan _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 924 1985 | 413 besök totalt |