Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1864 besök totalt |
Kalsonger? Nej, det är INTE off topic :-)
När det är race o man har de vackra blekgula fiagodkända räserunderkläderna på sig, har ni vanliga kallingar under de brandsäkra långkallingarna? Eller inte? Finns det kanske t.o.m. någon regel om detta? Jag har lite taskig koll på kallingreglerna liksom ![]() _________________ ![]() |
||||
Finns kallingar i nomex också. Har sett det i Demon tweeks katalogen när jag har varit i garaget och läst lite... Dom var iaf rätt fula
![]() Hittade bara domhär annars http://www.ogracing.com/eshop/itemde Tror att dom var tillför tankningspersonal men jag är inte säker. Sådana lär garanterat inte krävas för att tävla vad jag vet. Bäst måste ju annars vara att köra med stringkallingar för att spara vikt ![]() _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Jag har svårt att tro att ett ytterligare lager bomull under nomexkläderna verkligen skulle vara en nackdel. Det brinner väl inte bättre än hud, eller? Blir det så varmt under nomexen att bomull börjar brinna känns det ändå kört. Nylon eller nåt annat material som lätt smälter är kanske ingen höjdare?
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Damon Hill kommenterar i boken om sin F1-säsong 1994 att han använde bomullskallingar i sin Williams. Svettiga Nomexkallingar är enligt honom inte det skönaste att sitta i. Och duger det åt en världsmästare så duger det åt mig...
![]() |
||||
Bomull brinner ganska bra men har den sköna funktionen att det inte smälter.
topicrelaterat: Jag skrämde ett helt gäng studenter till att skaffa riktiga bomullsrockar när jag visade hur bra en nylonrock fastnade i labbänken efter släckning. Jag fick använda stämjärn för att få loss den. "och tänk på att detta kan vara er arm" ![]() Bomull blir mjukt och fint när det brunnit, lite som trä (som ju också består av cellulosa). Vad har brandmän för underkläder? Asbest? |
||||
Då kan du ju skratta tillbaka nu? _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||
Nomex =) _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Frågade en kollega som är gift med en brandman om underkläderna:
Brandmännen återinpregnerar sina nomexunderkläder när de tvättat dem (eller 1 gång/år) men det är inte för brandskyddet (det sitter i själva tyget) utan för att dom inte ska släppa igenom vatten. Om de blivit för varma blir dom hårda som pepparkaka, brända och bruna och är bara att slänga. Det är inte bara brandmännen som slänger sina underkläder när de blivit hårda, brända och bruna. Det skulle nog jag också göra. ![]() _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1864 besök totalt |