Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
AGAdiff, ESABdiff, Fattigmansdiffbroms.
1, 2, 3   >>
12509 besök totalt
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1057


Trådstartare
AGAdiff, ESABdiff, Fattigmansdiffbroms.

Hola

Skulle vilja ha lite input på hurvida ni tycker det är bra, dåligt att köra med AGAdiff på bana. jag har under två säsonger slirat runt utan diffbroms och börjat tröttna. Svårt att få fart ut ur kvarnen bla, hårålen på Knutan är hopplös. Diffbromsad klump verkar vara besvärligt att få tag på till rätt pris. Kanske skulle jag svetsa min nuvarande klump, den är ändå dålig o glapp och behöver bytas.

Vad tycker ni om saken. Har ni egna erfarenheter? På sikt ska jag givetis skaffa en riktig klump, men tills dess.....?

Undrar Anders C

PS, bilen är en BMW 02

_________________
/Anders C
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Esab diff är helt förkastligt.........och dessutom förbjuden i svensk racing

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1057


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Esab diff är helt förkastligt.........och dessutom förbjuden i svensk racing


Jo, men kan du utveckla det en smula. Varför är det kasst? Vad får man för egenskaper på bilen.

/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Borde det inte bli väldigt svårt att komma RUNT hårnålen med agadiff? Iaf om du har bra däck... Men jag har noll koll....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17969



Anders,
Jag brukar (brukade?) köpa E21-diffklumpar med 3,45:1 och broms för 4000-4500kr när jag behövde såna. Inte så dyrt, tycker jag. Misstänker att priset håller sig än idag.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1057


Trådstartare
Mäkinen skrev:
Anders,
Jag brukar (brukade?) köpa E21-diffklumpar med 3,45:1 och broms för 4000-4500kr när jag behövde såna. Inte så dyrt, tycker jag. Misstänker att priset håller sig än idag.


Jo, jag vet, men dom är inte så himla lätta att få tag på. Men det är planen framöver, att skaffa en sådan.

/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2547



Har aldrig kört en bil med AGA-diff, men har sett flera åka med det. Antingen så understyr det så gud in i helv.. eller så toköverstyr - Det är bara att glömma allt som heter balans..

Jag åker nog hellre med cykeldäck och 300hk utan diff än att köra en bil med AGA-diff på bana....

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17969



Anders C skrev:
Mäkinen skrev:
Anders,
Jag brukar (brukade?) köpa E21-diffklumpar med 3,45:1 och broms för 4000-4500kr när jag behövde såna. Inte så dyrt, tycker jag. Misstänker att priset håller sig än idag.


Jo, jag vet, men dom är inte så himla lätta att få tag på. Men det är planen framöver, att skaffa en sådan.

/Anders C
Jag har nog köpt tre-fyra stycken av Dieter Dammer. Han brukar ha liggande. De blir liksom över när han skrotar 323:or.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364



Anders C skrev:
Jo, men kan du utveckla det en smula. Varför är det kasst? Vad får man för egenskaper på bilen.

/Anders C


Tjaaa, vad jag vet och förstått kan det bli väldigt svårt att runda div. krökar och tvära kurvor om det är för bra grepp i bakdäcken... Framvagnen kommer att kana rejält när du svänger !!

Min kära farbror hade en duktigt uppskrämd Amazon 123 GT som han körde rally med på den ljuva 70-talet. Den gick som ett skållat troll på alla underlag så länge det gick någorlunda rakt men började det korva sig och det var asfaltsväg var där stora problem att hålla kärran på vägen.. Däremot om det var rena grusvägar eller snövägar var det en ren fröjd även om det var tvunget att inlära en viss körteknik...

Dessutom var "ESAB-diffen" inte speciellt driftsäker... Oftast sköts banjon i molekyler !!! Som tur var hade han en i dåtiden sofistikerad bränslecell inne i skuffen för underredet omkring axeln var inte vackert när det sket sig s.a.s. !!!

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Anders C skrev:
Vad får man för egenskaper på bilen.


Det går rakt i alla lägen.....om du inte åkar med uppställ.
Det går inte att rulla bilen för hand....om inte ratten står spikrakt......

Försök att hitta en diffbroms.........du känar igen det på däckskontot

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Som ren info kan jag medela att att Audi åkte med Spole (mao helt stel axel) fram på sina ST-bilar.

Mkt undrande till hur det kunde funka... Måste varit underligt att köra med. Men de vann...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747



Anders, Ring mig. Tror jag kan lösa ditt problem..

0708-836930 fram till 22.30 på dagarna..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3014



Svetsad diff funkar om man ska ha en bil att sladda med på vintern eller på grusväg. Annars är det kass.

Vet en person som körde igenom besiktningen med svetsad diff bak. Besiktningsgubben tyckte att han borde göra någonting åt upphängningen till bakaxeln då det slog ordentligt när han åkte runt huset.

Är det någon som vet hur en bil med svetsad diff fram skulle bete sig. Den borde ju knappt gå att svänga med. >

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Känner en kille som har B23a i en Kadett med AGAdiff..
Har sett honom på strippen och han får backa/köra fram 3-4ggr för att vända..

På bana kan det väll inte finnas någon fördel så vitt ja kan se det..

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Efter allt detta neg över AGAdiffar

måste jag infoga att en GOKart inte svänger så himla dåligt.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5884



Re: Efter allt detta neg över AGAdiffar

Hej

ice skrev:
måste jag infoga att en GOKart inte svänger så himla dåligt.


Men visst har väl karten en framvagnsgeometri och konstruktion i övrigt som gör att den lyfter på innerhjulet (bak) för att kunna svänga?

Jag har också funderat på svetsad axel men avstår nog efter att ha läst ovan...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:

Men visst har väl karten en framvagnsgeometri och konstruktion i övrigt som gör att den lyfter på innerhjulet (bak) för att kunna svänga?


Jo! Det är ju därför man ska luta sej UTÅT i kurvorna när man kör gokart. Och som en följd av framvagnsgeometrin tappar den gessutom greppet helt bak om man styr emot när den sladdar! Knepigt.

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Just det därmed GOCart har och stört mig också.
Men har läst någonstans att man löser detta genom att inner däcket lyfts från backen.
Lite av samma prinsip som att en bakhjulsdriven bil lyfter ett framdäck och framkrafsare lyfter ett bakhjul i böjarna.
Men kommer ta mig fa.. inte ihåg var jag läste detta

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7224

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Esaberfarenheter...

En en mörk forntid, för sisådär tre-fyra år sedan, hade jag en Alfa Berlina från 1974 med Esabdiff, http://hem.passagen.se/kraniel/konsument.html. Bilen var ett monster och diffen gjorde det läskigt att köra på gränsen, men fruktansvärt roligt att köra långt över gränsen. Det jag inte känner igen är att det talas om understyrning; det var någonting min Alfa inte kände till överhuvudtaget. Nej, det gick brett, sagolikt brett. Faktiskt saknade jag bilen så mycket att jag försökte köpa tillbaka den från den nuvarande ägaren, men se, han var lika förtjust som jag.

Största problemet, som jag upplevde det, var att det hoppade, tuggade och skuttade någonting förskräckligt när man försökte parkeringsmanövrera.

Min chef körde racing med en nolltvåa för många år sedan, med svetsad diff och enligt hans skrönor gick det riktigt bra. Fast det var på andra sidan Atlanten det.

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



fuling skrev:
Just det därmed GOCart har och stört mig också.
Men har läst någonstans att man löser detta genom att inner däcket lyfts från backen.
Lite av samma prinsip som att en bakhjulsdriven bil lyfter ett framdäck och framkrafsare lyfter ett bakhjul i böjarna.
Men kommer ta mig fa.. inte ihåg var jag läste detta



Jag kan tyvärr inte hålla med. Som jag ser det, lyfter en vanlig bil "med diff" på hjulen av en helt annan anledning..

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Mr ABARTH:
Jag är med på vad du menar, men som jag FÖRSÖKE förklar var att innerhjul bak lättar på en GOCart.

och som vanlig var någon snabbare med sitt inlägg och kom med en bättre fromulerat svar, jaja försöka duger säg det ju.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Allmänt banåkaforum
AGAdiff, ESABdiff, Fattigmansdiffbroms.
1, 2, 3   >>
12509 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande