Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
6726 besök totalt |
Borra block
Jag ska borra mitt volvo B230FT block till 2:a överdimentionen 96,6mm. Nu till min fråga: Det finns flera olika sätt man kan få blocket borrat på tex stressborrat, stressplateborrat. Vad är det för skillnad och hur tycker ni att man ska få det borrat? Vad finns det mer för olika typer av borrningar och vilken bör jag välja? Har fått pris på stressplateborrning med honing för 1200, är det ett bra pris eller vad brukar det ligga på? Kan någon här rekomendera någon firma i Stockholms området som är bra på att borra? Har fått tips om Trendab av en kompis kompis, men han är inte så seriös med sin bil, så vet inte vad det tippset är värt. All hjälp och alla tips motages tacksamt. _________________ Emil Rehnfors |
||
stressborrat, stresspalleborrat osv osv.
det är samma sak alltihopa, det sak se till att cylindrarna har samma form som om toppen vore påbultad. det flexar mindre i blocket.. istället för att bulta på toppen bultar man på en platta som stadgar, sen borrar man. när man sedan monterar ihop blocket så har de samma form som när du borrade det, dvs. runda och fina. trendab är duktiga, de har byggt ihop många potenta motorer. annars kan du slå en signal till enebybergs motorrenovering. 1200kr för borrning och honing låter rimmligt. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
En liten fundering bara, varför gå upp på 2:a överdimension? Är det redan borrat en gång eller har du haft skrot i loppen?
![]() |
||
Tänte gå upp till 2:a överdim. för at få mer volym i motorn och då mer effekt.
Kanske bättre att borra till 1:a överdim. Och ladda lite till och komma upp i samma effekt? Blocket är idag inte så vackert, det har bildats ytrost i cylindrarna. Va det när jag köpte blocket. Kanske skulle räcka med en honing men om jag ändå ska bygga en seriös motor så vill jag inte snåla. Tycker det är lika bra att borra det iaf. _________________ Emil Rehnfors |
||
om anledningen bara är att få upp volymen så tycker jag att du ska nöja dej med 1:a öd. Eftersom du åker turbo ska man försöka hålla cylinderväggarna så tjocka som möjlig pga. trycket. Sen ger det inte så mycket volymskillnad, i så fall ska du kika på en marinvev istället.
Är det ett block med oljedimmade kolvar(årsmodell)? Lite OT kanske, men jag är nyfiken på vad ska du ha för spec på resten av motorn? |
||
Problemet med en ökad slaglängd är att det inte ger någon "effektiv" ökning av cylindervolymen. |
||
Nu är jag inte riktigt med på hur du menar, men så känner jag mej ovanligt tom i skallen idag oxå ![]() ![]() |
||
Jag kommer att använda en exenterslipad B23 vev i min motor. Den har en slaglängd på 85mm. Alla större Volvo trimmare säger att det är bättre, man får ca 20-25hk mer med dom gämfört med Penta(marin)veven. Motorblocket är med oljekylda kolvar och är från -96. Parner H-profil stakar kommer också i motorn. Kolvar är inte bestämt ännu men det lutar åt Venolia, har även funderingar på omega men dom är mycket dyrare. Toppen som ska sitta på motorn blir en 16V, vet inte om det blir från B234 eller B204 men den det blir kommer portas och det kommer byggas specialkammar efter motorn.
Det jag tror Johan Edlund menar är att med kortare slaglängd så får man en mer varv villig motor och där med högre effekt. Kan ha fel. _________________ Emil Rehnfors |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
6726 besök totalt |