Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M140i Xdrive 2018 som A-B & lekbil | 1, 2, 3, 4 >> 15 besök senaste veckan (8703 totalt) |
Skapar en tråd om mitt senaste köp som är tänkt att bli en kombinerad "ta mig A - B" & lekbil på banan.
Min E46 M3 står mest i garaget tyvärr då livet är lite för körigt för att hinna med allt. Så kommer troligen åka ut en annons till våren med en klump halsen Så vad har jag nu köpt, och vad är det för tankar jag har med bilen Tänkte att det var ett bra läge att köpa en "Hot hatch" nu när barnen är tillräckligt stora och samtidigt tillräckligt små för att få plats med benen Tanken var en bakhjulsdriven och då är marknaden inte så stor utan det är M135/140 som kvalificerar sig samt, har lite förkärlek för BMW. Inget fel på N55-motorn i 135 men B58 har sina fördelar så det blev en m140i från 2018 utan PPF med adaptivt chassi och annat gott men utan elstol + taklucka. Nu blev det ingen RWD utan en AWD vilket ska bli kul att testa hur den beter sig. Slänger in en bild från annonsen _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Roligt med en tråd
Bästa köpet till min m140ix var ett "non resonated" milltek catback. Gör under för körupplevelsen (och är inte det minsta jobbigt när spjället är stängt) |
||||
När jag köpte bilen så satt detta på = raka rör aka ingen dämpare. Komiskt nog så var det inte så högljutt när man var i rullning, men på tomgång 😵 Turbo, kat, lilla ljuddämparen, resonator tar bort mkt av ljudet som det är.. Dessutom var det riktigt dåligt utfört. Nu sitter ett original på och ja, det ger inte mkt känsla. Nu sitter jag och klurar på hur originalburken fungerar egentligen och blir inte riktigt klok. När spjället är stängt så går ljudet rätt ut till höger på bil (vänster på bild 1 och upp på bild 2) och med spjället öppet går det igenom dämpare. Trodde det skulle vara tvärt om. Många lägger igen perforeringen i röret som går till spjället och så låter det mkt gott med lite lagom "gurgel" och något mer ljud. De öppnar även upp resonatorn och utför samma sak för ökat gurgel. Men är lite inne på att bygga en eget likt denna och vända på spjäll logiken och ha spjället på höger sida. Men lättast är att göra som du och bara köpa ett helt cat back system 😄 _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
På "Bild 1", sitter spjället på höger sidan?
Om ja använder man nog ljuddämparen som en form av resonator för att "ta ut" ljudågorna som går rakt ut. Sen går ju en del av ljudetin i dämparen, vänder och kommer tillbaka ut genom det odämpade röret. När spjället är öppet får man inte den vändande effekten och "resonatorn" tappar funktion. Då fungerar det mer som en vanlig ljuddämpare. Så tolkar jag konstruktionen i alla fall _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Sjukt grym bil med massa potential!
Går lika fort som en rätt moddad 996 turbo på bana! _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Bygg! Hade jag gjort om jag haft kunskapen/orken/tiden |
||||
Låter klokt och logiskt _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Den är riktigt kul redan original och tanken är att den ska hållas så att den fortfarande är "komfortabel" och inte spåra ur då det är och ska förbli en vardagsbil. Men ska bli riktigt kul att känna hur den går på bana _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Planen är:
- Att få ner chassit lite med en sänkning på endast 25mm (blir 15mm i mitt fall) så att de adaptiva dämparna inte kommer ur sitt arbetsområde. - M2 X-stag under baken - MHD steg 1 så effekten kommer kring 400 och ökad kylning av motor (vatten och IC) - Bättre belägg + bromsvätska - Skaffa lämpliga fälgar med R-däck, inte så lätt att hitta fälgar som passar på dessa med lite bredd verkar det som. - Öka camber fram med ett par camberplattor ala Millway - Få upp avgasljudet något i Sport - Samt lite "tuffa till" utseendet lite då de är lite tama från fabrik Angående utseendet så blir till lite M2 comp komplex till att börja med, grill, bakspegelkåporna och specers så hjulen inte sitter inne i hjulhuset. Men efter 50 mil så ångrar jag inte mitt köp, tvärt om _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Ja såg att MHD hade 15% på deras sortiment. Kanske inte riktigt nödvändigt på dubbdäck 😅 men varför inte, dumt att betala mer än nödvändigt senare. XHP har jag inte läst in mig på om det är "nödvändigt" eller ej. Tycker den växlar tillräckligt bra som den är, ZF8 är 👌🏻 Har du erfarenhet av XHP? _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
XHP har varit väldigt bra till de äldre 6HP lådorna som satt i E9x-serien.
Så det BÖR vara bra även till 8HP-lådorna, vet inte hur stor skillnad det är i växlingshastighet då de nya lådorna redan är väldigt snabba. Ska du ändå optimera motorn så är det nog ingen dum ide att även göra något åt lådan. Sen får du väl möjligheten att justera och ändra vissa parametrar med XHP, vilket kan vara trevligt. _________________ Emil W |
||||
Första tvätten och lite små uppdateringar så är jag mkt nöjd 👌🏻
Det är riktigt skön "Hatchback" M2 grill, backspegel kåpor, svartmålade canards, svart ring kring märket bak och spacers. Blir mer och mer förälskad i ZF8 tillsammans med B58:an. Och snål är den också! Nollade på jobbet och hem ca 4 mil var av 3 är motorväg och resterande landsväg landade på 0,64 👌🏻 _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Tack, riktigt nöjd med köpet. Att det blev en 140 för mig och inte en 135 var mer att jag var sugen på B58. En 135 skulle bli en mkt kul dagisräcer Stod också och tänkte på manuell men dels är de mer ovanliga och på bana tycker jag väldigt mkt om min SMG i M3:an aka att aldrig behöva släppa ratten. Samt att en vardagsbil är väldigt skön som automat _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Då var MHD installerad.
Riktigt smidigt och känslan med det moderata "Steg1 95 oktan" känns bra Ska ge ca 350-360 whp och kan stämma. Kul och smidig App som gör att det går att ställa in lite olika variabler. Lite för vintrigt för att känna av skillnaden ordentligt men effektskillnaden känns! inte "yxig" utan mjuk och kraftfull. Givetvis följde jag alla råd med batteriladdare mm. 🤓 Själva programmeringen tog 2-3 minuter och att göra en kopia på original tog mindre än 30 sek. _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Inte mkt nytt här mer än att maskin och ZF fått ny olja vilket känns bra för själen.
Går åt ca 6 liter (i mitt fall gick det åt 5,6 liter) om någon undrar 🙂 Tips att vara två vid bytet då det ska både hållas koll på temp, bil igång och fyllas samtidigt. Annars njuter jag av vintern och lär mig hitta balansen i bilen. Hur kul kärra som helst, även om läget sport+ inte släpper kontrollen på ESP 100%. Och trycker man in ESP i 5 sek så släpper allt med ESP men då går den in i comfort... _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Upplevde du någon skillnad efter oljebytet i växellådan? Överväger att göra det på min... gått 8200 mil. Kan dock inte säga att jag märker någon skillnad på växlingar nu mot när den var ny... Angående comfort vid esp off - det var anledningen till att jag inte köpte min med adaptive fjädring (tur nog så e avgassystemet i sport och inte comfort med esp off) |
||||
Tycker jag upplever en mer sömnlös känsla men om det är placebo eller ej... Dock så var färgen på oljan inte längre ljusgrön utan grön/brun/skimrande så känns bra med filter och oljebyte. Om det är värt att göra beror nog på vad det kostar 😂 Köpte delarna på black friday som sagt och utförde det själv. Så en 1/4 av vad BMW tar. Aaa, så långt tänkte inte jag 🙃 Men måste gå att programmera bort... _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Inte hänt så mkt mer än att den fortsätter leverera ett 😃
Ett Maxton-kit som beställdes på Black Friday dammades av och åkte på under påsken. Ger ett lite sportigare intryck utan att se direkt "stylad" ut. Ett hjullager byttes på garantin (höger bak) och hjulinställning gjordes. Inställningen var nog inte super innan för blev mkt mer följsam nu. Nästa steg blir att montera den moderata 15mm sänkningen och M2 understaget. Klipper in lite "rentvättad bil" bilder med Maxton ✌🏻 _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M140i Xdrive 2018 som A-B & lekbil | 1, 2, 3, 4 >> 15 besök senaste veckan (8703 totalt) |