Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 1 besök senaste veckan (20099 totalt) |
Hjulen är 17" och i nyskick, en har ett litet märke som jag ska försöka åtgärda innan försäljning !! _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||
Aha ok. Jag trodde du skulle köpa fälgar. ![]() Vrid på lite på priset och se om dom blir sålda. Blir dom itne det är det ju bra att sänka priset. EDIT: Efter att ha tittat på bilden av bilen lite tidigare i denna tråd så ser jag vad du ska sälja för något. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Går vidare och ska se om jag kan lösa fjäderfunderingarna på ett vettigt sätt till rätt pris.
Angående ET på Superleggera så såg det faktiskt ut som om Anton även denna gång kan ha rätt. Plats fick dom dock. |
||||||
"bara" att ta ner avgassystemet, jodå ![]() det hade varit enklare om man kunde ta ur hardyn när man lossat på alla sex skruvar (och detta med visst mankemang ![]() Man måste minsann lossa stödlagret (som iofs oxo ska bytas) och skruva på en låsning till andra kardanhalvan och för att komma åt det hela måste man skruva ner hela avgassystemet ... Rostiga bultar är kul, inte. Ska vi byta Martin? Jag vet att du är sugen ![]() EDIT : Martin, när du ändå ska byta bromsrör måste du ju hälla på riktig vätska, glöm inte det! _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||||
Tack för info!
![]() Jag kanske fått det om bakfoten, men, det kit med Coilover samt det utan Coilover som Forza erbjöd höll standardmått på fjädrarna, vilket (om jag förstod Forza rätt) kunde vara bra om man i framtiden börjar köra någon cup som är hyfsat standardbetonad. Detta samt att de verkligen skulle anpassa kittet för just min bil och dess viktfördelning efter att jag rensat den på onödig vikt tilltalade mig.
om man inte ska köra med slicks (endast r- eller gatdäck) är väl Grp-N kittet FÖR hårt? BTW, fick just pris på det kompletta chassiekittet från BMW (Grp N) 20.200kr... (Reservdelsnummer 06 10 2 221 907 ) Det är FÖR dyrt för min del...
_________________ ![]() BMW M3 E92 -10 |
||||||
Lite snabba svar...
Ngn klass i sverige som kräver icke justerbara ben finns inte. Iaf inte där bilen kommer vara intressant och i BMW Cup tex är justerbar höjd tillåten i samtliga klasser. Forza svammlar ![]() ![]() R-däck och Grp.N-kit ihop är fullt gångbart och funkar mkt bra. ![]() Priset du fått är antagligen för dubbla uppsättningar dämpare har det kommit fram till i en tidigare tråd. Ca 15 000 ska det väl bli enligt Samuel om man köper en uppsättning löst. Erbjudandet om att anpassa fjädrarna för din bil kan ju låta excklusivt, men vi är ett antal här på rejsa som kan göra dessa beräkningar likväl... |
||||||
Är det samma prylar som passar direkt både på M3 och 318is? Hur skulle exakt samma kit funka på en E30 med tung M21-motor där fram? Hr Race kanske kan va nåt för mej då... ![]() _________________ S a m u e l S Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||||
Har du bara rätt ben (51mm) fram passar resten. Dock blir det väl som vanligt lite mer understyrt med mer vikt fram. Men det har vi ju de justerbara krängarna att fintuna det med... ![]() HR Race är ganska exakt hälften så hårt som Grp.N och allt beror ju på vad du använder oljebilen till. Jag tycker du ska åka BMW Cup med den. ![]() ![]() |
||||||
Tror inte ngn här har påstått att 3 Hz på ngt sätt är för hårt för banåka.
Skulle gissa på att vissa ligger uppemot 4 och lite till tom inom klubbracing med framgång. Men då merparten här trots allt kör nga meter på väg med sina bilar då och då tycker iaf jag att man får nyaserar sig ganska fint. För det ÄR skillnad på 2 och 3 Hz. En stor sådan. Genom alla åren M3:orna "dominerat" banträffar i BMW SC med Grp.N-chassin har jag hört samma sak att "Ska du köra snudd enbart bana så är kittet (Grp.N) kanonballanserat och iaf inte för hårt. Kör man mest gata och bara ngn banträff per år skulle jag dock välja ett vanligt Sprintkit." Nu anser jag att skillnaden mellan dessa kit är för stora och ngt mer banvänligt men som inte sabbar komforten FÖÖÖR mkt samt funkar ihop med lite mjukare dämpare, så att frugan inte ens vill ta bilen till ICA för en liter mjölk, vore intressant. Jag tror du hajjar vad jag menar. På tal om frekvenser kan jag avslöja att Opel tex har åkt med ca 2,3 - 2,5 Hz i DTM. Men krängarna var som telefonstolpar. (Info direkt från OPC... ![]() ![]() Sen håller jag med om att det ibland blivit väl överdrivet att inte gå upp på för hårda fjädrar när diskussionerna förs här på rejsa. FÖR hårt är ju aldrig bra, men att 3 Hz skulle vara i överkant för en snudd enkom leksak anser inte jag heller. Skulle jag bygga en ren racer E30 skulle jag antagligen gå upp lite till. Utan korrfaktor och ofjädrad vikt kan man egentligen inte göra en exakt beräkning men på ett ungefär så kan man använda en del tumregler för den bilen jag tror du kört och då hamnar man en bit över 5Hz. Men den har ett chassi som är otroligt vridstyvt, slicks och bilen är byggd av riktiga proffs. ![]() BMW envisades med liknande frekvenser på M3:orna... Funkade sådär på våra hoppiga banor. Men endel fick till det trots allt. Det är helheten som avgör i slutändan. Bra att du kommer med dina intryck Samuel, det behövs. ![]() |
||||||
Mjukare bil ger traction, helt korrekt och av godo.
Men att den "sätter sig" är/kan även vara geometriskt betingat och kan härledas till squat/anti squat och detta beteendet som en del BMW påvisar är egentligen "fel". Nu är det ingen stor sak på just dessa modellerna utan är mer en kännsla man får när man kör och det ger förtroende och just en bra kännsla. Snabbt går det oxå. Svårt att säga utan att mäta och räkna vad som ger vad bara... ![]() En modell som är mkt värre är riktigt gammla RC-Porschar. Inte riktigt så bra... IMHo. En bil ni kan kolla på när ni är i skogen och spanar rally nästa gång är Ascona A, den har anti squat i överflöd och brukar driva på fint ur böjjarna. Ser ut som ett höghus i utgångarna i baken. Förutsatt att de inte sabbat detta genom att sänka den för mkt bak då. Rätta mig gärna den som ser att jag har fattat fel. Detta är en mer eller mindre egen teori som jag fått för mig stämmer efter en del års frekventa besök på Knäckebrödsvängen, Lingontuvan och allt vad de heter de lokala rallyna... ![]() ![]() |
||||||
Tack! ![]() |
||||||
Jo jag vet Andreas att ni har rätt i mycket. Och många använder ju sina bilar till bruksbilar också. Men ville bara säga vad jag tycker också. Man får ju inte skrämma folk heller för det slutar nog ofta med att man köper en vanlig sänkningssats och blir sedan missnöjd. För jag vet vad riktiga fjädrar gör för väghållningen och det vore synd att inte fler får uppleva det.
Slicks är ju alltid slicks och går väl inte att jämföra med vanliga däck. Men utvecklingen går frammåt och många av r-däcken är mycket nära ett slicks i egenskaper. Grupp-n kittet upplevde jag inte direkt som nån balansförbättrare mot original. Tyckte original va bra på den biten också. Men däremot är det ju ganska hårt och därför upplevsbilen bättre och är mycket lättare att köra på gränsen och känna den underbara balansen. Men den fanns där även orignal. Nu va det ju 325. tråden handlade om och nåt som jag tycker man ska lägga pengarna på för att få bättre balans är kränghämmarna vilka är underdimensionerade på E30 och speciellt bak. Grova kränghämmare och man kan åka mjukare fjädrar och på såvis blir även flickvännen nöjd när hon åker till affären. ![]() Nu ska jag sova lite för man skriver så mycket dumt på kvällarna har jag märkt. ![]() ![]() |
||||||
Som jag sa, du hajjar vad jag menade. ![]() Skrämmas ska vi nog klara hålla oss ifrån. ![]() "Sänksatser", vad är det? ![]() ![]() Grövre krängare är ett mkt vettig förslag. ![]() |
||||||
Det har diskuterats Grupp-N satsen i denna tråd (och i https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Fick just lite info från BMW om priser och tillgänglighet på delar av Grupp-N kittet, så jag tänkte att jag postar dem här. Alla priser är inkl moms. Dom som det inte står Tyskland efter finns i Malmö. Satsen finns i Tyskland och tar c:a 1 vecka att få hem. 31 32 2 221 922 shock absorber FA 235/270 2840:- styck 31 32 2 483 088 shock absorber FA 300/300 utgått 33 52 2 221 909 shock absorber RA 165/170 1865:- styck Tyskland 33 52 2 483 087 shock absorber RA 200/200 utgått 31 31 1 127 285* ring d = 51mm 28:- styck 31 33 2 221 861 coil spring FA 120 N 1680:- styck Tyskland 31 33 1 128 522* spring plate pad FA upper 38:- styck 31 33 1 128 523* spring plate pad FA upper 45:- styck 33 53 2 221 865 coil spring RA 180 N 1725:- styck Tyskland 33 53 1 136 385* spring plate pad lower 42:- styck 33 53 1 136 386* spring plate pad lower 58:- styck 33 53 1 136 387* spring plate pad lower 50:- styck 33 53 1 128 610* spring plate pad upper 63:- styck Komplett Grupp N kit: 06 10 2 221 907 Innehåller allt ovanstående 20200:- * = BMW original spare part FA = Front axle RA = Rear axle Grupp-N katalog finns här: http://www.s14.ctmnet.de/0017/0017.h ( http://www.s14motorsport.de ) _________________ ![]() BMW M3 E92 -10 |
||||||
Har 180 resp 220-fjädrar i min 318is tillsammans med Bilsteins, detta e "ngt" stumt för daglig körning men allting funkar om man vill
![]() Dock ska ngt annat in över vintern eftersom denna kombo e lite väl mycket även för Ringen... _________________ Christer Hallgren, München/Tält vid Kallenhard:) |
||||||
Det delar som Nicke_listar innehåler inte bakfjädrar 220N/mm
![]() Jag blir snurrig av detta. ![]() ![]() Vad kostar 180n/mm fram och 220N/mm bak med tillhörande stötdämpare. Inget schims till fjädrar eller annat. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Jag vet att listan inte innehåller det o har ingen aning om nypris ![]() Jag köpte bilen med detta "kit" men det bör påpekas att det inte e ett kit utan föregående ägare som av ngn jvla anledning satte ihop blandade delar! Det e H&R-fjädrar men 180/220 e inte precis en kombination för E30:or, snarare för Merc S-klass ![]() Men bilen e extremt lättkörd eftersom istället för o tippa eller tappa baken studsar den gradvis sidledes(o nästan helt neutral) i kurvor om du e lite för snabb, ser tydligen ganska kul ut bakifrån... Men som sagt, helt klart för hårt för Ringen även om det funkar på typ Hockenheim eller liknande banor, när det väl har åkt ut om ngn månad ska jag se om det finns utrymme på ebay, dock tror jag att en bidragande orsak till min extrema stötighet e att framdämparna sjunger på sista versen. För gatbruk rekommenderas njurbälte o dagliga besök hos kiropraktor! _________________ Christer Hallgren, München/Tält vid Kallenhard:) |
||||||
BMW M3 E30 Gruppe N katalogen innehåller 20 sidor med delar. Listan med priser som jag postade tidigare är bara några få exempel på vad Gruppe N katalogen innehåller. 31 33 2 222 803 Coilsprings progr. FA 180 N 33 53 2 222 531 Coilsprings RA 220 N _________________ ![]() BMW M3 E92 -10 |
||||||
Tackar! ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 1 besök senaste veckan (20099 totalt) |