|
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124
22 Nov 2021 07:02
Häftigt. Men jag avråder från BMW v12an . Krävs en del arbete för att få bra fjong i. Låter ganska tråkigt med.
Rs6 v10 verkar vara lätta att hitta, (tyvärr rätt dyrt med styrsystem. )
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
|
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18658
22 Nov 2021 08:13
Vafan... Jag har modellbilar med mer plåt än det där...
Detta skall följas.
_________________ /Mats Strandberg
onemanracing.com
BMW 330i -05
|
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1188
22 Nov 2021 08:24
_________________ henrik nielsen
|
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 318
22 Nov 2021 08:42
Riktigt häftigt! Rörram som karossen monteras på och gärna V12
_________________ Anders Littorin,
Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
|
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5601
22 Nov 2021 08:48
fordcapri skrev: | https://www.eurospares.co.uk/cars-breaking-for-spares/ |
_________________ Ove Sponton
Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
|
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3366
22 Nov 2021 08:54
2fast4u skrev: | fordcapri skrev: | https://www.eurospares.co.uk/cars-breaking-for-spares/ |
|
Inte många av de bilarna som tagits ur drift pga rost eller normalt slitage direkt...
_________________ M a t s K l i n g l ö f
MGB GT 1967
|
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1286
22 Nov 2021 10:26
Bubbla platta!!!
_________________ Henrik Eriksson
Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
|
Robbie
Höllviken
Här sen Nov 2005
Inlägg: 131
26 Nov 2021 19:39
Så grymt! Längtar redan efter en uppdatering av denna tråd :-)
_________________ Robbie Kerr
|
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2300
26 Nov 2021 22:46
SevenEight skrev: | Bubbla platta!!! |
Typ:
|
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1196
Trådstartare
04 Dec 2021 12:12
Bubblaplatta , det är tur jag vet att ni skojar, lite högre nivå än så vill jag nog hålla .
Det här projektet är som jag skrivit ett par år i framtiden , efter BMWn är klar vill jag testa att ha lite paus , så får vi se hur det går..
Kanske hade det varit roligt att köra nån av döttrarna när de tar studenten, då har jag 5-7 år på mig och det skall man väl lyckas med. Gäller att ha ett mål
och en målbild, många projekt stannar av pga av allt för ambitiösa idéer eller kanske allt för dålig insikt i hur mycket jobb det är att renovera en bil, eller hur dyrt det kan bli.
Här kommer därför ett konsumenttips som jag själv följt många gånger: Köp så förtvivlat mycket delar för pengar du egentligen inte har , då blir du tvungen att fullfölja !
Läs ovanstående med en gnutta ironi..
Jag har i I alla fall beställt i princip all plåt jag kunde hitta i Europa till en 330GT , få pratat vi alltså NOS plåt från 1964. Klokkerholm har inte Ferrari ekonomiplåt.
Nu måste jag jobba ett par år innan jag har råd att fortsätta .. 🙄
Var med på ett uppslag i Bilsport också, tror numret är ute nu.
_________________ Calle Olsson
|
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1545
04 Dec 2021 13:08
Ellac skrev: | Bubblaplatta , det är tur jag vet att ni skojar, lite högre nivå än så vill jag nog hålla .
Det här projektet är som jag skrivit ett par år i framtiden , efter BMWn är klar vill jag testa att ha lite paus , så får vi se hur det går..
Kanske hade det varit roligt att köra nån av döttrarna när de tar studenten, då har jag 5-7 år på mig och det skall man väl lyckas med. Gäller att ha ett mål
och en målbild, många projekt stannar av pga av allt för ambitiösa idéer eller kanske allt för dålig insikt i hur mycket jobb det är att renovera en bil, eller hur dyrt det kan bli.
Här kommer därför ett konsumenttips som jag själv följt många gånger: Köp så förtvivlat mycket delar för pengar du egentligen inte har , då blir du tvungen att fullfölja !
Läs ovanstående med en gnutta ironi..
Jag har i I alla fall beställt i princip all plåt jag kunde hitta i Europa till en 330GT , få pratat vi alltså NOS plåt från 1964. Klokkerholm har inte Ferrari ekonomiplåt.
Nu måste jag jobba ett par år innan jag har råd att fortsätta .. 🙄
Var med på ett uppslag i Bilsport också, tror numret är ute nu.
|
Fränt att du fått tag i oekonomiplåt! Lär inte ha varit billigt
När du säljer BMWn kommer du få in stålar för att slutföra projektet och köpa en lämplig italiensk motor att stoppa i den
_________________ Mats Forssén
Mondial T
|
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546
04 Dec 2021 13:35
Den här är skitfrän.
Är det stålkaross ? På den "vi" har är det väldigt mycket alumiliun i karossen.
Jag funderar alltid på nya byggen, (som jag hoppas jag aldrig påbörjar" , och idag skulle jag bygga på en modern bil och använda så mycket av bottenplattan, bärande delar av karossen, elsystem och klimatanläggning, som möjligt. Bara kapa bort så mycken så den nya karossen går att få dit och anpassa hjulbasen.
Hembyggen i all ära..... med det krävs ju en del bekvämlighet i en GT-bil.
Finns det inte någon lämplig bil för dej till detta ?
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19559
04 Dec 2021 14:32
ButterflyRacing skrev: | Finns det inte någon lämplig bil för dej till detta ? | SL 600 har ju nästan samma hjulbas, kan ju justeras för att få instrumentbrädan rätt (svårt att gissa vart framhjul mot ratt landar)
252cm för SL-600 mot ca 265cm för denna.
Men det kanske finns modernare GTvagnar med färre cylindrar som har bättre servicehistorik (inte XJ12 va)?
Lexus SC 430 kanske (262cm hjulbas)?
Hm, BMW 850 borde väl gå att kapa ner en del (men de verkar inte vara lika billiga längre).
|
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1196
Trådstartare
04 Dec 2021 17:21
matfo skrev: | Ellac skrev: | Bubblaplatta , det är tur jag vet att ni skojar, lite högre nivå än så vill jag nog hålla .
Det här projektet är som jag skrivit ett par år i framtiden , efter BMWn är klar vill jag testa att ha lite paus , så får vi se hur det går..
Kanske hade det varit roligt att köra nån av döttrarna när de tar studenten, då har jag 5-7 år på mig och det skall man väl lyckas med. Gäller att ha ett mål
och en målbild, många projekt stannar av pga av allt för ambitiösa idéer eller kanske allt för dålig insikt i hur mycket jobb det är att renovera en bil, eller hur dyrt det kan bli.
Här kommer därför ett konsumenttips som jag själv följt många gånger: Köp så förtvivlat mycket delar för pengar du egentligen inte har , då blir du tvungen att fullfölja !
Läs ovanstående med en gnutta ironi..
Jag har i I alla fall beställt i princip all plåt jag kunde hitta i Europa till en 330GT , få pratat vi alltså NOS plåt från 1964. Klokkerholm har inte Ferrari ekonomiplåt.
Nu måste jag jobba ett par år innan jag har råd att fortsätta .. 🙄
Var med på ett uppslag i Bilsport också, tror numret är ute nu.
|
Fränt att du fått tag i oekonomiplåt! Lär inte ha varit billigt
När du säljer BMWn kommer du få in stålar för att slutföra projektet och köpa en lämplig italiensk motor att stoppa i den |
Nix pix , inget skall säljas , måste bara hitta lite mer plats..!
_________________ Calle Olsson
|
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1196
Trådstartare
04 Dec 2021 17:25
ButterflyRacing skrev: | Den här är skitfrän.
Är det stålkaross ? På den "vi" har är det väldigt mycket alumiliun i karossen.
Jag funderar alltid på nya byggen, (som jag hoppas jag aldrig påbörjar" , och idag skulle jag bygga på en modern bil och använda så mycket av bottenplattan, bärande delar av karossen, elsystem och klimatanläggning, som möjligt. Bara kapa bort så mycken så den nya karossen går att få dit och anpassa hjulbasen.
Hembyggen i all ära..... med det krävs ju en del bekvämlighet i en GT-bil.
Finns det inte någon lämplig bil för dej till detta ? |
Motorhuv och bagagelucka är alu , resten är stål (eller spackel..)
Har funderat lite på det där med modern donator men är bara halvsugen på det. Vill nog egentligen bygga ett eget chassi. Moderna bilar är ju så jäkla breda om man jämför med en 60- tals bil.
Maserati Coupe (3200/4200) har rätt hjulbas och frontmotor , en sån skulle kunna funka som donator.
_________________ Calle Olsson
|
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1196
Trådstartare
04 Dec 2021 17:29
Niklas Falk skrev: | ButterflyRacing skrev: | Finns det inte någon lämplig bil för dej till detta ? | SL 600 har ju nästan samma hjulbas, kan ju justeras för att få instrumentbrädan rätt (svårt att gissa vart framhjul mot ratt landar)
252cm för SL-600 mot ca 265cm för denna.
Men det kanske finns modernare GTvagnar med färre cylindrar som har bättre servicehistorik (inte XJ12 va)?
Lexus SC 430 kanske (262cm hjulbas)?
Hm, BMW 850 borde väl gå att kapa ner en del (men de verkar inte vara lika billiga längre). |
Idén att utgå från en cab är ju tacksam då de redan utan tak är förstärkta i trösklar och chassi. Men måste nog hålla mig till något italiensk 🇮🇹 , organfrånstötning vill man ju inte råka ut för!
_________________ Calle Olsson
|
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546
04 Dec 2021 18:08
Niklas Falk skrev: |
.......................Men det kanske finns modernare GTvagnar med färre cylindrar som har bättre servicehistorik (inte XJ12 va)? ................................
|
Isåfall XJS, men det är inte så roligt heller. Riktigt gammal tekning. (säger jag som bygger en XJ6...... )
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19559
04 Dec 2021 18:20
Ellac skrev: | Idén att utgå från en cab är ju tacksam då de redan utan tak är förstärkta i trösklar och chassi. Men måste nog hålla mig till något italiensk 🇮🇹 , organfrånstötning vill man ju inte råka ut för! | Om du kan lyckas med att klämma karossen över en 3200GT så behöver du ju "bara" byta märket i ratten...
Men efter att ha sett några liknande operationer (B is for Build tex) så verkar det vara riktigt petigt att få till torped/instrumentbräda i bredd och placering i djup. Du vill ju inte hamna i att ha instrumenteringen i halva dörröppningen.
Sen är ju modernare bilar högre i "kroppen" så avstånd mellan golv och toppen av nedre vindruteområdet (vad heter "cowl" på Svenska?) kan bli mindre slankt än originalet.
|
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829
04 Dec 2021 19:17
Om du köper en "färdig" bil som du sågar ner och använder bottenplattan så blir det kanske enklare men det brukar ofta bli kompromisser som inte alltid är så snygga, så jag hoppas att du håller dig till din grundplan. Dessutom är vi många som hoppas på en otrolig ferraribyggtråd med egendesignad inredning i sextiotalsstil, fantastiska lösningar här och där. Den tråden blir ju inte samma sak om du skall såga ner en sunkig 850i som du sedan sätter karossen på!
/Claes
Fast hur du än gör så är vi många som kommer att läsa och imponeras! Fint reportage i Bilsport, förresten!
_________________ Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
|
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350
05 Dec 2021 09:44
claes t skrev: | Om du köper en "färdig" bil som du sågar ner och använder bottenplattan så blir det kanske enklare men det brukar ofta bli kompromisser som inte alltid är så snygga, så jag hoppas att du håller dig till din grundplan. Dessutom är vi många som hoppas på en otrolig ferraribyggtråd med egendesignad inredning i sextiotalsstil, fantastiska lösningar här och där. Den tråden blir ju inte samma sak om du skall såga ner en sunkig 850i som du sedan sätter karossen på!
/Claes
Fast hur du än gör så är vi många som kommer att läsa och imponeras! Fint reportage i Bilsport, förresten! |
+1
_________________ Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels
Portugal, Ourique
|
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 470
05 Dec 2021 11:05
_________________ Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
|
|