Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
6487 besök totalt |
Är det någon som har pejl på Volvo 760/960 delad bakaxel
Är den delade Volvoaxeln ett alternativ att installera i RX-7:an? Någon som vet något om axeln, hållbarhet, geometri, är den senare verionen från 95- bättre än den tidigare, vilka versioner har diff, osv...? Skulle vilja ha något som går att få dit utan att behöva bygga helt eget (nya A-armar osv). Modiferingar och/eller nybyggnad av vissa stag eller fästpunkter har jag dock inget mot.... Vad är alternativen? Jaguar, Sierra (ugh) Eller ska jag göra det enkelt för mig och byta den befintliga stela axeln mot en Volvo 1031 från en 740 samt bygga om fyrlänken (olika långa bärarmar i orginal) till trelänk? Idéer mottages... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
om man byter texten Sierra mot Cosworth - låter det bättre då?
![]() Annars finns diverse BMW-klumpar som tåler massor av kräm... _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
volvos första multilink liknar mercedes bakvagnar lite granna.
760 har inte diff orginal i nån, fanns som tillval. satt diff i destofler 960. det går att ju att ställa rätt mkt vinklar och jag tycker att den redan på bilen ojustrad (bara sänkt bil) fungerar mkt bra på asfalt. men jag vet ändå inte om det är lättare att välja från nån vanligare bil, BMW;? FORD? det är ju knappt nån som håller på volvos multilink. dessutom får du nog byta bussningar, anästan alla gammla 760isar brukar klonka lite granna. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Var det inte någon som sa i en tidigare bakaxeltråd att sierran egentligen har en bra bakaxel?
Geometrin är visst bra, det finns lite olika utväxlingar och diffbroms är vanligt tillval. Sen verkar den hålla för lite pulver oxå. Jag har föressten en bok som heter "How to prepare your Sierra for motorsport" ![]() |
||||
Jag har en 4hjulsdriven 855 som bruksholk, tror att den bakvagnen är mkt lika (t o m identisk?) med med 960 multilänk.
Är rätt övertygad om att det inte går att ställa camber bak på vår 855 ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Kan väl tillägga att jag alltid är ute efter billiga grejor. Gillar idén att plocka delar från standardbilar som ändå funkar lika bra som dyrare specialgrejor.
Att t ex bygga en ny bärarm eller göra om den till justerbar är ju inget större problem, har bara inte lust att konstruera helt nytt och med egen geometri.... EDIT: Har Sierra Cosworth samma bakaxel som en vanlig Sierra fast i aluminium? Har för mig att Sierran ha vanliga snett bakåtriktade bärarmar, inte helt optimalt alltså. Ett alternativ i så fall är RX-7 gen 2 som har just såna... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
nej 850 och 960 tidiga multilink har inget med varandra och göra. hur den nyare 960multilinken ser ur är jag osäker på, men vet att den har en kompositfjäder som sitter på längden och inga spiralfjädrar.. så jag vågar säga att den inte heller är samma.. problemet med 760/960 är att det är inte så många som håller på med den, men jag tror det har potentila för att fungera bra på bana.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Hej
Samma som vanliga Sierra i grunden, men inte i aluminium...i alla fall inte på produktions-Cossie. Ingen optimal bakvagn men Dude hade ju recept på hur man trixar till den. När jag får tummen ur så ska dra nytta av det och köra med Sierrabakvagn på Caprin. En fördel med den är som sagt att det finns rätt bra med utväxlingar. Standardmonterade diffbromsar är tyvärr av viskotyp men bättre än inget alls kanske... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Jag tar inte gift på att det är samma, men jag har ivf hört det från några olika håll. Observera att det är en 855 AWD och bakvagnen är helt annorlunda än FWD 850. Den har vanliga skruvfjädrar. Iofs spelar det troligen ingen roll, för slutväxlen bak lär vara mkt klenare dimensionerad än 960:ns (enligt kompis som jobbat med produktionsteknik på Volvos växellådsfabrik) så det inte aktuell för Göran att ta en komplett sådan från 855. _________________ Pär Hylander |
||||
Har börjat fundera på att trots allt sätta dit den delade axeln från RX-7 gen 2. Fast i och med att den har snett bakåtriktade bärarmar så är den ju inte optimal. Går antagligen att lösa de flesta nackdelarna med uniballs och/eller stabila bussningar...
Den stora fördelen är att jag faktiskt ha en komplett axel (ska bara åka och hämta hem den). Diffbroms är standard även om det kanske skulle vara bra att uppdatera med en KAAZ diff istället. Annars så finns ju den enkla metoden med en 1031 axel En bekants bror har visst en Volvo 960 95:a. Ska låna den och kika lite under om det kan vara något. Jag har förresten för mig att ola Johanssons grymma modsport MGB har den senaste versionen av 960 multilink... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
En bakvagn som jag tycker är väldigt trevlig är MB 124, altså deras första multilink, finns ju en uppsjö av bilar för små pengar med, så tillgången borde inte vara något problem. Finns bilar med ganska mycket pulver, och diffbromsar finns det med så det borde finnas att få vad du vill ha från en sån.
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
6487 besök totalt |