Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata NA -94: Ringenresa | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 44 besök senaste veckan (16404 totalt) |
Ditt utv slitage beror på för mjuk set up.
Hårdare fjädrar och styvare krängare brukar göra susen. Man kan få laborera lite med olika fjädrar innan det blir rätt. Det svåra är att få en skön gatbil och en snabb banbil. När vi kör racing så ska vi ha 2bar varmtryck på däcken. Kalltryck hänger på din vikt och set up vi har 1.5bar på en bil som väger 1000kg. Sen är det bara att testa Lycka till _________________ Magnus Oketorp http://www.ercup.se/ Miata MX5 06a Bmw,n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 Såld Porsche https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24259 |
||||||
Missade helt ditt svar fram till nu! Tack tack för bra input Bra att veta att du kör lägre varmtryck än jag provat hittills Hade inte kunnat gissa att slitaget beror på för mjuk setup. Jag trodde det var hjulvinklar mest som var boven. Av en händelse har jag handlat ett begagnat set GAZ Gold Pro med customfjädrar 600/400 LBS (ca 11/7kg) Mycket taggad på mysmek och montera dessa! _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||||||
Har buskört idag på Sturup Jättekul som vanligt och göttig värk i axlar och armar pga muskelservon. Trevligt snack i depån med.
Satte nytt PB med 1:14.9. Rätt nöjd för jag lyckades samtidigt få bort lite understyrning genom att köra mjukare, hålla mer stödgas och bråka mindre med bilen i kurvorna. Prioriterade inte att byta dämpare så körde gamla gungiga Koni/H&R-setupen. Tyvärr var det många totala nybörjare med hybris och noll koll på grunderna, vilket resulterade i väldigt inkonsekvent och oroväckande manövrar. Väldigt svårkört i motorsvag Miata mot snabbare bilar med smått farliga förare. Hade varit mkt lämpligt att dela in i grupper just idag. _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||||||
Hej!
Meksäsongen har börjat, bilen står uppallad, diverse grejer är nedrivna... Ska åtgärda bl.a.: - Byta termostat - Byta generatorrem - Byta lambdasond - Byta div avgaspackningar och upphängningar - Montera vattentempmätare i "period correct" stil - Montera oljetempmätare i "period correct" stil - Montera mina GAZ Gold Pro coilovers - Byta bromsbelägg Det sistnämnda leder mig till frågan: Har ni tips på bromsbelägg? Användingsområdet är gott om trackdays och/eller förhoppningsvis MSSC KM + hundratals gatmil. Det gör inget om dom lever rövare och dammar på gatan #becauseracecar. _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||||||
Ok, tack! Priset var inte att leka med... Ser ut som runt 4 lax. _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||||||
|
||||||
Men bromsar är ju förbrukning, och ibland kostar det mycket och sällan. Men ibland mycket och ofta. Allt beror på, mest på hur varmt det blir. |
||||||
svor själv lite över priset när jag köpte mina, men efter att ha upplevt hur länge dom håller vi inspirerande körning känns det som rena fyndet /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
Hawkbeläggen håller bra om man kyler dem. Jag kör två säsonger på en uppsättning DTC-30, men då är det ordentlig kylning fram. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Tack för input allihop! Mkt uppskattat
Ok, vad bra! Verkar onekligen som om jag stekte mina. Tyckte inte att det blev sååå varmt men mätte aldrig... Vad kör du för lösning för kylning? _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||||||
Provar att slänga in en vanlig mekfråga. Hade tydligen inte tillräckligt många problem i mitt liv så jag skaffade mig ett till - ett litet oljedripp:
Bytte ut oljepluggen mot mässingsadapter + oljetempsensor. Och en liten mässingsbricka som inte syns på bild. Det droppar/fuktar. Hur täta? Vad göra? _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||||||
Original alubricka är väl mjukare, har du kvar den så glödga den och se om det slutar fukta.
|
||||||
Då jag upptäckte total brist på gängor i tråget på mitt första oljebyte på min Mini gjorde jag ett quick-fix med Biltemas överdimension-sats, från original M14x1.5 till M15x1.5 med gängtapp och tillhörande nya plugg och mäsdingsbricka. Men jösses, det läckte, ganska mycket. Den lämnade visitmärke precis överallt. Först var tanken att svarva en ny plugg (jobbar som sådan) med o-ring, men lite slump-artat började jag leta oljepluggsbrickor på Trodo.se (måtten står på de flesta) och hittade till slut med rätt mått och tätande fastvulkat gummi. Tätt!!
|
||||||
Satt ingen på min bil, men nu vet jag att det var en alubricka original. Gamla pluggen var tät utan bricka.
Bra tips, tack så mycket! Gött att du löste problemet. Tror ta mig tusan att jag har en passande bricka med gummi i bra-att-ha-lådan...
Också ett bra tips! Tackar _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||||||
Chansar på en Miata-specifik fråga då det verkar finnas många kunniga här
Är detta en främre subframe brace? Det påstås att det fanns nåt som Mazda kallade "performance rod"... Och en sån vill man ju ha Nästa fråga är om jag kan montera den på min -94 smidigt? Subframen har två hål med rätt CC, men finns inga gängor och inga svetsmuttrar inuti subframe... Saknar min de rätta hålen? _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||||||
Det där påminner om det tvärrör som sitter på min 99, jättebra att vila växellådan på när motorn är ur.
Det finns ju många stag som tillkommit under åren som endast har svetsmuttrar som tillkommit lite här och där. Samma i bakre subframen där det på slutet var en hel stege under som band fram till golven. Det är ju inget formellt som hindrar att du fipplar dit svetsmuttrar i din subframe (eller bränner dit lite mer permanent). |
||||||
Fint, men tänkte försöka slippa plocka ur motorn tills vidare Svårt att komma åt att få in en mutter tror jag, för jag det är ett hålrum i subframen, men ska ta en andra titt... _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata NA -94: Ringenresa | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 44 besök senaste veckan (16404 totalt) |