Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar VW Transporter 1966. | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 3 besök senaste veckan (19722 totalt) |
Eftersom det kommer att bli en hel del kapning och svetsning i bakre passagerarutrymmet så var det ju lika bra att rädda rutorna innan de blir förstörda. Tänkte också ta bort bakdörren eftersom den bara är i vägen. De övre två skruvarna fick jag bort med hjälp av den slagskruvmejsel men inte de undre skruvarna. Jag har sprutat 5-56 på dem under en veckas tid men det hjälpte inte ett dugg. Det slutade med att jag fick svetsa på en längre M8 skruv för att få lös dem.
Demontera rutor på sextiotalsbilar är alltid spännande! Mina erfarenheter är att antingen är de rätt tåliga eller också rätt spröda. En annan erfarenhet är att man får aldrig någon förvarning om att de håller på att gå sönder utan: Pang, och den är trasig. Det går ju alltid att skära sönder gummilisten för att få ut rutan hel men den var ju i riktigt bra skick. Det slutade med att jag bände ut gummilisten lite försiktigt i ett hörn och sedan får man trycka ut rutan samtidigt som man bänder listen. Tar tid men jag fick ut rutan utan att den sprack. En seger! _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||||||
Tack, Janne! Jo, trots att min VW egentligen inte platsar här på Rejsa så tycks det vara många som följer renoveringen. Jättekul!
Men nu har jag stött på problem. Den främre tvärbalken som håller golv, väggen mellan förar och passargerarutrymme, domkraftsfästen mm. är totalt sönderrostad och måste bytas. En ny balk är inköpt. Men tyvärr har VW dragit växelförarröret och två handbromsvajerrör genom balken vilket försvårar allt. _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||||||
såga 2 snitt till varje hål i 45 graders vinkel sen svetsa i bitarna underifrån.. lägg/klämm bakom en bit aluminium eller koppar, så slipper du städa svetsen på ena sidan.. brukar använda dylikt när lagar små hål eller glipor..
_________________ Michael Thulesius |
||||||||
Yes, Michael, det måste nog bli någon sådan lösning. Och när jag fortsatte med att kapa bort den gamla balken visade det sig att den var riktigt frisk på det mest svåråtkomliga stället (Hur ofta händer det? En gång på tusen?). Så den biten får vara kvar. Men jag återkommer till balken.
För att se hur pass skadat golvet är så måste de kraftiga gummimattorna ur. De fyra aluminiumlisterna sitter med plåtskruv (några fastrostade så klart...). Och under de kraftiga gummimattorna hittade jag betydligt prydligare mattor, i ganska bra skick! Jag undrar om det är någon HeavyDuty-modifiering som SCA-bilarna fick för att klara ett tufft arbetsklimat i skogen? De grova gummimattorna kommer att sparas men de kommer nog inte att sättas tillbaka i bilen igen. _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||||||
Trodde det var underförstått att man flippar kronhjulet så att lådan roterar som en bubbla låda. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||||
Ja, precis, Henrik!
Golvet under stolarna såg bättre ut än jag trott. Alltid nått! Det var bara bältesinfästningen som var sopslut. Man kunde dra loss infästningen med handen, så det gjorde jag. Apropå bälten, jag måste snart bestämma mig för hur jag skall göra med bälten, behålla de gamla fasta trepunktsbältena eller montera moderna rullbälten. Undrar vilka regler som gäller när man skall registrera in ett sextiotalsfordon igen? Måste kolla upp det. _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||||||
Tja du behöver ju inte bälten.i en så gammal bil.. före 69. men har du... så skall dom användas...
gamla stenhårda bälten.. blääää... E så van vid bälten från våra nya bilar.. så jag sätter alltid nya i mina halv gamla bilar... hjälper dom vid en krock????? Satte "nya " (demonterade nya bälten från en T6 buss som jag byggde om på jobbet) i min T3 buss..(en såpas ny buss _89 så jag måste ha bälten). så trevligt med mjuka fina nya .. i min bubbla 56 satt det gamla "ordensband" =2 punkts diagonal ) som min far monterade i slutet av 50 talet... livsfarliga och helt stenhårda..... bilen är ett lik.. med dom åker ut vid renovering.. fast förmodligen vill någon betala pengar för dom.. vet om folk som sytt i nytt bältesmaterial (rem) i gamla beslag för "originaliteten" så vill du inte använda dom så går dom säkert att sälja till någon...... "original options" _________________ Michael Thulesius |
||||||||
Tack för inputs, Michael! Jo, jag tror att det blir trepunkts rullbälten i framsätet men har inte bestämt mig riktigt.. Jag hade rullbälten i min splitbuss -67 och det kändes bra. Jag fortsätter på undersidan av bilen medan jag funderar.
Den främre tvärbalken var fylld med sand och damm men hade ändå klarat sig ganska bra från rost. Men efter att jag lyckats hugga en skruvmejsel genom plåten bestämde jag mig för att tillverka en ny balk i 1,5mm plåt. För ett par år sedan köpte jag en enklare elektrisk plåtsaxen på Jula. Det är inte något proffsverktyg men den klipper plåten hur fint som helst. Riktigt bra! Däremot klarade inte min nya plåtbock att bocka plåten så jag fick skära ett snitt på baksidan med vinkelslipen för att göra plåten tunnare där det skall bockas. Passade den nya balken?? Ja, nästan... _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||||||
Den främre tvärbalken var ju betydligt sämre än vad jag hade anat, men den gjorde bra motstånd ändå! Kändes skönt att jag tog beslutet att ta bort den gamla.
Men dessvärre så har ju även plåten i de längsgående balkarna rostat så de måste fixas med ny plåt innan den nya tvärbalken kan sättas på plats. Och känslan över att hitta mer rost än vad jag trodde fanns från början, börjar jag vänja mig vid.. _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||||||
Sådärja, ny plåtbit på plats! Lite svets och lite rostskydd sen är den sidan klar. Det krånglade till det en aning att en kabelstam går genom den plåtbiten som behövde bytas ut. VW hade nog inget canbus-system på sextiotalet men att göra ett snitt genom kabelstammen hade inte underlättat någonting..
Att tippa upp Pickuppen på sidan var en utmärkt idé då trösklar och en balk skulle sågas bort men med tanke på hur svårt det blev att öppna och stänga dörrarna så ska inte bilen vara tippad när tvärbalken togs bort. Och framför allt inte när något skall svetsas tillbaka. Så nu står framhjulen uppallade på träklossar och bakdelen hålls upp av en pallbock i mitten av torsionröret. Och nu går dörrarna att öppna och stänga igen! _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||||||
Att en rostlagning av en bil blir mer omfattande än vad man tänkte från början, det är ju inget nytt, det har nog flera av er råkat ut för men nu börjar det kännas löjligt..
Senaste skörden av borttagen VW-plåt! Borde kanske göra en annons: "Äkta VW typ2 plåt säljes. Pris per kilogram. Bra pris vid köp av större mängder. " eller "Bygg din egen VW Dubbelhytt i vinter! I kittet ingår det mesta som du behöver." _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||||||
Men äntligen har jag startat svetsen och påbörjat återuppbyggnaden av bilen! 😁
Det har gått åt mycket tid till att kapa bort, begrunda kaoset och fundera.. Jag kom på att jag nog kommer att behöva plåtstift (clecos) och sådana där smarta svetsklämmor, som ser ut att vara bra att ha när man skall svetsa kantikant. Så jag beställde ett kit med braatthaprylar och konstaterade också att de fyra minitvingarna var riktigt bra. Hur har jag kunnat vara utan dem tidigare?? _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||||||
Jag är ingen expert på rostskydd men kan lätt konstatera att man har haft ett ganska bra rostskydd på undersidan av bilen men insidan av hålrummen tycks vara helt oskyddade. Och balkar med hålrum finns det gott om..
Så här ser vissa balkar ut under rostskyddet. Helt ok! Men till höger om den fina plåten har balken till domkraftsfästet suttit och där har det rostat ordentligt. Så just nu håller jag på med att byta ut främre tvärbalken med domkraftsfästen. Tar längre tid än jag trott men det blir ju iallafall bra. _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||||||
Tack Henrik!
Ja, jag tycker faktiskt att det är ganska roligt att jobba med pickuppen (fast jag gnäller lite, ibland ). Jag har aldrig gjort något så här omfattande rostjobb tidigare och jag blir faktiskt bättre eftersom. Roligt att ni är några som följer även min tråd trots att vi har ju några fantastiska plåtknackare här på Rejsa som renoverar BMW:s, SAAB:ar och amerikanare, för att inte tala om de som konstruerar och bygger upp en ny bil från absolut ingenting! Det finns många här på Rejsa som inspirerar och motiverar mig! /Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||||||
Alltid lika kul när det kommer en uppdatering i tråden
Plåtjobb kan vara både jobbigt och roligt, känslan när man tar ett steg bort och beskådar den där återuppbyggda balken är riktigt skön! _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
Vi är dessutom fler (säkerligen) som följer i det tysta _________________ Joakim Danielsson Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor |
||||||||
Tråden har nästan 18k visningar så någon kikar ju i alla fall . _________________ Markus Ålind |
||||||||
Kikar varje gång jag ser att det finns nytt inlägg. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||
Precis! Läser varje uppdatering - gillar din humor och det är kul att läsa om hur du går tillväga. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||||
Andra projekttrådar VW Transporter 1966. | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 3 besök senaste veckan (19722 totalt) |