Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo C70 T5 -98 Banprojekt | << 1, 2, 3, ... 10, 11, 12 >> 72 besök idag (24116 totalt) |
Det tråkiga när vi pratar vikt är att byta från original stolar och bälte, till skalstolar och 4/6-punkts bälte faktiskt inte sparar så mycket vikt som man kan tro. Vägde mina originalstolar och sen jämförde med skalstolarna, inklusive fästen och bälten och det skiljde bara 3-4kg/sida. Men bara stolen är mycket lättare men fästen och bälten osv väger också en del. _________________ Emil W |
||||||
Fille, vad nu? Porschen då? Jag får nog ringa.... _________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||||||
Ja, det här med vikt på grejor man plockar ur ska ju kompenseras med det som sen ska in, men jag skulle tro att det ändå blir runt 10-15 kg per stol.
Buren däremot, när det blir dags, ja den kommer ju att äta upp mycket av det som försvinner.... Buren i mitt rallybygge, crommolybur byggd av Finess, landade på 39 kg. Men det får väl kompenseras med mer hk sen. _________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||||||
930kg tjänstevikt Men jag går åt andra hållet, blir nog tyngre när jag är klar... 2 cylindrar till, dubbelt så stor låda, tyngre bakaxel, mer bromsar etc.. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
930 kg Det hade jag nog kunnat få ner Alfan som jag hade tidigare till, om jag ansträngt mig... Var tvungen att kolla, 1610 kg står det som tjänstevikt. Trodde faktiskt inte att den var så tung Hade nog gissat på runt 14-1500.... Men men, få se nu, allt i inredningsväg, stereo,(sitter ett helt gäng högtalare i original samt cd-växlare i bak), lägga igen taklucka, elantenn!!!, ratt med airbag, så småningom rensa bort ac-anläggning och annat onödigt under instrumentbrädan, ta bort lite plåt här och där.... Nja, det blir lite här och där, men inte flera hundra kilon, det är helt klart. Nåväl, jag har inte tänkt bygga nån värsting utan det får bli det det blir och försöka få till skaplig väghållning, hyfsat utseende och lite mer pulver, så blir den nog ändå ganska kul Det jag ser fram emot mest är ju faktiskt att få hålla på i garaget och klura och lösa problem. Jag ska försöka hålla mig så att jag inte skruvar sönder för mycket utan att den är körbar till sommaren. Sen har jag ju rallybilen som ska bli klar också.... _________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||||||
man behöver ju inte stirra sej blind på vikten, man kan ha mycket skoj ändå.
det finns ju dom som kör stora jänkejärn den blir hur cool som helst, på med massa race dekaler, det ger minst 20 hk Det blir ballt iallafall _________________ henrik nielsen |
||||||
Tack, nej du har rätt, vikten är inte allt. Racedekaler, tänkte inte på det... _________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||||||
De var mer än jag trodde också! Jag hade ett tag en -94 Audi 100 Quattro, något större yttermått än en C70, men inte mycket. Kula, 4wd, v6a med gjutjärns block men sparsamt med utrustning. Tjänstevikt 1590 om jag minns rätt.. Hade före det en annan -91 100Q med 2.8an, elhissar, eltaklucka, ingen kul dock.. klimatanläggning var det nog med (de mesta utom skinn). Tjänstevikt 1710. Båda sedaner Så utrustningen ä säkert det som gör att vikten skjuter iväg! _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Som ni märker kommer det här att vara ett långsamt långtidsprojekt, men jag har i alla fall fortsatt att rensa inne i bilen.
Tanken är att jag ska ha den redo för lite bankörning till sommaren vilket innebär rensad på det mesta invändigt, andra stolar, bälten, ratt. Sen kolla över hjulupphängningar med bussningar och hjul. Det sitter nästan nya Bilsteindämpare och H&R fjädrar, så det får duga så länge. Sen får det nog vara bra för i år, det ska köras också. Senare blir det bur m.m. och långt senare blir det bakhjulsdrivet med allt vad det innebär. Ur med lite mer inredning, mattor, ljudisolering, mer ljudisolering osv. Det stannade på 41 kg lättare bil den här gången. Sen ska ratten ur, googlade och det verkar inte allt för svårt _________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||||||
Kul!
Är det ren banbil kanske du inte tycker det är jobbigt om de blir lite styvt. Cab-modellen hade lite förstärkningar, blandannat en annan subframe fram med stumma alu-bussningar istället för hålgummit som sitter där nu, sen satt det kraftigt V-stag där också, hoppas bildlänkarna funkar! https://www.garaget.org/?car=180962& Samt ett stöddigt V-stag bakåt också från bakre subframefästena och bakåt till plattan under "kardantunneln": https://www.garaget.org/?car=180962& Mvh _________________ Johan Eriksson |
||||||
Det där såg ju inte så dumt ut! Får kolla mer på detta när det blir dags för väghållningsbiten. Är det din bil på bilderna? Ser bra ut! _________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||||||
Jag har fått lite garagetid i helgen så nu är det mest inne i bilen urplockat. Takluckan är kvar, den måste jag ha lite hjälp med. Viktminskningen är just nu 170 kg. Skapligt. Så småningom ska det mesta under instrumentbrädan bort samt ac, bensinvärmare m.m. så det finns mer att ta vad gäller vikten
Sen kunde jag inte låta bli att börja bygga lite också så jag snidade till ett underrede till stol. Blir med skenor så att man kan justera körställningen. Och sen blev det provmontering med en gammal stol. Så nu kan man i alla fall flytta den. Kolja, ska du ha ratten är den din! _________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||||||
Tack, hoppas det! Tänkte inte på att man kan sitta kvar i bilen i depån och vrida ner tempen och bara njuta, efter några snabba varv... Nej, allt sånt ska bort, när det blir dags för nästa steg åker allt ur. Den dagen jag river ur instrumentbrädan alltså. Men jag kanske börjar med ac-pumpen redan nu, vi får se. Jag ska ändå ner i motorrummet och rota framöver pga kamremsbyte. Ska nog bygga om tryckrören till turbon också, alltså den vanliga ombyggnationen för att korta rören på dessa modeller. _________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||||||
Ja det finns färdiga paket med rör. Man vänder på flödet i intercoolern och då blir det kortare rör. Ska tydligen bli 55 cm kortare än original. Skulle tro att jag byter intercoolern samtidigt, till nåt bättre än original. _________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Volvo C70 T5 -98 Banprojekt | << 1, 2, 3, ... 10, 11, 12 >> 72 besök idag (24116 totalt) |