Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Renault Trophy-R 2020 Tracktool | 1 besök senaste veckan (1492 totalt) |
Jag köpte denna Trophy-R Nr 370 av 500 fabriksny i Juli -21 på Bilia i Stockholm, körde hem den och ställde i garaget och visste inte om jag skulle låta den vara orörd eller bygga vidare på den.
Då jag blev sugen på att prova den på bana lånade jag 18" hjulen med Direzzor från min Trophy 300 och körde några varv på Kinnekulle. På något sätt känns R:en mer välbyggd och ihopskruvad än en "vanlig" Trophy, kan vara så att den blir mer stum med KW och då mer skrammlig.. Öhlinschassit är bra, bilen är väldigt lättkörd men inte så distinkt som med ett KW, med KW går det "sätta" bilen mer exakt, Men som ett allroundchassi är Öhlins grymt då det funkar bra även på gata. Setupen på Öhlins passar troligtvis originalhjulen bättre än med de 18" Direzzor jag provade med. Kompisen köpte också en R samtidigt som mig och provkörde med originalhjulen (Potenza S007) och vi var exakt lika snabba, han hade dock Endlessbelägg monterat och hade där en klar fördel, mina originalbelägg pallade inte med så pedalen bottnade. Tidsmässigt åkte vi båda på 1.00.70 tider, då det var över 30 grader denna dag var det inte optimala förhållanden men helt ok tider för att vara i stort sett orörda bilar. Då jag sålde min 300:a i höstas bestämde jag mig för att bygga vidare på R:en. I November monterades ett 2-Vägs KW Clubsport för att få den fullt justerbar i bak, bilen är även inregad med detta, Det kommer bli mer uppgraderingar till våren så fortsättning följer Bilder från leveransdagen och när chassit är nymonterat samt en bild på min fd Apelsin:-) _________________ Per-Otto Kent BMW M4 G82 "Clubsport" Megane Trophy 300 Raeder Motorsport |
||
Japp på apelsinen satt 4-hjulsstyrningen, den är grym, i tighta kurvor sitter bilen i något helt enormt! Det som krävs för att göra dom sjukt snabba är egentligen bara ett riktigt chassi och bromsbelägg, få "hothatchbilar" som kräver så lite modifieringar för att bli så snabba!
Jag åkte 58,7 med min på Kinnekulle och höga 1:13 tider på Gelleråsen, Så otroligt trygg bil och kan hanteras hur som helst så helt klart gör 4-Controlen underverk, viktpåslaget på 40 kg kan vara värt varenda kilo.. Är faktiskt tveksam om min R kommer bli snabbare än apelsinen..! _________________ Per-Otto Kent BMW M4 G82 "Clubsport" Megane Trophy 300 Raeder Motorsport |
||
Ok uppfattat:) blir kul o testa på den nu med Cup -chassit, men jag vet ju hur det kommer att sluta:) Börjar med riktiga däck, sitter nu S007 , har du några tips där, för 19 ?
Tack Hoppas vi möts nån gång nästa sommar _________________ Carl Corradin |
||
Jag kommer köra med Trofeo 19". Med ditt originalchassi tror jag inte du ska frångå vanliga däck. En kompis till mig skodde bilen med R däck på originalchassi och han tuggade sönder däcken riktigt fort.
Om du ändå tänkt att köra R däck har jag ett nytt komplett set Protrack/Trofeo 18" till salu om intresse finns. _________________ Per-Otto Kent BMW M4 G82 "Clubsport" Megane Trophy 300 Raeder Motorsport |
||
Japp det är enorm skillnad:-) de nya har ett sjukt bra grepp i bakvagnen som de gamla saknar, det är en bättre bil på alla plan och har fortfarande körglädjen och den analoga känslan kvar! _________________ Per-Otto Kent BMW M4 G82 "Clubsport" Megane Trophy 300 Raeder Motorsport |
||
Jo man tackar! Passerar jag ert garage och ser dörren stå öppen så kommer jag in och säger hej _________________ Per-Otto Kent BMW M4 G82 "Clubsport" Megane Trophy 300 Raeder Motorsport |
||
Våra race- och banåkarbilar Renault Trophy-R 2020 Tracktool | 1 besök senaste veckan (1492 totalt) |