Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Kinasvarven, med kamrater! | << 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 16, 17, 18 >> 28 besök senaste veckan (69479 totalt) |
Här är en bild på min fars svarv som han gjorde i gymnasiet för 40 år sedan. Svetsad konstruktion, nu ombyggd med frekvensstyrning mm Tidigare har han haft en växellåda för matningen som drevs av en "torkar motor" Ursäkta trådkapningen. _________________ MvH Klas-Göran Winqvist |
||||
Ingen fara med trådkapning, det ser ut att vara en välbyggd maskin. Du skulle kunna ta kontakt med han som driver hemsidan http://www.lathes.co.uk/ , din fars svarv platsar helt klart där
_________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Kul att se fler alster !
Har kvar en del prylar från gymnasiet. Någon hammare, pallbockar, och mitt lilla maskin skruvstycke till lilla pelarborren. En hel svarv hade vart något att komma hem med _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
Oftast när man hobbysvarvar blir det lite si och så med skärdata, varvtal och matningar.
Men ibland lyckas man träffa rätt 950 rpm, skärdjup 1,5 mm och 0,16 mm matning per spindelvarv. Nu kanske ni tror att jag bara står och tillverkar spån för att det är roligt, men det här ska faktiskt bli nånting användbart så småningom. Det kommer mer framåt veckan och då kommer Julafräsen att bli inblandad med allt vad det innebär av ickeprecision och sladdrighet... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Det dröjde visst lite mer än en vecka, men nu är verktyget klart.
Stålbiten i filmsnutten som grovsvarvades med perfekt spånkontroll behövde ett ganska noggrant genomgående hål, 23 mm i det här fallet. Ganska tight men det är ett par tiondelars frigång för innesvarvbommen. Sen tog jag ner diametern en bra bit på mitten och snitsade till det med 3 mm radie i innerhörnen. Lettrade biten också innan det var dags att (motvilligt) gå över till Julafräsen. Lite skruvhål borrade och gängade i delningsapparaten, sen skifta tillbaka till skruvstycket och fräsa två spår. Nu börjar det likna nåt användbart... Ordnade till en axel med hål i ena änden och Morsekona i andra änden också. Axeln fick bli strax under 23 mm, typ H8-f7 eller nåt sånt. Den löper lätt utan att vara glappig. Nu borde det vara glasklart vad det är för nåt. En gängsnittshållare för dubbdockan. Kan säkert bli användbart nån gång, särskilt till mindre gängsnitt som kan vara svåra att hålla rakt. Den kan glida ca 40 mm längs med axeln innan det tar stopp mot skruven. De största gängsnitten jag har är 45 mm utvändigt, så hållaren anpassades efter det. Gjorde en adapter till nästa storlek ner också, 38 mm. Anledningen till att hållaren är formad som en trådrulle är att gängsnitten är olika tjocka beroende på om det är grov eller fin gänga (antar jag iaf). Så jag försökte vara lite smart och ha en hållare till vardera ytterdiameter men med två olika djupa lägen för gängsnitten. Det ska tillverkas adaptrar till 30, 25 och 20 mm ytterdiameter också, men det får nog bli nästa år med tanke på hur smidigt det är att rigga upp delningsapparaten... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Snyggt jobb! Verkligen!
När jag ser sånt här, funderar jag på varför jag egentligen bygger bil och inte bara tillverkar random delar istället. Sånt här hamnar alltid för långt ner på ens egen priolista. |
||||
Det är tur att det här är "Andra projekttrådar" och inte "Banåkabilar"...
Faktum är att bilen mest står i vägen när jag håller på och leker med maskinerna, det skvätter spån och skärvätska på den Det är lätt gjort att man lägger alldeles för mycket tid på "det där lilla extra" när man tillverkar nåt, oavsett om det är ytfinish eller passningar. Sen finns det vissa utmaningar med maskinparken som man får dras med, men det ger ju lite hjärngympa iaf. Ett koordinatbord utan riktiga skalor på vevarna är... speciellt _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Hey! Värmen ska gå med spånorna, alltså blå fina spånor ska det vara. Så det där var mao ett fegisskär, på han bara! I övrigt så finns det liknande verktyg på markanaden, kikat på dem nåt? Det är SPV hållare i ändan för snitten. Sen kan de glida på stången typ 10cm, det är nå kulor på stången som sätter stopp för rotarationen. Det är imponerande att göra fina verktyg med med lite 'sämre' verktyg, typ. Man måste ju komma ihåg att nånstans började ju finare maskiner tillverkas än maskinen de tillverkades i. Genom åren har det eskalerat till enormt noggranna cnc maskiner =) _________________ Patrick Wetterskog |
||||
Jo, vi har nåt sånt verktyg på jobbet. Det sitter några lagerkulor på nåt sätt så det "kuggar över" om man kör emot en ansats eller liknande.
Används rätt sällan, men det är snabbare och säkrare än att stå och joxa med en vanlig gängkloppa. När det gäller färgen på spånorna så blir det lite som det blir, maskin är för klent byggd för att de här moderna vändskären ska funka. Jag har ju sällan så bråttom heller, det blir ofta så att jag kör med snabbstål istället Jag har ett par jobbarkompisar som varit verktygsmakare förut, de har ju blivit lite kräsna när det gäller maskiner. Allt som inte är CNC och väger 10 ton är en borrmaskin typ... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Det är kul med gamla kvalitets grejer _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Jag har sjunkit djupt ner i gängsnittsträsket...
Det har eskalerat en smula, fast åt andra hållet. Heter det deskalera då? Hur som helst, det har tillverkats ytterligare en adapter till gängsnittshållaren. Nu är vi nere på gängsnitt med ytterdiameter 20 mm och tjocklek 5 och 7 mm. När jag ändå hade svarven och delningsapparaten uppvärmda så tillverkade jag världens sötaste gängkloppa. Blånerad såklart, bara för att jag kan... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Men mycket snyggt hantverk |
||||
Vi får väl se om det kommer till användning nån gång, detta snittet ingick i ett parti med andra gängsnitt som klickades hem på Tradera för ett tag sen.
Så små gängor används väl mest till klockor och instrument, så det får ligga i "bra att ha" lådan tills vidare _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Vi använde M1,2 skruv när vi byggde lasersvetsverktyg hos en av mina tidigare arbetsgivare. Knöligt när man behöver (små) verktyg för att hålla skruvarna...
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Ända sen jag fick Julafräsen som betalning för ett svetsjobb för länge sen så har jag stört mig på den usla spännhylschucken som följde med fräsen.
Det var så illa att jag köpte en ER32 spännhylschuck, men den här gamla har funnits med på "fixalistan" i flera år. Vid en första anblick ser det ju inte så dumt ut, blankt och fint... Tyvärr verkar det ha varit lite oklarheter i vilken gänga det skulle vara på muttern och hylschucken. Chucken hade nåt som kanske skulle ha varit en M33-nånting och chucken hade en annan variant på samma tema. Mycket glapp var det vilket resulterade i nästan skurna gängor och en hel del problem att få loss spännhylsorna. Det första jag gjorde var att snygga till gängan på chucken till något mer metriskt. Det fanns en M32x2 gömd inne i den knepiga fulgängan Sen var det dags för en ny mutter. En hel del jobb med den, så jag hann inte ta så mycket blider. Det var lite spännande att slå en invändig gänga i ett hål med botten Anledningen till att muttern sitter i fyrbackskivan är att den måste ha en ansats som sitter lite ocentrerat. Detta är för att det ska gå att montera spännhylsorna lite enklare. Sen blev det lite fräsning av spår för haknyckeln. Gamla muttern till vänster och nya till höger. Gjorde den nya lite längre för att få mer ingrepp på gängorna. Och slutligen provmonterad på Julafräsen. Blånerade muttern såklart... Om ni orkat läsa ända hit så kan jag bjuda på en liten teaser... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Andra projekttrådar Kinasvarven, med kamrater! | << 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 16, 17, 18 >> 28 besök senaste veckan (69479 totalt) |