Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bromsvätska, vad behövs egentligen? (omdöpt tråd)
1, 2, 3   >>
7639 besök totalt
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
Bromsvätska, vad behövs egentligen? (omdöpt tråd)

Behöver handla bromsvätska imorgon, finns det någon bra på Mekonomen ??

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Jag körde med Lockhead i min förra Porsche, det funkade kanon (Fins på Mekonomen)!

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



kör man den som heter dot 5,1 så klarar den yttligare lite högre temp än mot vanlig dot 4..

dot 5,1 är syntetisk och ska vara mer lättflytande när det är kallt.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
LuddeR skrev:
kör man den som heter dot 5,1 så klarar den yttligare lite högre temp än mot vanlig dot 4..

dot 5,1 är syntetisk och ska vara mer lättflytande när det är kallt.



Kyla lär inte vara något problem.........

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

lite bra info om bromsvätska
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7230&highlight=bromsv%E4tsk . . . .
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2432&highlight=bromsv%E4tsk . . . .

Dessa är om jag fatta rätt de bästa, Motul är biliagre.
Castrol SRF
Motul RBF 600

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Mekonomen i Borås hade lockheads racing vätska också en 310° modul

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886



Re: Bromsvätska på Mekonomen ?

Bistec skrev:
Behöver handla bromsvätska imorgon, finns det någon bra på Mekonomen ??

om de har öppet imorgon så har ju Beviks i Hackefors Motul RBF600... De börjar känna igen mig nu, efter typ 3 inhandlade liter denna säsong...

/Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Gör nu inte bara misstaget att blanda SRF som är silikonbaserad med andra icke silikonbaserad vätska. Blir klumpar i systemet då...

På nybyggd bil och/eller nya rör och helt rent system skulle jag välja SRF om man kunde ta priset.
Annars är Motulen mkt bra prestanda per kr. Blandbar med de "vanligaste normalvätskorna" oxå.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Jag köpte Castrol SRF på Mekonomen. Den är inte silikonbaserad.
Kan rekommenderas, men är lite dyr. Motul är mer prisvärd vad jag förstått.

Silikonbaserade vätskor är ett annat kapitel och inte avsedda för racing

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 315



LuddeR skrev:
kör man den som heter dot 5,1 så klarar den yttligare lite högre temp än mot vanlig dot 4..

dot 5,1 är syntetisk och ska vara mer lättflytande när det är kallt.


DOT 5 är det, inte DOT 5.1.

_________________
Bo Eliasson

Det är kul att köra fort.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

citat: (Andreas)
Gör nu inte bara misstaget att blanda SRF som är silikonbaserad med andra icke silikonbaserad vätska.
citat: (Jet)
Jag köpte Castrol SRF på Mekonomen. Den är inte silikonbaserad.

Nu vart jag frågande ingen av dessa två tomtar brukar vara ute och cykla i vanliga fall.
Så vad gäller??

Min känsla utan att veta, säger icke silikon.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



fuling skrev:
citat: (Andreas)
Gör nu inte bara misstaget att blanda SRF som är silikonbaserad med andra icke silikonbaserad vätska.
citat: (Jet)
Jag köpte Castrol SRF på Mekonomen. Den är inte silikonbaserad.

Nu vart jag frågande ingen av dessa två tomtar brukar vara ute och cykla i vanliga fall.
Så vad gäller??

Min känsla utan att veta, säger icke silikon.


Castrol SRF är INTE silikonbaserad. 100% säker!

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



bobo skrev:
LuddeR skrev:
kör man den som heter dot 5,1 så klarar den yttligare lite högre temp än mot vanlig dot 4..

dot 5,1 är syntetisk och ska vara mer lättflytande när det är kallt.


DOT 5 är det, inte DOT 5.1.



dot 5 är silikonbaserad. inte dot5,1, den är blandbar med övriga.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



borg skrev:
fuling skrev:
citat: (Andreas)
Gör nu inte bara misstaget att blanda SRF som är silikonbaserad med andra icke silikonbaserad vätska.
citat: (Jet)
Jag köpte Castrol SRF på Mekonomen. Den är inte silikonbaserad.

Nu vart jag frågande ingen av dessa två tomtar brukar vara ute och cykla i vanliga fall.
Så vad gäller??

Min känsla utan att veta, säger icke silikon.


Castrol SRF är INTE silikonbaserad. 100% säker!



Men Castrol SRF är inte blandnigsbar ändå..... eller???

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Min lilla erfarenhet:

Är inte bilens bromsar underdimensionerade, övriga bromskomponter i gott skick och chaffisen kan bromsa på ett bra sätt så behöver man ingen värstingbromsvätska, den vanliga dot 4 från närmaste mack eller duger.

_________________
Pär Hylander
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



FSN skrev:


Men Castrol SRF är inte blandnigsbar ändå..... eller???


Den går bra att blanda med DOT3/4/5.1, men blandar man med en sämre
vätska är det bortkastade pengar. En kedja är inte starkare än sin svagaste länk.

om man byter till en bättre vätska (oavsett fabrikat) så rekommenderas det att man
"spolar" systemet en vända med den nya vätskan. För att bli av med den gamla.


_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Nu blev jag riktigt

Men jag viker mig. Jag gick, och har alltid gjort i denna fråga, tyvärr på gammal hörsägen...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Pär Hylander skrev:
Min lilla erfarenhet:

Är inte bilens bromsar underdimensionerade, övriga bromskomponter i gott skick och chaffisen kan bromsa på ett bra sätt så behöver man ingen värstingbromsvätska, den vanliga dot 4 från närmaste mack eller duger.


Jag håller med dig Pär!
Jag har kört hela sommaren på vanlig DOT4 från biltilbehörsbutiken på hörnet här hemma. Kostade jättebilligt.
Det har fungerat jättebra, även om det inte borde göra det enligt många.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Anton Lillsund skrev:
Pär Hylander skrev:
Min lilla erfarenhet:

Är inte bilens bromsar underdimensionerade, övriga bromskomponter i gott skick och chaffisen kan bromsa på ett bra sätt så behöver man ingen värstingbromsvätska, den vanliga dot 4 från närmaste mack eller duger.


Jag håller med dig Pär!
Jag har kört hela sommaren på vanlig DOT4 från biltilbehörsbutiken på hörnet här hemma. Kostade jättebilligt.
Det har fungerat jättebra, även om det inte borde göra det enligt många.


Jag har haft blandad 270 och 265 vätska under denna säsong utan problem thumbs up
Men att få upp säkerhetsmarginalen med 40 grader för en smärre kostnad tyckte jag kunde vara värt pengarna.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3014



Jag bytte till Motul RBF600 innan första bankörningen.

Bromsarna funkade perfekt så jag är mycket nöjd. Möjligt att det hade gjort det med en billigare vätska också. Men dumt att chansa när man ska åka långt till en bana. 160-200kr för en liter bra vätska är det ju helt klart värt i sammanhanget.
Jämför med Biltemas som sannorlikt är billigast som kostar 40 kr/liter.

Men den är ju inte så dyr och en av dom bästa så jag ser ingen anledning att köra med något annat.

Ang Mekonomen så har min lokala Lockheed vätska som nog ska vara ganska bra. Sen har dom Castrol SRF också som är superbra. Men tokdyr.

En "banräv" jag pratade med sa att det blev billigare att köra med Castrol SRF då man inte behövde lufta systemet lika ofta när man kör med den. Frågan är om det stämmer

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Jag kör alltid med RBF600. Den lilla priskskillnaden det är mot en billig "snikbromsvätska" är ju inte mer än ett Bicmacmål elelr 10 liter bensin. Vet inte om man hade märkt någon större skillnad om man kört med billigare vätska men varför chansa.

Millbro: RBF600:an e ju inte ens speciellt dyr eller vad säger du?

_________________
Jonas Edling
Citera
Allmänt banåkaforum
Bromsvätska, vad behövs egentligen? (omdöpt tråd)
1, 2, 3   >>
7639 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande