Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW Z4GTR DCT-> S55 Racemotor!! | << 1, 2, 3 ... 98, 99, 100 ... 107, 108, 109 >> 47 besök senaste veckan (657369 totalt) |
Kan det inte vara så att lådans system gick in och hjälpte till när motorn troligen hade felaktigt varvtal vid nerväxling? Och därmed hjälper till att hålla sig kvar på det svarta? Med lite simplare system så kanske den hade växlat ner när motorn har felaktigt varvtal o ev gjort en piruett ut i sandfållan tack vare för mycket motorbroms tex? Tycker att det låter ungefär som en modern motorstyrning, den vrider ner effekten om nån faktor inte stämmer, det kan hända i en kurva med. Om man vänder på det så känns det bra med säkerhetssystem som funkar. Sen så är det lite justeringar kvar på Cammos bil för att det ska funka 100% Bara en tanke från min sida, har inte själv någonsin kört tävling på bana. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||
Jag skall köra med HTG i min golf och där kan man ställa in variabler så att lådan inte växlar ner för tidigt så man riskerar övervarv.
Men för att ge mina cent i svänghjuls diskusionen så är där en hel del som har problem att de har i sönder front korgen/ingående axel på lådan. Men det verkar mest vara de som kör 4 cylindriga motorer _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||
Intressant att läsa, jag gillar tekniknörderiet.
Är inte ett sätt att se till att motorn varvar upp snabbare att köra med lättast möjligt svänghjul? Att det skramlar på tomgång är ju bara fränt så länge man vet vad det är. _________________ Anders Hansson |
||||||
Jo det är ju bra att ställa in. På min låda är det ju M3 GTS oem program, så den växlar bara när den kan. Inget annat. Rätt skönt att inte behöva bry sig om det just. Så det är den som vibrerar sönder alltså? Låter ju rimligt. Men en rak6a och fjädrat centrum borde ju funka då. Även om det är kraftigt lättat. Jag ska bygga, så får jag återkomma i vår eller senare. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Efter Nürburgring så ställdes bilen bara in på lyften.
Där står den fortfarande då jag inte har tid riktigt. Motorn ska ur och lagas. Fast jag bygger en rätt hård Renault Megane åt en kille och den måste bli klar innan jag kan gå på mitt eget bråte. Men lite har jag hunnit med. Ja har ju en skrot topp som ligger efter raset. Det är ju alltid bra att ha. Så nu håller jag på att leta lite bättre flöde i den. Självklart håller jag inte på med tramsiga gissningslekar. Allt ska verifieras i flödesbänken, så jag vet att det funkar. Som exempel hade jag försämrat flödet i de 2 avgaskanaler jag hade testat på. Insug däremot hade jag fått en tydlig förbättring på. Siffror kommer senare när allt är klart. Nu ska jag porta lite mer och se om jag kan hitta ännu mer i insuget och försöka få till avgas vettigt. Jag har 3 avgas till att prova med. 6an är ju skrot, så den kan jag inte testa något på. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Jag gick och städade lite i garaget och sneglade in i bilen. Jag har ingen ruta i för tillfället och fick en snilleblixt. Åtskilliga gånger har jag lackat ur på att ratten rör sig när jag gör hjulinställning.
Fast nu såg jag det gamla gjutna aluminiumhuset för blinkers och torkarspaken. Jag byggde en fixtur och borrade ett hål i täckskivan på rattnavet, och vips så är ratten låst i mitten när jag ska justera. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Ja. Nu har jag plockat ur spisen. Jag plockade raskt ner kamdriving och av med toppen för att se vad som hände i Tyskland. Börjar kunna N54 motorn bra nu, så alla verktyg hämtades i ett svep. Det gick fort att riva. Sen gick det också rätt fort att riva ur 6ans kolv... Igen...
Jag börjar fundera på om jag kanske har tänkt fel på mina andra ras. Jag trodde då att stiftet pajjat och sen tog det med sig kolven. Nu var stiftet i mycket bra skick. Börjar tro att kolvarna inte håller och när kolven sprack, så brann stiftet upp istället. Kolven spricker och svetsar sönder i ringlandet. Det är nog dags för en smidd botten. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
|
||||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Har forskat vidare lite...
H-profilstakar är ute, jag kör S-profil... Så nu är både stakar och kolvar beställt från 021 Motor. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Idag var jag hos Sjöberg Motorsport och balanserade vev samt honade ett block. Nu är det bara att invänta nya kolvar och stakar som är beställt.
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Det har varit några stressiga månader... Så här kommer en del av en recap.
Kolvar och stakar ramlade in. 021 Motor (Ogge racing) fick bli leverantör. Jag vägde så klart allt, men behövde inte justera någonting alls faktiskt. Allt var inom 0.5g och min våg är inte bättre än så. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
|
||||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Haha, ja han e rätt skön den där Oscar. 😁 _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Då det var högst oklart gällande ARP bultar till N54 valde jag att tillverka egna. Speeding har på hemsidan, men ARP själva har inte. Det fanns inga hemma inlager hos Speeding och jag har "hört" att ARP satsen är lite kortare än oem. Det betyder sämre ingrepp i alublocket osv. Om det är 100%sant vet jag inte, men... Jag gillar ju att bygga så.
Oem är M11 med M9 längst ut utanför cyl 1 och 6. Att få tag i M11 och M9 muttrar var rätt jobbigt, så jag köpte M12 och M10 12.9 maskinbult som jag kapade och gängade om i svarven. M11*1,5 är inte ett dugg svårt att köra upp till M12*1,5 så det gjorde jag. Samma med M9*1,25 till M10*1,25. Sen var det bara att smälla i bultarna. Jag fick borra upp frigången i blocket lite. Annars ingen åverkan på varesig topp eller block. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW Z4GTR DCT-> S55 Racemotor!! | << 1, 2, 3 ... 98, 99, 100 ... 107, 108, 109 >> 47 besök senaste veckan (657369 totalt) |