Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 12509 besök totalt |
Tack för all input. Om man ska sammanfatta så tycker det flesta att det är en dålig idé. Jag får väl inse detta då och skrota projekt AGAdiff på asfalt. (Kemppi-diff är tydligen lite bättre och finare har jag fått som tipps på ett annat forum
![]() over and out Anders C _________________ /Anders C |
||
Eller varför inte en LUNA-diff ?? ![]() ![]() ![]() _________________ //Hazze owenius S.C.S |
||
En kart lyfter på inner bak när man svänger, Även om den står still.
om den inte gjorde det så kan man inte svänga. Så enkelt är det. Beroende på bana så kan man göra chassiet hårdare eller mjukare för att justera över/understyrning tillsammans med spårvidd fram o bak. Man kan dessutom byta bakaxel och även sätta i uppstyvningspluggar i själva röret för att få olika karaktär mella vänster o höger sida. Bakaxeln behöver inte sitta centrerad utan kan flyttas efter smak. janne nagy _________________ ![]() Jan Nagy |
||
Jag har inte kört med svetsad diff, men väl med FÖR uppsträckt lamelldiff (typ 95%) på en E21 (4 cyl). Den hade absolut inga som helst problem med understyrning. En 6 cyl E21 med öppen diff understyr mer...
Sen beror det ju på körstil också givetvis. Som drifter funkar det 100% eftersom man tvingar bilen att överstyra redan in i böjen. Jag är ganska övertygad om att det skulle funka hyffsat med svetsd diff på en 02 även för någon som inte vill åka på tvären runt banan. Detta eftersom den är så överstyrd i grunden. Men det är knappast optimalt... _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||
Jag lyfter lite på den här tråden, för att fråga om det här med förbudet mot agadiff i svensk racing - är det någon som vet var jag hittar några skrivna regler om detta. Sökte i http://www.sbf.se/pdf/regler/RA_REGL
|
||
He he, ärlig talat, skiter i om det är förbjudet med aga-diff. Det borde i alla fall vara förbjudet att köra om man är blind ![]() ![]() _________________ /Anders C |
||
I Stockholmstrakten finns det en gammal turboladdad Saab99:a med svetsad diff.
Den gned däck ganska bra när jag såg den, och föraren beklagade sig över att den var tungstyrd. Men till rattlåsracing var den visst perfekt. Men det ska nog till ett mirakel för att trolla den genom besiktningen. Styrservo till att börja med. ![]() |
||
Jag har tyvärr en anledning att ställa frågan... ![]() Edit: och jag navigerar med hörseln runt banan. "...det där låter som en Ford, den ska vi köra om. Oups, var det där curbsen eller publiken?" ![]() |
||
Jag sökte i appendix J som är de gemensamma reglerna. Där står att läsa att man
faktiskt får spärra originaldifferentialen. Så det är bara att slappna av. ![]() Sedan hur du tar dig runt hårnålarna är en annan femma. ![]() min original-LSD. _________________ Jörgen Eriksson |
||
Lysande! Tack Jörgen!
LSD ska jag försöka skaffa så fort jag kan. Eller, alltså den sorten som man har i differentialer. Inte på frimärken... ![]() ![]() |
||
har kört en sommar med svetsat i min amazon -66 nu och jag kan bara säga att det är förkastligt i alla avseenden å då kör jag mest rattlås racing och gata.
det ÄTER däck,bussningar och armmuskler. det omväxlande överstyr och understyr (i samma kurva) och genererar enorma brytningar i bakvagnen (gummit i orginal bussningarna trycks ut mellan stålhyllsorna). det är et rent h-vete bara att knuffa fram bilen i en lineup för 402m, fickparkera tänker jag inte göra igen. svetsade axeln i desperation för att bättra tiden på 402m i hudiksvall och vart helt klart biten i rumpan ![]() tiden vart ju iofs bättre men i sammanhanget käns det som en fis i rymden. nu ska ny axel dit med lsd för nästa sommar. _________________ jan-ove ström |
||
Får ställa mig i raden av rejsare mot svetsad diff. Har själv åkt med en exklusiv
![]() ![]() ![]() _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||
Tittar man på tv (eller gjorde) samt filmer från olika år så brukar ST bilarna väldigt ofta ha ett innerhjul (drivande) i luften, troligen motsvarande chassisättning som gokart och vips understyr det inte längre. Sedan i valet mellan pest och kolera kanske kolera är bättre, men kan du vaccinera dig och slippa både pest och kolera är det bäst. _________________ Roland Johansson |
||
Svetsad diff !!
Jag körde sönder min slutväxel/diffbroms på kullen en gång för länge sedan ! Tog då fram en svetsad ! diff och monterade den och körde tids kval med en bil som inte styrde in i kurvorna och överstyde kraftigt ur kurvorna med följd av att däcken blev varma bilen blev brutalt svår skörd så om jag vore besiktnings man så skulle jag inte tillåta svetsad diff. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
polarn har svetsat sin bakaxel på en 740 16v.. Och det gjordes enbart pga att han har flera diffar liggandes... så det här blev "vinterdiffen"
![]() ![]() men hittils har det kostat mer än det smakat.. stagen i bakvagnen har spruckit! (okey den har väl gått ett par gatrace i sensomras oxå..) så den har gått 2månader på tort underlag.. Och nu har snön kommit och det går ju fetbrett.. Och driver på som fan.. men en LSD hade ju varit 100ggr bättre men har man inte pengar att köpa en LSD för så va gör man.. ![]() summa av det här.. på vintern så vill man komma fram så är AGAdiff bättre än en öppen historia och sämre än en LSD ![]() ![]() kan dock säga att i vår så kommer vi nog få totalrenovera den bakvagnen.. tur nog så ligger det ju en komplett bakvagn och väntar.. hehe.. ![]() ![]() ![]() _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||
Svetsad diff
Skall man bara sladda på vintern funkar det ju fint lite annorlunda teknik bara å man läre var hyffsat försikig in i kurvan men ändå använda gasen annars vill det gå lite raktfram (kanske lite beroende på bil). Men bankörning måste ju vara ett helvete om det är tvära kurvor, om du inte skall ta dom på sladd då förstås ![]() _________________ /Johan Lindberg |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 12509 besök totalt |