Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vilken klass för racing med äldre bil?
1203 besök totalt
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 586


Trådstartare
Vilken klass för racing med äldre bil?

Vilka klasser finns det för tävling med äldre bilar (typ 60-tal), vilka modifieringar får man göra, samt i vilka måste bilen vara reggad/besiktad?

Har nämligen visas planer som innefattar en importerad bil från USA, som det är lite för mkt jobb med att regga. Orginal är det dock inte direkt
en banbil, men kanske, som ett långtidsprojekt, på sikt kan bli en lite oväntat syn på närliggande banor ...
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

RHK:s Historic Standard och Standard Ny finns ju, beroende på om den är byggd före eller efter 65. Fast i alla fall den förra är väldigt hårt uppstyrd vad det gäller modifikationer.

SSK Classic (tror jag den heter) är väl ett lite friare alternativ.

och så har du SLC V8-klassen...

Ingen av ovanstående kräver reg-papper, bara vagnsbok.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747



Var hittar jag info om "Standard Ny" och "SSK Classic"?

Intressant!!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

Börja sök på http://www.sskracing.com/

och http://www.rhkswe.org/ så skall du finna.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare


_________________
Magnus Thomé
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 586


Trådstartare
tackar tackar! .. där fick man lite att gå på iaf!
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 586


Trådstartare
då kan man direkt konstatera att mina planer enbart ryms i SLC V8 ...

såhär står det i reglementet

"15. Hjulupphängning
Extrafästen tillåtna. Fjädrars material, antal, typ och mått fritt. Stötdämpare fria, antal får ej
ändras. Infästen får ändras. Stabiliserings stag och bussningar är fria. Stag och bussningar får
bytas eller ändras."

frågan lyder; får man byta hjulupphängningar helt? (såvida man inte har fler än org. antal stötdämpare)
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

Med tanke på hur det ser ut under Butterfly:s Nova skulle jag tro det. PM:a Fredrik SLC, så kan han säkert sätta dig i kontakt med sina besiktningsmän.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Jo V8 challenge är ganska fritt.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Vadå...min bil är ju nästan orginal. Har bara planat topplocke lite....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747



Magnus Thomé skrev:
https://rejsa.nu/forum/viewforum.php?f=45



Tack! Borde ha tänkt på det!

Dock funkar inte sidan som länken som "historisk ny" länkas till från Racinghistoriska Klubben. Någon som vet nåt om detta? Var på Knutstorp idag (ERF-Final) och få då höra att det reglementet är under omarbetning?! Någon som kan bekräfta eller dementera?

SSK Classic verkar annars kul! Ganska fritt så länge det är prylar som användes på racebilar från den tiden. Mao, känns som min bil platsar utan mods överhuvudtaget!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Allmänt banåkaforum
Vilken klass för racing med äldre bil?
1203 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande