Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Skoda Octavia RS 2.0 TFSI -06, Wounded Daily Driver.... | << 1, 2, 3 ... , 13, 14, 15 >> 16 besök senaste veckan (39284 totalt) |
nån speciell anledning till stålhuset? ifall du tänkte hållbarhet så höll mitt aluhus för 570hk i olättad A3 quattro _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||||||||||||
Mest för hållbarhet , eller , jag kommer köra med aluhuset tills det spricker , men den dagen hade det varit fint å ha ett stålhus på hyllan . 😊 _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||||||||
Vilka bilar har stålhuset? Vet du vilken utväxling du har på fram och bak växel? Du kan nämligen inte ha olika då blir det pajknas. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||||||
Är det hålet man ser på denna bild som glappat upp?
(Även på den nya lådan som är mindre glapp?) Det ser absolut ut som att man kan dra i typ 3 st stoppskruv utifrån. Slipa ett spår på lagret som man styr ned en stoppskruv i. Gällande lim så håller det väldigt bra för ganska extrema omständigheter. Men det ställer såklart krav på att man använder rätt variant och på rätt sätt. Känner man sig osäker så brukar tex skf eller momentum osv kunna hjälpa till alternativt någon annan kunnig locetite återförsäljare . Jag själv har nästan uteslutande locetite 648 hemma nu för tiden, det är väl en av de senare varianterna som klarar det allra mesta, skulle bli mycket förvånad om det inte fungerar tillsammans med ett par låsskruv _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||||||||
Det ska finnas nån passat med stålhuset , samt att vissa golf rallye hade det . Då iofs med 20/21 utväxling . Inser nu att du ändå förmodligen har 17/27 på din då det väll är en låda från en haldex å Jag åker syncro . Sorry för sidospår i tråden . Borde faktiskt ha tänkt på det 🙂 _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||||||||
Korrekt!
Helt rätt, det är inga större problem att sätta 3st stoppskruv, som synes hade jag satt en stoppskruv, vilket antagligen var ett misstag, jag skulle ha satt 3st som du säger så hade det varit en större chans att det hållit ihop längre. Stoppskruven hade samma slitagemönster som på huset, så även om stoppskruven hade hållit en del så hade lagret uppenbarligen kunnat börja röra på sig och slipa ner även stoppskruven. Hade man haft 3st stoppskruvar hade det antagligen funkat bättre.
Det var just Loctite 648 som jag hade limmat med, bra att veta att det är fler som rekommenderar 648. Jag tror att det uppdaterade huset som har inbyggt stopp för att förhindra rotation av lagret tillsammans med lite 648 för bli receptet för denna säsong, eventuellt sätta 3st stopp skruv också. Men med tanke på slitaget så är det inte enbart att lagret roterat, det har ju även helt klart påverkats av vibrationer/oscillationer. Och Rolle har helt rätt i att enda sättet att fixa detta korrekt är att se till så att presspassningen är korrekt med en instats. _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||||||||||
Testade förrut med en sådan vanlig stoppskruv (har såna liggandes i garaget), men den backade ur även fast jag använde Loctite. Så därför testade jag med att köra vanlig bult för att kunna sätta kontra mutter för att den inte skulle kunna backa ur. Men inser nu att en vanlig 8.8 bult antagligen var så mjuk att den blev nedsliten rätt fort. Hmm, får fundera lite på vad man ska använda för stoppbult, vore kanske bättre med en rostfri som är hårdare? _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||||||||||
Hade du slipat ner ett spår eller grop som skruven fäste i?
3 st 12.9 som spänner "mot varandra" och spår i lagret så känns det som det håller 100 ggr bättre än att bara spänna en ensam 8.8 utan grop _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||||||||
Nej, hade ju inte gjort det.... Håller helt med om detta, ska se vad det blir för lösning. _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||||||||||
Har packat ned fördelningslådan och den kommer att gå till en bil här på rejsa, så kostanden för att fixa min låda sjönk lite samt att den kommer till nytta, win-win! Passade på att kolla högtryckspumpen (eller koppen som är den som kan gå ner sig) nu när vi skruvade upp trycket lite mer när jag mappade sist, men inget uppenbart slitage så allt OK här. Sen sånt som är mindre bra, men det är dags att ta tag i innan det blir värre.... Just nu är det bara denna kanten som blivit uppäten, resten är "bara" ytrost. Får se hur mycket man orkar fixa nu, finns en del ställen till där det börjat bubbla lite till på. _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||||||||||
För att komma åt att fixa rosten på ett bra sätt behövs framskärmen plockas av, vilket inte är det enklaste på Skodan då den är limmad på ett antal ställen. Testade lite att skära med kolfiber fiskelina, men man kommer igenom i princip en liming sedan nöts linan av, så det får bli att beställa riktigt skärlina för att fixa detta på ett bra sätt. Känns som det håller på spårar ur igen.... Sedan behöver jag ju kunna efterlikna denna struktur på tröskellådorna, hur gör man detta enklast? Har tittat på att använda Hagmans produkter för att fixa underarbetet. Ser att de har nått de kallar strukturfärg (http://www.hagmans.se/sv/spray/spraymax/e/0680012/strukturfarg/), är det med något liknande man fixar till strukturen. Eller är det någon annan produkt eller metod man använder? Tips på produkt eller guide eller liknande mottages gärna! _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||||||||||
Ja, så verkar det ju vara, efter Googlat och YouTubat lite på ämnet... Tackar! _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||||||||||
Med KR (1.8 med K-jet) maskinen verkar jag ha åkt 1.39,8 med VM Motorsport lameldiff Med ABF (2.0 med Webbrar) maskinen verkar jag ha åḱt 1.38,5 odiffat Och med Skodan på ett kallt och fuktigt Mantorp 1.39,04. Så har vart fortare med Golfen ännu (jag hade för mig att jag fick till en 1.36 tid med Golfen, men hittar inte den infon just nu finns dock en del Performance loggar som jag inte tittat på en låg tid, får se om jag orkar gräva i det senare i helgen). _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||||||||||
Fått delarna för att få ihop växellådan samt även skärtråd för att kunna lossa fram skärmarna. Så plockade bort ena skärmen idag för att komma åt att fixa rosten på högersidan. _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||||||||||
Vad uppnår man med denna teknik istf skruvförband? känns väldigt onödigt för en framskärm som ej skall ha en skyddande funktion? (eller är det just vad den har?) Vad köper man en skärtråd, å vad klarar en sådan??? skulle behöva ngt liknande i jobbet för att öppna snygga hål i klassade brandtätningar _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||||||||
Onekligen lite udda med limmad framskärm.. Iofs har jag inte skruvat med alltför många olika bilar men min Leon, som är ett syskon till denna Octavia, har bara framskärmarna skruvade på ett gäng ställen. _________________ Emil W |
||||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Skoda Octavia RS 2.0 TFSI -06, Wounded Daily Driver.... | << 1, 2, 3 ... , 13, 14, 15 >> 16 besök senaste veckan (39284 totalt) |