Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Infästning av krängningshämmare
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (4218 totalt)
bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 315


Trådstartare
Vart är det bäst att fästa krängningshämmaren?

Audi S2 har det original mitt på McP-benet, där det sitter ett tunnt stag ner till själva krängningshämmaren som gör en böj över länkarmen.

Min fundering är om det inte vore bättre att fästa den direkt i länkarmen med uniballs.

Här är en bild där det klena staget syns. Detta stag är tydligen på nyare bilar utbytt till ett i plast, känns ju inte som den bästa lösningen.

_________________
Bo Eliasson

Det är kul att köra fort.
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Tycker det är bäst som på bilden, nämligen att fästa staget i fjäderbenet.. Ska bygga så själv.
onödigt att lägga massa krafter i bärarmen

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Annars så kan du bygga ett eget stag av duralaluminium som Volvo hade på sina 240GruppA , givetvis justerbart så att man kan ställa in hårdheten på krängaren thumbs up

Lägger till en länk så ser du hur det ser ut http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/group_a_suspension.htm

Ska själv göra en liknande till min 850

_________________

--VVTS--
Citera
bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 315


Trådstartare
Maciek Matwiejczuk skrev:
Annars så kan du bygga ett eget stag av duralaluminium som Volvo hade på sina 240GruppA , givetvis justerbart så att man kan ställa in hårdheten på krängaren thumbs up

Lägger till en länk så ser du hur det ser ut http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/group_a_suspension.htm

Ska själv göra en liknande till min 850


Det är kanske det man ska göra, tycker att ett stag med ca 8-9 mm i diameter känns underdimensionerat när krängningshämmaren är 26mm.

Men är det alltså bästa placeringen av infästningen, mitt på fjäderbenet med ett stag ner till själva k-hämmaren?

_________________
Bo Eliasson

Det är kul att köra fort.
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



bobo skrev:
Det är kanske det man ska göra, tycker att ett stag med ca 8-9 mm i diameter känns underdimensionerat när krängningshämmaren är 26mm.

Men är det alltså bästa placeringen av infästningen, mitt på fjäderbenet med ett stag ner till själva k-hämmaren?


Det beror på längden. Om den bara är tillräckligt dimensionerad mot knäckning så lär det funka.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



bobo skrev:
Maciek Matwiejczuk skrev:
Annars så kan du bygga ett eget stag av duralaluminium som Volvo hade på sina 240GruppA , givetvis justerbart så att man kan ställa in hårdheten på krängaren thumbs up

Lägger till en länk så ser du hur det ser ut http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/group_a_suspension.htm

Ska själv göra en liknande till min 850


Det är kanske det man ska göra, tycker att ett stag med ca 8-9 mm i diameter känns underdimensionerat när krängningshämmaren är 26mm.

Men är det alltså bästa placeringen av infästningen, mitt på fjäderbenet med ett stag ner till själva k-hämmaren?


original på 240-in så sitter staget från krängaren ner till länkarmen . Eftersom det sitter i fjäderbenet på rejsbilen så måste det vara bättre annars hade det inte suttit där. På alla nyare Volvo sitter infästningen i fjäderbenet med så denna lösningen är nog bättre. Sedan om det är bästa placeringen låter jag vara att uttala mig om

_________________

--VVTS--
Citera
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204



hur långt bör staget mellan fjäderben och krängare vara, spelar det någon roll?
och blir krängaren verkligen styvare utav att man drar ihop stagen, vrider sig inte bara krängningshämmaren i fästena då?

går i funderingar kring att bygga justerbara "drop-links"på min urquattro, precis som på 240:in men vet inte om det är värt besväret, om det finns några fördelar med justerbart?

_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
Krishell
Norge
Här sen Aug 2006
Inlägg: 12



stor skilnad hvis man byter på en 95 volvo 960 kontra 93ans 960.
Dom nyare har feste i fjäderbenet. kränghemmaren får vist mer "kraft" då.

_________________
Kristoffer Helle
Citera
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204



Krishell skrev:
stor skilnad hvis man byter på en 95 volvo 960 kontra 93ans 960.
Dom nyare har feste i fjäderbenet. kränghemmaren får vist mer "kraft" då.


jag menar inte att byta mellan fäste i bärarmen mot fjäderbenet utan om längden på "drop-linken" spelar någon roll? alltså staget mellan krängningshämmare och fjäderben. sen om det går att förspänna k-hämmaren och om det finns nån vinst med det?

_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Min nästa chassieupdatering kommer inkludera flytt av infästningen från länkarmen till benet. Detta bara för att få ut max av krängaren, i stället för en hävarmsfaktor på så där 0,7 till 1. Men visst bör man nog ha koll på dimensioneringen av droplänken om man kör med grov krängare.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 476



att ha staget fäst i fjäderbenet borde väl bryta som fan i grejjerna så fort man svänger? (om man har caster dvs.)
förstår inte riktigt hur det kan funka, men uppenbarligen gör det ju det i praktiken..

_________________
//Johan Karlsson
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



x6rs skrev:
Krishell skrev:
stor skilnad hvis man byter på en 95 volvo 960 kontra 93ans 960.
Dom nyare har feste i fjäderbenet. kränghemmaren får vist mer "kraft" då.


jag menar inte att byta mellan fäste i bärarmen mot fjäderbenet utan om längden på "drop-linken" spelar någon roll? alltså staget mellan krängningshämmare och fjäderben. sen om det går att förspänna k-hämmaren och om det finns nån vinst med det?


Längden på drop-link spelar ingen roll, inom rimliga gräser...

Förspänning är något man INTE vill ha, det är därför man sätter dit justerbara droplinks så man kan justera bort eventuell förspänning. Om man inte åker ovalbana och bara svänger åt ett håll hela tiden, då kanske det finns vits med det

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Bump.

Någon som har löst det med fäste i fjäderbenet och har foto på lösningen?

_________________
Daniel Steiner
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Daniel Steiner skrev:
Bump.

Någon som har löst det med fäste i fjäderbenet och har foto på lösningen?


Gjorde såhär på E30'in en gång i tiden.




_________________

Rice and shine
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



Daniel Steiner skrev:
Bump.

Någon som har löst det med fäste i fjäderbenet och har foto på lösningen?


Egentligen inte. Jag har provat på min bil och det blev inte bra så jag har gått tillbaka till bärarmen. Kruxet är att du behöver ha en krängare som sitter tight mot rambenet så skärningspunkten mellan KPI and droplink skär varandra, jag försökte konvertera en krängare gjord för att kopplas till bärarmen och fick då vinkel på staget. Försökte lösa problemet med vinkeln men fick också problem med frigång vid stora styrutslag. Du ser på Falks bild ovan hur en krängare ska se ut som är gjord för att kopplas direkt till fjäderbenet. Gäller bara att säkerställa så ledlagren på staget inte bottnar vid stora styrutslag

Problemet är att du får krafter från krängaren in i styrningen vid sväng eller vid fjädringsrörelser, lite som bumpsteer eller torquesteer vilket gör bilen lite jobbig att köra. Sen är ju såklart fördelen att man kan få en högre krängarkonstant med samma dimension på krängaren i N/mm på hjulet pga MR 1 isf runt 0.7 om nu krängaren har exakt samma dimension men det kan den ju inte ha pga problemet ovan.


Antingen gör man ett metallfäste och svetsar i fjäderbenet vilket är ganska enkelt om det går att demontera fjäderbenet och ta ut insatsen. Jag skaffade ett fäste som sattes i coilovergängan men det jag har säljs inte löst. Lite bökigt bara att fixa en ytbehandling efteråt bara. Sen köpte jag M8 styrstag till en gocart vilket har funkat och de är sjukt lätta samt justerbart i längd pga en höger och en vänstergängat ledlager, dock är väl M10 att föredra för lite extra säkerhet. Men det är inte jättehöga krafter i krängarstagen, många bilar har ju sådana i plast (visserligen nog fiberförstärkt) och det fungerar ju. Mina M8 stag höll iaf med 25mm krängare.

Caster i sig tror jag inte bryter i stagen om de har rätt vinkel då båda hjulen svänger ungefär lika mycket men risken är att du får kraft in i styrningen tycker jag kvarstår. Min rekomendation är att kör med krängaren fäst i fjäderbenet om krängaren och placeringen av krängaren är gjord för det. Annars så bygg ett fäste till bärarmen som är bra med ledlager

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Bra där Andreas. Jag gjorde ett försök med infästning på fjäderbenet men det pajade. Blev inte riktigt klok på orsaken och gav upp. Det jag själv kunde gissa mig till var att stagen nog behöver vara lodräta så att de har chans att röra sig lika mycket åt båda håll. Troligtvis hamnade mina i ett ändläge med brytkrafter.

Hade gärna velat få det att funka men behöver nog hjälp att greppa geometrin som är i spel innan jag gör ett nytt försök

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Jag behöver bygga om krängaren på grund av nya bärarmar, idag är den fäst i bärarmen men den kommer krocka med casterstaget. Så tänkte om man passar på att flytta upp det. Men då känns det inte riktigt värt det faktiskt.

Krängaren i sig är förvisso monterad i rambenet och styrningen reducerad men jag är ett fan av keep it simple så det blir kanske bara onödigt avancerat till väldigt liten vinst.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

På E30 sitter kränghämmaren originalmonterad kopplad "neråt" till mitten på bärarmen med det korta rostiga staget som ses på min första bild.
Det gick det utmärkt att koppla med ett längre stag uppåt till fjäderbenet med hjälp av två ihopsvetsade avgasklammer och och en längre Biltema-droplink. Inga problem med fulla rattutslag vid max fjädringsrörelser.

_________________

Rice and shine
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



Lars Falk skrev:
På E30 sitter kränghämmaren originalmonterad kopplad "neråt" till mitten på bärarmen med det korta rostiga staget som ses på min första bild.
Det gick det utmärkt att koppla med ett längre stag uppåt till fjäderbenet med hjälp av två ihopsvetsade avgasklammer och och en längre Biltema-droplink.

Så här ser fästet ut på M3E30 fjäderben

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



Och på E90


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005
Inlägg: 181



Det kluriga med drop-links kopplade till fjäderbenet är som sagt risken att krängar-kraften påverkar styrning.
Om du i 3d kan skissa upp hur dina länkar förhåller sig med styraxeln så ska du eftersträva att den projicerade axeln genom drop-link skär stryr-axeln och inte förflyttar sig för mycket under styrning/krängning.
Idealt om du kan placera övre drop-link-led direkt på styr-axeln. (King-pin axel)

_________________
Johannes Edrén
R5 Gt-TURBO
2016 Ford fiesta ST
1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
Skruva banåkabil
Infästning av krängningshämmare
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (4218 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande