Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Infästning av krängningshämmare | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (4218 totalt) |
Vart är det bäst att fästa krängningshämmaren?
Audi S2 har det original mitt på McP-benet, där det sitter ett tunnt stag ner till själva krängningshämmaren som gör en böj över länkarmen. Min fundering är om det inte vore bättre att fästa den direkt i länkarmen med uniballs. Här är en bild där det klena staget syns. Detta stag är tydligen på nyare bilar utbytt till ett i plast, känns ju inte som den bästa lösningen. _________________ Bo Eliasson Det är kul att köra fort. |
||||
Annars så kan du bygga ett eget stag av duralaluminium som Volvo hade på sina 240GruppA , givetvis justerbart så att man kan ställa in hårdheten på krängaren
Lägger till en länk så ser du hur det ser ut http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/group_a_suspension.htm Ska själv göra en liknande till min 850 _________________ --VVTS-- |
||||
Det är kanske det man ska göra, tycker att ett stag med ca 8-9 mm i diameter känns underdimensionerat när krängningshämmaren är 26mm. Men är det alltså bästa placeringen av infästningen, mitt på fjäderbenet med ett stag ner till själva k-hämmaren? _________________ Bo Eliasson Det är kul att köra fort. |
||||
Det beror på längden. Om den bara är tillräckligt dimensionerad mot knäckning så lär det funka. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
original på 240-in så sitter staget från krängaren ner till länkarmen . Eftersom det sitter i fjäderbenet på rejsbilen så måste det vara bättre annars hade det inte suttit där. På alla nyare Volvo sitter infästningen i fjäderbenet med så denna lösningen är nog bättre. Sedan om det är bästa placeringen låter jag vara att uttala mig om _________________ --VVTS-- |
||||
hur långt bör staget mellan fjäderben och krängare vara, spelar det någon roll?
och blir krängaren verkligen styvare utav att man drar ihop stagen, vrider sig inte bara krängningshämmaren i fästena då? går i funderingar kring att bygga justerbara "drop-links"på min urquattro, precis som på 240:in men vet inte om det är värt besväret, om det finns några fördelar med justerbart? _________________ Richard svensson Audi Urquattro |
||||
jag menar inte att byta mellan fäste i bärarmen mot fjäderbenet utan om längden på "drop-linken" spelar någon roll? alltså staget mellan krängningshämmare och fjäderben. sen om det går att förspänna k-hämmaren och om det finns nån vinst med det? _________________ Richard svensson Audi Urquattro |
||||
Min nästa chassieupdatering kommer inkludera flytt av infästningen från länkarmen till benet. Detta bara för att få ut max av krängaren, i stället för en hävarmsfaktor på så där 0,7 till 1. Men visst bör man nog ha koll på dimensioneringen av droplänken om man kör med grov krängare.
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
att ha staget fäst i fjäderbenet borde väl bryta som fan i grejjerna så fort man svänger? (om man har caster dvs.)
förstår inte riktigt hur det kan funka, men uppenbarligen gör det ju det i praktiken.. _________________ //Johan Karlsson |
||||
Längden på drop-link spelar ingen roll, inom rimliga gräser... Förspänning är något man INTE vill ha, det är därför man sätter dit justerbara droplinks så man kan justera bort eventuell förspänning. Om man inte åker ovalbana och bara svänger åt ett håll hela tiden, då kanske det finns vits med det _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Gjorde såhär på E30'in en gång i tiden. |
||||
Egentligen inte. Jag har provat på min bil och det blev inte bra så jag har gått tillbaka till bärarmen. Kruxet är att du behöver ha en krängare som sitter tight mot rambenet så skärningspunkten mellan KPI and droplink skär varandra, jag försökte konvertera en krängare gjord för att kopplas till bärarmen och fick då vinkel på staget. Försökte lösa problemet med vinkeln men fick också problem med frigång vid stora styrutslag. Du ser på Falks bild ovan hur en krängare ska se ut som är gjord för att kopplas direkt till fjäderbenet. Gäller bara att säkerställa så ledlagren på staget inte bottnar vid stora styrutslag Problemet är att du får krafter från krängaren in i styrningen vid sväng eller vid fjädringsrörelser, lite som bumpsteer eller torquesteer vilket gör bilen lite jobbig att köra. Sen är ju såklart fördelen att man kan få en högre krängarkonstant med samma dimension på krängaren i N/mm på hjulet pga MR 1 isf runt 0.7 om nu krängaren har exakt samma dimension men det kan den ju inte ha pga problemet ovan. Antingen gör man ett metallfäste och svetsar i fjäderbenet vilket är ganska enkelt om det går att demontera fjäderbenet och ta ut insatsen. Jag skaffade ett fäste som sattes i coilovergängan men det jag har säljs inte löst. Lite bökigt bara att fixa en ytbehandling efteråt bara. Sen köpte jag M8 styrstag till en gocart vilket har funkat och de är sjukt lätta samt justerbart i längd pga en höger och en vänstergängat ledlager, dock är väl M10 att föredra för lite extra säkerhet. Men det är inte jättehöga krafter i krängarstagen, många bilar har ju sådana i plast (visserligen nog fiberförstärkt) och det fungerar ju. Mina M8 stag höll iaf med 25mm krängare. Caster i sig tror jag inte bryter i stagen om de har rätt vinkel då båda hjulen svänger ungefär lika mycket men risken är att du får kraft in i styrningen tycker jag kvarstår. Min rekomendation är att kör med krängaren fäst i fjäderbenet om krängaren och placeringen av krängaren är gjord för det. Annars så bygg ett fäste till bärarmen som är bra med ledlager _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Bra där Andreas. Jag gjorde ett försök med infästning på fjäderbenet men det pajade. Blev inte riktigt klok på orsaken och gav upp. Det jag själv kunde gissa mig till var att stagen nog behöver vara lodräta så att de har chans att röra sig lika mycket åt båda håll. Troligtvis hamnade mina i ett ändläge med brytkrafter.
Hade gärna velat få det att funka men behöver nog hjälp att greppa geometrin som är i spel innan jag gör ett nytt försök _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Jag behöver bygga om krängaren på grund av nya bärarmar, idag är den fäst i bärarmen men den kommer krocka med casterstaget. Så tänkte om man passar på att flytta upp det. Men då känns det inte riktigt värt det faktiskt.
Krängaren i sig är förvisso monterad i rambenet och styrningen reducerad men jag är ett fan av keep it simple så det blir kanske bara onödigt avancerat till väldigt liten vinst. _________________ Daniel Steiner |
||||
På E30 sitter kränghämmaren originalmonterad kopplad "neråt" till mitten på bärarmen med det korta rostiga staget som ses på min första bild.
Det gick det utmärkt att koppla med ett längre stag uppåt till fjäderbenet med hjälp av två ihopsvetsade avgasklammer och och en längre Biltema-droplink. Inga problem med fulla rattutslag vid max fjädringsrörelser. |
||||
Så här ser fästet ut på M3E30 fjäderben _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Det kluriga med drop-links kopplade till fjäderbenet är som sagt risken att krängar-kraften påverkar styrning.
Om du i 3d kan skissa upp hur dina länkar förhåller sig med styraxeln så ska du eftersträva att den projicerade axeln genom drop-link skär stryr-axeln och inte förflyttar sig för mycket under styrning/krängning. Idealt om du kan placera övre drop-link-led direkt på styr-axeln. (King-pin axel) _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||||
Skruva banåkabil Infästning av krängningshämmare | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (4218 totalt) |