Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2 besök senaste veckan (3319 totalt) |
Hållbarhet på uniballs?
Godmorgon gott folk! Då jag tänkt göra lite uppgraderingar på hjulupphängningen på min bil(eller snarare, den som står bredvid min säng för tillfället ![]() ![]() ![]() ![]() om inte annat så är det i varje fall fin puts på grejorna, men jag undrar lite hur sådana där konstruktioner håller. Då tänker jag främst på kullederna som jag hört skall slitas ut rätt fort. Dom är ju inte speciellt billiga, så jag är orolig över att behöa byta dem lite för ofta. Bilen kommer trots allt köras ganska mycket. Så hur är det med hållbarheten egentligen? ![]() |
||||
Bara smutsen som kan ställa till problem alltså? Isåfall kanske det räcker med att tvätta underredet lite nogrannare? Jag tvättar ju pärlan varannan vecka så det kan väl inte bli mycket extra arbete att hålla det rent undertill. Annars får det väl bli has"plåt" eller helt enkelt venturitunnlar där bak, så borde smutsen hålla sig borta.
![]() |
||||
http://www.speedwaymotors.com - raceproducts - rod ends - rod end seals... fruktansvärt lång länk, så jag skriver sådär istället... ![]() |
||||
ja, 75 spänn för 6 stycken ... kan det bli bättre? ![]() |
||||
Lysande - tackar! 75Kr för 6st är ett klart överkomligt pris. ![]() om det inte finns något annat att invända mot uniballs skall jag lägga en beställning på länkarmarna. Borde bli riktigt bra och det verkar vara seriösa grejor. Lite off-topic tänkte jag passa på att fråga om ni tycker aluminiumbussningar(för bakramsinfästningen) är en bra idé? Jag funderar nämligen på att fixa det när jag ändå är igång. Nackdelen som jag förstått är att det oxiderar när aluminium och stål kommer i kontakt. Jag hade hoppats på att avhjälpa det med rikliga mängder kopparpasta. Sedan har jag också läst att det ger ganska stora påfrestningar på svetsfogar. Tror ni det kan bli ett stort problem, eller är det lätt att övertala någon svetskunnig person att förstärka eventuella fogar mot en inte allt för dryg ersättning(jag känner en person som kan svetsa och säkert ge mig ett hyffsat pris, men han har inte så mycket erfarenhet av bilar)? |
||||
Man brukar göra bussingar i tex delerin(plast).
Men nu skall man hålla tungan jä... rätt i munnen när man tar bort gummibussingar i tex hjulupphänhingar pga att man kan få brytingar/byrylåds effekter/låsningar. Söker man lite i forumet så finns det ett antal trådar på p-ändar eller vad man nu vill kalla dessa. Där står det en del om livslängd. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Problemet med delrin eller liknande är att jag inte vet någon som kan svarva sådana till mig och det blir svårt att få till måtten exakta då de gamla bussningar bara går att få ut genom att döda dem riktigt mycket. Fast det sista kanske inte är något problem egentligen, jag vet inte hur exakt det måste vara.
Menar du att jag kan förstöra något(förutom bussningarna) om jag tar ut dem på fel sätt? Det jag tänkt göra är att skära sönder dem. Efter en liten sökning på uniballs verkar det tyvär inte som de har någon lysande livslängd. Lär bli en ny uppsättning kulleder för varje säsong, om inte oftare. Trist. ![]() Ps. Kan karossen även ta stryk av uniballs? Läste det när jag sökte runt lite, men tycker inte stumt monterade länkarmar borde vara så farligt. Fast det kanske det är? Ps igen. När jag sökte på forumet läste jag även något om att använda styrleder från vissa bilar istället för uniballs, och att detta skulle hålla bättre. Jag förstod aldrig riktigt skillnaden mot uniballs, men iaf - är det lätt att ersätta uniballsen med sådana leder i dom här länkarmarna jag funderar på? Det ser inte ut att vara någon avancerad operation, men jag har haft fel förut(vilket jag givetvis aldrig erkänner ![]() |
||||
Jag använder nog bilen mer till nöjes, än till vardags. Är det verkligen så illa med ljudnivån? Jag klagar inte nu när den mesta inredningen är borta och jag har jobbat mig halvvägs längs golvet med att få bort asfaltsmattorna(fast jag tänker få ned ljudnivån igen med lite andra medel). Bilar skall bullra och låta, men det finns ju gränser.
![]() |
||||
Kör med Casterstag från den här leverantören.
http://www.ooparts-international.co. otroligt krånglig order och leveransväg men du kan ju i alla fall se på deras lösningar. Alla deras komponenter förutom p-ändarna har en heltäckande strumpa i gummi. Den är toktrång i ändan och håller garanterat heltätt de åren du kommer bruka bilen. Men som det redan har sagts..... Det känns....ordentligt.... Kör som sagt med caterstagen och deras subframespacers på min 200:a..... motorljudet är rena smygfisen kontra transmissionsljudet och vägljudet. _________________ Niclas Törnblom LTE STHLM Kummelnäs, Sweden |
||||
Tack för tipset, det såg ut att vara en smart lösning med gummistrumpan.
Tycker du annars det går att leva med bilen annat än för race? Jag vill förvisso köra så mycket bana jag kan med bilen, men det blir rätt värdelöst om jag inte kan vara ute och ha trevligt med den på lite nöjesturer under sommaren(jag är dock, som tur är, inte så kräsen när det gäller komfort). Motorljudet tycker jag iof bara är lite småmysigt från mitt 2.5"-system, men om det räknas som en smygfis i jämförelse med vägljudet... Hur brukar du använda din bil? Ps. Hur mår din kaross efter att ha körts med sådana där länkarmar? Fått några problem, eller du kanske har bättrat på svetsfogarna? |
||||
Hej
Jag kör ju bilar med uniballs lite då och så (SFRo-besiktningar) och det är verkligen en markant skillnad i ljud. Om man tänker sig att borttagen inredning ökar ljudnivån med 2x, så lägger uniballs till typ 4x. Det durrar men framförallt har det en förmåga att smälla elakt i guppen. Frågar du mig så är det riktigt jobbigt. Även hårda plastbussningar (delrin eller motsvarande) gör färden rätt jobbig. Polyuretan funkar i mina ögon mycket bättre på gata även om det bara är "nöjeskörning". Uniballs har begränsad livslängd och kräver också underhåll och inspektion regelbundet. Även med gummitätningar... En annan kommentar om prylarna på bild ovan; De ser ut att vara kromade. Kromning av den här typen av komponenter kan medföra något som kallas vätesprödhet, man försämrar helt enkelt materialet. Det gäller att tillverkaren har koll på processen. Jag tycker att du ska satsa på polyuretanbussningar i standardkomponenter om bilen inte uteslutande ska köras på bana. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Yikes, bara rensad inredning kan ju orsaka hörselskador. Tror jag kan föreställa mig lite hur mycket det låter nu och riktigt så kompromisslös är jag nog inte beredd att göra bilen(som ett tecken på långt gången sjukdom sitter jag dock och funderar på om det kan bli en okej ljudnivå med hjälm och öronproppar på... vad tror ni?
![]() Elaka smällar vid gropar i vägen är en funktion som redan är inbyggd i bilen. Håller med om att det är jobbigt. Kanske inte just för själva ljudet, men för varje smäll känns det som bilen är en bit trasigt skrot. Det är ju som att få en kniv stucken i hjärtat. När det gäller livslängden på uniballsen resonerar jag som så att gummitätningar(eller dylikt) borde göra dem i varje fall mer långlivade. Kanske inte så att de håller en halv livstid, som delar till en vanlig bruksbil kan göra, utan målet är väl mer att de inte skall gå sönder oftare än jag har råd att byta dem. Underhåll och inspektion har jag inget emot att utföra ofta och regelbundet. Det där med kromningen lät inget vidare. Spröd metall i länkarmarna verkar inte som någon bra idé. Fast det verkar ändå som tillverkaren har koll. De verkar iaf ha testat hållfastheten lite. Såhär skriver de om konstruktionen(gäller alla tre länkarmar - nedre länkarmen tål mer stryk): "Construction: chrome plated chromolly tubing 16mm spherical bearing rod end, high load/low rpm metal-on-metal, ~8,400lb static load rating" Tyvär säger det inte mig så mycket(och det är ju ganska sparsamt med information)... Hur är det med pulverlack - är det samma problem där(det läggs väl på likadant som krom)? En stor anledning till att jag inte vill köra med polyurethanbussningar i standardlänkarmarna är att det ger dålig koll på hjulvinklarna. Jag vill helst ha så stora inställningsmöjligheter som möjligt. Med standardlänkarmar kan jag som bäst få lite offset på bussningarna, vilket är till för att motverka lite av den negativa camber man får vid en sänkning. Dom har länkarmarna ger mig bättre inställningsmöjligheter och dessutom är de betydligt kraftigare än original. Sedan vill jag gärna ha det lite hårdare än vad det blir med polyurethan. Så det är mycket därför jag är snöat in mig lite på de här grejorna och gärna försöker övervinna nackdelarna. |
||||
Hej
Jag har inte kört någon bil med bra ljuddämpning och uniballs (man bygger sällan så). Men jag har provat min egen bil med svarvade nylonbussningar i framvagnen och det var inte så kul (då hade jag bara tagit bort en liten del av original ljuddämpning). När det gäller kromning av chrome-mollyrör så är jag helt enkelt inte tillräckligt kunnig för att direkt avgöra om det ÄR ett problem. Det KAN vara det, fråga leverantören hur de hanterar saken. Men de anger en statisk hållfasthet, det är dynamisk last som oftast ställer till det i dylika fall. Du söker justerbarhet och det är bra men man kan faktiskt nå nära nog samma justerbarhet genom att använda "rod ends" för gummibussningar (Snowball säljer sådana saker, kolla där så får du en idé om vad jag menar). Men, valet är ditt. Det kanske är klokt att ta referenser på produkterna ovan? /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Jag åker med exakt samma chassisetup som Lurken ovan, men tycker faktiskt att det är helt ok. Men då har jag baksätet kvar i min bil, vilket han inte har. Det gör STOR skillnad. Vinsten i känsla och styvhet med casterstagen är LÄTT värt den lilla ökninigen av obekvämhet(?). Lurken, om transmissions och vägljudet i din bil är värre än avgasljudet så tycker nog jag att JAS-planen smygfiser vid start också! ![]() _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
Nä, jag är nog rätt ensam om att ens fundera på att ha ljuddämpning i en mer kompromisslös bil. Kanske beror på att jag inte begriper bättre.
![]() om jag bestämmer mig för att köra med uniballs skall jag ta ett långt snack med leverantören/tillverkaren. Tack för att du påpekade det där med kromningen, det är ju en viktig sak att ha koll på(även om det kanske inte är något problem i det här fallet är det ju något som måste tas reda på). "Rod ends" verkar vara ett seriöst bra alternativ. En liten kompromiss som borde passa utmärkt på min bil. Det enda problemet jag kan komma på är att bygga länkarmarna(om jag inte hittar någon företag som säljer redan färdiga till min bil). Jag är rätt handikappad som inte kan svetsa. Fast det borde ju gå att ordna på annat sätt - Snowball som bygger hjulupphängningar kanske kan hjälpa mig, eller så kanske SPL kan byta ut uniballsen mot "rod ends"... Måste ta och kika närmare på det här. Jag måste såklart också tacka för alla utmärkta svar. Känns som jag har rätt bra koll på läget nu. ![]() Ps. Erik: Såg inte ditt inlägg innan jag skrev. Nu blev det genast lite krångligare igen. ![]() Funkar det bra när du har baksätet kvar i bilen borde det inte vara så svårt att dämpa bort det värsta ljudet iaf. Det är ju egentligen inte mycket till baksäte(fast som du skriver gör det stor skillnad på ljudet). Hmm, kanske skall börja med att köpa vinterbil och sova på saken en månad. ![]() Har ni förresten bytt alla armarna? Hänger inte riktigt med på vad ni menar med casterstag(samma som "traction rod"?). Jag siktar på att byta alla länkarmar(nedre väntar jag med tills jag blivit en gnutta rikare eller tills jag hittat en billigare lösning). |
||||
Näe, vi syftar inte på bakvagnen, utan på casterstaget/tension rod i framvagnen. Det är det enskilda stag som ger störst skillnad i känsla. Sedan har vi "fuskat" och satt i subframe spacers i alu i bakvagnens upphängning. Även detta gör enorm skillnad. Målet är ju att göra bak/framvagnen styvare, och bak räckte det i våra fall med att montera dessa subframe spacers. Det går inte att rubba bakvagnen nu, iaf inte med handkraft. Nästa projekt borde vara att skaffa stag i bakvagnen som gör ställandet av cambern möjlig. Dvs de du klurat på nu. Då är uniballvarianterna det enda alternativet egentligen. Detta kommer givetvis att generera mer ljud i cupén, men det är det värt, bilen är ju så sjukt obekväm att åka i iaf...
![]() _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
Aha, då blev det genast mycket klarare. Jag satt och undrade vad tusan ni ville ställa caster på bakvagnen för.
![]() Kör ni polyurethanbussningar med subframe spacers till upphängningen i baken? Jag funderar nämligen på att göra så, och då är det ju kul om det funkar riktigt bra dessutom. Bara kraftigare länkarmar borde annars göra bakvagnen mycket bättre. Originalarmarna ju inte direkt ett under i styvhet, om man säger så. Jag kan tänka mig att de flexar ordentligt när man kör bilen hårt. När det gäller komforten är den mycket riktigt redan obefintlig. Men det är sånt där man lär sig leva med. Frågan är bara hur länge man lever med oljudet av uniballsen, verkar ju som det kan bli riktigt hemskt. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2 besök senaste veckan (3319 totalt) |