Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Audi R8 LMS Ultra(light) | << 1, 2, 3 ... , 52, 53, 54 >> 10 besök senaste veckan (505762 totalt) |
En kille har kapat till en ABZ för att få plats i en Lotus Esprit
Hela byggtråden finns här https://www.motorgeek.com/viewtopic.php?f=6&t=9648 _________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
||||
Grymt! Tackar |
||||
Snart ett år sen det var liv i denna tråden, shit vad tiden går fort!
Det har inte hänt mycket med min bil tyvärr, däremot har jag spenderat mycket tid med att leka snickare och trädgårdstomte. Det är mycket att fixa när man har nybyggt hus, altan, trappor, häck m.m Har dock lyckats få in en halvbur i den röda efter mycket om och men. Har även lyckats gjuta av motorluckan, lossade den idag efter jobbet så har inte hunnit preppa den för användning. Första stora gjutformen så lärde mig väldigt mycket under processen. Tycker ändå slutresultatet blev bra. Köpte en riktig värmefilt för att kunna efterhärda delarna vid förhöjd temp, körde även en cykel på formen så den ska palla den temp delarna härdas i. Filten går upp till 90 grader så det går tom att köra out-of-autoklav prepreg. Digital controller så går att ställa ramptider och allt, mycket bra pryl iaf! ACE-Anders var förbi häromveckan med sitt grenrör till S1:an som är i Inconel. Han höll på att preppa bilen för att åka upp till Norrland när han upptäckte en ganska stor spricka vid kollektorn, det lagade jag samma kväll så att han skulle hinna skruva ihop bilen innan de skulle åka upp. Det är kanske inte är alla som sitter på prylar för att kunna laga inconel 😬 Det var just Inconel jag svetsade när jag jobbade inom flygindustrin så det var ju kul att den kunskapen kom till användning igen. |
||||
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Tackar! 😊 Japp, släppmedel. Använder Marbocote som ger en väldigt tunn hinna. |
||||
Fint jobb och kul att du hunnit med lite! '
Den där värmefilten är inte en vanlig Jysk-filt va? Var har du köpt den? |
||||
|
||||
NM gelcoat 672, borde värmt den lite innan då den var ganska svårjobbad. Jag la två lager gelcoat så jag skulle ha marginal om jag behövde våtslipa där jag tejpat för att få det helt slätt. |
||||
Lite detaljbilder på gjutformen, här ser man det jag menade som måste jämnas till innan den går att använda.
Gjorde som en rilla vid skarvarna mellan karosspanelerna så man kan se lätt vart det ska kapas. Fortfarande massa vax kvar också som ska bort. |
||||
Intressant detta med gjut arbete.. hur får du enklast bort vax/modellera dvs vad tvättar du rent med..
håller på med en gjutning hemma..har bara plasteline /modellera.. har sett detta gula vax som vissa använder som förmodligen är smidigare för små glipor ojämnheter..?? _________________ Michael Thulesius |
||||
Vad har du använt för tejp ? Det ser ut som den var ganska tjock... Eller är det en synvilla ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag har en "mould cleaner" från Easycomposites men det borde väl funka med aceton eller nåt sånt också tänker jag. Man skrapar la bort så mycket man kan först av vaxet sen tvättar bort resterna. Leran har jag inte testat än |
||||
Alutejp från Biltema, den är nog inte tjockare än 0.1mm skulle jag tippa |
||||
Det är samma som jag använder, så det var en synvilla. Jag använder en avbruten tumstock som slipats "mjuk" i änden..... och gnider ner så mycket av skrynklorna i tejpen som möjligt. Det sparar mycket sliparbeten i slutänden. Det är inte nödvändigt med släppmedel på tejpen, bara vax. Släppmedet gör ofta att det blir ojämt. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
T-sprit _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag tryckte också till tejpen för att få det så jämnt som möjligt men jag hade ett annat specialverktyg 🙂 Jag hade inget vax alls, bara Marbocote 227. |
||||
Vi söker ny testingenjör till min grupp på Volvo Hällered.
https://jobs.volvocars.com/job/Gothe |
||||
Alltså är det där OK? Här går man in i tråden med spänd förväntan på en uppdatering... (Lycka till i sökandet!) _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Hahaha, samma här! _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Våra race- och banåkarbilar Audi R8 LMS Ultra(light) | << 1, 2, 3 ... , 52, 53, 54 >> 10 besök senaste veckan (505762 totalt) |