Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Renault Clio 1993 - junior cup - ungarnas räserbil | 1, 2, 3 >> 4865 besök totalt |
Än så länge så behöver ungarna lära sig köra manuellt. De som har kvar att ta körkort är 13, 15 och 16.
När denna dök upp så kändes den perfekt - både för trackdays och att övningsköra i. Jo - den är regbesiktad med helbur. Byta läckande bensinslangar - check Kvar att fixa: Pyspunka på alla fyra Skruva ihop den (mycket är löst efter lack) Koppla el för att få den genom besiktningen Skaffa två "gatiga" stolar. Fixa glapp i styrstången - något med genomförningen? _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Tyckte det såg ut som ett Renault 5 bagagerumsgolv men med annan instrumentbräda.
De gick väl rätt fort de bilarna då det var ganska dyra dämpare men relativt smala rdäck. Är stor skillnad i grepp med 205 rdäck men inte säkert att det är roligare med relativt lite effekt. Glappet i rattstången är troligen den nedre delen av rattstången ner till styrväxeln. På R5 sitter det ett aluminiumkors med gummileder som snabbt blir dåliga. Tror Clio och senare R5 ska ha en nedre rattstång med bara knutkors men de kan såklart glappa. Rattstången kan även glappa om nått inte är ordentligt åtskruvat. Lättast är att titta på rattstången om en annan person rör ratten lite fram och tillbaka, då kan man se vart glappet är. Kan även vara styrväxeln och de inre styrlederna[/youtube] _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Tack för tipset. När jag kikade som hastigast så såg det ut som att den gick genom torpedväggen i ett alldeles för stort hål, dvs, den saknade fixering, så "böjda leden" flexade i sidled. Svårt att förklara. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Det är ett stort hål i torpedväggen med en gummidamask. Så det är ingen fixering där, men är lederna fräsha så ska det väl inte spela någon roll. Bussningarna i änden på styrväxeln kan bli dåliga liksom glapp i själva styrväxeln. Jag bytte styrväxeln, inre styrleder och bytte leden som glappade på rattstången och nu är det rätt bra. Möjligen att det skulle bli lite bättre med nya bussningar i övre styrväxeln. Men det är nästan som en ny bil istället för en gammal bil med glapp i styrningen _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Hålet är bara för en damask, På clion så brukar det glappa sitta i rattstången fäster mot nedre knuten. Håll i knuten med handen och sväng lite på ratten med andra. Har fått svetslaga några st _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||
Bak. När vi skulle lasta bilen på kärran så märkte vi att den läckte fram också. Så nu är även fram bytta. Hoppas nu bara isen håller sig, så blir det körning i Årsunda på lördag. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Snart ska bilen lastas och sen åkas iväg och tankas.
Det visade sig att vi misslyckades hålla reda på soppa+retur. Bilen startar inte om man sätter dom fel (om någon undrade). _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Kul att se bilen ute igen, jag är byggaren av den.
(Byggdes i all hast på 6v för att köras i SSK klass 1 finalen 2019) Dämparna som sagt är dyra (21.000kr om jag inte minns fel)! Varvtider är inte jätteimponerande i stort men med tanke på det vilda effektuttaget på typ 80hk så gör dom Kinnekulle på cirka 1:04-1:05 Rattglappet var redan när jag byggde ihop den men inget jag hann åtgärda innan försäljning. Hör av dig på mail om du vill få utförligt vad jag gjorde på den, jimmy.r5racing@gmail.com annars har du mitt telefonnummer i vagnboken _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3 Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2 Tidigare Racingbil: Volvo 855 |
||||
Åh, kul! Vi hade premiär på asfalt i lördags på GTR Motorpark. Ungarna håller fortfarande på att lära sig växlingar, inte titta på pedalerna när dom växlar osv. Vi får se om dom vågar tävla nästa år. Jag var precis ut och popnitade fast hood pins-hållarna och klurade på vad de två extra hålen är till. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Här kommer berättelsen om "hjullagerbytet från helvetet"
I konbanan på Lunda så lämnade hjullagret vänster fram in. Jag letade lite på youtube och hittade ett smart verktyg för att kunna trycka ur det på plats. Jag åkte och köpte nytt lager och verktyget på Biltema. Efter en massa slit med det så fick jag ge upp. Det gick inte. Jag behövde en press. Swedol visade sig ha 20-tons på över 50% rea. Det fanns en på lager, så jag kastade mig i bilen och körde dit. Hon gick ut på lagret för att hämta den, men kom tillbaka efter en lång stund "Tyvärr, den är inte komplett. Den har nog plundrats på reservdelar. Men vi har 2st 10ton's hemma". Här klev pappan i mig fram "Ah, perfekt, 2x10 blir ju 20 ton. Jag tar dom!" ...men jag nöjde mig med en av dom. Den orkade dock inte trycka ur lagret. Åkt och köpt skiten i onödan, lagt en massa tid på att montera den osv. Tung som fan var den också. Uppgivet så skrev jag en rant någonstans om att den fan knappt dög att vika pappersplan med, varpå en rejsian kastar fram ett bud på några hundra under vad jag gav för den - pang, såld!! För de pengarna fick jag med råge en ny styrtapp och nytt nav. Efter någon vecka dök dom upp. ...men dom verkar vara för bilar med ABS. Nåväl, jag la den bredvid den gamla på bänken och dom såg hyggligt lika ut. Lagret passade dock inte. ABS-lagret var lite större. Iväg till Biltema för att köpa ett nytt lager. Det fick ligga i frysen över natten. Det var hyggligt enkelt att få i det med "på-plats-verktyget". Verktyget var dock för tjockt för att få i navet, så iväg till Jula för att köpa en gängad M20 stång och lite muttrar. Och 30mm hylsa och 30mm blocknyckel. Med det gick det hyggligt enkelt att få i navet också. Nu såg det komplett ut! Men - skiten passar inte på fjärderbenet. Gamla styrtappen var 22mm - nya är 26mm. Med lite mickel så bände vi isär fästet, men då blir vinklarna fel, så bultarna går inte igenom. Så. Nu har jag en komplett spindel som inte passar och gammalt skit som gamla lagret sitter fast på. En granne skulle göra ett försök att få loss grejjerna. Jag ska forska vidare i vad det är för sorts styrtapp som sitter där. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Har du nån bild på hur det ser ut? Först får du trycka eller slå på navets insida inifrån och ut tills navet lossnar. Då kommer du ha en ytterbana på navet som du får ta loss med en bladavdragare eller kapa med typ vinkelslip och spräcka den. Jag tyckte det funkade bra att värma banan med gasbrännare så den expanderar och släpper från navet
Sen sitter det en låsring på insidan av spindeln som ska bort innan du kan trycka lagret utifrån och in. Sitter låsringen fast är en lufthammare sk hackspett bra. Jag har lyckats byta lager med biltemas pressverktyg men på din beskrivning låter det som du gör fel då pressverktyget inte ska in i navet där drivaxelns splines är utan navet ska knackas bort först och sen ska hjullagret demonteras. Det ska gå ganska lätt då lagret separerar när man ger det kraft inifrån. Köp nordlock bricka till muttern så slipper du att drivaxelns mutter lossnar, då går lagret ner sig snabbt _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Navet fick jag enkelt bort med några långa skruvar som gick i botten mot spindeln och tryckte ut det. För att få tillbaka navet så är biltemas verktyg för stort. Låsring var borttagen. 10-tons pressen orkade ändå inte trycka ur lagret. Grejjerna är hos grannen så jag kan inte ta några bilder... jag återkommer med hans resultat. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Kan vara så att Clion du har har mindre diameter på drivaxelns splines än Clio 16v som jag har samma nav som. Eller så har vi olika verktyg.
Du får trycka loss med en stor press. Kan vara så att lagrens ytterbana har rostat fast. Jag fick byta lager vart tredje med de gamla spindlarna med mindre lager än vad jag har nu så det satt aldrig fast så hårt. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Renault Clio 1993 - junior cup - ungarnas räserbil | 1, 2, 3 >> 4865 besök totalt |