Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Billigare insprutning. Vem har erfarenhet av Italienska ABE
<<   1, 2, 3, 4   >>
9 besök senaste veckan (4474 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Men jag tycker du har konstiga jämförelser?
Alltså du pratar om MaxxEcu med färdig kabelstam för din motor som då självklart är byggd för speciella tändspolar sen jämför du det med en lös box från Polen där inget ingår?

Och är det bara jag som inte ser eller finns det ingen info om boxarna i dina länkar?
Alltså går den ens att använda till din motor?
Finns det kontakter och kabelstam?
Vad har den för in och utgångar?
Och vad är det för program du mappar med?

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Allan Sladd skrev:

..............Det är arrogansen hos MaxxECU supportern som gör mig förbannad ...............

Jag håller med om en del av de du skriver.

Men........ du kan ju tänka dej hur mycket mail som Natte får, med frågor från folk som inte köpt hans grejor.... och du kan tänka dej hur många mail han får från kunder.
Att det är ett av dom bästa systemen i sin prisklass, är det ingen tvekan om. Men det är ju fortfarande ett väldigt litet företag som säljer över hela världen.

Jag har lärt mej den hårda vägen.... att om man ställer dumma frågor... kliver han hellre av.... än att ta tid från andra kunder.
Det kan man tycka vad man vill om. Men jag skulle förmodligen göra samma sak. Dygnet har ju bara 24 timmar.
När det verkligen gäller, finns han tillgänglig på något sett och hjälper till.

Det finns jättebra sätt att få den info man vill ha, utan att Natte persomligen måste svara.
Till exempel av Commo här på rejsa.

Tycker man att man äger folk för att man kanske ska bli kund..... ska man absolut handla någon annanstanns.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Allan Sladd
Stockholm
Här sen Okt 2021

Trådstartare
Ursäkta Martin
Exakt vilka jämförelser tycker du är konstiga?

Är du här på tråden "Billigare Insprutning" för att försvara MaxxECU:s prissättning eller vill du hjälpa mig och de andra här på tråden att hitta och dela erfarenheter från billigare ECU från utlandet som är syftet med tråden?

Stockholm
Här sen Jun 2014

Kan även jag rösta på ecu master
Har ett classic jag monterat själv, och det är ett väldigt kompetent system för pengarna.
Men rådet att köpa det systemet som din lokala mappare har support på är väl en bra tumregel

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Allan Sladd skrev:
Ursäkta Martin

Är du här på tråden "Billigare Insprutning" för att försvara MaxxECU:s prissättning eller vill du hjälpa mig och de andra här på tråden att hitta och dela erfarenheter från billigare ECU från utlandet som är syftet med tråden?

Om du pratar om billiga ECU, så är det det jag svarar på. (men inte hunnit än)

Börjar du prata skit om andra.... så svarar man på det.
Vad behöver du egentligen. ?

Jag åker MAXX på racebilen och kommer aldrig att byta, då det finns hjälp att få mitt i natten vilken dag som helst....... av 10 personer.

Jag har några andra byggen på G där jag också tycker det är svettiga priser.
Men där klarar jag mej med ett gammalt NIRA i3.
Man måste ju bestämma sig vad som krävs.

Så.... behöver man inte MAXX ... ska man ju inte köpa något

Behöver du MAXX så finns det inte mycket att välja på..... MOTEC... kanske.

Citera
Allan Sladd
Stockholm
Här sen Okt 2021

Trådstartare
Hej Håkan
Jag håller inte med dig om att MaxxECU skulle vara en av de bästa i sin prisklass.
Som jag tidigare påpekat klarar inte MaxxECU att driva passiva tändspolar som t.ex. VEMS ECU kan. Läs manualerna som finns att lada ner så kan du själv se.

Göteborg
Här sen Jan 2005

Re:

Allan Sladd skrev:
Det är arrogansen hos MaxxECU supportern som gör mig förbannad med tanke på att de ändå är dyrast.

ButterflyRacing skrev:
MOTEC... kanske.

Påtal om "Dyrast", Motec bör definitit ara med i diskussionen om vi pratar sprut som kostar pengar

ECU Master nämnde jag, Erik stämde in och tyckte också det var ett bra alternativ. Likaså Per. Så där har du ett alternativ i alla fall. Tar även passiva spolar.

Ett annat är Megasquirt som faktiskt kan vara rätt kompetent beroende på vilka komponenter man väljer. Kan du löda själv så går det komma undan riktigt billigt!

När man sen pratar flying lead slinga från t ex Maxx ECU.. Hur lång tid tar det att pilla på ett kontaktdon, klämma fast det på kabeln, trycka in det i kontaktstycket och sen upprepa samma moment 50+ (?) gånger? Vad är din egna tid värd? Jag har alltid tyckt flying lead verkat supersmidigt främst för att man slipper pilla med båda ändar av kablarna. Där sparar man fort timmar och det är faktiskt också värt pengar

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Allan Sladd
Stockholm
Här sen Okt 2021

Trådstartare
Hej Perra
ECU Master Classic ser mer kompetent ut till lägre pris än MaxxECU Sport.
Hur är det beställt med färdiga kabelhärvor för 6-cylindriga motorer till ECU Master Classic?
Vet du någon som kan mapa ECU Master Classic i Norra Stockholm?

Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Allan Sladd skrev:
Hej Håkan
Jag håller inte med dig om att MaxxECU skulle vara en av de bästa i sin prisklass.
Som jag tidigare påpekat klarar inte MaxxECU att driva passiva tändspolar som t.ex. VEMS ECU kan. Läs manualerna som finns att lada ner så kan du själv se.

Det är ju det jag säger. Man har olika krav och behov.
Så varför idiotförklara en tillverkare som har funktioner och vida spridd suport.... om det inte är just det du behöver.

Däremot är det intresant att kolla de billiga burkarna. Skulle säkert vara bra på min Jaguar, där jag har helt andra krav.

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Jag har hållt på med Megasquirt i 20 år nu och skulle säga att billiga sprut absolut har sin charm. Men de kräver mer av sin användare ju mer DIY det är.

Om ECU Master blir speciellt mycket billigare än MaxxEcu beror på specifikation som jag ser det och det är upp till användaren att räkna ihop och summera.

Personligen har jag valt att styra mot mer kommersiella sprut än Megasquirt nu och det handlar mest om att jag vill ha bättre kontaktstycken och mer färdiga lösningar. Det är mer ont om tid nu och då får det kosta mer.

En reflektion om de polska länkarna - är det verkligen fristående efftermarknadssystem? Jag tolkar det som piggybacks på olika sätt för att köra fordonsgas (LPG) eller "naturgas" (CNG) i olika former? Starkt tveksam till om de är jämförbara med de andra systemen vi nämner.

Gustaf

Citera
Allan Sladd
Stockholm
Här sen Okt 2021

Trådstartare
Ursäkta Håkan
Jag har inte idiotförklarat någon här.
Däremot hävdar jag att MaxxECU support har svarat arrogant på mina frågor via e-post och lämnat citat ur vår korrespondens som exempel på det när ägaren/supporten själv dök upp här på tråden.

Att jag påpekar det faktum att MaxxECU har bristen att sakna drivkretsar för passiva tändspolar som de flesta andra fabrikanter av ECU har, är inte heller att idiotförklara tillverkaren.

Jag vill bara påvisa att MaxxECU inte alls är så bra och prisvärd som en del påstår här och påpeka att den bristen kan medföra extra kostnader för inköp av nya tändspolar för minst 1800kr.

Sedan får jag hoppas att du kan hjälpa mig och de andra här på tråden "Billig Insprutning" att hitta billiga ECU för sprut och tändning under 10k som passar dina behov i din Jaguar.

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Kolla in denna, väldigt vass spec. Tyvärr har chipbristen begränsat tillgången kraftigt, så dom finns bara tillgängliga ibland. Utöver en bra spec är communityn stor och hjälpsam, och han som är ansvarig för utvecklingen är lätt att få tag på. Mappas i tuner studio som MS.

https://speeduino.com/shop/home/38-speeduino-dropbear.html

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Re:

Allan Sladd skrev:
Hej Perra
ECU Master Classic ser mer kompetent ut till lägre pris än MaxxECU Sport.
Hur är det beställt med färdiga kabelhärvor för 6-cylindriga motorer till ECU Master Classic?
Vet du någon som kan mapa ECU Master Classic i Norra Stockholm?

Kabelhärva får du nog göra själv till den motorn, men det är enkelt med en flying lead!

I stockholm kan typ samtliga bra mappare mappa Ecu master

Tex Tony i Norrtälje, PPF i Avesta, Jocke på GZracing, ett mycket enkelt och bra system.

Lära sig mappa själv är ingen ide om du inte är extremt intresserad och väl insatt i hur en motor fungerar med cylindertryck och spikningar etc etc.

Här kanske du kan köpa ett beggat ecu master:
https://www.blocket.se/annons/kalmar/bmw_m50b25iv_2_8_turbo__sprut__la . . . .

Här finns vems för bra pengar!
https://ems-shop.se/ecu/vems/vems-38-styrsystem

MVH Erik

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Allan Sladd
Stockholm
Här sen Okt 2021

Trådstartare
Hej Gustav
Som besiktningsman för SFRO är du säkert medveten om att värderingen av den tid bilbyggare lägger ner på att lösa diverse tekniska problem inte går att mäta på kommersiellt sätt.
Skulle alla göra det blev du snart arbetslös som besiktningsman för SFRO.

Konvertering av kommersiella fordon till drift med LPG (Gasol) med programmerbara ECU en storindustri i Europa och Ryssland som förmodligen omsätter betydligt mer än vad MaxxECU och VEMS ECU omsätter tillsammans.

Jag har läst några av dessa manualer och funnit att dessa ECU har dubbel maping, en för LPG och en för motorns ursprungliga insprutning, fler funktioner, in och utgångar än de flesta ECU som finns på vår marknad där vi saknar PLG konverteringar utom i lagertruckar och gruvor.

Hur har du kommit fram till att de polska länkarna inte skulle vara till fristående efftermarknadssystem utan tolkar det som piggybacks på olika sätt för att köra fordonsgas (LPG) eller "naturgas" (CNG) i olika former?

Slutligen. Vem säljer Megasquirt ECU idag?

Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Allan Sladd skrev:
Ursäkta Håkan
Jag har inte idiotförklarat någon här.
Däremot hävdar jag att MaxxECU support har svarat arrogant på mina frågor via e-post och lämnat citat ur vår korrespondens som exempel på det när ägaren/supporten själv dök upp här på tråden.

Dök upp i tråden.. ?

Du har väl gjort som jag....... ställt korkade frågor.
Det kan ta lite tid att få tillbaka hans öra efter det och dom som känner mej, vet att jag är likadan....

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

En liten anekdot..:

Min kompanjon är i många kretsar känd som motorguru.

När jag jobbade på hans verkstad, blev det jag som fick svara i telefonen.... då han själv ledsnade på folk ganska snabbt.

För många år sedan ringde någon och sökte honom..... och jag undrade om jag kunde hjälpa till.

-Nej, jag vill prata med Johnny.
Han fortsatte ringa några dagar.... och tillslut sa jag till Johnny, -Du får fan ta det här nu.

Han tog luren .... och fick frågan... -Har ni tändstift ?

Kontentan är. Man kanske inte behöver prata med Gurun, om det finns andra som kan svara på frågor......

Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Re:

ButterflyRacing skrev:
En liten anekdot..:

Min kompanjon är i många kretsar känd som motorguru.

Han fortsatte ringa några dagar.... och tillslut sa jag till Johnny, -Du får fan ta det här nu.

Han tog luren .... och fick frågan... -Har ni tändstift ?

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Re:

Allan Sladd skrev:
Hej Gustav
Som besiktningsman för SFRO är du säkert medveten om att värderingen av den tid bilbyggare lägger ner på att lösa diverse tekniska problem inte går att mäta på kommersiellt sätt.
Skulle alla göra det blev du snart arbetslös som besiktningsman för SFRO.

Konvertering av kommersiella fordon till drift med LPG (Gasol) med programmerbara ECU en storindustri i Europa och Ryssland som förmodligen omsätter betydligt mer än vad MaxxECU och VEMS ECU omsätter tillsammans.

Jag har läst några av dessa manualer och funnit att dessa ECU har dubbel maping, en för LPG och en för motorns ursprungliga insprutning, fler funktioner, in och utgångar än de flesta ECU som finns på vår marknad där vi saknar PLG konverteringar utom i lagertruckar och gruvor.

Hur har du kommit fram till att de polska länkarna inte skulle vara till fristående efftermarknadssystem utan tolkar det som piggybacks på olika sätt för att köra fordonsgas (LPG) eller "naturgas" (CNG) i olika former?

Slutligen. Vem säljer Megasquirt ECU idag?

Jag ställde frågan om de ECU:erna går att köra fristående, det var inget påstående. Baserat på det jag kunde läsa tolkade jag det som piggybacks (med begränsade funktioner) men jag kanske tog fel (det verkar ju så). Jag tycker det är intressant att veta, och var nyfiken, därav frågan.

Avsikten med mitt inlägg (vilket kanske var oklart) var att beskriva att billiga sprut absolut har sin plats och jag har varit extremt nöjd med Megasquirt. Därmed inte sagt att jag skulle rekommendera det idag (men vill man köpa så säljer till exempel Protoparts i Finland dem) - men mest för att kontaktstyckena är rätt jobbiga.

Jag ber om ursäkt om du uppfattade det som kritik, det var inte alls menat så.

Gustaf

Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Re:

Allan Sladd skrev:
Ursäkta Martin

Jag antar du aldrig hållit på med eftermarknadssprut förut?

Dessa länkar du visar är till en box för att kunna köra på LPG/Autogas du kan jämför det med att du köper ett CHIP till din original box.
(Alltså det står ju för LPG/Autogas, kan inte läsa att dom är för något annat så du får gärna länka till det du skriver om att dom går att använda som ett eftermarknadssprut som du skriver?)

Alltså dom kan INGET som ett programmerbart eftermarknads sprut kan göra och det finns ju inte ens för Volvo på sidorna du länkar till.

Det är som att du jämför trim chip och du läser att en sportbil kan får 1000hk och undrar då varför chip till din bil bara ger 225hk..

Sen skriver du ju att du fick erbjudande om att få en färdig kabelhärva som är ombyggd till din motor, alltså från T5 och då är ju självklart den byggd för speciella tändspolar MEN det hindrar ju inte dig från att antingen byta kontakter eller köpa tändspolarna på annat håll.
Ser dessutom att dom tändspolarna kostar 420kr på deras sida och inte 600kr men dessa finns ju ännu billigare på annat håll.. skrolla ner i länken så ser man VAG tändspolarna under tillbehör.
https://www.maxxecu.se/store/motorstyrning-och-elektronik/kontakterad- . . . .

Som jag tolkar det så vill du ha FÄRDIG kabelstam för din motor?
Och då finns det inte mycket att välja mellan och färdig byggd proffs kabelstam är DYR.

Vill du komma billigt undan så MÅSTE du bygga kabelstam själv och kan då köpa tex Megasquirt, Vems eller liknande som du även kan hitta begagnat.

Jag skulle gärna läsa din e-mail till MaxxEcu så kan jag sedan svara på vad/varför du tycker dom är arroganta.

Och ägaren/supporten är inte jag eller någon annan här i tråden..

Citera
Allan Sladd
Stockholm
Här sen Okt 2021

Trådstartare
Martin!
Har du svårt att fatta?
Jag tänker inte köpa MaxxECU hur mycket du än tjatar.
Jag öppnade tråden "Billig Insprutning" för att MaxxECU är för dyra.
Har du inget att tillföra, sluta spamma
[b]
[/b]

Stockholm
Här sen Mar 2007

Jag FATTAR det.

MEN du verkar INTE fatta att du jämför äpplen med päron......

Du får gärna köpa en LPG box och tro att den går att använda och sedan slänga den i sopkorgen när du inser vad det är du köpt...

Och om du läser så har även jag nämnt billiga sprut som du kan få hjälp med här i Sverige, MEN återigen du själv måste bygga kabelstammen för din motor om du inte vill betala massa tusen för att någon gör det åt dig.

Citera
Skruva banåkabil
Billigare insprutning. Vem har erfarenhet av Italienska ABE
<<   1, 2, 3, 4   >>
9 besök senaste veckan (4474 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande