Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Billigare insprutning. Vem har erfarenhet av Italienska ABE
<<   1, 2, 3, 4   >>
9 besök senaste veckan (4474 totalt)
Allan Sladd
Stockholm
Här sen Okt 2021
Inlägg: 21


Trådstartare
[size=18]Martin!
Du är den första och enda som jag tvingas idiotförklara.
Sluta spamma, gå ut o slicka din BMW istället![/size]

_________________
Nils Carlsson
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9467



Re:

Allan Sladd skrev:
[size=18]Martin!
Du är den första och enda som jag tvingas idiotförklara.
Sluta spamma, gå ut o slicka din BMW istället![/size]


Jag gissar du är ung och detta är kanske ditt första bygge med tanke på hur omoget du skriver?

Om du läser vad alla skriver så försöker vi hjälpa dig och förklara en massa men du verkar inte förstå?

Bättre att betala lite extra och få något som fungerar det blir billigare och enklare i längden, men alla har vi gått fel väg och köpt skräp som sedan har fått bytas ut så kanske vi ska låta dig gör det så du också lär dig?

Förövrigt har jag aldrig ägt en BMW, vad nu det har med saken att göra?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12206



Re:

Allan Sladd skrev:
[size=18]Martin!
Du är den första och enda som jag tvingas idiotförklara.
Sluta spamma, gå ut o slicka din BMW istället![/size]


Har du glömt bort forumregel nummer 5?
Dessutom har du missat att läsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8810


Jag förstår att du inte vill ha MaxxEcu och dina orsaker, men vad vill du egentligen?
Få tipps om billiga obskyra motorstyrsystem som ingen har hört talas och som jag inte hittar vettig info om snabbt (jupp, jag letade lite igår för jag var nyfiken, men det lilla jag hittade var bara för gaskonvertering, jag hittade ingen manual, etc, för dem)?
Eller få tips om andra billiga som tex Speeduino som andra nämnt i tråden redan?
Eller bara bekräftelse på något du bestämt dig för från början?

Hursom verkar du ha bestämt dig redan från början för billigt östatssystem (det behöver inte vara fel!), jag önskar dig lycka till och ser fram emot att du delar med dig av dina erfarenheter i din biltråd.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Allan Sladd skrev:
[size=18]Martin!
Du är den första och enda som jag tvingas idiotförklara.
Sluta spamma, gå ut o slicka din BMW istället![/size]



Men jag då.... Jag vill oxå bli idiotförklarad.
Varför ska Martin få allt roligt.....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3350



Härligt, en poocorntråd

annars finns det väl dom som kör saabs trionic t5 som stand alone

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
Vw Arteon sb
RS4 4.2 raggarbil...såld
Citera
cossy_calle
Kinnekulle
Här sen Sep 2003
Inlägg: 231



Re:

Mange K skrev:
Härligt, en poocorntråd

annars finns det väl dom som kör saabs trionic t5 som stand alone


Men då finns ju ingen färdig kabelhärva🙄

_________________
Carl-Johan Sjöberg
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3350



Re:

cossy_calle skrev:
Mange K skrev:
Härligt, en poocorntråd

annars finns det väl dom som kör saabs trionic t5 som stand alone


Men då finns ju ingen färdig kabelhärva🙄


man får klippa å klistra lite helt enkelt om det ska vara i princip gratis

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
Vw Arteon sb
RS4 4.2 raggarbil...såld
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1486



Re:

cossy_calle skrev:
Mange K skrev:
Härligt, en poocorntråd

annars finns det väl dom som kör saabs trionic t5 som stand alone


Men då finns ju ingen färdig kabelhärva🙄


jodå till.......................saab

_________________
henrik nielsen
Citera
cossy_calle
Kinnekulle
Här sen Sep 2003
Inlägg: 231



Re:

Mange K skrev:
cossy_calle skrev:
Mange K skrev:
Härligt, en poocorntråd

annars finns det väl dom som kör saabs trionic t5 som stand alone


Men då finns ju ingen färdig kabelhärva🙄


man får klippa å klistra lite helt enkelt om det ska vara i princip gratis


Då går nog knöka ner en DI kasset om man tar i lite från rätt vinkel tror jag😂

_________________
Carl-Johan Sjöberg
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12206



Re: Billigare insprutning. Vem har erfarenhet av Italienska

Allan Sladd skrev:
Är det någon som vet varför www.abe.it  inte fungerar, vad som hänt med italienska ABE och vad skillnaden är mellan ABE och ABE King?


Med en sådan skrikig inledande post så får du tåla lite.

[normal teckenstorlek utan att skrika]
abe.it fungerar jättebra och företaget fortsätter med det de alltid har gjort, utrustning för TV-produktion.
AEB fungerar också och företaget fortsätter med det de har gjort, dvs elektronik för alternativa bränslen i fordon. Du hittar dem på: http://www.aeb.it/en/
[/normal teckenstorlek utan att skrika]

Det finns också några sidor som pekar på att AEB, KME, Digitronic (där heter det sen samma sak, tex Digitronic MP48) och flera är samma sak, bara re-brandat för att passa olika marknader/prisgrupper.
Alla(?) förslag du har kommit med är egentligen för gaskonvertering, så vad är ditt syfte? Att gaskonvertera en Volvomotor, att göra en stabil Volvo-motor med lite fler hästar än original som klarar Mantorp runt i två timmar utan att explodera, bara få ut en massa hästar? Börja gärna med att beskriva ditt syfte, med tillhörande biltråd per forumreglerna.


Fråga till Allan för jag är nyfiken men får inte ihop hur det är tänkt att fungera?

Nästa fråga som jag inte hittar svar på (jag har sökt, iofs inte lagt dagar på det). Om du inte tänker dig att gaskonvertera hur kommer då MP48 att fungera? Den kräver, antar jag, alla gaskomponenterna ändå för att fungera bra och inte ge en massa felkoder? MP48, om det inte är piggyback, har inte heller stöd för tex knacksensor, kamgivare, etc.

Det här är kopplingsschemat för MP48 i fyrcylindrig version, 6-cylindrig lär inte vara annorlunda.


De åtta spridarna/injektorerna till höger tror jag helt enkelt fungerar så här: När man går från bensin/diesel till gas så stängs helt enkelt spridarna längst ner av i ECU'n och injektorerna i gas i ovankant börjar öppna.
Dvs det fungerar som ett piggyback.
MP48 har inget för tändning överhuvudtaget, om det skall vara stand alone vad sköter då tändningen?


Mitt råd baserat på det lilla jag vet, lägg ner att försöka hitta billiga gaskonverteringsmojänger att använda. Titta istället på de billiga, kompetenta, sprut du fått tips om (Speeduino tex).

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3006



Re:

Allan Sladd skrev:
Martin!
Har du svårt att fatta?
Jag tänker inte köpa MaxxECU hur mycket du än tjatar.
Jag öppnade tråden "Billig Insprutning" för att MaxxECU är för dyra.
Har du inget att tillföra, sluta spamma
[b]
[/b]


Jag ser inte att Martin försöker trycka på dig ett Maxx ecu? Han påpekar att de första spruten du länkar till inte verkar vara samma typ som de som i övrigt nämnts i denna tråd. Sen påpekar han att en färdig kabelstam är dyr, vilket är korrekt, oavsett motor.

Sen nämner han att det hade varit intressant att se din skrift som Natte svarat så "arrogant" på. Är den något i stil med hur du uttrycker dig här har jag full förståelse för att han svarat som han gjort, jag tycker t.o.m inte ens att svaret är de minsta arrogant, men det är ju jag...

Det har påpekats flera gånger att sprut inte är "billigt". 25k för sprut, insug, tändning och mappning är snålt tilltaget (själv räknade jag med ca samma summa för typ samma saker exkl mappning. Då är jag snål, har en tendens att tro att jag kan få saker billigare än vad det i slutändan blir Och har letat och samlat saker i snart 10 år och bara slagit till när det varit Grymt bra pris för att hålla ner kostnaden maximalt).

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2427



Två saker har jag att tillföra:
1. Det läggs för mycket vikt vid att köra helt sekvensiellt, det funkar utmärkt att köra batch och då klarar tex ett Maxxecu mini för 6200kr (med kabelhärvan) att köra 8 cylindrar.

2. Att själv mappa sin motor från grunden utan tidigare erfarenhet, det är på gränsen till dumt. Det är så mycket värt pengarna att få hjälp med det.

Maxx kan inte driva tändspolar direkt från boxen, men det är det inte många som kan. Men det går ju att hitta prisvärda drivare, eller ännu hellre prisvärda tändspolar som har inbyggd drivare.
Jag har 3 bilar med olika ECUer, Emerald, VEMS, Maxx (Street). Emeraldet är trevligt, det har tutat och kört i 15 år nu. VEMSet funkar, men jag tycker inte det är lättjobbat.
Maxxecu, det är en nivå upp. I mitt tycke VÄLDIGT prisvärt. Klarar man sig med ett Mini så är det billigt, skulle inte tänka tanken på att försöka spara en tusenlapp eller så för något annat.
Färdiga kabelhärvor finns bara till vanliga motorer oavsett sprut. Har man en ovanlig eller äldre bil får man göra den själv.
Ok, det blev kanske mer än två saker.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Allan Sladd
Stockholm
Här sen Okt 2021
Inlägg: 21


Trådstartare
Nu finns en billig ECU på Blocket för 2400kr som heter Speeduino v0.4.4d.
Det är en dåligt ihop kommen version av en byggsats som kan köpas betydligt billigare på nätet.

Vill man inte löda på komponenter på kretskort kan man köpa en välbyggd variant byggd i Turkiet som heter SPARK V1.1 för 3039kr med väska och 2796kr utan.

Den har blåtand som standard och klarar bl.a. att hantera upp till 6 tändspolar och spridare sekventiellt.

Se specifikation
https://www.sparkefi.net/index.php/spark-v1-1/

Den kan köpas här
https://www.aliexpress.com/item/1005002010354067.html?pdp_ext_f=%7B%22 . . . .

_________________
Nils Carlsson
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2427



Re:

Allan Sladd skrev:
Nu finns en billig ECU på Blocket för 2400kr som heter Speeduino v0.4.4d.
Det är en dåligt ihop kommen version av en byggsats som kan köpas betydligt billigare på nätet.

Vill man inte löda på komponenter på kretskort kan man köpa en välbyggd variant byggd i Turkiet som heter SPARK V1.1 för 3039kr med väska och 2796kr utan.

Den har blåtand som standard och klarar bl.a. att hantera upp till 6 tändspolar och spridare sekventiellt.

Se specifikation
https://www.sparkefi.net/index.php/spark-v1-1/

Den kan köpas här
https://www.aliexpress.com/item/1005002010354067.html?pdp_ext_f=%7B%22 . . . .


Den klarar inte heller att styra dina tändspolar utan drivsteg.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Allan Sladd
Stockholm
Här sen Okt 2021
Inlägg: 21


Trådstartare
Jaså
"6 x Ignition Outputs (5V & 12V TTL Digital)"
Det gör inte MaxxECU Sport som kostar 11000kr bara för boxen heller

_________________
Nils Carlsson
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2427



Nej, i princip inga system gör det, för man använder inte "dumma" tändspolar längre.

Men det verkade ju vara en show stopper för dig och ett argument mot tex Maxx.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Allan Sladd
Stockholm
Här sen Okt 2021
Inlägg: 21


Trådstartare
Fel Magnus
De flesta eftermarknads ECU klarar att driva passiva tändspolar.
VEMS ECU och ECU Master är två

_________________
Nils Carlsson
Citera
Allan Sladd
Stockholm
Här sen Okt 2021
Inlägg: 21


Trådstartare
Fel Magnus
De flesta eftermarknads ECU klarar att driva passiva tändspolar.
VEMS ECU och ECU Master är de två vanligaste.
Köper man en ECU för 2796kr kanske det finns pengar över till "smarta" tändspolar.
Men det är inte nödvändigt om man inte skall överladda med 5 bar och varva 11 000 rpm

_________________
Nils Carlsson
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1301



Re:

Allan Sladd skrev:
[size=18]Martin!
Du är den första och enda som jag tvingas idiotförklara.
Sluta spamma, gå ut o slicka din BMW istället![/size]


På riktigt? Det här inte okej Allan Sladd. Inte okej alls

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42364

Forumägare
Forumägare

Re:

Allan Sladd skrev:
[size=18]Martin!
Du är den första och enda som jag tvingas idiotförklara.
Sluta spamma, gå ut o slicka din BMW istället![/size]


Du har PM

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 599



Det är nog ofta så att man får vad man betalar för...

Det är väl också så att de flesta kör på utprovade saker som andra rekommenderat. Och som flera skrivit, supporten, är viktig. Om du nu inte är nöjd med Maxx-supporten så skippa dom. Det finns ju fler märken.

Jag har bara erfarenhet av Engdahl Motorsport och Vems. Otroligt bra support och tålamod, när det började med att jag köpte ett begagnat system som aldrig blev bra. Men han tröttnade aldrig på mina frågor och bjussade på grundmapp osv trots att jag inte handlat något av honom till en början.

Enligt vad jag hittat kostar ett Vems 10 995, med kabelhärva och lambda, och det systemet klarar dina spolar. Så jag vet inte var du fått 20 000 ifrån.

Men det är klart, det är mycket pengar och kan du hitta nåt för en tusing eller två, som fungerar är det säkert många som är intresserade. Lycka till!

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
Skruva banåkabil
Billigare insprutning. Vem har erfarenhet av Italienska ABE
<<   1, 2, 3, 4   >>
9 besök senaste veckan (4474 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande