Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 15332 besök totalt |
![]() Min kurva ser ut så där. Blev annat block o betong pga sprickor. Skenar lite i effekt kontra varv och respons som en motorcykel. Blir en testsommar o ev mappa om den o justera kammar lite. Hellre mindre effekt som bas o mer på "on demand" knapp. Men rätt bra med effekt och vrid över rätt långt register. Varvar bara 7500. Vridet sjunker lite på slutet men det är lite med flit o lite pga kammar tror jag Som sagt finns andra grejor o kammar topp m solidatryckare för mer varv. Gav 865whp i arg setup. Helt useless, men kul. Får se vad hur det funkar, kör ju inte så mkt ändå oftast/tyvärr _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||||||
Re:
Vad kör du med för turbo?? _________________ Johan Axelsson |
||||||
En snabbis innan sängen
![]() ![]() Väl hemma igen efter mappningen gick vi bara å mös, jag förstod nog aldrig förrens efteråt hur sjukt nervös jag var innan under å efter mappningen.... alla ni därute vet ju hur sjukt jävla mkt pengar våran "enkla lilla hobby" råkar kosta ![]() ![]() ![]() ![]() Nu var det inte länge kvar tills Gelleråsen, och det var ju en del småplock kvar så det var ju bara att sätta igång, det var ju bland annat ventilkåpan som fixades, men den har vi ju redan klarat av. Den har satt griller i huvet på många ![]() Sen var vi ju tvungna å väga in bilen igen nu när allt var bytt ![]() ![]() grym karl det där ![]() Väl där så visade det sig att det var ta mig fan nästan lika bra som sist, lite tyngre bak. Det hade väl sina orsaker så klart, volvo axeln var ju tyngre +kardan och sen har jag ju glömt att jag byggde ett nytt expansioskärl också, typ 3gånger så stort som det förra som också sitter i bak. Men efter lite skruvning på dämparna och order om att höja den 1cm fram så bar det hemmåt, återigen glad som ett barn i godisaffärn ![]() ![]() ![]() något lite större ![]() ![]() ![]() ![]() Och äntligen ett färdigt motorrum... ![]() _________________ Johan Axelsson |
||||||
_________________ Johan Axelsson |
||||||
Re:
Intressant lösning, vad kör du med för pump/pumpar. Uppenbarligen funkar det ju men personligen känns det ju bättre med fullt tryck till spridarna och btr:en på returen. Antar att du ej har någon vaccum/tryck slang till btr:en och därav PWM då?? Eller va fan du måste väl ha en tryckslang dit?? ne ja får inte ihop det där i mitt illa huve' ![]() Huvudsaken är att det funkar ![]() ![]() _________________ Johan Axelsson |
||||||
Detta kanske inte har med ämnet å göra
![]() ![]() Tänkte att min skit spyr ju ur sig bra med avgaser å fick agera testpilot för att testa avgasutsugen till bromsbänken, och det verkar funka ![]() ![]() ![]() Kommer säkert nån bil i framtiden som sugen inte klarar av, men då får vi väl vädra ![]() ![]() fackmanna mässig installation av fläkten va!!!! ![]() ![]() ![]() _________________ Johan Axelsson |
||||||
Också kom äntligen dagen vi jobbat så in i h-vete för
![]() ![]() Vi lyckades å få bilen klar och väl provkörd ca en vecka innan det var dags för Gelleråsen, jag Peter Anders å Björn snackade rätt mkt innan det var dags och vi fixade med lite shiftlight och en varvräknare som inte riktigt ville, men till slut så funka allt å vi hade dubbelkollat allt å lite till ![]() Väl på plats blev man ju sådär sjukt nervös igen, riktigt jävla nervös......... tur att toaletterna funkar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ut på bana bar det och jag tänkte att jag försöker hålla rygg på Porschen framför, det gick rätt lugnt dom första varven som som tur var, kände redan då att det fortfarande inte gick att svänga ![]() ![]() ![]() Ytterligare några varv avverkades å det var defenitivt inga problem å hänga på Porschen ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() FEBRIL PROBLEMLÖSNING Å SKRUVNING AV VEVHUSVENTPROBLEM. ![]() ![]() _________________ Johan Axelsson |
||||||
Re:
Ikapp å ikapp det vet jag inte, men det var bra mkt enklare å försöka hänga med. När det svänger är det helt omöjligt å följa med, Asconan är verkligen HEMSK när det svänger ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Johan Axelsson |
||||||
Ang understyrningen, vad har du för diff i axeln?
Vad har du för hjulvinklar fram? Mvh Erik Wedlund _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Re:
Diffen är Sellholms lamell diff ställd för mitt ändamål, men jag tror den är för tuff. Hjul vinklarna är just nu 4,5grad camber, toeut 2grader och så har jag brickat lite caster. det är ju inte så mycket som går att ställa i den framvagnen.....ÄN ![]() Jag får väl plita ihop dom sista två dagarna så är vi i nutid sen ![]() ![]() _________________ Johan Axelsson |
||||||
Balans är ju relativt enkelt att justera, i jämförelse med att bygga ny motor, hehe:) När fjädrar å hjulvinklar är någorlunda på plats så är ju justerbar krängare riktigt najs å ha för att justera in bilen till perfekt balans, även när man gjort lite ändringar.
Ser mig själv där ovan, med Gt86 reservbilen i line-upen, måste varit sista passet där club å club ch var blandade, har inget minne av att jag såg dig på banan dock ![]() Riktigt kul tråd att följa, fortsätt gärna uppdatera! _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Re:
Var du på Gelleråsen 27-28-29 Aug 2021?? Isåfall måste det varit 29 för då va inte jag kvar, hände en grej ![]() ![]() _________________ Johan Axelsson |
||||||
Re:
Min var sjukt understyrd med ramplamelldiff, vart 3ggr bättre med en torden ibak istället 😊 _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Med fredagen i bagagen och ett surt minne blott så vaknade jag upp på ett hotellrum i Karlskoga med en vacker dam bredvid, för jodå tjejen ville följa med å förgylla helgen. Tur va väll det, kunde man ju kolla på nått snyggt å sen somna istället för att grunna på dagens problem hela natten
![]() ![]() ![]() In med frullen, till dass, ut med frullen...... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Det drog ihop sig till warmup så Björn å jag hoppa i bilen å rulla mot Lineupen, man får ha passagerare med i warmup och sista körningen på dan. Och ut på banan bar det, nu skulle inget hindra mig från att köra för allt vad tyget höll ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tur att tjejen var snabb med kameran, tack lilla pluttan, bilder är kul. ![]() ![]() ![]() _________________ Johan Axelsson |
||||||
Re:
Jag skall ha ett prat med Jan på Sellholm om detta, men det har hänt så mkt annat runtomkring så jag har inte hunnit med bilen alls i vinter ![]() _________________ Johan Axelsson |
||||||
Väl tillbaks i depån började felsökningen, vevhusventilationen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hon starta som vanligt... och lät som vanligt..... vi titta på varann å började bara asgarva..... alla tre dansa i ring... det är ju inte sant Nån kallade denna skapelse för traktor längre tillbaka i tråden... å likt en traktor så håller dom gamla volvospisarna tydligen för en del ![]() ![]() Jag var tydligen kallad ner till raceledningen, så det var bara att stövla iväg... ok nu är det färdigkört för min del tänkte jag, nervös med mössan i hand anmälde jag min ankomst.... vad hände var första frågan: jag svara å berätta. Sanera ordentligt å tvätta grundligt, sen måste du besikta om bilen, obligatoriskt när det är oljespill. HA HA jag får köra vidare, nu kände jag att tiden verkligen flög. Fort tillbaka å berätta nyheten, å så tog det ny fart, satan va vi tvätta, det dröp ju olja överallt. Ut å körde den torr igen å ner till besiktningen. Jag tog en tians fast nyckel å två slangklämmor, drog fast nyckeln på oljefiltret och upp mot blocket så att det inte skulle kunna skruva loss sig igen ![]() ![]() ![]() ![]() Hur som så han vi klart till Q1 med några minuter tillgodo, nu skulle det gasas för kung å fosterland ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Förra året hade jag som bästa tid 1,22nånting tror jag, och gissa om jag blev glad när jag såg 1:18,885 ![]() ![]() ![]() Nu var det bara att tanka å kolla över allt igen, äta lunch och invänta Q2. Q2 kom och det var påt igen, på lunchen prata vi med lite folk å luska lite däckstryck, det visade sig att jag nog kört med lite väl högt tryck så jag släppte ut lite. Väl ute på banan igen kändes faktiskt bilen ännu trevligare, speciellt å svänga med samtidigt som jag kände mig bra mkt lugnare.... i Time Attack är det ju bara ett varv som behöver va snabbt, så nu tänkte jag att lite mer strategiskt, ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dom resterande varven avverkades med ett väldigt stort brett leende innanför hjälmen. Väl tillbaka i depån......... ![]() ![]() ![]() visst det räckte väl inte så långt, men det var ett fantastiskt kvitto för mig, och jag låg ju inte sist längre ![]() ![]() ![]() Nu var det bara en sista körning kvar på eftermiddagen om man ville, och det var medåkning tillåten och Björn var inte färdigåkt tydligen ![]() ![]() ![]() ![]() Tyvärr sprack insuget i slutet så det satte stop för resten av helgen, men lika glad va jag för det, jag hade ju slagit personbästa med typ 6sekunder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Johan Axelsson |
||||||
Re:
Tyvärr så är det inom all motorsport upp till en viss nivå... rena fabriksbilar men då är det ju en helt annan nivå bilarna. Jag skulle vilja påstå att det är 2 saker inblandat pengar och tiden. Man har ju inte så lång tid på sig vid varje försök, tar ju rätt så långt tid innan motorn blir kall igen... _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 15332 besök totalt |