Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1423 besök totalt |
Fixera dörrfönster
Eftersom jag gör detta för första gången skulle jag uppskatta lite tips: Nu är baksätesdörrarna utrensade på min 5-dörrars projektbil. Men då riskerar såklart fönsterrutorna kana ner. Just nu har jag enbart fixerat vajern som fönsterhissen drog provisoriskt. Har tänkt på följande: - spruta starkt lim i kanalen så att fönstret blir limmat fast i fixerad upphissad position - svetsa i dörrplåten någon liten fönsterstopp så det inte kan kana ner Finns det andra/bättre/vedertagna sätt att fixera glaset i en bakdörr som aldrig ska användas mer? Har också funderat på att byta ut glaset helt och hållet mot något lätt, billigt plastglas istället. Detta fönster behöver ju inte ha 100% sikt då det sitter i sidobakdörrarna. Däremot bör ju tjockleken passa. Någon som kan tipsa om hur ni gjort när ni byggt banåka-bil med 5-dörrars projektbil? _________________ Toni DAngelo, Stockholm Citroen Xantia Activa TCT -96 som banbil |
||
Hittade det här tipset från Håkan 'ButterflyRacing' Carlsson:
|
||
Re: Fixera dörrfönster
Skruvmejsel nerstucken i karmen ![]() Normala är att ta 2 eller 3mm Lexan och popnita/limma fast i rutöppningen...... funkar och bra sikt är det så länge som ingen repar plasten.... men det finns även glasbelagda plastskivor som tål repor mycket bättre. |
||
Ser att du också bor i storstan. Vågar man tro att du (eller nån annan som vet) kan tipsa om nån firma i krokarna där man kan få Lexan tillskuret i rätt dimension? Är Lexan hyfsat böjbart? (originalglaset är antagligen svagt böjt snarare än helt platt) Tack för svaren. _________________ Toni DAngelo, Stockholm Citroen Xantia Activa TCT -96 som banbil |
||
Jag har iofs inte provat själv, men egenhändig användning av sticksåg borde gå utmärkt. (vilket blad ska man sikta på att använda isåfall, metallblad?) _________________ Pär Hylander |
||
Använd blad med inåtvända tänder. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1423 besök totalt |