Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
4 besök senaste veckan (17423 totalt) |
Re: Svetshjälm biltema?
Jag köpte en för ett par år sedan. Funkade bra när den var ny, men höll bara 1 år tyvärr. Avbländningen i glaset gav upp och den går inte att använda längre. Kanske bara jag som hade otur. Men jag hade nog köpt en lite dyrare med bättre kvalitet. |
||
Hmm
Det var inte bra besked, jag har inte riktigt lust att lägga det tredubbla för det lilla jag använder min svets...eller vet nån om en hjälm med automatisk avbländning under 1500 pix? Svetsarna blir ju så fina med bra sikt. H Borken _________________ Janne Ojanen |
||
Personligen tycker jag att Speedglas är den enda hjälm som är värd att köpa om man nu ska ha en som bländar av automatiskt.
Däremot så har jag väldigt goda erfarenheter av Kemppi hjälmarna utan avbländning. Stabil hjälm som håller måttet år efter år av industriellsvetning ute på fältet. Glaset sitter i en fällbar lucka som rätt använd gör att du har full syn tills du börjar svetsa. Då vinklar du bara huvudet och vips så är du avbländad. Den tål enorm värme också, vilket inte alla hjälmar gör. Själv har jag en ESAB-hjälm vilken också fungerar kanon. Jag tycker inte det är värt pengarna det kostar för en automatisk avbländande hjälm. _________________ /Anton Lillsund |
||
http://www.jula.se/butik/default.asp
Esabsvethjälm med svälvbländare. Inte så bländande dyr heller ![]() ![]() |
||
Jag har en svetsskärm med automastisk avbländning , den har den finessen att den laddas upp med solceller (eller svetsceller ;-) inga batterier som behöver bytas, kostade kring 1200 på lokala järnhandeln. har haft den sedan januari och tycker det är lika fränt varje ggn att svetsa :-)
läs mera på http://www.parweldltd.com /bj _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Hej
Tjurskallig och snål som man är:p så köpte jag mig en dylik hjälm ändå. Hjälmen är väl inte direkt något under av stabil värmetålig plast, men än så länge håller den ihop bra dvs inga skador. Nerbländningen funkar riktigt bra precis som på en speedglashjälm, uppbländningen är dock lite mer irriterande den kanske är 3 tiondelar långsammare än ovan nämnda kvalitetsprodukt, fast det är väl en vanesak. Nu återstår å se om hjälmen håller för några års användning. H Borken _________________ Janne Ojanen |
||
Köpte min Speedglas på classe!
Kanonbra hjälm, finns gott om reservdelar till dom oxå. Dock så får du lägga på knappa trehundra på budgeten. Men en riktig svetsjhälm är guld värd! http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp= |
||
Du pratar om en biltemahjälm va? Ska också köpa en och vill veta för biltemas är ju så inbjudande billig _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
Köpte den automatiska Esab hjälmen från Jula, efter test så letades det efter saker att svetsa ihop bara för att det var så kul
![]() Värt vartenda öre hjälmen kostade, frågan man ställer sig är varför man inte köpt den tidigare ![]() _________________ Christian Eriksson |
||
Vi vart inbjudna genom skolan till en svetsfirma för ett tag sen och jag förväntade mig kunna köpa hjälmar till bra pris.. Skulle dessutom ha 2st..
Hade siktat in mig på att kanske få loss 2st för en 3000 och då förutsatte jag att det var proffsgrejer.. Det visade sig att ja kunde få den billigaste (vettiga) modellen för 3000plus moms styck! Listpris på den var 3800+moms. Jackson var märket och de sa att de var de bästa.. Men frågan är om den kan vara så otroligt mycket bättre än speedglassen så den är värd mer än de dubbla.. Tvivlar starkt på det... |
||
jag börjar mer och mer gilla hjälmar som inte är autmatiska.
en riktig slip/svetshjälm är ju grymmt skönt att använda.. typ sånn här. bara att att fälla upp den lilla svarta täckskrämen så kan man slipa, man ser bättre en gneom än speedglass, den väger mindre. men desvärre kostar den nog en slant. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
Jag håller med dig! ![]() Dessutom har jag fått för mig att den är mer tålig mot stötar och slag. _________________ /Anton Lillsund |
||
Det är i princip omöjligt att tiga utan självbländning... Kan tillägga att den dyra Jackson jag pratade om har ca: 80mm hög ruta och normal bredd.. Alltså ganska stort, men knappast värt dubbla priset.. Sen är ofta avbländningstiden hög på de billiga modellerna vilket inte är någon höjdare under längre användning.. En sak att ha i åtanke angående biltema och dylikt... |
||
har legat och svetsat två dagar i rad med en hjälm som jag visa bild på.
helt klart grymma, den är mer slagtålig än en självbländade. david: polarn som jobabde som svetsare (hans hjälm jag använder) tiga med sin hjälm. man jag ska inte säga nått, för jag har aldrig tigat. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
4 besök senaste veckan (17423 totalt) |