Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Demonterbar bältessträva
3 besök senaste veckan (548 totalt)
rallyelwood
Södra dellens strand
Här sen Mar 2004
Inlägg: 505


Trådstartare
Har idag min axelbandssträva låångt bak i bilen, men vill flytta fram den. Märker av töjningen i axelbanden. Tänkte sätta en sträva i huvudbågen, som sitter 2-3 dm bakom stolsryggen. Däremot vill jag inte hålla på och svetsa en massa inne i bilen, så därför har jag funderat på att bygga en demonterbar sträva, som också får till fördel att när det inte är banåka som kan jag demontera den för bättre åtkomst till f.d. baksätet.

Vill ha klammor som kan svetsas på själva strävan, men inte behöver svetsas i huvudbågen. Huvudet är fullt av idéer på en egentillverkad variant, men söker tips på varianter som går att köpa, och på vad jag bör tänka på när jag bygger denna sträva.

Så här ser det ut idag:




_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Ur en aspekt, så kan det vara vettigare att skapa separata infästningar i karossen för bältessträvan som inte interagerar med huvudbågen.
Frågar man så kommer det alltid förklaringar om att en klämma runt ett rakt rör ger en brottanvisning om den inte kan göras oändligt stor och oändligt rund i kanten (så det inte blir nån "punktkraft" alls).

Vilken organisation är det som kan ha åsikter på det tekniska utförandet (nån tekniker i förväg eller försäkringsbolag i efterhand)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
rallyelwood
Södra dellens strand
Här sen Mar 2004
Inlägg: 505


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
...Frågar man så kommer det alltid förklaringar om att en klämma runt ett rakt rör ger en brottanvisning...


Blir väl risk för en brottanvisning även vid svetsat förband?

Niklas Falk skrev:
...Vilken organisation är det som kan ha åsikter på det tekniska utförandet (nån tekniker i förväg eller försäkringsbolag i efterhand)?


Misstänker att detta är en retorisk fråga? Jag vill att jag och eventuell passagerare ska sitta säkert. Kör inte på sådana event där man behöver certifierad bur.

_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4012



Strävan måste ju inte fästas i buren...
Om du nyttjar skruvhålen för befintliga bältesinfästningar kan du bygga en sträva imellan dem.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1128




_________________
henrik nielsen
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6023



fordcapri skrev:
typ sån här

https://www.j-spec.se/interior/sportstol-ratt/sakerhet/baltesinfastnin . . . .


Den där hade jag aldrig litat på mer än för att hålla i bältena när bilen står på utställning....

Det lilla som behöver svetsas i huvudbågen för att sätta fast strävan är ju gjort på några minuter och känns i min värld bra mycket säkrare totalt sett än en sträva som sitter med ett bultförband. Det blir stora krafter när det väl händer något.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
rallyelwood
Södra dellens strand
Här sen Mar 2004
Inlägg: 505


Trådstartare
J.Schuman skrev:
fordcapri skrev:
typ sån här

https://www.j-spec.se/interior/sportstol-ratt/sakerhet/baltesinfastnin . . . .


Den där hade jag aldrig litat på mer än för att hålla i bältena när bilen står på utställning....


Vad är det som gör att du inte liter på en sådan "konstruktion"? Jag är nyfiken, förklara gärna.

J.Schuman skrev:
Det lilla som behöver svetsas i huvudbågen för att sätta fast strävan är ju gjort på några minuter och känns i min värld bra mycket säkrare totalt sett än en sträva som sitter med ett bultförband. Det blir stora krafter när det väl händer något.


Beroende på hur skruvförbandet är utformat kan det klara de krafter som är inblandade, är jag övertygad om. Har du några exempel på typ av skruvförband som enligt din erfarenhet inte skulle klara de krafter som är inblandade?

_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1128



J.Schuman skrev:
fordcapri skrev:
typ sån här

https://www.j-spec.se/interior/sportstol-ratt/sakerhet/baltesinfastnin . . . .


Den där hade jag aldrig litat på mer än för att hålla i bältena när bilen står på utställning....

Det lilla som behöver svetsas i huvudbågen för att sätta fast strävan är ju gjort på några minuter och känns i min värld bra mycket säkrare totalt sett än en sträva som sitter med ett bultförband. Det blir stora krafter när det väl händer något.


då litar du inte på vanliga bilbälten heller ??, dom sitter ju skruvade i samma gänga

_________________
henrik nielsen
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6023



Jag litar helt på vanliga trepunktsbälten, men då sitter det ETT bälte i EN infästning som tillverkaren har provat ut för just den kraften som det handlar om. Att fästa in ett stag i 2 skruvar som vid en eventuell olycka ger krafter på ett vis som tillverkaren inte har tänkt för den infästningen så vet man inte vad som händer. Också svårt att kunna beräkna hur mycket belastning det blir på ett sånt stag vid en eventuell olycka.

Jag har inte satt mig in i skruvförbands styrkor och svagheter, men när det handlar om infästning till bälten i en bil som redan har en bur som sitter svetsad utan att kunna tas ur så tycker jag att ett svetsat stag för bältet är självklart.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3635



I en av mina tidigare bilar tidigare hade jag båge men saknade bältessträva. Där svetsade jag dit två fästen i bågen. Sen svetsar man ett vanligt burrör i de två demonterbara fästena. Då får du en löstagbar variant precis som du snackar om.
https://finess.se/produkt/bultforbandsande/

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
rallyelwood
Södra dellens strand
Här sen Mar 2004
Inlägg: 505


Trådstartare
Hmm. Jag kanske får ge upp kravet att inte behöva svetsa inne i bilen, men vore skönt och slippa montera ur inredning, täcka fönster och annat känsligt, slipa den redan målade buren, etc.

_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Citera
rallyelwood
Södra dellens strand
Här sen Mar 2004
Inlägg: 505


Trådstartare
Hmm. Jag kanske får ge upp kravet att inte behöva svetsa inne i bilen, men vore skönt och slippa montera ur inredning, täcka fönster och annat känsligt, slipa den redan målade buren, etc.

_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Citera
Skruva banåkabil
Demonterbar bältessträva
3 besök senaste veckan (548 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande