| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
TORSENR-diff
|
5656 besök totalt |
Svenskar brukar säga något i stil med: "Jag åker med de här grejerna, därför är de bäst!".
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Även den här tråden spårade ur (varför gör de så ofta det?).
Jag skulle önska att vi styr in på vadärdetvivillåstadkommaspåret istället för vilketfabrikatärbästspåret. Några frågor som jag skulle vilja ha svar på är: Vilken låsningsgrad vill vi ha vid positiv accelaration? Vilken låsningsgrad vill vi ha vid negativ accelaration (motorbroms)? Vilken förspänning vill vi ha? Friktionsförluster och slitage tycker jag vi kan lämna därhän; där borde vi vara överens om att de skall vara så små som möjligt. over to you guys.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
beepbeep: Tack för det kopierade inlägget; där stod en hel del lärorikt, men jag förstod tyvärr inte allt.
Är det någon som kan förklara vad följande betyder: "no one uses a 90 degree ramp because they chip" "For soloing I'd consider a Quaife since they tend to be one-size fits all" "With a severely limited budget and/or an inexperienced driver, I would probably elect to use a cam and pawl" _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
"Det jag uppmärksammade är faktum att den öppnar helt vid inbromsning och vid hjullyft. Punkt slut. "
Det fenomenet har inte jag på något sätt märkt, det tar något ögonblick för den att släppa helt och då har hjulet vid normalt tagit mark igen. Har det inte tagit mark så är troligen hela bilen luftburen på väg bort från banan och då spelar det mindre roll. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Äsch, orkar inte tjafsa mer. Jag ger mig, TORSEN/Quaife är det bästa sen skivad bröd, det är bara tillverkarna som inte har insett det.
För er som orkar läsa om dessa inferiöra lamelldiffar, här kommer mer matnyttigt: http://www.guardtransmission.com/vel _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Min erfarenhet av TORSEN, eller någon av dess derivat, är mycket liten; jag har bara kört en bil med dylig tingest monterad. Jag trodde att diffbromsen var trasig, men efter att ha läst en del av inläggen här, börjar jag förstå att TORSisar inte är bättre än vad den, i mitt tycke trasiga diffbromsen, var.
||||
Varför den tråkiga attityden? Man måste väl kunna diskutera en sak utan att bli sur bara för att alla inte håller med. Det verkar vara några som har praktisk erfarenhet av Quaife samt lamelldiff och de verkar ju klart positiva till Quaife, så varför inte godta att de upplevt det så? Jag tycker det verkar som att det är mest de som inte har egna erfarenheter av Quaife som klagar på dem, eller? Själv har jag som sagt endast kört med lamelldiff, men jag är ändå öppen för att Quaife kan vara ett bra alternativ, då jag inte är religiöst övertygad om att det jag själv har är det bästa. Två nackdelar som nämns är att Quaife är dåliga vid inbromsning och när innerhjulet är i luften. Men de som har Quaife verkar inte ha känt av det problemet, eller i varje fall inte upplevt det som ett problem, så är det ett verkligt problem eller är det enbart teoretiskt? Jag tycker det är en intressant fråga att reda ut, så man vet vad man skall satsa på. Om det är fler än dude som får lägre varvtider med Quaife så är det ju ett klart intressant alternativ. Att inte personbilstillverkarna satsar på Quaife kan ju ha en massa orsaker som inte har med optimal prestanda vid bankörning att göra. De kör ju oftast med gummibussningar i hjulupphängningarna också, eller som i Lamborghinis fall en vridstyhet strax över tvättsvamp och för den delen Porsche med motorn längst bak i bilen, bakom bakaxeln. Nej, då känns det intressantare att se vad de rena tävlingsbilarna har och varför. F1 kör väl t.ex. inte med lamelldiff, varför inte det om det är det bästa? Hur är det i andra klasser, där ekonomin inte är allt för tight eller reglerna föreskriver en viss typ? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
|
Det är ingen i dom riktigt high-end klasser som kör med TORSEN-diff...både F1 och WRC kör med visco eller manuellt inställningsbara lamelldiffar såvitt jag vet.
Som sagt, ingen har trackan ner den, det är bara att den är inte optimal för vissa saker. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Ferrari F1 book:
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Ännu mer, detta från >Riktigt< kunniga killar...
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
På TORSEN och Co.; pratar man mycket om Torque Bias Ratio som förhållandet mellan momentet på ytter- resp. innerhjulet.
Jag har för mig, att när man anger "låsningsgrad" på en ramplamelldiff, så pratar man istället om förhållandet mellan momentet på ytterhjulet och momentet på kronhjulet. Har jag fått för mig rätt eller fel? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
"Det fenomenet har inte jag på något sätt märkt, det tar något ögonblick för den att släppa helt och då har hjulet vid normalt tagit mark igen. Har det inte tagit mark så är troligen hela bilen luftburen på väg bort från banan och då spelar det mindre roll."
Får väl lägga till att när man knäcker drivaxeln så slutar det roliga, det driver sämre och sämre men några hundra meter gick det fortfarande att få driv... "Äsch, orkar inte tjafsa mer. Jag ger mig, TORSEN/Quaife är det bästa sen skivad bröd, det är bara tillverkarna som inte har insett det. " Tillverkarna har väl inte alls insett fördelarna med låsande/bromsande/utjämnande diffar. Brukar mest vara öppna diffar och eventuellt en elektrisk ABS-bromsdiff. "Själv har jag som sagt endast kört med lamelldiff, men jag är ändå öppen för att Quaife kan vara ett bra alternativ, då jag inte är religiöst övertygad om att det jag själv har är det bästa. " Vill man inte öppna lådan 2-3 ggr per sommar och justera om diffen så finns det ju få andra alternativ. "Att inte personbilstillverkarna satsar på Quaife kan ju ha en massa orsaker som inte har med optimal prestanda vid bankörning att göra. De kör ju oftast med gummibussningar i hjulupphängningarna också, eller som i Lamborghinis fall en vridstyhet strax över tvättsvamp och för den delen Porsche med motorn längst bak i bilen, bakom bakaxeln. " Ford ficus!!! _________________ Roland Johansson |
||||
Stämmer bra det! _________________ Stefan Cedergren |
||||
|
En nackdel med torsen är ju som sagt hållbarheten. Med min räckte det med lite hjulhopp och dubblerad originaleffekt. 3st snäckdrev klövs mitt itu, ESAB löste de sista träffarna i sommar.
Kommer dock skicka in en fräschare original torsen i vinter och stärka upp diffästen så att det inte studsar så mycket.
Kika in på denna sidan så ser ni kraftigare torsendiffar. Som även klarar rakt fram körning utan att säga upp sig. http://www.gurumotorsports.com/ _________________ Martin Gustavsson Gzon Tuning AB |
||||
|
Hållbarhet är väl skitsamma
Tänkte mest på hur det e med stabilitet under inbromsning, trail-brake osv. Enligt de tidigare inläggen så får man ju intrycket av att det e omöjligt att trail-brake:a t.ex eftersom den beter sig som en öppen diff under inbromsning. Hur är det med radicalbilarna? _________________ Stefan Cedergren |
||||
|
Så här skriver dom på Eatons hemsida om deras lammel diff:
We're talking precision forged gears for high impact strength and durability. Formula one race-bred carbon friction discs for lifelong, chatter-free operation. A spring pre-load pack combined with a field proven, high performance cast iron case for unbelievable durability. http://www.traction.eaton.com/prod3. _________________ Jonas Segerholm |
||||
|
Tänkte på det här med alla saxade inlägg från folk som kör Porsche, är inte det taskigt mot Torsen å Quaife? Vad jag menar är att det kanske inte är så bra att jämföra diffarna med en bil som är felkonstruerad i grunden(läs:porsche). I en bil med hyffsad viktfördelning å motorn fram t.ex så behöver man väl inte ha nån vidare låsning under inbromsning? Sen ökar väl behovet ju längre bak massan sitter... möjligt att jag har fel.
I så fall skulle det största problemet alltså va hållbarheten. _________________ Stefan Cedergren |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
TORSENR-diff
|
5656 besök totalt |