Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Aston Martin V8 Vantage -09 | << 1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 35, 36, 37 >> 371 besök senaste veckan (99337 totalt) |
Ses där, som alltid med ett stort leende när en Aston kommer på tvären _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Det beror på... Nejdå, men med "vanliga" batterier till bilar så är det som Johan skrivar. Har man börjat trixa med nyare typer av Litiumvarianter så är det lite annorlunda, men det skulle nog vara svårt att koda in på en E90 så det är en helt annan huvudvärk. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Igår var det då dags för Sprint 2 på Vårgårda flygfält i SVKG's regi.
MaZ väckte en tanke kring laddningsregulatorn så jag kände mig manad att kolla innan jag körde norrut. 14,22 V på batteriet (nåja, jag mätte på pluspolen i motorrummet) på tomgång tycker jag visar att allt i övrigt är som det ska. Bilen startade lika resolut under kvällen som den gjort tidigare. Däremot kom jag inte mer än ett par km hemifrån innan airbaglampan började lysa. I samband med batteribytet har passagerarstolen lyfts ur, nackdelen med skalstolar när batteriet sitter monterat precis bakom, och då även kopplat ur bältesgivaren. Eftersom jag inte fick airbaglampa direkt vid uppstart trodde jag inte att bilen registrerat att stolen varit urkopplad. Precis innan jag åkte höll jag i felkodläsaren men bestämde mig för att lämna den hemma. Det är inte så farligt egentligen, mer än att den lyser ilsket och en display låses till att uppmana mig se över SRS-systemet. Väl på plats var det gamla vanliga gänget redan på plats och samma sköna blandning av bilar. Vrålsnabba sjuor, vissa med hysteriska motorer, Porschar, Lotus, BMW's, Mustang, Camaro och naturligtvis massa orimligt snabba Miator. Körmässigt var nog kvällen min sämsta jag genomfört. Första varvet var för att känna på bil och bansträckning. Nästa vända började vi köra dubbelvarv (i vanlig ordning) och det är uppenbart att Michelin-däcken behöver lite temperatur för att funka. Första varvet av de två är alltid överstyrda medan det greppar upp fint lagom till andra. Dessvärre tog jag med mig för mycket fart in i det tighta partiet precis efter vändning. All höjd tappades och farten försvann. I inbromsningen mot hårnålen missade jag igen och tiden blev naturligtvis usel. Höjdpunkten under körningen var annars att Janne gjorde mig sällskap. Regnet hade hängt i luften under kvällen med lätt duggande. Lagom till min nästa stint ökade duggregnet och under mitt "hot lap" var det så intensivt att asfalten blev blöt. Vid depån där varvet startar var det fortfarande så torrt att påverkan var minimal men ju längre in på varvet jag kom var det blötare. Längst bort på flygfältet vid vändningen tillbaka var det helt blött och regnade så mycket att jag fick slå på vindrutetorkarna. Däremot höll jag ihop körningen även när greppet sjönk och i mål blev det mitt snabbaste varv på kvällen. Det säger kanske mer om hur kasst jag körde tidigare, medan det var torrt. Det fanns alltså massor att hämta men jag fick tyvärr inte ihop det innan regnet kom. Jag fick i alla fall trevligt sällskap även denna vända, nu av Christian men det gjorde att jag glömde starta kameran. Det hade varit kul att se sista varvet på film men icke denna gång. Snart var hela flygfältet blött och jag fick för första gången nytta av det originalmonterade paraplyet. I sann Aston Martin-anda är det ett stycke aluminium, ingen plast här inte, och svart tyg prydligt monterat i bagagen med läderremmar. Kanske ska lägga ur det till nästa körning och spara ett par kg? Jag packade ihop och tjötade en stund medan vi tittade på en publikfriande bred körning i vätan från de övriga. Då barnen var själva hemma, min fru var på uppdrag med jobbet, rullade jag hemåt i förtid. Jag lyckades inte knäppa en enda bild men förhoppningsvis har någon annan förevigat kvällen. Återstår också att se om det blev något av filmen, eller kanske snarare, om det finns något jag vill visa... I helgen väntar sedvanlig översyn, lite frisk bromsvätska i caliprarna, montering av nya bromsbelägg samt nollning av felkoder (airbag) så är jag redo för track day på Kinnekulle på tisdag. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Tack Janne! Kunde inte hålla mig utan kilade ut till garaget för att nolla felkoden för airbagen. Den gick inte att släcka utan felet som triggar felkoden är att vänsterstolens airbagmotstånd är för högt. Vad kan det bero på? Kontaktproblem typ ärgade pinnar eller liknande? Provade att dra ur pinnarna och trycka i dem igen och de såg fina ut. Idéer? _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
_________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Körningarna duggar tätt. I tisdags fick det bli en semesterdag för att köra på Kinnekulle, en Track Day arrangerad av Alexander Wilborg & Jonas Sommar.
Runt 20 bilar utlovades och open pit hela dagen. Många varv för den som önskar! Efter Sprint 2 i Vårgårda hängdes bilen i sedvanlig ordning upp på lyften för en översyn. Faktum är att jag kollar över bilen precis lika ofta och noggrant som när jag tävlade, dvs efter/inför varje körning. Jag gillar att ha koll och byter gärna prylar i förebyggande syfte för att slippa strul när man väl är iväg. Bromsbeläggen som PEAN levererade förra veckan monterades. Jag ska gå Sport Autos Perfektionstraining på Nürburgring senare i sommar och innan dess vill jag ha provat och kört in bromsbeläggen. Stoptech-beläggen är inte slut utan bytet sker av prestanda/trygghetsskäl. Bromsarna luftades (standardrutin inför banmöte, släpper ut 0,5-1 dl per caliper för att alltid ha fräsch bromsvätska i caliprarna) och efter en allmän koll var bilen mekaniskt redo. Airbagmotstånden till båda stolarna togs bort och mättes upp, samma-lika på båda, och när de återmonterades kunde jag släcka felkoden. Oklart alltså vad problemet bestod av men nu har jag inga felkoder eller ilskna lampor längre. Good to go! Carbotech XP10 fram Carbotech XP8 bak Koll på läget och ny, frisk bromsvätska i caliprarna. Airbaglampan åtgärdad. Avfärd tidigt på morgonen för att landa i depån strax efter kl 8. GT-egenskaperna uppskattas i dessa lägen. Farthållare, kaffe och smörgås tillsammans med en pod eller lite musik så går tiden fort. Dagen till ära skulle jag även hjälpa till som instruktör. Ingen var helt grön på bana men några hade aldrig varit på Kinnekulle tidigare. Kul att prata spårval, åka med men även köra andra och försöka visa hur jag tycker Kullen ska attackeras. Mycket körning blev det! Open pit och lågt antal deltagare gjorde att alla fick köra sig trötta. Långa perioder kändes det som man var helt själv på banan. De få tillfällen andra bilar var i närheten skedde passeringar med respekt och god marginal så det märktes att det var rutinerade förare med bra koll både framåt och bakåt. Jag hade nästan glömt bort hur sköna bromsarna blir med bra belägg. De mer OE-liknande Stoptech-beläggen ha funkat fint och inte fadat men med XP10/XP8 var pedalen riktigt distinkt och fin under hela passet. Jag hade en hel del oljud vid låg fart och väldigt lätta pedaltryck innan beläggen beddats in men det mesta försvann. Under inbeddningen hade jag kraftiga vibrationer men även det försvann så snart beläggen fått lämna sin film på skivorna och den första värmecykeln var gjord. Därefter var bromsarna bara grymt sköna! Klara för Nordschelife med andra ord! Som tidigare konstaterat hanterar Pilot Sport 4S-däcken värmen betydligt bättre än Bridgestone. Jag körde nu 2,5 bar varmtryck runt om men ska prova att gå upp lite bak för att kompensera understyrningen som kommer när det blir för varmt. Dagsbästa blev 1:01,9 medan de flesta varven låg runt 1:02,0-1:02,5. En markant förbättring (100% däcksrelaterat) från förra året på Kinnekulle där snabbaste varv var 1:02,5 och "mängdvarven" var runt 1:04. Utöver sällskap i bilen åkte jag även med passagerare, bland annat i AL's M2 Competition "Millway Edition". Jäklar vad gött bilen går och vad snyggt AL kör den. Gött med mos, bra dämpare och styva bussningar. En rejsbil med ljuddämpande mattor kvar så den inte känns så rå. Mmm! 58'or med mig i passagerarstolen om jag minns rätt. I övrigt bjöds vi på skönsång från ett gäng Porschar (Carrera S, GTS, Turbo S men framförallt en GT3 Touring!), två McLaren, BMW's & Audi's samt en Formula Opel. Kul blandning! Efter lunch började himlen bli mörk i fjärran och strax efter kl 14 började det droppa. Ganska snart var det ett regelrätt regn och alla kändes sig nöjda med dagen. Vi fick drygt 5 timmars körning på torr bana så vi packade ihop och rullade hemåt. En kaffe till föraren, 98 oktan till Aston och motorsången byttes mot Spotify. GT-bilen gjorde entré igen... Bilen hänger på lyften inför Sprint 3 nästa torsdag! Till dess roar jag mig med att redigera och klippa film från dagen. Snart på en YouTube-kanal nära dig! _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Tack Janne! Yes, ses på torsdag! _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Även Aston fastnade när Rob K Castro fotade SVKG's Sprint 2 för ett par veckor sedan.
Han tog många snygga bilder så kika gärna in i eftersnackstråden _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Den där mikrofonpositionen alltså...
Jävlar vad det distar och skriker. Men du, hur fan kan du konskvent ligga längs 1G kurvan i ingången på snabba kurvorna sådär? Du skapar viss prestationsångest här... Vad kör du för däck förresten? De verkar extremt trevliga, gatdäck/semi-R antar jag? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Haha, ja det låter lätt hysteriskt. Jag skulle vilja prova att sätta mic'en mitt över regskylten för att få ljudet från båda piporna. Bilen har ingen x-pipe utan nu är det bara höger cylinderbank som hörs på filmen. Måste hitta en ny dragning av kabeln till mic'en i så fall, nu är det preeeecis att den räcker... Tittar jag mer noggrant på loggen från t.ex kvarnkurvan ser jag hur det är en peak precis vid instyrning (ca 500 meter in på varvet börjar jag styra in och 70 meter senare når jag 1,25g lateralt), sedan hyfsat konstant (1,03-1,18g) genom hela kurvan. Dippen vid 700 m (0,92g) är precis vid apex på insidan. Man svänger mer än man tror, jag har över 0,8g halvvägs ner tillbaka mot bron. Eller ur ett annat perspektiv, från instyrning efter raksträckan (strax efter split 1) är det i princip 400 meter till sidoaccelerationen är hyfsat neutral igen. Hyfsat lång kurva och man förstår att vänster framdäck måste hantera rätt mycket energi! Just med tanke på att bilen är understyrd så gasar jag inte mer än vad framdäcken klarar av. Man kan se på andra delar av filmen (framförallt i högern efter TV-kurvan) att jag går på gas tidigt men tvingas släppa igen då greppet fram inte räcker till och för att jag inte ska få slut på asfalt på utsidan. En mer överstyrd bil tror jag är svårare att balansera på max-g vad däcken klarar. Däcken är Michelin Pilot Sport 4S (245/35x19 fram och 275/30x19 bak). Jag valde de stjärnmärkta (BMW) då de enligt Tyre Reviews på YouTube har en ytterligare förstyvad däckssida och mer inblandning av Cup2-däckets compound för lite bättre instyrning och grepp. Tread wear 300. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Låter helt klart som du behöver köpa ett par extra bakfälgar och sätta fram! (Tittar man på bilderna och med tanka på dina spacers borde plats finnas... ) On topic - just i Kvarnkurvan har jag faktiskt samma problem som du med Z3:an (trots lika breda däck runt om), det vill understyra precis efter apex när jag börjar gå på gas. I mitt fall är det dock snarare chassigeometri (eller dålig sådan) än däcksbredd som är problemet... #E36rollcenter _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
Jag kör ju också 245or på 9" runt om och har problem med understyrning. I mina drömmar löser jag det med en diffbroms men det löser ju knappast steady state understyrning. Får justera lite hjulvinklar först. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Min ringa erfarenhet av E9x säger att du löser det med mer negativ camber fram ihop med finlir i dämparjusteringen (mjuka upp fram och styva till bak för mindre understyrning). _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||
Tack för att du tog dig tid att medverka som instruktör. De som tog hjälp av dig uppskattade det mycket - inte alla som får uppleva en "pro driver" Ja, jag är sjukt nöjd med M2an nu. Går stabilt och är mycket enkel att köra. Tack för tipsen gällande TV-krönet och backböjen. Dessa tips borde ge mig 57an. //AL _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + V70II Sodi DD2 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Aston Martin V8 Vantage -09 | << 1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 35, 36, 37 >> 371 besök senaste veckan (99337 totalt) |