Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Commodore GS/E -77 | << 1, 2, 3 ... , 34, 35, 36 >> 51 besök senaste veckan (365645 totalt) |
Rosten under hatthyllan kan nog vänta lite till, men däremot borde jag väl ta tag i hålet jag petade upp i höger bakskärm.
Jag vet att jag har en bit ekonomiplåt till just det stället på skärmen, men jag kommer inte ihåg om det är vänster eller höger... Sen är det bara rostbubblorna vid dropplisterna, takluckan, höger framlykta, båda dörrarna och resten av hela bilen att fixa till... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-
_________________ Kai Anttila |
||||
Vilka priser...
Nån breddning blir det inte, jag har varit lite kluven till om det är snyggt eller inte och har väl kommit fram till att jag inte gillar breddarna. Men det kan ju ändra sig, jag kanske får nån medelålderkris om några år och tycker nåt helt annat... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Gratulationer till 10 år med besiktigad Commodore förresten!
Började läsa den här tråden från början och såg att du besiktigade den 2011. (iofs i april..... ) _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||||
Tackar! Jag får väl sikta på ytterligare 10 års jagande av rostbubblor... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Idag har jag tittat på blocket...
Motorblocket alltså, det som nån gång kanske eventuellt ska bli en komplett och lite trimmad motor till bilen. Förra året köpte jag lite smågrejer, bla nya skruv till ramlageröverfallen. Alla tuffa killar kör med ARP och man vill ju vara en tuff kille. Summit Racing in the USA saluför metriska skruv i fempack så nu har jag en jättestark M12x70 skruv över. Sen var det ju det här med topplocksskruvar, eller rättare sagt skruvhålen i blocket. Sprickor mellan skruvhål och kylkanal, två skruvhål som är såna här. Trolig orsak är ett slarvigt byte av blockpackning, man har inte gjort rent skruvhålen ordentligt innan man dragit i nya skruv och då spricker det. Svårt att se hur djupt sprickorna går, men man får väl anta att de fortsätter en bit ner i gängan. Vet inte om det är lönt att dra i en insatsgänga typ Helicoil, det är ju bra om det blir tätt mot kylkanalerna. Det är M12x1,5 gänga, fingängad M12 alltså. Själva gängorna är ganska ruffiga i de flesta hålen också, så nån åtgärd behövs i vilket fall. Jaja, trasiga gängor är tråkigt så jag plockade fram nästa surdeg istället. En styck original glidskena till kamkedjan. De brukar se ut så här efter drygt 30 år med oregelbundna oljebyten. Det finns tyskar som modiferat sina glidskenor för att kunna använda delar från Mercedes, så jag klickade hem en billig plastbit från Tyskland och karvade bort de torrspruckna resterna från originalskenan. Bild från förra året. Viss anpassning behövs för att detta ska fungera, så jag bestämde mig för att kasta ännu mer pengar på problemet. Nytillverkad glidskena i tysk CNC-fräst aluminium och nån sorts plast (troligen POM/Acetal). Samma firma tillhandahåller även den raka styrskenan som också brukar se ganska sorglig ut efter några decennier av misskötsel. När jag ändå hade öppnat plånboken så beställdes en uppsättning förstärkta kamkedjor, en vattenpump och diverse packningar. Detta var alltså förra året, så den här motorn blir nog klar nästa decennium i den här takten. Sen var det ju det där insuget med separata spjällhus också... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Det blir väl färdigt lagom till att 98 oktan kostar 100 kr/litern _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Se det så här !
När bensinen kostar 100kr/litern då gäller det att ha en motor värt att bränna den i. Så jag tycker att du är på helt rätt spår _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
Jag fortsätter med lite mer planlöst skruvande på diverse delar.
Provmontering av original vevlager i EVO500-superduperspezial vevstakar tillverkade 1992. Verkar passa alldeles utmärkt, detta underlättar framtida slutmontering eftersom jag slipper fundera på om det ska vara några speciallager till de här stakarna. Klottret på vevstaken är vikt i gram utan lager. Finns säkert lättare grejer nu för tiden, men de här stakarna ska vara goda för uppåt 10 000 rpm så det lär nog duga för mina behov. Skruvarna till överfallen överraskade mig dock lite grann, de är tumgängade 3/8-24 närmare bestämt. Jaja, det fanns säkert nån anledning till att tyskarna blandade in lite SAE-grejer när de byggde DTM-motorerna. Frågan är bara vilket åtdragningsmoment de ska ha? Bör jag mäta i fotpund? Frågorna är många... Fick för mig att kolla så vevaxeln fortfarande är rak, den har ju legat på hyllan i två år nu. 0,01 mm totalt kast, samma som när jag kollade den senast. Hade den velat fjädra tillbaka så hade den nog gjort det vid det här laget kan man tycka, men vi får väl se hur den beter sig i drift sen. Jag ska beställa lite Plastigage och mäta ramlagerspelet så småningom, kan ju vara bra att veta hur mycket veven kan flaxa omkring... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Jag lallar vidare med motorbygget.
Mätning av ringgap. Inget man mäter lika ofta som ringtrycket, men minst lika viktigt. Alla ringgap låg inom tolerans så jag slipper fila dem Testmontering av en gammal kolv på en lika gammal vevstake. Jag hatar att montera kolvringsclips, så jag kör med buntband istället. Efter att ha brottats en stund med den värdelösa kolvringskompressorn så lyckades jag trycka i lite metallskrot i ett av de stora hålen i motorn. Det verkar vara ca 0,3 mm uppstick på kolven, får mäta lite mer noggrant sen när allt ska ihop på riktigt. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Man ska tydligen besiktiga veteranbilar vartannat år, så det var bara att boka en väl utvald tid.
Fick en tid kl 16:20 idag, gäller ju att välja med omsorg... Efter det sedvanliga gnället om trånga skalstolar och letande efter chassienummer ansågs bilskrället tillräckligt trafiksäkert för att kunna framföras på allmän väg. Blankt papper alltså Så vad gör man med sin nybesiktigade veteranbil? Kör till Stasspaaaken såklart och äter glass i vårsolens sken! Med lite lagom motljus så syns det knappt att huven har annan färg. Ibland kommer det tankar på att lacka om den, men det verkar onödigt och dyrt... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Motorbygget ja...
Vi får se, blocket är ju i lite tveksamt skick. De här motorerna är inte så vanliga längre, hittar man nåt så är det troligen ännu risigare än de grejerna jag redan har. Insuget kanske kommer lite högre upp i prioritet, inte för att det måste bli klart men det vore kul att se hur det blir _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Det är långt mellan uppdateringarna, men ibland händer det nåt litet.
Bromsskivorna fram har sett lite trötta ut i några år och häromveckan fick jag för mig att byta. Har ju haft nya skivor färdiga med uppsvarvade navhål liggande i kartong sen 2018 eller nåt... Bultcirklarna stämmer nästan mellan Omegaskivorna och Commodorenaven, så nån sorts tjock bricka behövs. De gamla skivorna satt med ett gäng fulfixade brickor monterade med ungdomlig iver. Ser lite ruffiga ut, så de åker i skrotbingen. Tillverkade nya brickor med lite excentriskt hål för att ta upp felet mellan bultcirklarna. När jag ändå hade loss naven passade jag på att byta hjullager också. De gamla var väl inte slut, men jag har ju haft nya liggande på hyllan i ett par år så lika bra att byta. Monterat och klart, ny Motul RBF 700 bromsvätska och nya EBC RP-1 belägg. Nu finns det inga andra ursäkter än min egen lathet att jag inte kommit iväg på nån banträff. Går på semester på fredag, så det är väl bara att börja kolla i kalendern _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Gjorde ett litet ryck med de separata spjällen under semestern, svetsade ihop det jag portade sönder senast. Det kanske är tätt, och är det inte tätt så får jag svetsa mer.
Började klura lite på hur jag ska planfräsa flänsarna mot topplocket, de slog sig lite när jag svetsade. En bit aluminium bearbetades lite grann. Undersidan är planfräst i skruvstycket och sen spände jag fast biten ner i ett T-spår för att fräsa av biten i ca 14 graders vinkel (eller 76 grader, beroende på hur man vänder på det). Man måste älska finishen man kan få med en flycutter Styrpinnar på undersidan, ett par gamla kolvbultar från nån mopedmotor. Passar perfekt i T-spåret på bordet. Ett par andra bitar skruvade och stiftade i den stora biten. Nu kan man börja ana vad allt det här ska vara till. Och slutligen monterat på fräsbordet. Väldigt mycket jobb för att slippa tilta huvudet på fräsen... På sista bilden kan man även beundra mina fantastiskt vackra svetsfogar. Stackin' dimes, bro! _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Förstöra så fina spjällhus Näe det blir ju spännande när det blir färdigt Är det 46 eller 48mm ? //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Våra race- och banåkarbilar Opel Commodore GS/E -77 | << 1, 2, 3 ... , 34, 35, 36 >> 51 besök senaste veckan (365645 totalt) |