Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota GR Yaris 2022 - TimeAttackNU FINAL Ring Knutstorp | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 8 besök senaste veckan (17323 totalt) |
Dags för ytterligare en GR Yaris tråd
I dag hämtade jag upp mitt nya lilla monster hos BilTrean i Uppsala. Fantastisk trevlig säljare. Rekommenderas. Beställde den i September 2021. Skulle kommit 4/4 2022 och tanken var köra denna säsong TimeAttack. Men den kom i dag i stället. Kanske lika bra det så får jag ta en lugn första säsong och lära känna bilen. Men blir nog köra TimeAttackNu deltävlingen i Gelleråsen som wildcard i år i varje fall. Körde den förra året med min M2 Comp, så blir kul se hur det går med GRY i år. Nu har jag en hög med mods som väntar i garaget som ska monterar samt kommer även köra ca 150-200 inkörnings mil med bilen innan jag byter lite oljor och sedan tar jag den på bana. Modifieringar - just nu: - DNA Racing sänk kit till båda stolarna. [Klart] - Akrapovič Slip-On Race Line (Titanium) [Klart] - Akrapovič Link Pipe [Klart] - DNA Racing Tourque arm [Klart] - Airtec catch can [Klart] - EBC stålomspunna bromsslangar [Klart] - Endless ME22 -> N39S klossar samt Yperion titan "shims" [Klart] - Wedssport Racing TC105X fälgar 18x8.5 ET43 - [Klart] - Nankang AR-1 235/40R18- [Klart] - Powerflex camber bultar fram - [Klart] - HRNSHN bromskylning - [Klart] - Cusco fjädertorn stag fram - [Klart] - Can checked display - [Klart] - String theory garage Adjustable spring kit - [Klart] - Maxton wing extension - [Klart] - Maxton RACE läpp - [Klart] - Trackdayshop GoPro kamera fäste https://trackdayshop.se/products/gop - Coolerworks Spak [Klart] - Spacershop rattspacer [Klart] Modifieringar - som jag ogjort: - 2x Recaro Pole Position stolar [Klart -> Sålda] - Monterat tillbaka original stolar med DNA stol sänknings kit. Prioriterar sitta bekvämare vid landsvägs körning. - DNA Racing Camber Plattor [Klart -> Sålda] - Monterat bort och kör bara Camber bultar. Får drygt -3 grader Camber med sänkning + bultarna. - DNA Racing Bakre TOE stag [Klart -> Sålda] - Ej tillåtna i TA Club - Airtec olje kylare [Klart -> Sålda] - Kylde bra men gillar inte hur lågt AN kopplingarna hamnar under bilen. Samt mina läkte en aning. - Powerflex camber bultar bak - [Klart -> Sålda] Behövdes ej efter sänkning. ca -2.5 Camber efter sänkning. - Airtec short shifter - [Klart] -> Såld P g a spak. - Trackdayshop Växelspaksknopp för bilar med shortshifter https://trackdayshop.se/products/gr- På g: - Längre pinbultar till hjulen Lite bilder från i dag: Den mäktiga 3:an: Lite coolt allt: Lite olja är aldrig fel: _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||
Kul med ytterligare en Yaris! Snygg färg också, är det vanliga vita, eller metallic?
Trevlig lista på mods också! Hade planer på att behålla min original, men man börjar ju bli sugen på att modda den för bana.. Risken finns nog att den blir rejält mycket snabbare än min M3'a då, i-landsproblem! _________________ D¤ugla5 L1ndbl¤m |
||||
Tack. Det är vanlig vit. Ska blir riktigt kul jämföra varvtider mot min M2 Comp jag hade tidigare. Tror GR Yaris:en kan bli riktigt snabb. Samt den verkar "lätt" att hitta fart med. Bara modda på, en del av bilhobbyn Och GRY har fantastisk bra efter-marknad. _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||
Okej! Ja det verkar som det går att få dem rejält snabba relativt enkelt, ska bli kul att följa din tråd! Jo risken finns väl att man inte kan hålla fingrarna borta. Tror dock jag lugnar mig nåt år och fortsätter köra BMW'n då den "nyss" blev "klar" - Så om den 2-3 år får Yarisen bli nya banräsern och man inhandlar något annat för dagligt bruk! _________________ D¤ugla5 L1ndbl¤m |
||||
Grattis du kommer inte att bli missnöjd Är det nån regel i timeattack som gör att du inte väljer bredare fälgar och däck? eller nån annan anledning? _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...Esset 911 -74 ...gul |
||||
I Club är det 235 max. Men kommer nog köra Club Challenge eftersom dom moddar jag vill göra inte platsar i Club. Men vill prova 235, tror faktiskt det kommer räcka bra. Lätt bil och inte allt för mycket effekt. Blir tungt driva större däck. Mer slitage på alla inblandade delar osv. Körde 265 square på min M2C som väger ca 20% mer än GRY. Och det tyckte jag fungerade bra. Tar jag +20% på 235 blir det 282. Så 235 square på GRY motsvarar, på något plan, 282 square på en manuell M2C Kanske inte helt korrekt jämföra så men tillräckligt för att jag ska vilja prova. _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||
I går kväll kunde jag inte hålla mig längre och Akra systemet åkte på.
Det väger 8.08 KG (med lite "heat wrap" för att skydda bakdiffen) och link-pipen väger 3.78 så 11.86Kg totalt. Att jämföra mot original som väger 11.79 + 5.35 = 17.14Kg. Så 5.28Kg sparat. Låter bilderna tala. Väldigt lätt-skruvad bil _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||
_________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||
Lyckades tillslut få förarstolen på plats. Blev några vändor, tvungen kapa en skena för att en skruv skulle gå fritt. Sedan visade det sig att skenorna har massa kulor i dom, och stop:et som stoppade dom rök så klart när jag kapade skenan så jag spillde ut kulorna några ggr. Men fixade det men lite smält lim.
Men men det blev bra till slut. I morgon blir det nog passagerare stolen. Skalstolarna med ALU sidor, skenor och "bottenplattan" blev ca 5kg lättare än original. Dom vägde in på ca 14.5kg för motsvarande original stol som vägde in på 19.5kg. Så -10kg lättare med båda stolarna. _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||
Tack 😊 Riktigt skönt att ha fått bilen till slut och kunnat börja med alla modifikationer som man planerat hela vintern 😅 _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||
Mycket har hänt i helgen Men fortfarande mycket bra tills banan. Försöker skynda långsamt. Men men har ca 850 km på klockan nu. Lyckats få båda stolarna på plats, monterat en catch can och även provat lite med vart kameran ska sitta. Satte den på taklampan bak. Bra förutom lite högt. Så blir printa en distans nu.
Magnet plugg, why not Liten film hur det blev med kameran, tror jag will ned 10-15 cm i varje fall. Men man hör hur Akrat låter i varje fall. _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||
Upptäckte sist att jag inte sitter riktigt centrat. Föst trodde jag att jag inbillade mig men så är inte fallet. Jämför jag mina Schlaeppi Racing seat mounts mot t ex JCR så syns det att på JCR:s version så sitter man mer mot mitten och skenorna är också längre bak. Sjukt störande. Någon annan GRY förare som löst detta? Vilka seat mounts? Mina Schlaeppi Racing är nog billiga snart.
_________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||
Happ, går inte alltid som man tänkt sig när man ska "uppgradera". Hade köpt en fin "ENGINE MOVING CONTROL ROD" som Toyota kallar det från DNA racing för 230 euro + moms. Inte billigt men jag hade hoppats super kvalitet. Men men man får inte alltid det man betalar för.
Hade som bäst slitit ut alla original delar och monterat DNA staget och skulle dra sista bulten med 200nm enligt verkstads manualen. Men kommer inte längre än ca 160nm sedan vrider jag ett tag till inna jag inser något är fel och monterar ned allt igen. I gummi bussningen i staget sitter två metall "rör" som har kollapsat ... så tillbaka med allt original, inga problem med 200nm på den bulten. EDIT: Tydligen ska DNA staget bara dras med 140nm. Så det blev för mycket kraft helt enkelt. Nu har jag lite fler delar från DNA racing men blev lite orolig nu om dom har dålig material kvalitet. Men kanske jag hade otur och fick ett måndags ex 🤷♂️ Har mailat dom nu och klagat och begärt refund. Får se vad jag får för svar. Lite bilder: And broken .... _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||
Jo det hoppas jag med. Den såg väldigt fin ut i handen. Blev lite chockad.
Dom jag har och ska montera snart. Hopps det inte blir några problem med dom. _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||
Ok, svar från DNA nu. Dom ringde t o m. Mycket trevligt och dom kommer skicka nya bussningar. Vad som hade händ var att 200nm var för mycket. Känner mig lite dum att det stod på deras sida MAX 140nm nu när jag kollar. Men till mitt försvar kom det inga instruktioner med delen.
Men men dom var trevliga och erbjöd en återbetalning om jag ville. Men får jag bara delarna som gick sönder så räcker det fint för mig. Konstigt dock att i verkstads handboken jag kollar https://www.toyota-tech.eu så är det 200nm på original delen. Men DNA sa att i deras verkstadshandbok stod det 165nm. 🤷♂️ Men med DNA delar gäller 140nm. _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||
Blev lite mer kvälls-skruva i dag med Planen var att installera DMA racing camber plattor. Men efter jag ryckt ut dämparen visade det sig att jag måste bort med original gummi bussningen på dämparen för att få dit camber plattan. Det betyder att jag måste låssa bulten som håller ihop fjädern och för det behöver jag ha en fjäderspännare. Så bara införskaffa en i morgon och fortsätta i morgon kväll.
Mudflaps fram har monterats med. Blev bra provade även bak men gillade inte hur det blev. Så det får vara tillsvidare. _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||
I helgen blev jag äntligen klart med monteringen av Camber plattorna. Tror jag gjorde alla fel man kan, men nu kan jag göra det i sömnen.
Fick tips av en kompis att använda en slangklämma med något som skydda stötdämparstången för att hindra att den går in i dämparen när man monterar bort original toplagringen. Så jag printade en del i FLEX för att skydda stången och monterade en klämma fungerade klockrent. Sedan upptäckte jag att det finns 0 plats att justera dessa camber plattor när man monterat dom. Så fick kapa lite. Kan rekommendera det, blev lättare både montera och justera. _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||
Våra race- och banåkarbilar Toyota GR Yaris 2022 - TimeAttackNU FINAL Ring Knutstorp | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 8 besök senaste veckan (17323 totalt) |