Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (7798 totalt) |
Hejhopp, har en gammal E30 o denna vinter ska den preppas med antingen trimmad 318is-motor eller sätta i en 320is, samt nya dämpare osvosvosv...
Nu va M3-Johann go nog o säga att här hos Rejsa finns det ngra som vet lite om 318is, jag undrar vilka tips ni kan ge om hur man kan trimma en 318 med ngrlunda bevarad tillförlitlighet? Siktar ~160hk med en budget typ 15-20 tusen, vill helst inte slänga i en 325i eftersom dom väger lite väl mycket vilket förstör ideen med o trimma, 55kg extra är inte välkommet för bankörning ![]() _________________ Christer Hallgren, München/Tält vid Kallenhard:) |
||||
_________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
160 hk med en budget på 15-20k ska inte vara några som helst problem, förutsatt att du är beredd på att skruva lite själv?
Vet inte hur mkt effekt min ger i dagsläget men mer än original är det iaf ![]() Edit: Kan ju skriva lite om vad som e gjort ![]() Portad topp Större spridare Grp-N chip 2,5" avgassystem med kat och en dämpare. I vinter så ska även ett nytt styrsystem dit... ![]() ![]() Räcker pengarna så vore 2 omslipade/nya kammar trevligt ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Jag e utrustad med 4 fingrar per hand plus ett oanvändbart appendix på sidan(dvs tummen mitt i handen) ![]() Vet dock att bara chip+filter+system knappast ger 15-20 extra hästar, snarare runt -5 till +5 men frågan kommer ju vilka kamaxlar som e vettiga, hållbara, ska toppen/ventiler bearbetas, lönar det sig överhuvud att montera annat luftfilter osv? Var ett stort test i Tyskland med ett dussin trimsystem, vinsten låg mellan en förlust(!!) på 3hk till maximalt en vinst på 2hk(Supersprint enkelpipig)... Sen har vi ju Schnitzers kam som dom garanterar ger 150hk men prislappen bara för den kammen e lite fånig > ![]() _________________ Christer Hallgren, München/Tält vid Kallenhard:) |
||||
Har man tummen där så blir ju allt genast dyrare ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Nya kan tänkas kosta runt 4000 på rätt ställe...särskillt om man bor i Dysklant...
![]() Tror det ger mest "plug 'n play". Sen tycker jag ju såklart att man ska ha bort LMM:en. ![]() |
||||
Går den att ta bort utan att byta insprut? Tänkte om det gick att sätta dit någon annan modell eller nått... Daniel gissar vilt... _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
En större skulle ju gå från tex en 535:a och sätta is:ens elektronik i. Claes har ett sådant arr liggandes tror jag. Lite större spridare oxå kan nog vara vettigt. Vet dock inte hur bra det funkar rakt av på is:en, men har sett bromspapper på 325 där man haft runt 10hk+ av denna mod. Annars får du göra som jag å byta sprut. ![]() |
||||
Gammal 4,0 lit V8 ? går att hitta billigt idag och tung är den inte heller egentligen för effekten den lämnar.... och så är det ju manligt med V8a ![]() |
||||
Det finns klart billigare alternativ när det gäller kammar i Tyskland. Cat Cams har ett 266 graders alternativ som jag själv funderar på framöver.
Jag tror dock att ett bra avskärmat öppetluftfilter tillsammans med att man tar bort helljuset skall ge viss effekt, om inte en mer rapp motor iallafall. Chips beställs billigast från Tyskland, vilket förmodligen framförallt flyttar varvtalet. Personligen tror jag att receptet: Chips + öppetluftfilter + racekat+2,5 tums avgassystem + 266 kammar + portning och planing = +20 hk! (kostnad ca: 600 + 1300 + 1600 + 2000 + 5000 + 5000 = 15 500). Förutsätter dock att man inte har tummen exakt centrerad i handen. Helt ovetenskapligt har jag gått till väga, men jag tror att det mesta blir små förändringar tills man har bytt kammar. När jag ändå är igång så kan det aldrig vara fel att ändra sprut. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Tror tom att man kan hitta kammarna billigare än så...
![]() Fast nga 266° ska jag inte ha iaf. ![]() |
||||
japp, då pratar vi dock bara kammar och eventuellt lyfter de lite för högt men det vet jag inte säkert ännu.
Priset gällde från en leverantör i Tyskland för två 259 graders Cat Cams men gissar att det inte skiljer sig så mkt för den lite mer aggressiva 266 gradaren, reserverar mig dock för ventillyftet som är 1,35 om inte det funkar så blir det extra jobb (läs: kostnad). http://www.catcams.be/index.htm Det finns en tysk leverantör där som heter:RUDIGER KAUL AUTOZUBEHÖR - website www.kaul-motorsport.de info@kaul-motorsport.de Verkar ha gångbara priser, drygt 2000 - 3000 billigare än i Sverige. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Å vad ska du ha då? ![]() Samma lyft och en som har 266 grader duration och en som har 280 grader. Vad blir det för skillnad? _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
För mig får det bli 266 graders dock skall dom inte lyfta mer än 11mm enligt BMW-Andreas på (Autopower) utan att man gör andra åtgärder. Dessa lyfter 10,95 mm så det är på håååååååret.
Skrev ngt felaktigt om lyft längre upp glöm det. Mvh John _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Vad totallyftet är är egentligen ganska ointressant då det är lyftet vid ÖD som ställer till problem när det gäller frigång mellan kolv och ventil.
Det finns allt för mkt själv/eller av andra utnämnda forumexperter som bara för att dom kan en sak blir alenarådande i uttalande om allt...kanske jag oxå är en av dom men jag tror och hoppas inte det... ![]() ![]() |
||||
Där fick jag tbx direkt... ![]() ![]() ![]() Duration är det antal VEVAXELGRADER ventilen är öppen. Vissa tillverkare mäter vid 0 i ventilspel och kan få rena fantasisiffrorna som ser "asballa" ut i reklambladen. ![]() Andra mäter vi original ventilspel och det gör att man kommer lite närmre verkligheten. Nu ska vi dock veta att den första lilla biten ventillyft är mkt försummbar. (Säg mellan 0,5mm och 1mm ungefär.) Där har faktiskt jänkarna tänkt till och de anger i stort sätt alltid sina kammars duration från det att ventilen lyft 0.05" (1,27mm) tills det att man har lika mkt kvar tills det är stängt. Ger mindre grader att skriva hem om, men oxå ett mkt mer rättvist värde på hur vass kammen är. Dock bara ur durationshänsyn. Det är så mkt mer som påverkar. Nockvinkeln inte minst. Sen har vi lyft och lyft vid ÖD...och...och... Nä, jag är inte kamexpert så jag slutar där. Men för den som vill veta finns det bra böcker i ämnet eller så kan ni få ett nummer av mig så kan ni ringa en kille som har benkoll. Duktig på att räkna ut kammar är han oxå. ![]() |
||||
Portning och planing för 5000:- låter väldigt billigt ![]() Billiga kammar finns i tysklandet men risken är väl att man får betala tull för dom om man skicka efter? ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Micke,
lite prutning har ingen dött av. Dock tveksam till om portning och planing ger 20 hk, men jag skall göra det ändå. Priserna jag har fått har varierat från 3000 - 10 000 kr så onekligen finns det ett visst spann! Tänkte använda samma källa som ni har gjort när det gäller portning men han kanske tar mer än 5000 kr?! Något som jag finner lite underligt är att nästan ingen har bänkat sin bil, för mig känns det som en ganska omedelbar aktivitet efter utförda ingrepp annars kan det vara enbart "placebo" hästar. Är det fruktansvärt dyrt att bänka, 1500 kr har jag inga problem att lägga på ett sådant jobb (kanske är mkt dyrare). Dock har jag lovat mig själv att satsa de flesta slantarna på väghållning och så skall det förbli. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (7798 totalt) |