Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2 4280 besök totalt |
För att dom krossar pungen ![]() ![]() Närå, 5p bälten har liknande funktion som 6p så man kan dra dom över en kam. Förutom det det där...med....pungkrossandet då! (Jag kan riktigt känna hur ont det gör....) ![]() _________________ //Mattias Gripenland |
||||
Jag har fran saker kalla att det gor ondare att klamma pungen mellan 2 band, an att dra ett band mellan kulorna ![]() |
||||
He, he ![]() _________________ //Mattias Gripenland |
||||
Wankelsport. Bra att veta att man kan disskutera med dig och veta att du har bra underlag!
Jag skulle vilja, i denna, eller annan tråd, faktiskt få se varför alla utom 3p bälten klassas som olagliga. Det måste ju ha kommit av att det hänt så förskräckligt många olyckor att de är livsfarliga. Och har det verkligen inte gjorts tester på 6p bälten? (om 4p nu kan ge underglidning så får jag försöka trislaks med er ang 6p ![]() _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||
Hej
Vägverket baserar sitt beslut om att inte tillåta 4/5/6-punktsbälten på en gammal VTI-rapport där man kommit fram till att 3-punkts rullbälte är säkrare. Nu är den rapporten inte "rock solid" i alla lägen (det finns en del tveksamheter) men det är vad VV stöder sig på. Vi ska också minnas att som min namne ovan skriver, så är bälten och dess infästningar något som ingår i bilens typbesiktning/helfordonsgodkännande. All modifiering av dessa bitar kräver egentligen en regbesiktning och är det inte ett ombyggt eller amatörbyggt fordon, så krävs rätt krångliga tester för att klara sig med ändrade fästen. Frågan om andra bälten för ombyggt/amatörbyggt fordon har vi börjat rota i, via SFRo, men det gäller att hantera saken rätt. På lite sikt kanske en ändring för denna kategori kan komma till stånd men det är långt ifrån säkert. Just nu finns det kanske andra frågor som jag anser viktigare att driva gentemot VV. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Jag vet inte om det är riktigt men jag har hört att i och med att ett trepunktsbälte ligger mitt över bröstkorgen så belastas alla revben via den "ihopväxta" delen i mitten. Axelbälten kan lättare ge nyckelbensskador. Men att flerpunktsbälten givetvis har andra överlägsna förelar i racing.
Som vanligt så är det så att man får välja utrustning efter ändamål. Det kan ju vara en lite omöjlig situation att få flerpunktsbälten godkänt för gata. Det är så få som det är itressant för så ingen tillverkare kostar på en certifiering eller fabricerar monteringspunkter för rejsinspirerade förare. Och polisen kan knappast bedöma en installation på platsen även om den är bättre. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2 4280 besök totalt |