Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hjälp att dekoda vägverkets info
5 besök senaste veckan (5974 totalt)
Peter Olesen
Trollhättan
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Har varit och tittat på ett lämpligt vinterobjekt och kollade lite på vad som vv hade för info.

Bilen är en porsche 924 Turbo -79 som stått still i ca 5 år (bilder finns om nån vill se...)
enligt www.vv.se så togs den i trafik första gången 1984 (?) kan det betyda att den är import? I fältet "Direktimport" så står det i o f s Nej, men det låter lång tid i mina öron...
Kan man på något sätt kolla om bilen är svensk-såld?

Den verkar vara reggad för 1 passagerare, är det vanligt?
Borde underlätta om man skall ha båge/bur i bilen.

Det finns tilläggsinfo:

Dispens: F99A Säkerhetsbest TSV 690120

Vad betyder det? Har försökt att googgla men inte hittat något.

Miata ND -17 & Ford Focus -05
Över 60 och leker fortfarande med bilar
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hejsan

Den kan mycket väl vara importerad, gamla uppgifter (om import) är osäkra i registret. Det man kan göra är att spåra gamla ägare, vilket kan ge svar.

F99A är en dispens för en gammal TSV-föreskrift, exakt vad den gäller är svårt att hitta numera men det brukar vara något mått för bälten, pedaler eller liknande som inte riktigt uppfylls. Praktiskt sett har den ingen betydelse idag.

/Gustaf

Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Det är väldigt vanligt att 924 och 944 är reggade för en passagerare även om det finns baksäte i bilen. Är det viktigt om bilen är importerad eller svensksåld?? Det handlar om en 25 år gammal bil.

Gotteborg
Här sen Okt 2003

jag hade en sabb 900 -82 som var tagen i bruk -85 så omöjligt är det nog inte..

att den bara e reggad för en passagerare e samma som med alla Honda CRXer, men då den är utrustad med bälten orginal så är det inte olagligt att ha passagerare bak... ( dock finns säkert risken att försäkringsbolaget skulle kunna bråka med ersättning för den som sitter bak... > )

Trollhättan
Här sen Nov 2002

Trådstartare
FSN skrev:
Det är väldigt vanligt att 924 och 944 är reggade för en passagerare även om det finns baksäte i bilen. Är det viktigt om bilen är importerad eller svensksåld?? Det handlar om en 25 år gammal bil.

Nej det är i o f s inte viktigt, tyckte det bara var lång tid mellan årsmodell och "driftstart".

Att den är reggad för en passagerare måste väl betyda att jag kan riva ut baksäte och alla bälten mm utan att regga om den... Kan jag sätta in båge utan att regga om den också?

Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002

Du kan riva ut baksätet utan problem men sätter du in en båge måste du reg.besiktiga.

Med största sanolikhet är bilen importerad, det såldes bara ca 20-30 st 924 Turbo nya i Sverige så merparten av dom som finns här är importerade. Sen kan det säkert vara så att det kan finnas några som stått rätt länge hos handlarna men det borde rimligen vara dom av senare årsmodell när 944:an kom. Om du vill vara hundraprocent säker på var bilen är såld kan du kontakta Porsche i Tyskland och fråga, dock måste du äga bilen och kunna visa papper på det för att dom ska svara.

Men som det sagt tidigare så har det ju bara marginell betydelse om bilen är importerad eller inte med tanke på åldern! Kul bil i alla fall så det är klart du ska köpa

Trollhättan
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Eftersom jag får bilen för skrotningspremien så lär jag ju inte tveka.

Går allt som det skall kommer en ny tråd i "Våra race- och banåkarbilar" nästa vecka

Tack för svaren.

OT: Då får man väl döpa om sig också, kan ju inte kalla sig "volvo360" längre då, kanske "TransAxel"

Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Coolt bil köp!!!

NS BTG: 9.10.21

Citera
chellquist
Umeå
Här sen Mar 2004

Jag har fått för mej att alla Porschar är importerade lr fanns den nån svensk fabrik runt de åren

Skruva banåkabil
5 besök senaste veckan (5974 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande